Miksi ihmiset ovat valmiita maksamaan pizzasta 13 euroa ja pullakahvista 5,5 - 7,5 euroa?
Yli kymmenen vuotta sitten pizzan sai 6-7 eurolla. Kerroshampurilaisen ja kanahampurilaisen sai ennen yhteensä noin 5 eurolla kun käytti kuponkeja ja nyt ne maksavat yhteensä lähes 12 euroa eikä alennuskuponkeja jaeta koteihin. Tuollaisia ovat hinnat nykyään. Miksi ihmiset haluaa maksaa järjetöntä ylihintaa vai eikö ihmiset ymmärrä rahan arvoa vai viekö makean ja ruuanhimot rahan edelle?
Kommentit (98)
En ymmärrä miksi alkaa väittämämään vastaan toisten mieltymyksille halveksien niitä huonoiksi ja omat valinnat ovat muka parempia. Eihän me kukaan täällä toisten mieltymyksien mukaan nautiskella erilaisista pitsoista ja kahvi pullista. 🤣
Voin mainostaa mistä itse tykkään mutta en väheksy ja arvostele muiden eri valintoja huonoiksi haukkumalla niitä.
Man äter rätt sällan ute och då man gör det, gör man det inte för att spara. Visst är priserna i Finland närmast svinaktiga, men menyerna finns på utsidan och det är frivilligt att gå in. I veckan kostade en bistro lunch för två 74 €. Hemma hade den kostat max. 35 € på ett jämförbart ställe. Inte är det gratis där heller.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en suostu maksamaan tuollaisia hintoja kuin lomalla ulkomailla.
Miksi ihmiset suostuvat maksamaan jopa tuhansia euroja lomamatkoista, kun sillä rahalla voi syödä jopa yli 100 pizzaa?
Samaa ihmettelen. Tuen ennemmin kotimaisia rehellisiä yrittäjiä jotka maksavat veronsa.
Det är nu bara dumt att betala skatt. Du får inget för det som du inte skulle få om du lät bli, frånsett högre betalningsklasser i allt.
Jäätelötötterö maksoi 35 penniä 1965.
Sen jälkeen kun euron juustot lähtivät mäkistä, en ole asioinut pikaruokaloissa kertaakaan.
Meillä lapsettomilla ei ollut asuntolainojen lyhennyksien aikaan varaa mihinkään ylimääräisiin nautiskeluihin mutta sen jälkeen on ollut vähän kun lainat maksettiin. Kamalaa ja ihan outoa kun saamme käyttää pikaruokiin yhtä paljon rahaa mitä ovat lapsiperheelliset käyttäneet ihan koko ajan.
Ei me kyllä reissata eikä lomamatkustella samassa määrin ollenkaan lapsiperheellisiin verrattuna. Eikä kaikkien hintojen noustessa enää niin paljoa tueta kotimaankaan yrittäjiä. Asumisessa ei makseta talonmiehen töitä ulkopuolisille. Jos tulee remonttikuluja niin ei voi matkustella viimeistä centtiä myöten rahoja. Kiinteistömaksut, vesimaksut ja sähkölaskut nousevat ihan koko ajan lisäten hulevesimaksut ja jätemaksut. Uutena tuli biojätemaksu jos ei osta 500 euron kallista lämpökompostoria ja kompostoi omalle tontille. Meille valittiin tämä ja siltikin saattaa tulla komposti tarkastaja joka ilmoittaa etukäteen tulostaan.
Vierailija kirjoitti:
Margherita 14.90€ todella hyvässä pizzaravintolassa (Via Tribunali) on hyvin kohtuullinen.
Tuossa on kyllä mielestäni kanssa ero. Jos ostaa pizzan kunnon ruokaravintolasta, josta se on tehty laadukkaista raaka-aineksista ammattitaidolla vai onko se jostain kadunvarren pizzapaikasta missä käytetään halvimpia mahdollisempia aineksia.
Pullakahveja en harrasta, meidän lähikahvilassa maksaa leivoskahvi tai -kaakao ehkä tuon 7€ mutta leivokset on laadukkaita, paikan päällä käsin tehtyjä.
Hyvästä pizzasta voin kyllä maksaa enemmänkin, pariinkymppiin asti, silloin tietty ei puhuta mistään purkkitonnikala-salamihässäkästä.
Vierailija kirjoitti:
Pullan raaka-aineet maksaa 0,2€ mutta tieto miten pulla tehdään maksaa 5,30€
Tulee varmaan yllätyksenä, että tilat missä pulla tehdään maksaa. Ja työntekijä joka pullia tekee maksaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee varmaan yllätyksenä, että tilat missä pulla tehdään maksaa. Ja työntekijä joka pullia tekee maksaa....
Ja tila, jossa pulla syödään, vasta maksaakin.
Lapsi oli kesäkerhossa ja tekivät retken ja sai ottaa 5e mukaan jäätelöä varten. Paikan päällä selvisi, ettei 5 eurolla saanut ostettua kioskilta jätkiä 5 eurolla, kaikki maksoi enemmän. Kotona mietin kuultuani, että ei hel vetti soikoon tätä nykymenoa.
Onneksi sentäs kaupan altaasta saa vielä 5e kaksikin jätkiä.
"eikö ihmiset ymmärrä rahan arvoa"
Siinähän se tuli. Rahan arvo on laskenut joka vuosi, ja tulee laskemaan jatkossakin. Sillä rahoitetaan valtioiden kulutus (velkaantuminen)
Kyllä täältä saa pizzan edelleen 7 eurolla. Alle kumpillä useammasta paikasta.
Kupongit on nykyaikana sovelluksessa.
Ei ole niin rahasta pulaa, ei kiinnosta mitä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsettomilla ei ollut asuntolainojen lyhennyksien aikaan varaa mihinkään ylimääräisiin nautiskeluihin mutta sen jälkeen on ollut vähän kun lainat maksettiin. Kamalaa ja ihan outoa kun saamme käyttää pikaruokiin yhtä paljon rahaa mitä ovat lapsiperheelliset käyttäneet ihan koko ajan.
Ei me kyllä reissata eikä lomamatkustella samassa määrin ollenkaan lapsiperheellisiin verrattuna. Eikä kaikkien hintojen noustessa enää niin paljoa tueta kotimaankaan yrittäjiä. Asumisessa ei makseta talonmiehen töitä ulkopuolisille. Jos tulee remonttikuluja niin ei voi matkustella viimeistä centtiä myöten rahoja. Kiinteistömaksut, vesimaksut ja sähkölaskut nousevat ihan koko ajan lisäten hulevesimaksut ja jätemaksut. Uutena tuli biojätemaksu jos ei osta 500 euron kallista lämpökompostoria ja kompostoi omalle tontille. Meille valittiin tämä ja siltikin saattaa tulla komposti tarkastaja joka ilmoittaa etukäteen tulostaan.
Sulla on joko tosi isot menot tai olematon palkka, keskituloisena mulla on varaa pizzaan, lapseen, lomailuun, asuntolainaan ja kakkosasuntoon yhtäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää nyt, menet kahvilaan juomaan kahvin ja syöt korvapuustin niin maksaa pahimmillaan 7,5 euroa. Monen ihmisen tuntipalkka töissä vähän yli 10 euroa. Kenelle nuo palvelut on tarkoitettu?
Kuka muka tienaa noin vähän? Mulla oli välivuotta viettävänä ylioppilaana tuntipalkka vähän yli 10 euroa 15 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää nyt, menet kahvilaan juomaan kahvin ja syöt korvapuustin niin maksaa pahimmillaan 7,5 euroa. Monen ihmisen tuntipalkka töissä vähän yli 10 euroa. Kenelle nuo palvelut on tarkoitettu?
Kuka muka tienaa noin vähän? Mulla oli välivuotta viettävänä ylioppilaana tuntipalkka vähän yli 10 euroa 15 vuotta sitten.
Esim. ne leipomotyöntekijät. Ja monet, monet muut.
Vierailija kirjoitti:
Miten HYVÄ pulla tai leivonnainen tehdään. Kaikki eivät nimittäin osaa.
Raaka-aineisiin tulee rutkasti lisää kulupuolta kun ne käydään hakemassa autolla. Plus sähköt, vakuutukset, vuokrat, maksupäätekulut, kalustekulut, kirjanpitäjä palkkio, jätemaksu, terveysviranomaisten maksut jne. Ja kaikesta maksat vielä ALV: n.
Kaverilla pizzauuni joka kuumenee yli 300 asteeseen ja tekee hyviä pizzoja. Uuni maksaa lähes 1000 euroa, ja kaasu siihen päälle. Ei niitä pizzoja ilmaiseksi voi myydä.
Minua ei kiinnosta se, mitä jokin asia maksoi 10, 20, 30 tai 100 vuotta sitten, eikä minua myöskään kiinnosta se, paljonko ostamani tuotteen tai palvelun toimittaminen maksaa yrittäjälle. Minua kiinnostaa se, paljonko tililleni tulee rahaa, paljonko sitä menee pakollisiin menoihin ja paljonko niiden jälkeen jää jäljelle. Teen ostopäätökset omien mieltymykseni mukaan, ja toisaalta elän ilman joitain sellaisia asioita, joita enemmistö ihmisistä tuntuu pitävän itsestäänselvyyksinä, jopa välttämättömyyksinä, toisaalta käytän rahaa sellaisiin asioihin, joita moni pitää järjettömänä tuhlauksena, muun muassa pizzaan ja pullakahviin. Tavoitteeni on käyttää rahani sellaisella tavalla, joka on paras mahdollinen juuri minulle, ei naapurille.
Omasta mielestäni rahankäytössä olennaisinta on ymmärtää, että kysymys on aina valinnoista - jos ostaa jotain, pitää jättää jotain muuta ostamatta. Toisaalta tämän ymmärtäminen auttaa käyttämään rahaa harkitummin, toisaalta se lisää tyytyväisyyttä - en ajattele, ettei minulla ole varaa asiaan x, vaan muistan, että päätin itse jättää asian x ostamatta, koska valitsin mieluummin asian y.