Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko kysyä jotain z-sukupolvelaiselta (98-08) ?

Vierailija
01.07.2023 |

Vastaan mielelläni.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko eukko?

En, vaan ukko. Ap

Vierailija
22/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro arvoistasi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sukupolvi on se ö-mappiin menevä?

Sellaista ei muistaakseni ole. Ap

Vielä... ne syntyy ä-sukupolven jälkeen.

Vierailija
24/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko kuvitella aikaa ennen somea tai nettiä ja miltä tämä tuntuu ikäisestäsi? Onko se ajatuksena ahdistava vai vapauttava?

En oikein osaa kuvitella. Olen 2001 syntyneenä viimeisiä suomalaisia, joka vietti lapsuutensa ilman nykyistä viihdetekniikan tulvaa. Olen tottunut tähän jo pienestä pitäen, joten on vaikeaa ajatella maailmaa ilman tätä. Ajatuksena se on silti enemmän vapauttava kuin ahdistava. Ap

Vierailija
25/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä jatkoon! Nuorissa on tulevaisuus.

t. 1975 syntynyt

Vierailija
26/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pää nyökässä ja kännykkä kädessä?

Pää ei ole nyt, mutta puhelin on valitettavasti. Z-sukupolvelaisena kirjoitan enemmän puhelimella kuin tietokoneella tai käsin. Ap

Vierailija
27/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro arvoistasi

Laaja-alainen kysymys, mutta henkilökohtaisesti kannatan mmahdollisimman paljon tukevaa hyvinvointiyhteiskuntaa, maailmanrauhaa (sen mahdottomuudesta huolimatta), yksilönvapautta, sananvapautta, luonnonsuojelua ja feminismiä. Ap

Vierailija
28/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä jatkoon! Nuorissa on tulevaisuus.

t. 1975 syntynyt

Paljon kiitoksia ja hyvää viikonloppua! Ap

Vierailija
29/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se totta, että ikäluokkasi suhtautuu sallivasti esim seksuaalivähemmistöihin, vai onko kyseessä median luoma haavekuva? Sama koskee päihteitä, onko tupakointi ja alkoholi ikäistesi mielestä junttimaista?

Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska en tiedä. Oma kummilapseni on syntynyt 1999, ja en tiedä hänen ikäistensä maailmasta kyllä oikein mitään. Sen kyllä huomasin, että hän ei teininä viettänyt aikaansa kaupungilla kännäten kuten minun nuoruudessani teinit teki. Mutta onko tämä yksilöstä kiinni vai onko tosiaan sukupolvi muuttunut tässä suhteessa?

70-luvulla syntyneenä kyselen.

Vierailija
30/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se totta, että ikäluokkasi suhtautuu sallivasti esim seksuaalivähemmistöihin, vai onko kyseessä median luoma haavekuva? Sama koskee päihteitä, onko tupakointi ja alkoholi ikäistesi mielestä junttimaista?

Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska en tiedä. Oma kummilapseni on syntynyt 1999, ja en tiedä hänen ikäistensä maailmasta kyllä oikein mitään. Sen kyllä huomasin, että hän ei teininä viettänyt aikaansa kaupungilla kännäten kuten minun nuoruudessani teinit teki. Mutta onko tämä yksilöstä kiinni vai onko tosiaan sukupolvi muuttunut tässä suhteessa?

70-luvulla syntyneenä kyselen.

On toki haastavaa vastata koko sukupolven puolesta, mutta oman kokemukseni mukaan seksuaalivähemmistöihin suhtautuminen on todellakin sallivaa. Tupakointi ja alkoholi eivät ole kuuluneet kuvioihin alle 18-vuotiaana, mutta täysi-ikäistyttyä moni on ryhtynyt käyttämään niitä. Eivät siis nähdäkseni ole junttimaisia kuin alle 18-vuotiaiden mielestä, jotka juovat lähinnä energiajuomia ja limsoja. Teini-ikään ei siis tosiaan taida nykyään kuulua kaljoittelu samaan tapaan kuin ennen. Ap

Vierailija
31/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten huomaa maamme onnellisuuden?

Vierailija
32/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Miten huomaa maamme onnellisuuden?

Nähdäkseni siitä, että julkinen väkivalta ja mellakointi ovat meillä verrattain harvinaisia. Yhteiskuntamme on yhä erittäin turvallinen eikä kaduilla kulje kodittomia ryysyläisiä. Ap

Vierailija
33/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidättekö myös tekin 1991-1997 syntyneitä tymimpinä ja typerimpinä Y-sukupolven edustajina?

T. Kasari-milleniaani eli aito Y

Vierailija
34/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidättekö myös tekin 1991-1997 syntyneitä tymimpinä ja typerimpinä Y-sukupolven edustajina?

T. Kasari-milleniaani eli aito Y

Jotkut varmaan pitävätkin, mutta minä en. Ap

Vierailija
35/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et laske 95-97 syntyneitä zilleniaaleiksi?

Kun olin yläasteella 2009-2012 niin silloin vielä opetettiin että että olen Z-sukupolvea ja 1994 syntyneet oliva viimeiset millenniaalit. Pidän kiinni tästä enkä muunnellusta totuudesta ja kikkailuja tilastoja koska ne ei muuta sitä että ysärin lopulla syntyneet olivat teinejä ja lukiolaisia silloin kun digitalisaation ja some löi läpi ja yleistyi nopeasti.

Vierailija
36/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin yläasteella 2009-2012 niin silloin vielä opetettiin että että olen Z-sukupolvea ja 1994 syntyneet oliva viimeiset millenniaalit. Pidän kiinni tästä enkä muunnellusta totuudesta ja kikkailuja tilastoja koska ne ei muuta sitä että ysärin lopulla syntyneet olivat teinejä ja lukiolaisia silloin kun digitalisaation ja some löi läpi ja yleistyi nopeasti.

Asiastahan on erilaisia näkemyksiä. En tiedä mikä niistä on prikulleen oikea, mutta tuo omani on lähinnä suuntaa-antava. Ap

Vierailija
37/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan koettanut normaalia elämää, eli ei älylaitteita, puhelimia tai muitakaan laitteita? Itse olen sen verran vanhempi että muistan ajan ennen näitä härveleitä häiriköimässä koko ajan ja kyllä muuten mieli lepäsi nykyiseen verrattuna.

Vierailija
38/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolloin 2009-2012 ei ollut vielä sosiaalista mediaa. Ne kosketusnäyttöjä, tabletteja, eUrheilua ja online pelaamista. Somealustat kuten Facebook, insta, snäppi ja Tiktok tuli vasta 2010-luvun lopussa. Itse omistin vielä vuonna 2014 vanhan karvalakki mallin näppäinpuhelimen ja tietokoneen näyttö oli iso kuin mikä. Tuolloin 2009-2012 nuorilla ei ollut myöskään samoja ongelmia kuin nykyään kuten masennusta, yksinäisyyttä, syrjäytymistä, näkymättömättä ja vanhempien läsnäolattomuutta sillä yhteiskunta oli sosiaalisempi ja kavereita tavattiin kasvotusten ulkona eikä jossain chatissa tai viestiketjussa.

Vierailija
39/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan koettanut normaalia elämää, eli ei älylaitteita, puhelimia tai muitakaan laitteita? Itse olen sen verran vanhempi että muistan ajan ennen näitä härveleitä häiriköimässä koko ajan ja kyllä muuten mieli lepäsi nykyiseen verrattuna.

Monta kertaa, ja aion kokeilla jatkossakin. Ymmärrän miksi pidät entistä elämää levollisempana. Ap

Vierailija
40/69 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolloin 2009-2012 ei ollut vielä sosiaalista mediaa. Ne kosketusnäyttöjä, tabletteja, eUrheilua ja online pelaamista. Somealustat kuten Facebook, insta, snäppi ja Tiktok tuli vasta 2010-luvun lopussa. Itse omistin vielä vuonna 2014 vanhan karvalakki mallin näppäinpuhelimen ja tietokoneen näyttö oli iso kuin mikä. Tuolloin 2009-2012 nuorilla ei ollut myöskään samoja ongelmia kuin nykyään kuten masennusta, yksinäisyyttä, syrjäytymistä, näkymättömättä ja vanhempien läsnäolattomuutta sillä yhteiskunta oli sosiaalisempi ja kavereita tavattiin kasvotusten ulkona eikä jossain chatissa tai viestiketjussa.

Kyllä. Minä olin vuosina 09-12 vielä ala-asteella, eivätkä lapset viettäneet kouluaikaansa puhelimilla. Täytyy sanoa että hyvä niin. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä