Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko kysyä jotain z-sukupolvelaiselta (98-08) ?

Vierailija
01.07.2023 |

Vastaan mielelläni.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä nuoriso viettää aikaansa? Onko enää nuorisotiloja? Käyttekö keikoilla? Onko enää bänditoimintaa, treenikämppiä? Juotteko paljon alkoholia? Onko alakulttuureja?

Vierailija
42/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Z-sukupolvi alkaa 90-luvun puolivälin jälkeen syntyneistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä nuoriso viettää aikaansa? Onko enää nuorisotiloja? Käyttekö keikoilla? Onko enää bänditoimintaa, treenikämppiä? Juotteko paljon alkoholia? Onko alakulttuureja?

Aikaa vietetään paljon kotona, mutta myös ulkona ystävien kesken. Nuorisotiloista en osaa sanoa, koska en itse ole koskaan käynyt sellaisissa. Ainakin suurilla festarikeikoilla käydään, muttei välttämättä yhtä paljon pienillä baarikeikoilla. Bändejä ja treenikämppiä on vielä. Alkoholin kulutus riippuu porukasta, mutta ainakin omassani sitä kulutetaan mielellään ja välillä runsaastikin. Alakulttuureihin ei kuulu minun kavereistani kukaan, vain minä itse (olen hevari). Ap

Vierailija
44/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko Facebookissa tai käytätkö mitään Metan palveluja kuten Instagramia, Snapchattia, Whatsappin tai Tiktokkia? Oletko koskaan käyttänyt MSN Messengeriä, IRC-Galleriaa, MuroBBS foorumia, Habbo Hotellia, Club Penguins tai Skypeä?

Vierailija
45/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko kiveksesi jo laskeutuneet.

Vierailija
46/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko Facebookissa tai käytätkö mitään Metan palveluja kuten Instagramia, Snapchattia, Whatsappin tai Tiktokkia? Oletko koskaan käyttänyt MSN Messengeriä, IRC-Galleriaa, MuroBBS foorumia, Habbo Hotellia, Club Penguins tai Skypeä?

Käytin Facebookia pari vuotta, melko vähän tosin, kunnes perehdyin sen toimintaan ja päätin poistaa tilini. Snapchatin latasin hetkeksi yläasteella luokkatovereiden painostuksesta, mutta poistin sen lähes heti kiinnostuksen puutteessa. Whatsappia käytän viestittelyyn päivittäin. Instagramia tai Tiktokia en ole käyttänyt koskaan.

En ole käyttänyt ikinä MSN Messengeriä, IRC-galleriaa (tuttu nimi kuitenkin), Muro-foorumia, Habbo Hotellia (tuttu nimi kuitenkin) tai Club Penguinia (tuttu nimi kuitenkin). Skypeä sen sijaan käytin teininä jonkin aikaa, kunnes lopetin senkin.

Ap

Vierailija
47/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko kiveksesi jo laskeutuneet.

Ajat sitten, kiitos kysymästä. Ap

Vierailija
48/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Z-sukupolven maakohtaiselle määritelmälle on useita erilaisia versioita, jotka voivat vartioida. Joissakin maissa Z-sukupolvi alkaa 1996 syntyneistä ja joissakin vasta 2001 syntyneistä. Suomessa Z-sukupolvi on määritelty alkamaan 1997 tai 1998 syntyneistä. Yhteistä Z-sukupolvelle on se että kun he olivat 13-19 vuotiaita, niin heidän nuoruudessaan tuli kosketusnäyttöiset älypuhelimet sekä somet kuten Facebook ja Instagram.

Vierailija
49/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko IRC-galleria osa nuoruuttasi? Olen lukenut että IRC oli varhaisen Z-sukupolven suosima some ennen kuin Facebook otti sen paikan.

Vierailija
50/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko IRC-galleria osa nuoruuttasi? Olen lukenut että IRC oli varhaisen Z-sukupolven suosima some ennen kuin Facebook otti sen paikan.

Ei ollut minun nuoruuttani. En tiedä miten poikkeavaa tämä on, mutta näin se on. Ap

Vierailija
51/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Z-sukupolven maakohtaiselle määritelmälle on useita erilaisia versioita, jotka voivat vartioida. Joissakin maissa Z-sukupolvi alkaa 1996 syntyneistä ja joissakin vasta 2001 syntyneistä. Suomessa Z-sukupolvi on määritelty alkamaan 1997 tai 1998 syntyneistä. Yhteistä Z-sukupolvelle on se että kun he olivat 13-19 vuotiaita, niin heidän nuoruudessaan tuli kosketusnäyttöiset älypuhelimet sekä somet kuten Facebook ja Instagram.

Annetaanko ap vastata ja esitetään me boomerit ja milleniaanit niitä kysymyksiä sen sijaan että splainataan jotakin mitä emme tiedä. Sukupolvien määritelmät ja rajaukset on muutenkin jo tarpeeksi sekavia ja epäselviä.

Vierailija
52/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne muuttaisit jos saisit valita?

Vierailija
53/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurakenkä kirjoitti:

Minne muuttaisit jos saisit valita?

Asun vielä toistaiseksi Satakunnassa, mutta muutan pian Tampereelle opiskelemaan. Sinne halusin muuttaa lukion päättymisestä asti, ja toive toteutui vihdoinkin. Ap

Vierailija
54/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et laske 95-97 syntyneitä zilleniaaleiksi?

Kun olin yläasteella 2009-2012 niin silloin vielä opetettiin että että olen Z-sukupolvea ja 1994 syntyneet oliva viimeiset millenniaalit. Pidän kiinni tästä enkä muunnellusta totuudesta ja kikkailuja tilastoja koska ne ei muuta sitä että ysärin lopulla syntyneet olivat teinejä ja lukiolaisia silloin kun digitalisaation ja some löi läpi ja yleistyi nopeasti.

Tuolloin 2009-2012 ei ollut vielä sosiaalista mediaa. Ne kosketusnäyttöjä, tabletteja, eUrheilua ja online pelaamista. Somealustat kuten Facebook, insta, snäppi ja Tiktok tuli vasta 2010-luvun lopussa. Itse omistin vielä vuonna 2014 vanhan karvalakki mallin näppäinpuhelimen ja tietokoneen näyttö oli iso kuin mikä. Tuolloin 2009-2012 nuorilla ei ollut myöskään samoja ongelmia kuin nykyään kuten masennusta, yksinäisyyttä, syrjäytymistä, näkymättömättä ja vanhempien läsnäolattomuutta sillä yhteiskunta oli sosiaalisempi ja kavereita tavattiin kasvotusten ulkona eikä jossain chatissa tai viestiketjussa.

Kyllä. Minä olin vuosina 09-12 vielä ala-asteella, eivätkä lapset viettäneet kouluaikaansa puhelimilla. Täytyy sanoa että hyvä niin. Ap

Itse olin saamaan aikaan yläasteella ja meillä kaikilla oli puhelimet, mutta sitä ei saanut ottaa tunnilla esille muuten kuin jos kyseessä on tärkeä puhelu, muuten opettaja olisi takavarikoinut Nokiat, Samsungit ja iPhonet. Itsellä oli Nokia 5230 jossa oli Facebook, fff ja Spotify. Pelejä oli Doodlejump, Tetris ja Angry Birds. 2013 ostin Samsung Galaxy Note 3:n kynän takia ja latasin siihen Instagramin ja Snapchatin.

Vierailija
55/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin yläasteella 2009-2012 niin silloin vielä opetettiin että että olen Z-sukupolvea ja 1994 syntyneet oliva viimeiset millenniaalit. Pidän kiinni tästä enkä muunnellusta totuudesta ja kikkailuja tilastoja koska ne ei muuta sitä että ysärin lopulla syntyneet olivat teinejä ja lukiolaisia silloin kun digitalisaation ja some löi läpi ja yleistyi nopeasti.

Tuolloin 2009-2012 ei ollut vielä sosiaalista mediaa. Ne kosketusnäyttöjä, tabletteja, eUrheilua ja online pelaamista. Somealustat kuten Facebook, insta, snäppi ja Tiktok tuli vasta 2010-luvun lopussa. Itse omistin vielä vuonna 2014 vanhan karvalakki mallin näppäinpuhelimen ja tietokoneen näyttö oli iso kuin mikä. Tuolloin 2009-2012 nuorilla ei ollut myöskään samoja ongelmia kuin nykyään kuten masennusta, yksinäisyyttä, syrjäytymistä, näkymättömättä ja vanhempien läsnäolattomuutta sillä yhteiskunta oli sosiaalisempi ja kavereita tavattiin kasvotusten ulkona eikä jossain chatissa tai viestiketjussa.

Sulla on vääristyneet muistikuvat. Mobilisaatio alkoi Suomessa jo 2008 jolloin "rikkaat lapset" pääsivät leveilemään iPhonen ekalla mallilla, joka oli etenkin siihen aikaa erittäin ärsyttävää ja aiheutti puhelinkiusaamista jos jollain oli vielä näppäinmalli tai halvempi puhelin.

Vierailija
56/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Minä olin vuosina 09-12 vielä ala-asteella, eivätkä lapset viettäneet kouluaikaansa puhelimilla. Täytyy sanoa että hyvä niin. Ap

Itse olin saamaan aikaan yläasteella ja meillä kaikilla oli puhelimet, mutta sitä ei saanut ottaa tunnilla esille muuten kuin jos kyseessä on tärkeä puhelu, muuten opettaja olisi takavarikoinut Nokiat, Samsungit ja iPhonet. Itsellä oli Nokia 5230 jossa oli Facebook, fff ja Spotify. Pelejä oli Doodlejump, Tetris ja Angry Birds. 2013 ostin Samsung Galaxy Note 3:n kynän takia ja latasin siihen Instagramin ja Snapchatin.

Voi toki myös olla että muistini tekee tepposet, mutta ainakaan minulla ei ollut ns. älypuhelinta ollenkaan ennen yläasteen alkua 2014. Ap

Vierailija
57/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näetkö 1998 syntyneen , nyt 24 vuotiaan, Robin Packalen enemmän millenniaali-artistina vai Z -polven artistina?

Vierailija
58/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nokia 5230 oli erityisesti nuorisolle suunnattu Nokian matkapuhelin, joka tuli markkinoille vuonna 2009. Puhelimessa oli useita vaihdettavia kuoria, full HTML internet, Wi-Fi, Dj Mix Tour -peli, Facebook-, MySpace- ja YouTube-sovellukset sekä Nokian omia Ovi-palveluita kuten FM-radio ja karttasovellus. Puhelimen tuki loppui 2018 kun niiden ikääntyneet akut alkoivat räjähdellä.

Vierailija
59/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näetkö 1998 syntyneen , nyt 24 vuotiaan, Robin Packalen enemmän millenniaali-artistina vai Z -polven artistina?

Piti hetki miettiä, mutta kallistun niukasti z-polvelaisuuden puolelle. Ap

Vierailija
60/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nokia 5230 oli erityisesti nuorisolle suunnattu Nokian matkapuhelin, joka tuli markkinoille vuonna 2009. Puhelimessa oli useita vaihdettavia kuoria, full HTML internet, Wi-Fi, Dj Mix Tour -peli, Facebook-, MySpace- ja YouTube-sovellukset sekä Nokian omia Ovi-palveluita kuten FM-radio ja karttasovellus. Puhelimen tuki loppui 2018 kun niiden ikääntyneet akut alkoivat räjähdellä.

Nokia N97 oli parempi koska se oli samaan aikaan kosketusnäyttöinen älypuhelin että liukuvanäyttöinen miniläppäri. Itsellä oli tämä yläasteella ja sillä tuli roikuttua IRC:ssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan