Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ootteko nuķkunut pitkällä matkalla autossa öisin?

Vierailija
02.07.2023 |

Millaista oli nukkua ja millainen auto ja nukkumapaikka oli?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole laitonta?

Leiriytyminen saattaa olla kiellettyä, mutta pelkkää autossa nukkumista ei lasketa leiriytymiseksi.

Vierailija
22/37 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen pitkiä automatkoja, mutta ei ole tullut mieleenkään nukkua autossa vaan aina jossain hotellissa. Haluan nukkua yöni hyvin ja peseytyä kunnolla illalla ja aamulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nukkunut useasti tilausbussissa yön yli Lappiin ajettaessa. Viltin ja tyynyn tai niskatuen kanssa jokseenkin siedettävää, kun sai paikan, jossa ei ollut vieruskaveria. Hyvin katkonaista unta.

Joskus teininä perheen kanssa kesälomareissulla ei ehditty majapaikkaan vaan nukuttiin koko porukka autossa, oli karseaa. Jalat puutui istuma-asennossa, penkkiä ei saanut kallistettua ja olin vielä ovettomalla paikalla (tila-auto).

Joskus nukuin ihan vaan huvikseni yksin autossa, mahduin makaamaan takapenkille, valoisuus häiritsi eniten.

Vierailija
24/37 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin raudanpuutteisena ja deen puutteisena olen aina väsynyt, ja varsinkin ajaminen saa silmät lupsumaan, pakko levätä välillä ettei nukahda rattiin keskellä päivääkin. Olen nukkunut autossa kaupan pihalla keskellä aurinkoista kesäpäivää/iltaa. Mulla on aina siltä varalta autossa tyyny ja peitto mukana.

Sama. iime viikolla just otin puolen tunnin päikkärit auton takapenkilä rautatieaseman pysäköintialueella ennen kuin jatkoin kaupan kautta kotiin. En vaan jaksanut muuten.

Vierailija
25/37 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole laitonta?

Mitä? Millaisen lain ajattelit määräävän siitä, missä ihmiset saavat nukkua?

Järjestyslaki, luonnonsuojelulaki

Luonnonsuojelulaki-nimistä lakia ei ole olemassa, eikä järjestyslaki tai mikään muukaan laki sisällä väittämääsi säännöstä. Mutta sano nyt toki, mikä säädös mielestäsi säätää noin. Siis ihan kerrot, minkä lain mikä pykälä väittämäsi kiellot sisältää. Tämän luulisi olevan helppoa, ethän voisi itsekään olla asiasta noin varma, jos et tietäisi, mikä se säännös on.

Vierailija
26/37 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole laitonta?

:DD

Mitäs, jos makaan auton penkillä valveilla? Tai menen auton viereen nurmikolle nukkumaan?

Olisi kiva nähdä, millaista lakitekstiä tuottaisit, kun yrittäisit tuota kieltoa muotoilla jotenkin koherentisti. :D

Vierailija
27/37 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saabissa ollaan nukuttu nuorina ja notkeina. Mummoni lainasi patjaa, joka sopi just täydellisesti combi coupen takapaksiin, kun veti takapenkit matalaksi. Haltin vaellukselta tullessa yritettiin nukkua ihan vaan penkeillä (penkit vaaka-asennossa), mutta jostain pääsi autoon hyttysiä ja siellä oli aika sietämätöntä. Ihan P-paikoilla pohjoisessa ollaan yövytty. Meillä on ollut suursnautserikin mukana, ja ihan tyytyväisenä sekin on koisinut.

Aamulla tosiaan tule autoon lämmin, jos se on auringossa, ollaan valkattu aina aamuvarjoinen paikka.

Ja miksi autossa? Koska oltiin köyhiä ja haluttiin joka tapauksessa reissuun, ja koska Kilpisjärveltä kun lähdettiin vaelluksen jälkeen, niin ei olisi millään viitsinyt enää yöpyä teltassa tunturissa ja seuraavaan hotelliin oli liikaa matkaa.

Sit myöhemmin olen ihan keskellä päivää nukkunut autossa huolto/liikenneasemien pihoilla, jos on pitkän matkan aikana alkanut näkyä kirahveja tienposkessa. En ota riskiä, että nukahtaisin rattiin, joten pysähdyn ja otan torkut, Bemari ja Saab olivat hyviä, Opelissa ei ole niin mukavat penkit.

Vierailija
28/37 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole laitonta?

Kerrotko meille sen lakipykälän, mikä siitä laitonta tekee? Etkö ole matkailuautoista kuullut?

Leiriytyminen. Siksi jostain syystä on rakennettu leirintäalueita..

Eri maissa on erilaiset lait tämän suhteen. Ruotissa ja Suomessa saa leiriytyä käytännössä vapaasti missä haluaa (siellä missä jokaisenoikeuksilla saa kulkea) eli jopa pystyttää teltan tms. Mutta esimerkiksi Tanskassa pitää käyttää leirintäaluetta eli telttaa ei saa pistää pystyyn mihin tahansa.

Autossa nukkuminen ei sielläkään ole laissa kiellettyä kunhan auto on pysäköity oikein, paikassa missä pysäköinti on sallittua, mitään tuoleja tai pöytiä tai muuta kamaa ei laiteta auton ulkopuolelle ja autolla lähdetään yhden yön jälkeen liikkeelle.

Mutta tosiaan, Suomessa saat leiritytyä hyvin vapaasti.

Vierailija
29/37 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin kunnes poliisi pysäytti ja kertoi ettei ole on nukkua ratin takana.

Vierailija
30/37 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainmukaisesti. Näin ollen, jos alueelle saa pysäköidä, on myös autossa yöpyminen mahdollista.

Vierailija
31/37 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nukkunut autossa festareilla, kun on satanut eikä ole huvittanut pystyttää telttaa. Takapenkillä tai selkänoja alas. Toisinaan myös farmarin takaosassa.

Olen nukkunut autossa ulkomaan matkoilla parkkipaikoilla kun ajaminen on mennyt myöhään eikä ole viitsinyt enää etsiä hotellia lyhyitä 5-6 h yöunia varten.

Se on sellaista aika hikisen nihkeää puuhaa. Ihan kuin teltassa. On liian kylmä tai kuuma, ja kosteutta kertyy hengitysilmasta. Paikkoja kolottaa, jos nukkuu huonossa asennossa istuimella.

Farmariautossa toiminut parhaiten kun on ollut perässä retkipatjat ja tyyny ja peitto tai makuupussi.

Vierailija
32/37 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yöpyessä on noudatettava vallitsevia pysäköintisääntöjä ja huomioitava varsinaisen leiriytymisen olevan kiellettyä. Leiriytymiseksi lasketaan esimerkiksi tavaroiden sijoittaminen auton ulkopuolelle.

Kyllä tavarat saa P-paikalle levittää. Siellä saa kokata ja ottaa badenbadenissa aurinkoa. Ei sitä missään ole kielletty, eikä se täytä itsessään leiriytymisen tunnusmerkkejä. Leiriytyminen on katsottava tapauskohtaisesti. Leiriytyä voi ilman tavaran levittämistäkin. Jos pysäköintiin halutaan maksimiaika, niin se ilmoitetaan lisäkilvellä liikennemerkin yhteydessä.

Vierailija
33/37 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukuin kunnes poliisi pysäytti ja kertoi ettei ole on nukkua ratin takana.

Väsyneenä ajaminen on laissa kielletty. Nukkuminen ei ole. Tosin nukkuakin pitää niin, ettei se voi aiheuttaa vaaraa.

Vierailija
34/37 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi 70-luvulla, niin aina nukuttiin autossa kun reissattiin sukulaisissa Suomea ristiin rastiin kesälomalla. Pysähdyttiin yleisillä parkkialueilla tai metsäteillä. Isäni halusi ajaa aina yöaikaan, luultavasti sen vuoksi, että sen ajan autoissa lämpötila noudatti ulkolämpötilaa. Itse en kyllä tainnut nukkua ollenkaan, koska muutaman Yöjuttu-jakson katsoneena olin kauhusta kankea.

Vierailija
35/37 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme viikkoa pakussa kun kierrettiin miehen kanssa nuorempina Eurooppaa. Ihan hyvä oli nukkua, kivempi kuin teltassa.

Ja siksi, kun oltiin pienellä budjetilla liikkeellä, ei miellä olisi ollut rahaa yöpyä hotelleissa.

Vierailija
36/37 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilu parikymppisenä henkilöauton etupenkillä penkki kaadettuna. Huonosti nukuin, mutta olen harkinnut tekeväni uudestaan näin kaksikymmentä vuotta myöhemmin.

Miksi? Etkö mieluummin nukkuisi yötä jossain majapaikassa. Miksi haluaisit nukkua huonosti autossa? 

Muistaakseni siinä oli kokeilunhalua, rahan säästöä ja voi olla, että kaupungin hotellit olivat täynnä Pori Jazzin aikana.

Vierailija
37/37 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena ja villinä likkakaverin kanssa nukuttiin jossain levikkeellä keskellä Lappia. Aamuyöstä jatkettiin matkaa ja aamulla oltiin jonkun hotellin oven takana odottamassa aamiaisen alkamista.

Joskus myöhemmin on otettu pikku torkut, kun ajaminen on alkanut väsyttämään liikaa. Turvallisempaa jatkaa matkaa päiväunien jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi