Miksi ihmiset ovat valmiita maksamaan pizzasta 13 euroa ja pullakahvista 5,5 - 7,5 euroa?
Yli kymmenen vuotta sitten pizzan sai 6-7 eurolla. Kerroshampurilaisen ja kanahampurilaisen sai ennen yhteensä noin 5 eurolla kun käytti kuponkeja ja nyt ne maksavat yhteensä lähes 12 euroa eikä alennuskuponkeja jaeta koteihin. Tuollaisia ovat hinnat nykyään. Miksi ihmiset haluaa maksaa järjetöntä ylihintaa vai eikö ihmiset ymmärrä rahan arvoa vai viekö makean ja ruuanhimot rahan edelle?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet hintojen nousevan siksi, että me haluamme maksaa?
Ei vaan meiltä halutaan periä niin paljon. Hinnat nousevat siksi, että raaka-aineiden ja muiden kustannusten hinnat nousevat eikä siksi, että asiakkaat haluaisivat maksaa enemmän.
Me ymmärrämme rahan arvon, mutta varsinkaan matkoilla emme aina ota eväitä vaan käymme kahvilla ja syömässä jossakin, maksoi mitä maksoi. Juuri tällä viikolla huomasin, että ei työmatkan päiväraha enää riittänyt reissun ruokiin.
Yli kymmenen vuotta sitten kävin ahkerasti pizzerioissa, pikaruokaketjuissa ja kahviloissa kun hinnat oli järkevällä tasolla, nykyään en käy enää missään korkeiden hintojen takia, ei vaan ole sen arvoista enää että kannattaa maksaa. Olen lopettanut kokonaa noiden palveluiden käytön.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se maksettava kun ei ilmaiseksikaan anneta.
Ja jos ei maksa niin saa syytteen
Leipomosta huomenta kirjoitti:
Siksi että ne nyt vaan maksavat sen verran ellei itse ala kokkaamaan ja leipomaan. Kahviloiden ja ravintoloiden on pakko hinnoitella tuotteet siten että yritystoiminta kannattaa. Tässä maailmanajassa kaikki hinnat on nousseet, eikä vähiten energian hinta. Kun jotain paistetaan uunissa se vie hitonmoisesti sähköä. Plus kaikki muut kulut.
Mitä valitat? Anna muiden tehdä omia valintojaan, tee sitä omasi. Aina on vapaus kääriä hihat ylös ja tehdä kaikki ruoka alusta saakka kotona, niin tulee säästöä.
Ihmettelen myös, että miten nämä ihmiset luulevat, että leipomot yms. pitäisivät yllä liiketoimintaansa, jos möisivät tappiolla. Toki, jalo idea, mutta ei realismia. Olisihan se kiva käydä jossain Espresso Housessa ja saada 3€:lla ciabatta ja chai latte tmv. Lafka olisi konkassa muutamassa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin tulee ostettua kun on niin kallista, varmasti kuluttaisin enemmän ko. palveluita jos olisivat halvempia.
Opiskeluaikana kauhistuin tavallisen huoltoasemakahvin hintaa, kun yleensä join kahvini yliopiston kahvilassa, 50 snt/kuppi. Siitä on jo aikaa, mitähän sekin nykyisin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se maksettava kun ei ilmaiseksikaan anneta.
Ja jos ei maksa niin saa syytteen
Ei tarvitse maksa, jos ei tilaa.
Hyvin menee kebab paikan yrittäjällä kun uudella teslalla ajaa.
Siellä on usein kahdenkin tunnin jono ruoka kuljetuksissa.
Täälläpäin ihmiset rakastaa kebabpaikkojen ruokia.
Ihmiset kyllä tulevat toimeen ilman noita kahviloita ja kuppiloita mutta kahvilat eivät tule toimeen ilman ihmisiä. Voitte pyytää niistä kahvikupposistanne ihan mitä haluatte mutta kahvi ei maailmasta lopu vaikka teidän toimintanne loppuisi 😁
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kyllä tulevat toimeen ilman noita kahviloita ja kuppiloita mutta kahvilat eivät tule toimeen ilman ihmisiä. Voitte pyytää niistä kahvikupposistanne ihan mitä haluatte mutta kahvi ei maailmasta lopu vaikka teidän toimintanne loppuisi 😁
Jännästi niitä kahviloita yms. riittää, vaikka sinä sitä Saludoa kotonasi siemailet.
Vierailija kirjoitti:
Minä en suostu maksamaan tuollaisia hintoja kuin lomalla ulkomailla.
Minä en edes siellä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet hintojen nousevan siksi, että me haluamme maksaa?
Ei vaan meiltä halutaan periä niin paljon. Hinnat nousevat siksi, että raaka-aineiden ja muiden kustannusten hinnat nousevat eikä siksi, että asiakkaat haluaisivat maksaa enemmän.
Me ymmärrämme rahan arvon, mutta varsinkaan matkoilla emme aina ota eväitä vaan käymme kahvilla ja syömässä jossakin, maksoi mitä maksoi. Juuri tällä viikolla huomasin, että ei työmatkan päiväraha enää riittänyt reissun ruokiin.
Yli kymmenen vuotta sitten kävin ahkerasti pizzerioissa, pikaruokaketjuissa ja kahviloissa kun hinnat oli järkevällä tasolla, nykyään en käy enää missään korkeiden hintojen takia, ei vaan ole sen arvoista enää että kannattaa maksaa. Olen lopettanut kokonaa noiden palveluiden käytön.
Kymmenessä vuodessa inflaatio on syönyt rahan arvoa lähes 20%.
Tultihin kesälomareissulle Hesoihin ja käytihin kaffella keskuksen jossain kaffepaikassa. Otettihin kaffen kanssa palat kaakkua ja lasku ol 36 euroa kahrelta.
Ei kyllä reissata enää Hesoihin.
Herkullisesta pitsasta olen valmis maksamaan. Kotipizzasta löytyy suosikkini jonka otan lisätäytteillä saman aina large tai isoimman. Lisätäytteillä se ei ole kuiva lätty. On tosin kalliimpi. Kalliita pulla kahveita en tarvitse. Marketista ostetaan ne.
Vierailija kirjoitti:
Leipomosta huomenta kirjoitti:
Siksi että ne nyt vaan maksavat sen verran ellei itse ala kokkaamaan ja leipomaan. Kahviloiden ja ravintoloiden on pakko hinnoitella tuotteet siten että yritystoiminta kannattaa. Tässä maailmanajassa kaikki hinnat on nousseet, eikä vähiten energian hinta. Kun jotain paistetaan uunissa se vie hitonmoisesti sähköä. Plus kaikki muut kulut.
Mitä valitat? Anna muiden tehdä omia valintojaan, tee sitä omasi. Aina on vapaus kääriä hihat ylös ja tehdä kaikki ruoka alusta saakka kotona, niin tulee säästöä.
Nuo palvelut onkin tarkoitettu pelkästään rikkaille ja hyvätuloisille, pienituloisilla matalapalkka-aloilla työskentelevillä ei ole varaa käydä enää niissä, ennen he pystyivät käymään kun hinnat oli kohtuullisemmat.
Kyllä minä pienituloinen käyn kerran viikossa pullakahvit ihanassa vakipaikassani. Ei todellakaan ole 6 euroa iso summa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää nyt, menet kahvilaan juomaan kahvin ja syöt korvapuustin niin maksaa pahimmillaan 7,5 euroa. Monen ihmisen tuntipalkka töissä vähän yli 10 euroa. Kenelle nuo palvelut on tarkoitettu?
Jos vaikka kerran kuukaudessa käy, niin ei tuohon pitäisi talouden kaatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännästi niitä kahviloita yms. riittää, vaikka sinä sitä Saludoa kotonasi siemailet.
Vielä. Eikä se minulta ole pois vaikka niille tapahtuisi mitä tai olisi tapahtumatta. En muuten pidä näistä perinteisistä "juhlamokka"-tyyppisistä kamalan makuisista kahvilaaduista 😀 Kuppi tummapaahtoista luonnon helmassa on ehkä noin sata kertaa parempaa kuin jossain hikisessä kahvilassa 😀
Makuasioista ei saa kiistellä. 😋 Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Onneksi kenelläkään ei ole ihan samaa makua. 😘
Vierailija kirjoitti:
Minä en suostu maksamaan tuollaisia hintoja kuin lomalla ulkomailla.
Miksi ihmiset suostuvat maksamaan jopa tuhansia euroja lomamatkoista, kun sillä rahalla voi syödä jopa yli 100 pizzaa?
Mun pullakahvi maksaa paljon enemmän. Mä taas en ymmärrä sua. Kahvilassa ei tarvi ravata koko ajan vaan käydä joskus.
Ei ulkomailla tuommoisia hintoja joudu maksamaan, ellei sitten Norjaan mene.