Haluatko kysyä jotain z-sukupolvelaiselta (98-08) ?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et laske 95-97 syntyneitä zilleniaaleiksi?
Kun olin yläasteella 2009-2012 niin silloin vielä opetettiin että että olen Z-sukupolvea ja 1994 syntyneet oliva viimeiset millenniaalit. Pidän kiinni tästä enkä muunnellusta totuudesta ja kikkailuja tilastoja koska ne ei muuta sitä että ysärin lopulla syntyneet olivat teinejä ja lukiolaisia silloin kun digitalisaation ja some löi läpi ja yleistyi nopeasti.
Tuolloin 2009-2012 ei ollut vielä sosiaalista mediaa. Ne kosketusnäyttöjä, tabletteja, eUrheilua ja online pelaamista. Somealustat kuten Facebook, insta, snäppi ja Tiktok tuli vasta 2010-luvun lopussa. Itse omistin vielä vuonna 2014 vanhan karvalakki mallin näppäinpuhelimen ja tietokoneen näyttö oli iso kuin mikä. Tuolloin 2009-2012 nuorilla ei ollut myöskään samoja ongelmia kuin nykyään kuten masennusta, yksinäisyyttä, syrjäytymistä, näkymättömättä ja vanhempien läsnäolattomuutta sillä yhteiskunta oli sosiaalisempi ja kavereita tavattiin kasvotusten ulkona eikä jossain chatissa tai viestiketjussa.
Kyllä. Minä olin vuosina 09-12 vielä ala-asteella, eivätkä lapset viettäneet kouluaikaansa puhelimilla. Täytyy sanoa että hyvä niin. Ap
Itse olin saamaan aikaan yläasteella ja meillä kaikilla oli puhelimet, mutta sitä ei saanut ottaa tunnilla esille muuten kuin jos kyseessä on tärkeä puhelu, muuten opettaja olisi takavarikoinut Nokiat, Samsungit ja iPhonet. Itsellä oli Nokia 5230 jossa oli Facebook, fff ja Spotify. Pelejä oli Doodlejump, Tetris ja Angry Birds. 2013 ostin Samsung Galaxy Note 3:n kynän takia ja latasin siihen Instagramin ja Snapchatin.
Nokia 5230 oli erityisesti nuorisolle suunnattu Nokian matkapuhelin, joka tuli markkinoille vuonna 2009. Puhelimessa oli useita vaihdettavia kuoria, full HTML internet, Wi-Fi, Dj Mix Tour -peli, Facebook-, MySpace- ja YouTube-sovellukset sekä Nokian omia Ovi-palveluita kuten FM-radio ja karttasovellus. Puhelimen tuki loppui 2018 kun niiden ikääntyneet akut alkoivat räjähdellä.
Nokia N97 oli parempi koska se oli samaan aikaan kosketusnäyttöinen älypuhelin että liukuvanäyttöinen miniläppäri. Itsellä oli tämä yläasteella ja sillä tuli roikuttua IRC:ssä.
Eikö se varsinainen kosketusnäyttö puhelinten buumi alkanut vasta 2010 jolloin julkaistiin yhtenävuotena enemmän älypuhelimia kuin mitä viimeisen kolmnen vuoden aikana ja puhelinten teknologia buustasi rajusti niin että loppuvuoden luurit oli ihan eri tasoa kuin alkuvuoden hipaosunäytöt?
Onko 1986 vuonna syntynyt mielestäsi vanha vai suhteellisen nuori vielä?
Miksi z-sukupolvi? Jos saisit itse valita niin mihin sukupolveen haluaisit kuulua?
Mitä työttömille pitäisi mielestäsi tehdä ja mitä mieltä olet Orpon kepitys toimista?
Vierailija kirjoitti:
Runkkaisisitko jos ottais eteen?
Näin käy useasti päivässä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko 1986 vuonna syntynyt mielestäsi vanha vai suhteellisen nuori vielä?
Suhteellisen nuori. Hehän ovat vasta 36-37-vuotiaita. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi z-sukupolvi? Jos saisit itse valita niin mihin sukupolveen haluaisit kuulua?
En tiedä miksi juuri z-sukupolvi, mutta siihen minä vaan satuin syntymään. Jos saisin valita jonkun muun, olisin ehkä baby boomer (joskus 50-60-lukujen taitteessa syntynyt) tai x-polvea. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä työttömille pitäisi mielestäsi tehdä ja mitä mieltä olet Orpon kepitys toimista?
Olen itse vielä toistaiseksi työtön, mutta leikkauksiin en osaa antaa kunnon kantaa. Ymmärrän sekä valtionvelasta huolestuneita että ihmisten toimeentulosta huolestuneita. Koska olen kuitenkin vähän vasemmistohenkinen, en pidä turhan järistä kepityksistä, joihin lasken ainakin opiskelijoiden kurittamisen. Ap
Runkkaisisitko jos ottais eteen?