Apua rippijuhlatarjoiluihin - lämmin ruoka?
Tarkoitus on tulla konfirmaatiosta lähipiirin (12 henkeä) kanssa suoraan meille ja ottaa lounasta. Muutaman tunnin päästä tulee vähän lisää vieraita, joille kahvitarjoilu.
Olin suunnitellut lounasta kylmien ruokien varaan: ruokaisia salaatteja ja kylmää paistia, jotka voi nostaa jääkaapista suoraan pöytään. Nyt näyttää siltä, että juhlapäivä on vähän viileä, aloin miettiä, pitäisikö sittenkin olla lämmin ruoka. Minulla on juhlissa auttamassa yksi nuori, joka tietysti voisi tulla hyvissä ajoin laittamaan ruokaa pöytään ja esim. keittää riisin/perunat tai laittaa jotain uuniin, mutta en haluaisi yksin hänelle mitään suuria vastuita jättää. Tuleeko mieleen juhliin sopivaa ruokaa, jonka voisi valmistella etukäteen ja sitten vain lämmittää/uunittaa ennen ruokailua? Karjalanpaisti ei nyt ole vaihtoehto - en ole sitä koskaan ennenkään tehnyt enkä tee nytkään. =)
Kommentit (24)
Jotenkin tuo grillauskaan ei juhlapäivänä oikein houkuttele.
Mä tekisin kermaisen lohikeiton uusista perunoista. Sen kanssa itse tehtyä saaristolaisleipää.
Pysy vaan alkuperäisessä suunitelmassa. Ei kesällä niin kylmä ole että lämmim ruoka olisi välttämätöntä ja kahvi kyllä lämmittää.
Kylmät on ihan Ok. Kevyt lounas riittää oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin kermaisen lohikeiton uusista perunoista. Sen kanssa itse tehtyä saaristolaisleipää.
Lohikeitto mainittu, enää puuttuu linssikeitto.
Kiitos kaikista kommenteista. Tuo lohikeitto ja saaristolaisleipä kuulostaisi minustakin tosi hyvältä, mutta porukassa on pari, joille se ei sovi, ja juhlakalu itsekään ei ole siitä kovin innoissaan. Ehkä tosiaan on helpointa pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa.
Lisää alkuperäiseen menuunn vielä vihreä salaatti, savukalaa ja pieniä uusia/varhaisperunoita niin hyvä on.
Vierailija kirjoitti:
Lisää alkuperäiseen menuunn vielä vihreä salaatti, savukalaa ja pieniä uusia/varhaisperunoita niin hyvä on.
Joo, ilman muuta myös vihreää salaattia. Savukalaa myös mietin. Onko hassu jos perunat on ainoa lämmin asia pöydässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ilman muuta myös vihreää salaattia. Savukalaa myös mietin. Onko hassu jos perunat on ainoa lämmin asia pöydässä?
Ei ole, moni syö mielellään perunaa kalan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita lisäksi lihspulia ja jokin kastike niille ja paistille.
Se paisti on myös vähän hankala kylmänä. On helposti tikkuista. Tein jääpaistityyppisesti eli paahtopaisti hyvään liemeen. Liemestä.saa hyvän kastikkeen ja paisti pysyy hyvän makuisena.
Se lohikeitto nyt on ihan varma että menee herne nenään. Varsinkin jos mies sitä ehdottaa.
Missä vaiheessa rippijuhlista on tullut ruokajuhlat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita lisäksi lihspulia ja jokin kastike niille ja paistille.
Se paisti on myös vähän hankala kylmänä. On helposti tikkuista. Tein jääpaistityyppisesti eli paahtopaisti hyvään liemeen. Liemestä.saa hyvän kastikkeen ja paisti pysyy hyvän makuisena.
Jotain tuollaista ajattelinkin paistin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Pysy vaan alkuperäisessä suunitelmassa. Ei kesällä niin kylmä ole että lämmim ruoka olisi välttämätöntä ja kahvi kyllä lämmittää.
Lämmin ruoka ei ole välttämätöntä edes -30 pakkasilla. Ihmisillä on vaatteet lämmikkeenä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun suku kokoontuu eri puolilta Suomea paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun rakkaat ihmiset lähtevät kotoaan kolmensadan kilometrin päähän aamulla ja palaavat illalla.
Jos haluat lämpimän ruoan, niin esim kermaperunat ja lihapullat. Tietenkin valmiiksi tehtyinä vuokaan ja vain lämmitys uunin kautta juhlapäivänä. Sopii monien salaattien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin ovat olleet sellaiset aina. Klo 10 alkavan konfirmaation jälkeen on hyvinkin jo lounasaika.
Grillikyljyksiä, helpot ja nopeet samaölla kypsyy perunat ja kasvikset