Kun olit lapsi, kävittekö usein ulkomaan matkoilla? Missä, kuinka usein ja minkä ikäinen olit?
Kommentit (33)
Vastatkaa siihen kysymykseen vain, se riittää. Tässäkin keskustelussa puhutaan eri ihmisten historiasta, historiasta, joka on jo ohi - mikä ihme sen tajuamisessa on joillekin niin vaikeaa? Jokaisella on oma elämänsä!
Jos joku ei ole matkustellut, niin ok, jos joku on matkustanut, niin ok - eikö?!?
Terv. lapsena vain muutamaan otteeseen matkustellut, mutta aikuisena mm. vuosia ulkomailla asunut ja paljon matkustellut palstalainen
lähinnä Kanarialle ja Aurinkorannikolle. Kerran käytiin autolla Leningradissa. Vanhemmat kävivät keskenään kaupunkilomilla (ei edes joka vuosi). Ruotsinristeilyllä kävin ekan kerran vasta 18-vuotiaana, mutta niillä tulikin sitten käytyä monta kertaa vuodessa seuraavat kymmenen vuotta.
Nykyään matkustellaan 1-2 kertaa vuodessa joku pidempi reissu ja muutama Viron/Ruotsin matka päälle. Minun mielestäni myös turistirysät ovat lapselle maailmankuvaa avartava kokemus ja ainakin monilapsiselle perheelle kiva ratkaisu.
Kreikassa ja Espanjassa pari kertaa, Turkissa, Ranskassa, Englannissa, Norjassa ja Ruotsissa. 5-vuotiaana ensimmäisen kerran ja 18-vuotiaana viimeisen. Oli ihanaa tuo matkustelu.
Vierailija:
Miten nämä " keskustelut" vääntyvät aina tähän? Ensin hyvä kysymys, siihen sitten tulee muutama vastauksia ja loput sitten nälvivät ensimmäisten vastauksia?!?
Vastatkaa siihen kysymykseen vain, se riittää. Tässäkin keskustelussa puhutaan eri ihmisten historiasta, historiasta, joka on jo ohi - mikä ihme sen tajuamisessa on joillekin niin vaikeaa? Jokaisella on oma elämänsä!
Jos joku ei ole matkustellut, niin ok, jos joku on matkustanut, niin ok - eikö?!?
Terv. lapsena vain muutamaan otteeseen matkustellut, mutta aikuisena mm. vuosia ulkomailla asunut ja paljon matkustellut palstalainen
TOISAALTA, minusta on ihan hyvä keskustelunaihe sekin, että miten itse kukin kokee hyötyneensä matkustelusta.
Minustakaan matkustelu ei ole ainoa tapa avartaa maailmaansa, mutta hyvä kylläkin!
Lapsuudessani kävimme melkein vuosittain Kanarialla tai Kreikassa. Pari kertaa vuodessa risteiltiin Ruotsiin ja joskus myös vietettiin siellä lomaa parista päivästä viikkoon. Viikon Ruotsin reissut tehtiin yleensä aina kesäisin. Vuorovuosin tehtiin laskettelureissu joko Lappiin tai sitten Keski-Eurooppaan. Yläasteikäisestä matkustelin ulkomailla urheilun vuoksi.
Niillä reissuilla ei kyllä paljon nähtävyyksiä tms. tullut nähtyä.
Mutta ei me lapset edes kaivattu ulkomaanmatkoja. Kesällä reissattiin jossain päin suomea, tai ainakin mummolassa käytiin piipahtamassa. Hiihtolomat vietin aina tätini luona.
aluksi suomessa ja ruotsissa, sitten muissa pohjoismaissa ja jo lähempänä teini-ikää sitten nuo, espanja, kreikka, italia, turkki.
Mukavaa oli ja kivoja kokemuksia. Käytiin retkillä ja monissa kulttuurikaupungeissa on tullut käytyä juuri retkikohteena. Tykkäsin ja avarsi omaa maailmaa.
Omien lasten kanssa reissattu vähän ja pidän sitä etuoikeutena. Aina suinkaan ei ole rahallisesti mahdollista matkustaa. Mutta avartaa tuo lapsien maailmankuvaa ja ovat tottuneita reissaajia. Mukaan mahtuu kivaa olemista ja vähän kulttuuria.
Olen edelleen aikuisena jatkanut tätä eli käydään joka vuosi etelän lomalla. Ja lapset aina mukana! Esikoisen kanssa oltiin tosin ekan kerran vasta kun oli 1,5v mutta kuopus pääsi matkalla jo 9kk:n iässä.
Meidän lapset rakastaa näitä lomia koska ovat koko perheelle sitä oikeaa lomaa jolloin kenenkää ei tarvitse tehdä yhtään mitään ja ollaan kaikki kokoajan yhdessä! Esikoinen 4v. suunnittelee jo kovasti ensi kesän lomaa. Aiotaankin taas lähteä jonnekin välimerelle kolmeksi viikoksi :)
Isä oli tuurijuoppo ja kun olin 9-vuotias, isä ja äiti erosi. Äiti jäi hoitamaan yksin kolmea lasta. Ei sillä ollut varaa mitään ulkomaanmatkoja ostella.
Kerran Ruotsissa 15-kesäisenä. Sitten pääsin Englantiin kielikurssille.
Nyt aikuisena olen matkustellut jonkin verran, pyrin ainakin kerran vuodessa lähtemään lomalle johonkin kauas. Matkoja varten säästän koko ajan rahaa sukanvarteen. Tulevat lapseni aion kyllä viedä myös maailmalle.
peräti Uumajan-risteilyllä.
Kerran Leningradissa.
Siinä meidän perheen ulkomaanmatkat!
Poikani 3½ v on matkustanut ulkomaille lentokoneella noin 15 kertaa ja autolla n. 5 kertaa. Tosin asumme itse Suomesta katsoen ulkomailla, eli näistä matkoista suurin osa on Suomeen. .-)
Ainoat kotimaanmatkatkin olivat sukulaisvierailuja. Olin täysi-ikäinen ja matkustin omilla rahoillani, kun kävin ensi kerran ulkomailla. Sittemmin onkin tullut matkusteltua suhteellisen runsaasti.
Koin kyllä jääneeni jostakin paitsi. Kieli-instituutin pääsykokeessa oli hiukan orpo olo ;)