Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon vauva tarvii vaatteita ja tavaroita?

Vierailija
02.07.2023 |

Meille odotetaan ensimmäistä lasta ja mietimme, miten paljon vaatteita ja tavaroita vauvalle yleensä hankitaan ja mitä vauva tarvitsee. Totta kai tiedän, että ne tarpeet vaihtelee vauvan ja perheen mukaan, mutta suunnilleen.

Meillä on vaunut ja rattaat, turvakaukalo, hoitotaso, sänky vauvalle ja rintareppu. Äitiyspakkauksen lisäksi on hankittu ja saatu jonkin verran vaatteita, noin 10 bodya, housuja ja sukkia. Meillä on myös olemassa jo joitain leluja ja kirjoja. Onko muuta sellaista, mitä ehkä tarvitaan?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei rattaita tarvi erikseen vaan isot vaunut riittää.

Miten meinasit saada 1-vuotiaan mahtumaan ja istumaan vaunukoppaan?

Vierailija
42/50 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin se vauva syntyy? Koska jos vasta syksyllä, pipo, joku lämmin haalari ja tumput. Mutta jos nyt kesällä, noi ehtii hankkimaan sit kun on oikeasti tarve. Ja vaippoja, muutama tuttipullo ja korvikepurkki ihan varuiksi jos maito ei heti nousekkaan niin ei synnäriltä tarvii lähteä maitokauppaan. Tutti.

Heinäkuussa.

Mietittiinkin, että lisätään ostoslistaan seuraavalle isommalle kauppareissulle nuo vaipat, tuttipullot ja muut, jotta ne on tarvittaessa valmiina.

Osta itselles isoja siteitä ja rintaliivinsuojia. Niitäkin alussa tarvitaan.

Ja nännivoidetta! Äitiyspakkauksessa tulee mukana, mutta kyllä sitä kuluu alussa. Mulla imetys sattui alussa ja nännit olivat ihan hellänä ja kuivana niin nännivoide auttoi tosi paljon. Myöhemmin sitä ei enää tarvinnut kun tissit tottuivat rintariippujaan. Jos meinaa pullostakin syöttöä niin joillakin toimii rintapumppu hyvin, mutta mulla ei. Paitsi synnärin 1000e maksava superpumppu oli tosi hyvä. Halvemmat kaiken kansan markkinoiden pumput eivät ole toimineet. Lansinoh maidonkerääjä oli ihan hyvä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä vaatteita kannattaa olla ihan reilusti. Hankkii vaikka isompia kokoja, että saa käytettyä.

Ei kannata. Mulle olis riittänyt ihan vaan ne äitiyspakkauksen vaatteet ja sit ne jotkut mitä itse ostelin. Mut en kieltäytynyt sukulaisten vauvanvaate rojuläjistä, kun erehdyin uskomaan, että "kannattaa olla reilusti".

Isoin stressitekijä vauvavuotena oli ne vaate- ja lelumäärät joita mun luo kärrättiin. Niitä vieläkin lojuu läjinä nurkissa ja kaapit pursuaa turhaa vauvakrääsää. Ehkä pitäis heittää vaan roskiin kaikki, en jaksa alkaa kirpputorilla myymään tai sitä, että mun luona alkais ramppaan ihmisiä hakemassa ilmaista romua pois jonkun roskalava ryhmän kautta.

Nykyään äitiyspakkauksessa on tosi paljon vähemmän vaatteita kuin joskus aikaisemmin. Pienen koon vaatteita taisi tämän vuoden pakkauksessa taisi olla 1-2 koon 50-56 vaatetta.

Ei niillä oikein pärjää.

Meidän esikoisnen oli myös kunnon pulauttelija ja bodyt, ja usein housutkin, saattoi mennä päivän aikana vaihtoon 3-4 kertaa.

Kyllä vastasyntyneelle voi laittaa ihan hyvin vaikka 68 kokoisen bodyn. Ehkä vähän iso, mutta mitä väliä? Minusta kaikki vaatteet näytti vauvalla ihan pöhköiltä ja huonosti istuvilta, koska vastasyntynyt vauva on niin "mytyssä".

Mulla oli monet 68 bodyt käytössä ihan alusta asti puoli vuotiaaksi asti. Ei niillä 50-56 koon vaatteilla tee paljoa mitään. Paitsi jos haluaa jotain kuvaa varten söpöt hyvin istuvat vaatteet vauvan ekalta elinkuukaudelta, mutta siinäkin tapauksessa ei kovin montaa koon 50-56 koon vaatetta tartte.

Joo ei tosiaankaan, ainakaan pienelle vauvalle.

Meillä 46 cm kokoisena syntynyt vauva käytti kokoa 50 ekat pari kuukautta, sitten 56 ja 62 meni vielä puolivuotiaanakin. Nekin oli aina auttaa reiluja vaatteita vauvalla. 68 olisi ollut kuin teltta.

Vaihtelee mallistojenkin mukaan. Mulla yks suosikki 68 body oli käytössä alusta asti. Vaikka olikin "kuin teltta" niin päällä pysyi hyvin. Ehkä vähän liioittelua tuo "kuin teltta", ihan ok istuvuus oli.

Mut joo 62 kokoiset ainakin ihan hyviä vastasyntyneen päällä, ja 68 kokoisetkin alkaa menetteleen jo 1kk-2kk ikäisellä viimeistään. 56 kokoisia ei tarvitse paljon ollenkaan.

No ei kyllä ole 62 kokoiset hyviä kaikkien vastasyntyneiden päällä. Omista vauvoistani kaksi oli pieniä ja siroja. Heille jopa koko 50 oli suuri ja sen kokoiset meni ehkä pari kuukautta. 62 kokoa käytettiin puolen vuoden molemmin puolin ja edelleen varmaan 8-9 kk ikään asti. 68 meni vielä 1-vuotiaana. 1-vuotiaana siirryttiin kokoon 74 ja 80.

Monet vaatemerkit on reilun kokoisia, joten ne tuo vaatteisiin vielä lisätilaa.

Vierailija
44/50 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me hankittiin vaatteita paljon itse ja saatiin lahjaksi sekä käytettynä vaatteita myös paljon, mutta ei mikään vaate silti jäänyt käyttämättä. Suuri osa vaatteista käytettiin vielä seuraavalla lapsella ja sen jälkeen laitettiin uudestaan kiertoon.

Vierailija
45/50 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unihaalareita vetoketjulla. On hyvä olla ainakin 2-3 yhtä kokoa. Nämä ovat näppäriä pukea ja tarvittaessa voi käyttää kotona oloasunakin, jos ei aina jaksa pukea bodya. Olin itse aika poikki koko vauvavuoden ja helpot vaatteet helpottavat myös arkea.

Vierailija
46/50 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella tuntuu olevan ajatus, että vauvan kanssa kökitään, tai siis äiti kökkii, vaan kotona ekat kuukaudet.

Itselleni ainakin oli tärkeää jatkaa myös sitä omaa elämää, lähteä muualle kotoa ja nähdä muita ihmisiä. Vauva tietysti kulki mukana, toki myös isänsä mukana. Meillä ei ole omaa autoa, joten hyvät rattaat oli ehdottoman tärkeät. Samoin rintareppu.

Vierailija
47/50 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella tuntuu olevan ajatus, että vauvan kanssa kökitään, tai siis äiti kökkii, vaan kotona ekat kuukaudet.

Itselleni ainakin oli tärkeää jatkaa myös sitä omaa elämää, lähteä muualle kotoa ja nähdä muita ihmisiä. Vauva tietysti kulki mukana, toki myös isänsä mukana. Meillä ei ole omaa autoa, joten hyvät rattaat oli ehdottoman tärkeät. Samoin rintareppu.

Eikös vauvan kanssa olla siellä kotona kuitenkin. Mihin vauvan kanssa niin pitää olla menossa.

Vierailija
48/50 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä vaatteita kannattaa olla ihan reilusti. Hankkii vaikka isompia kokoja, että saa käytettyä.

Ei kannata. Mulle olis riittänyt ihan vaan ne äitiyspakkauksen vaatteet ja sit ne jotkut mitä itse ostelin. Mut en kieltäytynyt sukulaisten vauvanvaate rojuläjistä, kun erehdyin uskomaan, että "kannattaa olla reilusti".

Isoin stressitekijä vauvavuotena oli ne vaate- ja lelumäärät joita mun luo kärrättiin. Niitä vieläkin lojuu läjinä nurkissa ja kaapit pursuaa turhaa vauvakrääsää. Ehkä pitäis heittää vaan roskiin kaikki, en jaksa alkaa kirpputorilla myymään tai sitä, että mun luona alkais ramppaan ihmisiä hakemassa ilmaista romua pois jonkun roskalava ryhmän kautta.

Nykyään äitiyspakkauksessa on tosi paljon vähemmän vaatteita kuin joskus aikaisemmin. Pienen koon vaatteita taisi tämän vuoden pakkauksessa taisi olla 1-2 koon 50-56 vaatetta.

Ei niillä oikein pärjää.

Meidän esikoisnen oli myös kunnon pulauttelija ja bodyt, ja usein housutkin, saattoi mennä päivän aikana vaihtoon 3-4 kertaa.

Meillä taas kuopus kakkaa pahimmillaan 2-3 kertaa päivässä bodylle, joten niitä menee 3-4/päivä.

Vierailija
49/50 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös vauvan kanssa olla siellä kotona kuitenkin. Mihin vauvan kanssa niin pitää olla menossa.

Itse ainakin kaipaan ulkoilmaa päivittäin, myös vauva-aikana. Myös kaupassa oli ihan hyödyllistä käydä, samoin kirjastossa ja näkemässä muita ihmisiä.

Vierailija
50/50 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin kaipaan ulkoilmaa päivittäin, myös vauva-aikana. Myös kaupassa oli ihan hyödyllistä käydä, samoin kirjastossa ja näkemässä muita ihmisiä.

TÄMÄ!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän