Miten paljon vauva tarvii vaatteita ja tavaroita?
Meille odotetaan ensimmäistä lasta ja mietimme, miten paljon vaatteita ja tavaroita vauvalle yleensä hankitaan ja mitä vauva tarvitsee. Totta kai tiedän, että ne tarpeet vaihtelee vauvan ja perheen mukaan, mutta suunnilleen.
Meillä on vaunut ja rattaat, turvakaukalo, hoitotaso, sänky vauvalle ja rintareppu. Äitiyspakkauksen lisäksi on hankittu ja saatu jonkin verran vaatteita, noin 10 bodya, housuja ja sukkia. Meillä on myös olemassa jo joitain leluja ja kirjoja. Onko muuta sellaista, mitä ehkä tarvitaan?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa maapallon kaatopaikkajätteestä on muovisia kertakäyttövaippoja.
Missä päin asut? Suomessa kun kaatopaikat suljettiin sekajätteeltä jo 2016. Sekajätteet menee energialaitoksiin.
Tämä. Suomessa ei ole mikromuovia.
Eli kuinka monta kappaletta kannattaa hankkia koon 50 body ja housut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harsoja niin maan perkeleesti.
Näitä onneksi saatiinkin jo lahjaksi.
Sä kuvittelet, että niitä on tarpeeksi, mutta niitä ei koskaan ole. Toisaalta se vauva myös aina puklaa ohi niistä räteistä, vaikka olisitte päällystäneet koko kämppänne niillä. En olisi uskonut sitä, ellen olisi itse kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me pärjättiin enimmäkseen äitiyspakkauksella ja muutamalla saadulla bodylla. Jälkikäteen ajatellen äitiyspakkauskin oli turha, olisi voinut ostaa halvemmalla kirppikseltä samat asiat. Harsoja ei tarvittu myöskään yhtään enempää kuin ne 5 kpl, mitä oli äitiyspakkauksessa. Ihan turhaa hamstrata tavaraa. Ajattelen niin, että lapsen hankkiminen on muutenkin jo niin epäekologista, että vähintä mitä voi sen jälkeen tehdä on, että ei osta turhaa tavaraa sille kasoittain.
Harsojen tarve on ihan vauvakohtaista. Meillä niitä käytettiin pesun jälkeen pepun kuivaukseen, olivat paljon parempia siihen kuin pyyhkeet. Mitä kuluneempi harso, sitä parempi. Yksi lapsista oli ahmatti ja kaaripuklaaja, siinä oli tarvetta harsoille, niin röyhtäyttäjän olkapäälle kuin sänkyyn pään alle. Valkoisia harsoja käytettiin autossa kauan vauva-ajan jälkeenkin. Levitettiin niitä penkeille pysäköityyn autoon aurinkoisilla ilmoilla uimareissuilla ja muualla käydessä. Ei ollut polttavan kuumat penkit autoon tullessa. Viisi harsoa ei olisi mihinkään riittänyt, eikä niitä harsoja viitsinyt joka päivä pyykkäillä.
Äitiyspakkauksen vaatteilla ei pitkälle pötki, jos sattuu sarja-selkäkakkaaja, menee vaatteet monen monta kertaa päivässä vaihtoon. Yksi lapsista oli sellainen, aina tuli tavaraa toisesta päästä ulos, kun sitä meni sisään toisesta päästä ja se oli aina valuvaa. Kaikki mahdolliset vaipat testailtiin, mutta aina ne vuosivat häneltä jostain.
Yksi etuajassa syntynyt taas hukkui äitiyspakkauksen vaatteisiin, hänelle saatiin tutulta lainaan pieniä vaatteita. Hän oli niitä käytettynä hankkinut vinot pinot, hänen omat isokokoiset lapsensa eivät tainneet niitä pienimpiä koskaan käyttää.
Eihän aurinkoisella ilmalla voi ajaa yksityissaastutinta, kun pakokaasuista muodostuu auringonvalossa alailmakehän otsonia, joka vaurioittaa otsonikerrosta ja aiheuttaa keuhkosyöpää...
Mut me mentiinkin uimaan. On se sen arvoista ettei tarvi pyöräillä.
Monelle rintareppu on tuntunut olevan turhake, mutta meillä se oli pelastus.
Vierailija kirjoitti:
Pienimpiä kokoja ei kannata välttämättä hankkia ollenkaan, kun se vauva saattaa olla niihin liian iso jo syntyessään.
Milloin se vauva syntyy? Koska jos vasta syksyllä, pipo, joku lämmin haalari ja tumput. Mutta jos nyt kesällä, noi ehtii hankkimaan sit kun on oikeasti tarve. Ja vaippoja, muutama tuttipullo ja korvikepurkki ihan varuiksi jos maito ei heti nousekkaan niin ei synnäriltä tarvii lähteä maitokauppaan. Tutti.
Kannattaa alkaa kulutusshoppailu vasta porsimisen jälkeen että tietää koon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä vaatteita kannattaa olla ihan reilusti. Hankkii vaikka isompia kokoja, että saa käytettyä.
Ei kannata. Mulle olis riittänyt ihan vaan ne äitiyspakkauksen vaatteet ja sit ne jotkut mitä itse ostelin. Mut en kieltäytynyt sukulaisten vauvanvaate rojuläjistä, kun erehdyin uskomaan, että "kannattaa olla reilusti".
Isoin stressitekijä vauvavuotena oli ne vaate- ja lelumäärät joita mun luo kärrättiin. Niitä vieläkin lojuu läjinä nurkissa ja kaapit pursuaa turhaa vauvakrääsää. Ehkä pitäis heittää vaan roskiin kaikki, en jaksa alkaa kirpputorilla myymään tai sitä, että mun luona alkais ramppaan ihmisiä hakemassa ilmaista romua pois jonkun roskalava ryhmän kautta.
Nykyään äitiyspakkauksessa on tosi paljon vähemmän vaatteita kuin joskus aikaisemmin. Pienen koon vaatteita taisi tämän vuoden pakkauksessa taisi olla 1-2 koon 50-56 vaatetta.
Ei niillä oikein pärjää.Meidän esikoisnen oli myös kunnon pulauttelija ja bodyt, ja usein housutkin, saattoi mennä päivän aikana vaihtoon 3-4 kertaa.
Kyllä vastasyntyneelle voi laittaa ihan hyvin vaikka 68 kokoisen bodyn. Ehkä vähän iso, mutta mitä väliä? Minusta kaikki vaatteet näytti vauvalla ihan pöhköiltä ja huonosti istuvilta, koska vastasyntynyt vauva on niin "mytyssä".
Mulla oli monet 68 bodyt käytössä ihan alusta asti puoli vuotiaaksi asti. Ei niillä 50-56 koon vaatteilla tee paljoa mitään. Paitsi jos haluaa jotain kuvaa varten söpöt hyvin istuvat vaatteet vauvan ekalta elinkuukaudelta, mutta siinäkin tapauksessa ei kovin montaa koon 50-56 koon vaatetta tartte.
Leluja ei kannata ostaa yhtään koska niitä tuo kaikki tutut ja tuntemattomat. Omani ei edes välittänyt oikeista leluista vaan mieleniintoisimnat tavarat oli tyhjä 0,5l limupullo, paistinlasta ja pakastusrasian kansi.
Vaatteita ostin muutamalle ekalle kuukaudelle oikeastaan vain yöpukuja. Oli helppo vaihtaa vaippa. Muutama body ja housut oli jos lähdettiin kyläilemään ym ihmisten ilmoille, mutta kotona aina yöpuku päällä. Ja kotona sitä ekat pari kuukautta pääasiassa menikin esikoisen kanssa totutellessa uuteen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Milloin se vauva syntyy? Koska jos vasta syksyllä, pipo, joku lämmin haalari ja tumput. Mutta jos nyt kesällä, noi ehtii hankkimaan sit kun on oikeasti tarve. Ja vaippoja, muutama tuttipullo ja korvikepurkki ihan varuiksi jos maito ei heti nousekkaan niin ei synnäriltä tarvii lähteä maitokauppaan. Tutti.
Heinäkuussa.
Mietittiinkin, että lisätään ostoslistaan seuraavalle isommalle kauppareissulle nuo vaipat, tuttipullot ja muut, jotta ne on tarvittaessa valmiina.
Hirveää kuinka kauan kestää ennen kuin saa itse päättää seuransa. Sitä ennen toinen pyörittelee ja pukee sua miten tahtoo ja kuvaa luvatta ja esittelee niitä muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä vaatteita kannattaa olla ihan reilusti. Hankkii vaikka isompia kokoja, että saa käytettyä.
Ei kannata. Mulle olis riittänyt ihan vaan ne äitiyspakkauksen vaatteet ja sit ne jotkut mitä itse ostelin. Mut en kieltäytynyt sukulaisten vauvanvaate rojuläjistä, kun erehdyin uskomaan, että "kannattaa olla reilusti".
Isoin stressitekijä vauvavuotena oli ne vaate- ja lelumäärät joita mun luo kärrättiin. Niitä vieläkin lojuu läjinä nurkissa ja kaapit pursuaa turhaa vauvakrääsää. Ehkä pitäis heittää vaan roskiin kaikki, en jaksa alkaa kirpputorilla myymään tai sitä, että mun luona alkais ramppaan ihmisiä hakemassa ilmaista romua pois jonkun roskalava ryhmän kautta.
Nykyään äitiyspakkauksessa on tosi paljon vähemmän vaatteita kuin joskus aikaisemmin. Pienen koon vaatteita taisi tämän vuoden pakkauksessa taisi olla 1-2 koon 50-56 vaatetta.
Ei niillä oikein pärjää.Meidän esikoisnen oli myös kunnon pulauttelija ja bodyt, ja usein housutkin, saattoi mennä päivän aikana vaihtoon 3-4 kertaa.
Kyllä vastasyntyneelle voi laittaa ihan hyvin vaikka 68 kokoisen bodyn. Ehkä vähän iso, mutta mitä väliä? Minusta kaikki vaatteet näytti vauvalla ihan pöhköiltä ja huonosti istuvilta, koska vastasyntynyt vauva on niin "mytyssä".
Mulla oli monet 68 bodyt käytössä ihan alusta asti puoli vuotiaaksi asti. Ei niillä 50-56 koon vaatteilla tee paljoa mitään. Paitsi jos haluaa jotain kuvaa varten söpöt hyvin istuvat vaatteet vauvan ekalta elinkuukaudelta, mutta siinäkin tapauksessa ei kovin montaa koon 50-56 koon vaatetta tartte.
Joo ei tosiaankaan, ainakaan pienelle vauvalle.
Meillä 46 cm kokoisena syntynyt vauva käytti kokoa 50 ekat pari kuukautta, sitten 56 ja 62 meni vielä puolivuotiaanakin. Nekin oli aina auttaa reiluja vaatteita vauvalla. 68 olisi ollut kuin teltta.
Vähemmän kuin luulisi. Me saatiin vaatteita kolme äitiyspakkauslaatikollista, joissa on vaatteita ihan pienestä johonkin vuoden ikään asti. Joitakin vaatteita olen ostanut itse. Ollaan ehkä käytetty 1/5 osaa vaatteista joita meillä on ja vauva on nyt 5kk vanha. Haalarit ovat olleet kaikista kätevimpiä. Nyt kesällä shortsihaalarit ovat olleet hyviä. Muutamia lempivaatteita tulee käytettyä eniten ja muut ovat lähinnä varalla vaan. Ostettiin ennen vauvan tuloa sänky, unipesä, vaunut, turvakaukalo, sitteri, hoitopöytä ja kantoreppu. Nyt kesällä ostettiin matkasänky kun ollaan paljon reissussa. Leluja olen ostanut kirppikseltä nyt kun vauva on ryhtynyt leikkimään. Leikkimatto saatiin lahjaksi. Eipä oikeastaan muuta olla tarvittu. Ammettakaan ei oikeastaan tarvitse kun vauva on helppo pestä suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä yhtään, jos on isokokoinen vauva. Kuopuksella oli sairaalasta kotiin tulessa tuon kokoiset vaatteet, juuri ja juuri mahtui päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heinäkuussa.
Mietittiinkin, että lisätään ostoslistaan seuraavalle isommalle kauppareissulle nuo vaipat, tuttipullot ja muut, jotta ne on tarvittaessa valmiina.
Osta itselles isoja siteitä ja rintaliivinsuojia. Niitäkin alussa tarvitaan.
Ei rattaita tarvi erikseen vaan isot vaunut riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei tosiaankaan, ainakaan pienelle vauvalle.
Meillä 46 cm kokoisena syntynyt vauva käytti kokoa 50 ekat pari kuukautta, sitten 56 ja 62 meni vielä puolivuotiaanakin. Nekin oli aina auttaa reiluja vaatteita vauvalla. 68 olisi ollut kuin teltta.
Vaihtelee mallistojenkin mukaan. Mulla yks suosikki 68 body oli käytössä alusta asti. Vaikka olikin "kuin teltta" niin päällä pysyi hyvin. Ehkä vähän liioittelua tuo "kuin teltta", ihan ok istuvuus oli.
Mut joo 62 kokoiset ainakin ihan hyviä vastasyntyneen päällä, ja 68 kokoisetkin alkaa menetteleen jo 1kk-2kk ikäisellä viimeistään. 56 kokoisia ei tarvitse paljon ollenkaan.
Ei vaunuja eikä rattaita tarvita ellet halua leikkiä nukkeleikkiä.
Eihän aurinkoisella ilmalla voi ajaa yksityissaastutinta, kun pakokaasuista muodostuu auringonvalossa alailmakehän otsonia, joka vaurioittaa otsonikerrosta ja aiheuttaa keuhkosyöpää...