Tshekki on nostamassa moottoritierajoituksen 150 kilometriin tunnissa
Sama moottoritienopeus kelpaisi tänne suomenkin teille.
Kommentit (19)
120 on ihan riittävä nopeus Suomen moottoriteille. Järkevämpää olisi jopa laskea rajoituksia kun se säästäisi polttoainetta ja ihmishenkiä.
Joo ei tänne. Kyllä 120km/h ehtii varsin hyvin sinne minne pitää. Jos ei ehdi, voi könytä junaan.
Kolmikaistaisille autobahn teille ehkä.
Joitakin kulkupelejä ehkä vaunuineen ei ole hyvä ajaa 80kmh:kaan. Sitten joku haluaa ohittaa 120kmh, mutta takaa tuleekin yllättäen joku 150kmh.
Vierailija kirjoitti:
Kolmikaistaisille autobahn teille ehkä.
Joitakin kulkupelejä ehkä vaunuineen ei ole hyvä ajaa 80kmh:kaan. Sitten joku haluaa ohittaa 120kmh, mutta takaa tuleekin yllättäen joku 150kmh.
Tuleehan sieltä nytkin päivittäin joku takaa 150...
150km/h niin on helppo tunnistaa kasvot rekan keulasta.
Ei ole olemassa ainuttakaan järkisyytä miksi nopeuksia pitäisi nostaa.
Suomessa nopeusrajoitukset ovat pääosin liian kireitä eikä niitä tule missään tapauksessa alentaa vaan ennemminkin nostaa. Kireyden takia niitä noudatetaan huonosti. Liian alhaiset rajoitukset käyvät yhteiskunnalle kalliiksi.
Esimerkiksi Autoliitto on tehnyt laskelman: Jos nopeuksien laskettaisiin kymmenellä prosentilla 60 km/h - 120 km/h teillä, matkoihin kuluisi vuodessa yhteensä 46 miljoonaa tuntia enemmän eli yli 25. 000 henkilötyövuotta, joka aiheuttaisi yli miljardin euron vuosittaiset kustannukset matka-aikojen pidentyessä.
On erittäin tärkeää että nopeusrajoitusten taso on Suomessakin sellainen, että matka-ajat tieliikenteessä ovat mahdollisimman lyhyitä ja turvallisuustaso silti hyväksyttävällä tasolla.
On huomattava että tiehen nähden järkeviä – siis ei liian kireitä – nopeusrajoituksia myös noudatetaan paremmin.
Nyt on aika luopua kokonaisuudessaan talvirajoituksista ja sen lisäksi nostaa nopeusrajoituksia hyvillä tieosuuksilla. Moottoriteille 130 km/h, ohituskaistateille 110 km/h ja useimmille 80 km/h valta- ja kantateille 100 km/h.
Liikenneviranomaiset laativat parhaillaan ohjetta nopeusrajoitusten päivittämisestä Suomessa, ja on todella tärkeää että he huomioisivat yllä kirjoittamani asiat.
Jos haluutte kahtasataa kulkea niin menkää junalla
On hyviä syitä miksi ei nosta: ilmastonmuutos, bensiininkulutus, tiemäärärahat jne..
Sitten vois nostaa kun on sitä euron pensaa niin ei isompi kulutuskaan haittais.
Suomen huonokuntoisilla teillä 100kin on usein liikaa.
Eikös Saksassa ole edelleen sallittua ajaa niin kovaa kuin vaan pääsee moottoritiellä? Mielestäni ihan tässä kesäkuussa Saksaan menessäni niin maahan saapuessa kun on ne kyltit, mikä on nopeus taajamassa ja taajaman ulkopuolella, niin niiden alla on moottoritien kohdalla vain sininen suosituskyltti (muistaakseni 130), mutta ei rajoituskylttiä.
Miksei jos olisi aivan huipputiet, joita Suomessa ei ole missään. Ja mielellään 3 kaistaa per suunta.
160km/h vähintään Suomen moottoriteille, kestävät hyvin nuo nopeudet. Ei tuolla kukaan aja 120-kymppiä, vähintään 130-140 on nopeudet kokoajan. Saksassakin on paljon enemmän onnettomuuksia rajoitetuilla teillä kuin vapaan nopeuden autobahneilla.
Jos moottoriteille halutaan järkeä niin nopeusrajoitus korkeammaksi ja raskaalle liikenteelle ehdoton ajokielto ohituskaistoilla. Poliisi valvomaan rekkojen ohituskieltoa, merkittäviä ylinopeuksia ja sitä ettei ohituskaistalla kinnata liikennevirtaan nähden merkittävästi hitaammin. Jos halutaan osoittaa sormella yksi erityisesti liikennettä vaarantava ryhmä niin se on ne jotka tukkivat ohituskaistan ajamalla yhdeksääkymppiä 120km/h rajoituksella autuaan tietämättöminä siitä että takana on sadan auton jono.
Lähde aikaisemmin kotoa liikkeelle jos on noin kova kiire.