Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätelaki, riittääkö kompostorin ostaminen pihaan, vaikka ei käyttäisi?

Vierailija
02.07.2023 |

En jaksa kierrättää, mutta astian voin ostaa. Mikäli sen hankinta riittää.

Kommentit (150)

Vierailija
101/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kompostointi säästää jätemaksuissa, koska jos kompostoi, sekajätteen tyhjennysväli voi olla paljon pidempi kuin muuten.

Ei meillä ainakaan, kolmen hengen perheellä. Biojätettä tulee niin vähän, ettei mitään merkitystä.

Jaa, ette siis valmista ruokaa juurikaan itse. Eikö kannattaisi opettaa lapsi terveellisemmille tavoille?

Joo että mun mutsin tapaan tekee ruokaa aivan liikaa ja sitten joudutaan heittämään loput rotille. Kun ei vaan osaa kokata pienempiä määriä.

Minullakin pysyy biojätteet minimissä normaalisti, mutta annas olla kun käy vanhuksilla kyläilemässä ja äitee kaivaa pakastimesta 10 rasiaa ylijäämäruokaa tuliaisiksi. Eipä niitä sulatettuja vesiliemessä lilluvia perunoita ja ex-ruskeaa kokkarekastiketta kauheasti tee mieli syödä joten bioon menee.

Vierailija
102/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sä ne biojätteet sitten laitat? Ideahan on että biot ei enää päädy sekajätteeseen...

Mummot laittaa biojätteen viemäriin ja sinne liukenemattomat sekajätteeseen. Jos jugurttipurkki pitää huuhtoa ennen kuin se on kelvollinen jäte, niin samalla tavalla jugurtinjämien kanssa viemäriin mahtuu kahvinporot, kaurapuuronloppu ja omenankuoret.

Kahvinporot pitää putket puhtaina. Muut kyllä syön.

Mummo 54 v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mistä sitä biojätettä edes tulee mainittavia määriä.... meitä on 2 aikuista, normi roskistyhjennys kerran kk ja se ei ole edes puolillaan. Käytännössä mitään ruokajätettä ei synny, appelsiinin ja banaanikuoret taitaa olla suurin osa biojätettä, eikä noitakaan mitenkään ihmeesti mene koska appelsiinit ei ole enää sellaisia kuin muutama vuosi sitten.

Kuulostaa siltä, että kannattaisi syödä vähän enemmän kasviksia. Kyllä biojätettä tulee nopeasti paljon kahdenkin aikuisen perheessä, jos tekee suurimmaksi osaksi ruoan itse ja käyttää edes suositusten verran vihanneksia.

Kuulepas, kun kaikki eivät ole niin innokkaita ruoanlaittajia. He ostavat valmiiksi kuoritut ja paloitellut vihannekset esim keittoihin, tai pakastepusseissa. Niissäkin on todistetusti kaikki vitamiinit tallella, joskus jopa paremminkin kuin tiskistä ostetuissa.Joillakin on elämää muuallakin kuin hellan ääressä. Eikä tule biojätettä näistä tippaakaan. Kyllä luonto kiittää.

Ei ehkä tule kotitalouksiin biojätettä, mutta tuollaiset valmisseokset menee kyllä kaupassa nopeasti pilalle ja kaupalle tulee niistä varmasti enemmän hävikkiä. Joskus tuli dyykattua ahkerasti, ja kauppojen roskiksista löytyi todella paljon noita valmispusseja. Pakkastuotteet toki ei pilaannu, mutta luonto ei kyllä erityisemmin kiitä pakastekuljetuksista aiheutuvista päästöistä.

Vierailija
104/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sä ne biojätteet sitten laitat? Ideahan on että biot ei enää päädy sekajätteeseen...

Mummot laittaa biojätteen viemäriin ja sinne liukenemattomat sekajätteeseen. Jos jugurttipurkki pitää huuhtoa ennen kuin se on kelvollinen jäte, niin samalla tavalla jugurtinjämien kanssa viemäriin mahtuu kahvinporot, kaurapuuronloppu ja omenankuoret.

Mummo 54 v

Joku vieläkin uskoo tähän? Älkää heittäkö niitä kahvinporoja viemäriin, niistä ei ole mitään hyötyä vaan pelkästään haittaa. Miksi kahvinporot pitäisivät putket puhtaina paremmin kuin vaikka kauraryynit?

Vierailija
105/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo 54 v

Joku vieläkin uskoo tähän? Älkää heittäkö niitä kahvinporoja viemäriin, niistä ei ole mitään hyötyä vaan pelkästään haittaa. Miksi kahvinporot pitäisivät putket puhtaina paremmin kuin vaikka kauraryynit?

Onko näin?

Ei multa tuu kahvinporoja kuin muutaman kerran vuodessa, kun käy kahvia juovia vieraita. Itse en juo kahvia lainkaan. Toinen paikka on laittaa lannoitteeksi pihakasveille, onnistuu paremmin kesällä kuin talvella.

Vierailija
106/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin, enkä saa edes sekajätettä täyteen. Koira syö kotiruuan jämät, ja hedelmät syön töissä, kun työnantaja tarjoaa. En juo kahvia, enkä juuri teetäkään. Niin aika laiha saalis olisi bioroskikseen.

Ja muita roskia kierrätän: pahvit, lehdet, metallit, patterit, lasit. Takassa palaa myös paperiroskat sytykkeinä. Ainoa järkiratkaisu mulle olisi joku biojätteen yhteiskeräys.

Vierailija
107/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kierrättää kaiken, sekajätettä tulee tosi vähän eli sille riittää pienempikin astia. Mulla tulee sekajätettä noin kaksi pussia kuussa. Bioa tulee pussillinen viikossa. Melkein kaikki jäte on pahvia tai muovia eli ne voi kierrättää kyllä. Palkaksi hyvä mieli, olen tehnyt oman osani.

Vierailija
108/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki viemäriin menevä jäte tukkii putkia ja ruokkii rottia.

Vierailija
109/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä laittaa biojätteisiin ihminen, joka ei koskaan tee ruokaa, syö vain pizzoja ja muuta valmisruokaa ja senkin aina koko annoksen. Ehkä pari banaanin- ja kananmunankuorta 1-2 kertaa kk ja pari teepussia silloin kun minä olen käymässä. Itse hän juo vain pikakahvia.

Ei paljoa kannata maksaa tyhjän bioastian tyhjennyksestä saati hommata kompostoria. Ehkä sellainen pieni bokashi-systeemi olis hyvä, mutta mihin senkin sitten tyhjentää? Maahan voi kaivaa, mutta hiekkapitoinen maa ei kaiketi oikein hyvin toimi, kun multaa pitäisi olla. Tai sitten jatkokäsittely sellaisessa monen sadan litran kompostorissa. Ihme lakeja, sama kuin määrättäisiin koiravero kaikille, vaikkei koiraakaan ole.

Ja tällainen yksinäinen pelkästään valmispizzoja ja muuta sontaa syövä ihminen asuu omakotitalossa? Jos siihen on varaa, niin on varaa kompostoriinkin, edes kimpassa naapurin kanssa.

Ei kaikki korvessa sijaitsevat omakotitalot mitään kalliita luksustaloja ole, hah!

Vierailija
110/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä laittaa biojätteisiin ihminen, joka ei koskaan tee ruokaa, syö vain pizzoja ja muuta valmisruokaa ja senkin aina koko annoksen. Ehkä pari banaanin- ja kananmunankuorta 1-2 kertaa kk ja pari teepussia silloin kun minä olen käymässä. Itse hän juo vain pikakahvia.

Ei paljoa kannata maksaa tyhjän bioastian tyhjennyksestä saati hommata kompostoria. Ehkä sellainen pieni bokashi-systeemi olis hyvä, mutta mihin senkin sitten tyhjentää? Maahan voi kaivaa, mutta hiekkapitoinen maa ei kaiketi oikein hyvin toimi, kun multaa pitäisi olla. Tai sitten jatkokäsittely sellaisessa monen sadan litran kompostorissa. Ihme lakeja, sama kuin määrättäisiin koiravero kaikille, vaikkei koiraakaan ole.

Ja tällainen yksinäinen pelkästään valmispizzoja ja muuta sontaa syövä ihminen asuu omakotitalossa? Jos siihen on varaa, niin on varaa kompostoriinkin, edes kimpassa naapurin kanssa.

Eipä ollut kyse varallisuudesta, vaan biojätteen vähäisyydestä ja sen sijoituspaikasta.

Kuinkahan kauas itse olisit valmis viemään biojätteitäsi sinne kimppakompostoriin jos ei naapurit asu ihan kädenojennuksen päässä...

Vierailija
111/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatat joutua ratsiaan kompostorin suhteen. Anoppi teki pari viikkoa sitten ilmoituksen mökkikompostorissa ja nyt joku taho tulee sen tarkistamaan. Tiedä sitten minkälaisen sanktion siitä saa jos ei kompostoikaan vaikka on ilmoittanut.

Vaikka joutuisikin kompostoriratsiaan, niin riittää kun kompostori on jos sellaisen on ilmoittanut. Eivät ne tarkastajat kurki astian sisälle ja jos niin kävisi niin voihan sanoa että en ole vielä uskaltanut aloittaa kompstointia vaan opettelen ensin kirjoista.

Tosin ap tuskin on tosissaan. Jos ostaa usean satasen maksavan kompostorin, niin aika itsepäinen pitää olla mikäli ei sitä myös käytä. Minäkään en peruspersuna ole mikään kierrätysfani, mutta kompostorin toimintaa on toisinaan hauska seurata. Nytkin siellä on yli 60 astetta lämmintä, eikä jäätynyt koko talvena.

Vierailija
112/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BIOLANIN PIKKUPÄNIKÄT JONNEKIN AUTOTALLIN NURKKAAN toinen kätössä toinen hautumassa ja sitten sen hautuneen voi haudata vaikka pihaan, lehtikompostiin

Näin voi aina tietenkin toimia, mutta ei kannata valittaa, jos alkaa pihalla rotat ja supikoirat mellastamaan

Vierailija
113/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki samaan pussiin sillä selvä

Vierailija
114/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastus on tärkein, luonto on sivuseikka.

Vierailija
115/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onakotitalossa tulee aika vähän biojätettä. Suodatinpussit, munankuoret ja jotain muuta satunnaista. Koira syö muut, jos sille voi antaa. Voisin hankkia oman kompostorin tai maksaa jäteyhtiölle keräyksestä. Oman alueen tyhjennyshintoja en löytänyt, mutta muualla vaihtelua löytyy n. kuudesta eurosta yli yhteentoista. Astiatkin ovat järkyttävän suuria biojätteelle. Pienin taisi olla 80 l. Älytöntä pakkorahastamista!

Vierailija
116/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs kun ei jää mitään biojätteitä?

Vierailija
117/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee hedelmien ja vihannesten kuorista aikas paljon jätettä joka kompostoidaan ja saadaan multaa kasvimaalle . Ihan silkkaa ruokaa tulee harvoin astiaan.

Vierailija
118/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on lämpökompostorista, joka on pakko olla kiinteistössä. Se maksaa n. 200-400 e ja on ilmatiivis ja hajuton ulkopuolella. Sain jo ensimmäiset mullat 4 kuukauden jälkeen. Laitoin ne kurpitsapenkkiin. Aiemmin rotat olivat käyneet tavallisessa kompostorissa joka ei ollut ilmatiivis.

Vierailija
119/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on lämpökompostorista, joka on pakko olla kiinteistössä. Se maksaa n. 200-400 e ja on ilmatiivis ja hajuton ulkopuolella. Sain jo ensimmäiset mullat 4 kuukauden jälkeen. Laitoin ne kurpitsapenkkiin. Aiemmin rotat olivat käyneet tavallisessa kompostorissa joka ei ollut ilmatiivis.

Eihän lampökompostori nyt mitenkään pakollinen ole!

Vierailija
120/150 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lynkatkaa vain, mutta mä asun kerrostalossa ja pihalla on monenlaista jäteastiaa. Itse lajittelen vain pahvin ja muovin, muut menee sekajätteeseen. Yksiössä ei ole säilytystiloja ja biojätteet haisevat.

Olen eläkkeellä ja pyrin syömään kaiken syöntikelpoisen. Sekajätepussin täyttyminen vie abt 2 viikkoa. Muovia tulee hirveästi.

Paristot kerään ja vien kerran vuodessa jonnekin keruupisteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä