****** Enskattaret maanantaina *******
Tässä viikonlopun turinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9037943&p=&mpage=1&tmode=…
Kommentit (39)
Ihania kuvia, ihan huippu suloinen tyttö!! Tunne-elämää pitää meille muillekin korkealla nämä suloistakin suloisemmat enska-vauvat ja liikuttuneet äidit. Ihan itseäkin itkettää kun ajattelee!! :) Snif
Ihanata arkea ja hyviä vointeja prinsessan kanssa!
Leenis
On täällä näköjään täsmällisiä vauvojakin, kun niin monella tuntuu antavan odottaa itseään tai kiilaavan edelle jonossa :D
Neuvolakuulumisia nopsaan:
rv 32+5
painonmuutos 150g/viikko (miten hienoa oli huomata, että painonnousu on nyt ehkä oikeastikin rauhoittunut niistä pahimmista ajoista. Nousi välillä jopa n.700g/viikko)
Pissa puhdas
Paineet ok, 112/73
Sf-mitta 29, sama kuin edellisellä kerralla (30+6)
Syke 135
Liikkeet++
Mulla ei tosiaan ollut muuttunut tuo sf-mitta viimeisestä, mutta neuvolatäti veikkasi, että voisi johtua siitä, että vauva on vihdoin viimein kääntynyt raivotarjontaan! :) Ei uskaltanut ihan varmuudella luvata, että olisi rt:ssa, mutta melko varma oli kuitenkin asiasta. Mikäpä sen parempi homma, ei tarvitsisi miettiä sitä ulkoista kääntämistä saati perätilasynnytystä :/
Nyt pitäisi päästä syömään jotain, hiukoo!
Han ja Rumpali 32+5 (yhä)
Aina sitä vaan herkistyy, kun näitä ilouutisia saa lukea ;)))
Han, neuvolassa oli sulla kaikki ok :) hyvä jos vaavi on päättänyt kääntyä alessuin ja siellä pysyy :)
Mustakin tuntuu et hippis on nyt ollut viikon " oikein" päin...
Makkara, sun muut.....olisin mielelläni tullut, mut huomenna taas töihin. Ehkä sit vuoden lopussa tai ensivuonna viimeistään :))
mykis
[color=4876FF] Oih...onnea Ladielle ja koko perheelle pikkuisesta jouluntähtösestä:)! Ihania kuvia!
Kiitokset myös Heinille synnytyskertomuksesta ja onnea miljoona kiloa pikkuisesta!!!
iida-linnea: Mukavia ultrakuulumisia teillä! Meillä taisi myös olla muutaman päivän heittoa noissa rakenneultran eri mitoissa, eikä lääkäri siihen mitään sanonut. Taitaapi olla ihan yleistä ja normaalia...ja riippuu varmasti myös mittaajasta ja vauvelin asennosta, että minkälaiset mitat saa otettua:)
Jushka: Todella surullinen asia oli tapahtunut ystävällesi:' ( Nyt täytyy vain toivoa hänelle ja hänen läheisilleen paljon voimia ja halauksia... Toivottavasti pääset pikkuisen hautajaisiin *niisk*
Mahaikävästä olitte keskustelleet. Mulle varmaan tulee masuikävä sitten, kun masua ei enää ole. On jotenkin niiiiiin ihana (ainakin vielä tässä vaiheessa raskautta), kun masu on iso ja ihmiset ihastelevat sitä:) Ja on ihanaa silitellä masua ja pikkuista sen päältä, kuulostella vauvan liikkeitä ja miettiä, miltä vauva näyttää, minkälainen luonne sillä on ja mitä se puuhastelee jne:) Tottakai miljoona kertaa enempi varmasti tykkään ja olen onnellinen sitten siitä ajasta, kun meidän pikkuinen on jo maailmassa, mutta olen myös tykännyt paljon raskaana olosta ja uskoisin, että jään kaipaamaan myös jollain tapaa tätä aikaa, ainutlaatuista aikaa.
Oma napa: Tulin juuri hammaslääkäristä ja täytyy sanoa, että pelotti vähän etukäteen sinne meno, sillä siitä on niiiin kauan kun olen viimeksi hampilääkärissä vieraillut. No onneksi hampaat olivat kunnossa, ei ollut yhtään reikää (ei ole koskaan ollut) ja muutenkin suuasiat olivat kunnossa:) Kiva! Piksuliini on taas melskannut kiitettävän paljon tänään masussa, mikä on kyllä vaan hyvä asia:) Eipä tänne sitten mitään sen kummempia kuulu.
Jouluostoksillakin käytiin miehen kanssa eilen ja saatiin muutamat lahjat ostettua. Vielä kyllä puuttuu monen monta pakettia (mm. kummipojille, ystäville...), mutta onhan jouluun vielä pari viikkoa aikaa:) Ihana, kun tulee joulu! Tuo lumenpuute vain hieman häiritsee...
Huiskutuksia kaikille! Tää lähtee nyt lukemaan huomiseen tutkimusmetodiikan tenttiin...en älyä aiheesta mitään! Kääks!
~ ♥ ~ Viipuli ja Piksu, rv 26+0 ~ ♥ ~ [/color]
mieltä lämmitti teidän kommentit synnytyskertomukseen. Kiitos. Tarkoitus ei ollut tosiaan pelotella, eikä se tilannekaan mikään kamala näin jälkeenpäin ollut. Kuten moni on sanonut, ei kannata liikaa suunnitella etukäteen, kun suunnitelmat voi mennä kaikki uusiksi.
Leenaliinu kysyi tuliko sellaista oloa ettei kestä enää sekuntiakaan. En ole ihan varma, ainakin sellainen olo tuli etten kestä enää kauaa. Onneksi supistukset kestävät sen oman hetken, sitten on taukoa ja voi kerätä voimia. Supistuksen aikanakin tietää, että tämä on ohi pian. Olen kuullut että moni tuntee ja sanoo ponnistusvaiheessa, ettei tämä tule ikinä ulos, siinä voi tulla hetkeksi uskonpuute, vaikka kaikki menisi hyvin. Juuri sellaisessa kohtaa kätilö ja tukihenkilö ovat tosi tärkeitä, tukemassa, luomassa uskoa. Oma mieheni puristi kädestä ja sanoi aina jotenkin sopivasti, että kyllä sinä jaksat. Pelkäsin etukäteen hermostuvani hänelle ja purkavani kiukun ja kivun häneen, muttei niin onneksi käynyt, vaan ilman häntä tuskin olisin selvinnyt synnytyksestä. Homeopatiassa on olemassa kehoa tasapainottavia lääkkeitä, ja minullakin oli mukana pieniä pillereitä mm. epätoivoiseen oloon jne. Kun synnytys oli kunnolla käynnissä, ne unohtuivat, mutta jälkikäteen popsin niitä mm. leikkaushaavasärkyyn ym. Ei niistä ainakaan haittaa ollut.
Jushka toivottavasti saat itsekin tukea ja sinulla omat voimat riittää ystävän tukemiseen.
Makkara syyllisyys on meidän monien, varsinkin naisten " perisynti" mitä vaan tapahtuu tai on tapahtutumatta, niin syyllinen olo valtaa meidät tunnolliset ylisuorittajat, vai mitä. Ei lääkäri turhaan määrää sairaslomalle, joten nyt vaan asiat tärkeysjärjestykseen ja rauhallisin mielin voit levätä. Hienoa että sunkin mies on mukana tunteella odotuksessa. Kyllä se sit hirveän äkkiä menee se odotusaika ja syntymä. Viuh vaan näin jälkeenpäin. Mukavaa kahvittelua teille Kesiksen kanssa huomenna.
Kaikille muillekin vilkutukset ja kiitokset, nyt lähden tämän ähisijä tuhisija puhisijan kanssa päiväunille.
t. Heini ja pikkuinen ikää 1 viikko
Riikka, laitan viestiä heti kunhan tästä ehdin. =)
Luulin ehtiväni jo tänään tässä töissä istuskellessani (kun yleensä mulla on aikaa), mutta sitten tulikin mutkia matkaan ja jouduin ihan hommiin. =D
Pitää kattoo, jos ehtisin jo illalla laittaa, mutta viimeistään huomenna.
Ladielle Onnittelut nyytistä!!
Myös Heinille isot onnittelut! Ja ihana oli myös lukea synnytyskertomuksesi. Oli kiva lukea, että kaikesta huolimatta kaikki oli mennyt ihan hyvin, vaikka olikin tullut yllättäviä käänteitä matkan varrella.
Jushkalle voimia ystävän surun keskellä.
Oli todella surullinen uutinen.
Jouhille myös toivottelen paljon lepoa ja paljon supistuksettomia viikkoja.
Toivottavasti pikkuinen ei päätä syntyä vielä piiiitkäään aikaan. =(
Oli aikas ikävä lukea tuosta löydöksestä, että synnytyskanava on lyhentynyt ja kohdun suukin pehmennyt. Varmasti pelottava fiilis.
Lohtuhali.
Juuh...
Täällä ei kummempia.
Kattelin vain, että kohtahan sitä itsekin taidetaan siirtyä viimeiselle kolmannekselle.
Huh huijaa..
Mihinkä nuo viikot oikein vierii.
Jep..
Gotta go now..
-viivi ja onnimöttönen rv27+3
no niin, nyt on sitten neuvolassa käyty.
(kandi: ei tule tästä sellaista pikaviestiä et oltais osastolle menossa:))
rr oli pikkasen laskenut. mut edelleen vointia seurailtava, jos päänsärkyä tai näköhäiriöitä niin soittoo neuvolaan tai suoraan tayssiin.
pissa ok
paino 400/vko
sf 35
simppiksen syke 150
hemppaa ei mitattu
simppis raivotarjonnassa, mutta ilmeisesti nyt on jotenkin ittensä pöngennyt niin että selkä olis tossa keskellä masua, koska masu " täynnä" molemmilta sivuilta eikä tyhjää tilaa ole kummallakaan kyljellä. päänsä oli jo pikkusen kiinnittynyt, ei enää heilunut vapaasti kun terkka yritti heilutella.
liikkeitä sai tätikin vähän " pakottaa" kun ei meinannut kaveri heräillä, mut tuli muutoksia sykkeeseen. ja ei ne liikkeet tietty samanlailla tunnu jos jalat ja kädet tonne mun selkään päin ovat.
juteltiin myös siitä kun mietin et kun ei lääkäri oo tehnyt mitään arvioo lantiosta että kuinka sieltä mahtuu tuleen. kuulema sit jos näyttää et kovasti menis yli niin voisin saada lähetteen tayssiin et vois tuon lantion kattoo.
lopuksi täti totesi että hänelle kyllä menee tieto jos en ens maanataina ookkaan neuvolaan tulossa, tosin sanoi että kyllä me vielä nähdään, viimeistään kun tulee kotikäynnille:) mut ei hän siis mua nyt viä ollut synnyttään lähettämässä.
ladie: kylläpä oli söpö tukka teidän neidillä:)
mahasta vielä: en ees tiiä et kummalle tulee ikävämpi masua, mulle vai miehelle. hän tykkää silitellä, kattella, pussailla jne massua. (voi olla että aattelis erilailla jos ite tätä kantais;))
ok, mut ehkä siinä tälle päivälle riittävästi.
tikru ja simppis edelleen 37+3
Kiitokset 4D-kokemuksensa jakaneille :)
Poppis hei ¿ eiköhän meille odottaville sallita ne kiukuttelupäivät! :) Varmasti tulee niitä parempia päiviä perästä, joten elä moista murehdi.. Saakos kysäistä teidän 4D:stä että tiedätkö mistä syystä ette nähneet juuri mitään? Mietin itsekin sitä jo valmiiksi ettei välttämättä ole paras näkyvyys jos sattuu tuo istukka olemaan edessä..
Mykis ¿ mummeli on todellakin menossa vielä mukana. :) 96v ja asuu vielä yksin! Tosin hänellä käy 4 krt päivässä hoitsut piipahtamassa, täytyy vahtia että ottaa lääkkeet oikein kun tosiaan tuo päivärytmi menee välillä ¿vähän¿ sekaisin. ;) Saa nähdä, mullahan ois suunnitelmissa ottaa mummo meille kun jään kotiin, eihän sille tarvi kun ruokaa tehdä ja tosiaan vahtia nuo lääkkeet.. Mummo hoiti mua silloin kun olin pieni, eli en ollut tarhassa laisinkaan. ¿Vastapalveluksen¿ ajattelin tehdä..
Makkara ottaa nyt vaan rennosti ja lepäilee! Sitä vartenhan ne saikut on! :)
Han ¿ kiva jos Rumpali on tajunnut jo kääntyä oikein päin!
Nyt suuntaan kotiin.. josko sinne kävelylle jaksaisi lähteä! Mukavaa iltaa ja vilkutukset kaikille!
Mammis + Tiitiäinen
ladielle, ihunaa että olette saaneet pikkuisen onnellisesti maailmaan ja kotiin, täällä yksi kärsimätön odottelee myös omaansa.
Kandille tsemppiä samoista vaivoista siis kärsitään, mäkin täällä koko ajan mietin että särkeekö päätä vai ei särje ja mikä sitten luetaan säryksi ja mikä ei....... eli samankaltainen neurootikko on täälläkin suunnassa, vielä ei tosin ole mitään pilkkuja tahi viiruja näkynyt ja masukin on ihan normaali, turvotustakaan ei ole, rr tosin 125/88 tänään
aa ja neiti 39+4 eikä 5 niiko aamusella väitin.
Lämpimät onnittelut Ladielle ja Heinille pienistä tyttösistä!!
Viipero kera Pikkumiehen (n.5vkoa)
ehdottakaa te joku paikka, minä oon viimeisten 1,5 vuoden aikana jotenkin tipahtanut Helsingin ympyröistä pihalle eikä tuu mieleen mitään :)
Nyt vähän happea haukkaamaan ettei mee koko päivä ihan pers homeessa istuskeluksi!
Makkara
[color=#FF0000]
Se, joka aikaisemmin totesi, ettei flunssa ja raskaus sovi yhteen, saa mun peesaukset! Eihän se flunssa tiettykään ikinä oo kivaa. Mutta tällainen luomusairastelu (lue: ei nenäsuihkeita, nuhalääkkeitä, buranaa, kurkkulääkettä, yskänlääkettä...) ei ole mua varten. Ärsyttää, kun paikkoja kolottaa ja koko ajan laiskottaa ja on tukkoinen olo. No, onneksi ei oo kuumetta, eiköhän tässä olla jo paranemaan päin. Sorry. Pakko oli valittaa, mutta nyt valitukset on siirretty päästä näytölle ja on heti kivempi olo :)
[b]Makkara ja Leenuliinu[/b], huomenna nähdään, kivakiva! Puoli neljältä siis, Kamppi käy mulle. Keksittekö jonkun hyvän (rauhallisen) paikan siellä? Mä käyn niin harvoin (vaikka on puolivälissä työmatkaa!) etten muista kuin bebesin ja br-lelut ;) Laittakaahan paikkakoordinaatteja niin minä saavun paikalle!
[b]Jouhille[/b] täältä päin mielenmalttia, että jaksat olla aloillasi. Tiedän, ei varmasti ole helppoa, mutta yritähän olla makuulla ja ottaa rennosti. Paljon odotusviikkoja vielä lisää sulle ja vaaville!
[b]Heinille[/b] kiitoksia kertomuksesta. Jotenkin tuntuu oma synnytys vielä niin kaukaiselta mutta silti tuli hyvä olo sun tekstiä lukiessa. Oli niin positiivisesti kirjoitettu, että tuli luottavainen olo sen suhteen että kyllä siitä itsekin kunnialla selviää. Ja täytyy myöntää, että hymykin kävi huulilla kun luin sitä perheautokohtaa ja kuvittelin sua tiikeriemon lailla puolustamassa pentua ;) Oikein paljon vielä onnea koko perheelle ja suloista vauva-aikaa!
[b]Auroralle[/b] niistä lento/tukisukista. Mä oon sellaisia käyttänyt päivisin jo pidempään, kun huomasin, että niiden avulla yölliset jalkakrampit väheni huomattavasti. Suosittelen. Eikä jalatkaan tunnu niin turpoavan niiden kanssa. Ja vettä oon mäkin juonut paljon, sekä välttänyt suolaa. Voi olla, että " turvotusrikkain" kausi on mulla vasta edessä, mutta ainakin nyt nuo konstit tuntuu tepsivän. Ja kunhan sulla olo kohenee, niin laitahan meiliä tulemaan!
Missäs muuten luuraa [b]Titi[/b]?? Tuuhan ilmoittautumaan!
[b]Iida-Linnea[/b], muistaakseni meilläkin oli jotain heittoja niissä rakenneultran mitoissa. En kyllä osannut niistä huolestua, kun kätilön mielestä ei ollut syytä huoleen. Ja aiemmin oli np-ultrassakin turvotusta himpun verran sen rajan alle (olikohan jotain reilu 2mm?) enkä osannut siitäkän murehtia. Että kyllä ainakin täällä luotetaan siihen, että ultraajat sanoisi, jos aihetta murheen olisi. Eikös ookin hauskaa, kun alkaa mahan päälläkin tuntua potkuja? Mun mies ainakin jaksaa joka ilta hekottaa mun kupruilevalle mahalle :)
[b]Kandille ja AinoAuroralle[/b] tsemppiä loppupäiviin ja neuvolaravaamisiin! Kyllä kuulkaa ne vauvat sieltä kohta putkahtaa, jännää!
[b]Ladien[/b] pikkuneiti näytti NIIIIIIN syotävän suloiselta! Ihan oikeasti, kasvaako tuollaisia pikku ihmeitä oikeasti meidän masuissa? En kyllä millään tajua, maailman hienoin ja ihmeellisin asia. Ihan varmasti. Hyviä vointeja ja oikein paljon onnea koko perheelle!
Nyt tämä ihmeenkasvattaja alkaa korjata valmennuskurssilaisten kokeita. Hauskaa loppumaanantaita kaikille!
Kesis, rv 23+4
Siis MISSÄ homeessa istut? Hassu sanonta.
Miten olisi siinä Kampin 2-kerroksessa sen pyöreän reiän (tai mikä lie) lähellä? Siinä taitaa olla ainakin Muurla-shop (jos en sekoita kerroksia...) Vai irtoaako Leenikseltä parempia paikkaehdotuksia?
Mahasta mua on vielä vähän vaikea bongata, mutta punainen villakangastakki (ja hämmentynyt ilme) erottunee joukosta :)
Kesis
Ladieta onnittelinkin jo vauvapuolella,mutta onnittelut vielä kerran!! :)
Mä vaan tulin nopsaan kurkkaamaan tännekin puolelle. Yks päivä luin monta pinoa läpi teidän kuulumisia,mut en sit kerenny mitään kirjottelemaan. Ei kauheesti kerkeä koneella istuskelemaan,tai pystyyhän sit lueskelemaan,mut usein on kädet täynnä.
AinoAuroralla ihan viime hetket käsillä:) jänskää..
Ja kandilla alkaa olla kans! :)
mä pidän peukkuja täällä, et pääsisitte pian synnyttämään ja saatte omat pienokaiset syliin:)
Niin ja tikrulla myös la lähenee.. :)
Täällä ollaan vähän väsyneitä, mut pikkumies on aivan ihana rakkauspakkaus ja kyllä sitä vaan jotenki kummasti jaksaa yöllä heräillä, vaikka kuinka väsyttäis. Ja pakkohan se on.
Pojalla vähän rytmi sekasin,kun siinä yöllä tykkäis seurustella, mut päivällä mielummin nukkuu.. Mut eiköhän se siitä jossain vaiheessa.
Käytiin tänään labrassa, pojalta otettiin hb. Toivottavasti se on hyvä:) sitten vielä kuukauden päästä uudestaan.
Pe oli ensimmäinen neuvola ja painoa oli jo 3600g ja pituutta 51cm. Eli on kovasti kasvanut pikkunen. Ja eilenhän poika täytti jo kuukauden, nopeesti mennyt aika, vastahan olin synnyttämässä.
En oo vieläkään kirjottanu sitä lupaamaani synnytyskertomusta. Kirjotan sen kyl joku päivä, pakkohan on itellekki jotain muistutusta kirjotettava.. Ja kopsaan sen sit tänne. Osa varmaan jo unohtunu.
Nyt siis jo 2,5viikkoa oltu kotona pojan kanssa ja ihan kivasti on mennyt. :)
Nyt alko kuulua jotain ähinää tuolta, ehkä koht alkaa heräilee.. Meen siis suihkuun viel ku kerkeen.
Ihanaa odotusta kaikille!! :) Kauheen pitkällä onkin jo moni..aika menee nopsaan..
Nyt menen. Moikkelis.
lara ja pikkumies 4,5vko
vois nähdä siinä 2. kerroksen " pyöreän reijän" kohdalla. Itse en moista paikkaa tiedä (oon tainnut käydä kerran vaan kampissa suomeen muuton jälkeen), mutta eiköhän sieltä semmoinen rööri löydy. Mulla on musta ruma hupullinen takki päällä, ei mahdu tällä hetkellä mikään muu...
Ja Kesis - tarpeeksi kauan kun sohvalla istuu ja ihmettelee niin tapahtuu semmoinen kemiallinen reaktio että pers alkaa hikoomaan ja vetää homeeseen :)
Hyviä unia kaikille - tää vetäytyy nyt miehen kainaloon odottamaan nukkumatin tuloa! Vähänkö ihanaa olla kotona :)
Makkara
lämpöiset onnittelut!! Suloinen tytteli, nyt vasta kävin katsomassa kuvat...oih ja voih, vauvantuoksua tännekin, kiitos :)
Makkara
Pieni kysymys: onko tuoreille enskoille jotain omaa pinoa, kun tuntuu, etta useimmat tanne kirjoittelevat ovat jo aivan eri kymmenilla kuin meikalainen? Mukavahan eri vaiheessa olevien kuulumisia on lueskella, mutta eniten tietty kiinnostaa samassa vaiheessa olevien kanssa ajatusten vaihtaminen.
Np-ultra siis takana, ja kaikki hyvin! Siella se pikkuinen kollotteli ja kovasti huitoi kasillaan ja jaloillaan. Toivotaan etta kaikki jatkuisi hyvin! LA siirtyi hieman eteenpain 23.6.
Kipa ja tiukulainen 12+2
Ladielle onnittelut pikkuisesta! :)
( . ) Ei ollut viikonlopun ässäilyt auttaneet, vaikka oli neljäs, eli shoppailukin mukana.. Eli äippäpolilla oli käynti sokereiden takia. Pikkuisen painoarvio 3340g, kuulemma korkeintaan 3700g syntyessään. Kohdunsuu yhdelle sormelle auki, kaulaa edelleen sama 2,5cm.. Lääkärin sanoin tarjonnasta: pää tuntuu melko alhaalla, mutta saa liikkumaan vielä. Eli ei siis kiinnittynyt(?) vielä.. Lapsivettä normaali määrä.. Muuta ei tutkittukaan, eli ensi viikolla neuvolaan, uskoisin ainakin niin hyvin vahvasti.. Tunnin odottelun tulos; pikkuisen paino melkein jopa keskikäyrän alapuolella, ei mitään kiirettä käynnistellä, eli nyt vain odotellaan milloin hän haluaa ulos..
bejpi ja öttiäinen 39+1
Tulin ihan pikaisesti tyttö tississä kiinni ilmoittamaan, että meidän pikku-Leidi syntyi täsmällisesti laskettuna päivänään, eli torstaina 7.12.2006 kello 7.40!
http://s133.photobucket.com/albums/q78/Henna-Ladie/Pikku-Leidi/?action=…
tuossa pari kuvaa sairaalasta.
Synnytys meni nopeasti ja tosi hyvin, päästiin kotiin jo 2. päivänä ja nyt on imetys lähtenyt käyntiin. Vauva-arki on ihanaa ja täysivaltaista! Liikutuksen kyyneleet on silmissä vähän väliä, varmaan hormonit ja väsymys yhdessä vauvan kanssa aiheuttavat sen, ettei äidillä ainakaan ole tunne-elämä vaisua!! =)
Kirjoittelen synnytyskertomusta kunhan saan kantoliinan, vauvan siihen ja kädet vapaiksi.
Terkkuja kaikille tuhannesti!
=) Ladie ja pikku-Leidi 4 vrk.