Lukion lehtori on luultavasti parhaita työpaikkoja
Sikamaisen pitkät lomat, palkka voi hyvin olla 5000€ ja työ naurettavan helppoa ala-asteen opettajiin verrattuna. Lukiossa ei tarvitse enää kasvattaa lapsia vaan riittää kun höpisee jotain luokassa parikymmentä tuntia viikossa ja korjailee parit kokeet silloin tällöin.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Systerillä on tuo 5000e palkka, eläkeikään enää 3 vuotta.
Lukion lehtori siis, ollut 30 vuotta, varmaan ylikin.
Minulla on 5300, ura noin puolessa välissä. Palkka riippuu monesta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukion lehtori.
Palkka 4750 e / kk, sis säännöllisen ro.-lisän. Eli kun poistuu, niin noin 4550 e / kk.
Hommat ovat helppoja.
Työpäivät ovat välillä pitkiä, välillä lyhyitä.
Lomat ovat pitkiä.Vahvistan omalta osaltani, että teoria siitä, että tämä on helpompia hommeleita, se on aivan oikea.
Mitä muita "hommeleita" olet tehnyt työksesi?
Ollut opettajana vaikkapa AMKissa ja yliopiston ainelaitoksella.
Niihin nähden lukio on lepokoti opettajan näkökulmasta.
Alapeukuttajille tiedoksi että miksi pidän lukion hommelia niin paljon helpompana kuin AMK tai yliopiston opettajan:
-lukiossa oppikirjat
-lukiossa opettajan oppaat
-lukiossa valmiit kustantajan mat
Itselläni 23 vuotta lukion lehtorina takana. Viime vuoden palkka 67000 euroa ja risat.
Vierailija kirjoitti:
Äikänope: miksi murehdit jos jengi ei kuuntele? Heidän oma mokansahan se on. Jos ovat kuitenkin hiljaa eivätkä häiritse muita, niin hoida oma opetus maaliin, teetätä tehtävät ja se on siinä. Eikö ois järkevämpää teetättää vaikka yksi kunnolla tehty essee per jakso, kuin jatkuvasti kirjoituttaa jotain. Suossa on sen jälkeen korjaamisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miten perustellaan palkkaero lukion ja ala asteen opettajien välillä. Ala asteella työ on paljon rankempaa
No eri koulutus ihmisillä, kyse on eri aloista. Alun perin alakoulussa riitti seminaari, aineenopettajat ovat aina olleet oman alansa maistereita. MaFyKe-opettajat esim tulevat opiskelemaan papereilla, joilla pääsisi myös rahaa tekemään. Siksi jos palkka ei ole kilpailukykyinen, ei heitä kohta enää ole opettajina.
Tutkintopaperit voivat olla samat, mutta ihmisten osaaminen ei. Jos on suorittanut fysiikan opinnot huonoin arvosanoin, opettajanpesti voi olla ihan ok ja sopiva.
Palkka alkaa kakkosella, jos ei ole opetusvelvollisuus täynnä. Kaikilla ei ole täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin lukion lehtorina kertoa, että tietosi ovat kaikilta osin pielessä. Työ on raskasta, oppivelvollisuusuudistuksen jälkeen myös lukioon tulee huonoa, motivaatiopuutteista ainesta ja palkka alkaa edelleen kakkosella vaikka työvuosia kertynyt kohta 20.
Bruttopalkka ei pätevällä VOI alkaa kakkosella.
Jaa ei voi vai? Niinhän sitä luulisi.
No alkaa minulla luokanopettajana palkka kolmosella ilman mitään lisiä. Lukiossa palkka on huomattavasti suurempi.
Väärä kuva. Lukiossa töiden arviointia on iltaisin tolkuton määrä ja tuntien suunnitteluun pitää käyttää aikaa. Kasvatushaasteita ja oppimisvaikeuksia on lukiossakin samoin kuin muitakin nuoruuteen liittyviä ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on 5000 palkka lukiossa?? Ehkä jollain 60-vuotiaalla, joka on saanut rehtorin suosikkina kaikki fysiikan varaston huolto -lisät. Oma palkka 2980, siitä sitten pois verot. Täydet tunnit, pari ylituntia. Toki parempi kuin yläkoulun palkka, joka oli 2700 täysillä tunneilla ja parilla ylitunnilla.
No tämä nyt on vale. Lukion open peruspalkka on jo paljon korkeampi, peruskoulussakin on jo ilman mitään lisiä ja ylitunteja 3100 €. Minun palkkani yläkoulussa on 4200. Jos olisin lukiossa, olisi näillä työmäärillä yli 5000€. En toki pidä lukiotyötä helppona, nykyään on kaikki ne ohjelmistot, missä pitää pysyä ajantasalla jne. Itse olen opettanut molemmissa, ja yläkoulu on mukavampaa.
AMK:ssa opetusta on huomattavasti vähemmän ja töitä voi arvioida ja korjata päivällä. Lukiossa opetusta voi olla koko päivä ja kaikki suunnittelu ja arviointi jää iltoihin. Riippuu opetettavasta aineesta, mutta monissa aineissa kokeita, analyyseja ja esseitä on joka jakso monta ja kun ryhmiä on monta on korjattavaa useimpina iltoina.
Vierailija kirjoitti:
Paljon helpommissakin työpaikoissa olen ollut kuin puoli vuotta lukion opettajan sijaisena. Palkka ei ollut edes puolta tuosta.
Sama kokemus. Siirryin yläkoulun aineenopeksi lukion valtavan työmäärän vuoksi. Joku voi tehdä työnsä huonosti ja suunnittelematta, mutta jos haluaa hoitaa työnsä kunnolla, panostaa oppitunteihin ja teettää riittävästi arvioitavia oppimistehtäviä, työtä on paljon ja jatkuvasti. Eivätkä kaikki lukioikäiset ole kypsiä ja motivoituneita.
Vierailija kirjoitti:
Rehtoreiden lomat eivät useinkaan taida olla ihan niin pitkiä kuin tavallisten opettajien. Heillä on myös sellaisia töitä, jotka eivät suoraan liity siihen milloin opetusta koulussa on. Varmaan ne lomat ihan mukavan pitkiä silti on.
Joo ei ole rehtoreilla pitkiä lomia. 4vk kesäloma yleensä. On niin paljon hallintoa mitä pitää kesällä hoitaa. Reksithän ei ole syys- ja talvilomalla silloin kun opettajat ovat. Eikä joululomakaan ole yhtä pitkä.
Varsin hupaisa ketju. Lehtoria ei eroteta rehtorista, mutta väliäkös sillä.
OAJ:n palkkataulukko löytyy kyllä guuglaamalla. Ikälisät ja opetusvelvollisuuden ylittävät tunnit päälle.
Kokeilin lukiossa, mutta äikässä aivan liikaa korjattavia tekstejä, eikä korjauksista monikaan ota opikseen yhtään. Vaikka niitä tuntitolkulla väsäilin. Nyt rennompaa työtä, palkka vähän huonompi, mutta ei mene iltatöiksi lainkaan. Jokainen tekee sitä työtä, mistä tykkää. Mulla muu elämä on tärkeämpää kuin muutama satanen tilipussia lisää.
Vierailija kirjoitti:
OAJ:n palkkataulukko löytyy kyllä guuglaamalla. Ikälisät ja opetusvelvollisuuden ylittävät tunnit päälle.
Kokeilin lukiossa, mutta äikässä aivan liikaa korjattavia tekstejä, eikä korjauksista monikaan ota opikseen yhtään. Vaikka niitä tuntitolkulla väsäilin. Nyt rennompaa työtä, palkka vähän huonompi, mutta ei mene iltatöiksi lainkaan. Jokainen tekee sitä työtä, mistä tykkää. Mulla muu elämä on tärkeämpää kuin muutama satanen tilipussia lisää.
Äikkää (ja muutamaa muuta ainetta) opettavana tykkään itse olla amiksessa. Vuosityöaika on kyllä lisännyt ihan lähiopetuksen määrääkin, mutta lukioon en halua. Molemmat siskot olivat jokusen vuoden lukion puolella, ja se opetuksen päälle tehtävän työn määrä oli välillä jäätävä. Äidinkieli on lukiossa varmasti matikan ja muiden matemaattisten aineiden ohella työläin opettaa. Palkkaero amis vs. lukio ei ole niin suuri, että vaihtaisin. Mulla täydet tunnit, palveluvuosilisät sekä pieni hlökohtainen palkanlisä = 4500 e kuussa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miten perustellaan palkkaero lukion ja ala asteen opettajien välillä. Ala asteella työ on paljon rankempaa
Oletko tosissas vai läppäkö tämä? Pikkasen erit on käsiteltävät tietomäärä ja oppisisällön alakoulun ja lukion välillä. Hiukan eri määrä korjattavaa työtä. Oppilashuolto palavereita ja henkilökohtaisten oppimissuunnitelmien tekoa molemmissa.
Systerillä on tuo 5000e palkka, eläkeikään enää 3 vuotta.
Lukion lehtori siis, ollut 30 vuotta, varmaan ylikin.