Pesukone haisee. Hyviä vinkkejä puhdistukseen, please.
Miten saa pesukoneesta sellaisen ikävän hajun pois? Pestäänkö tyhjä koneellinen soodalla vai miten?
Kommentit (33)
Miespuoliselle käyttäjälle vinkiksi tai myös vähemmän nirppanokkaisille naisille, että putsaa pesuainelokero kunnolla ja pese kone tyhjillään kuumimmalla mahdollisella ohjelmalla kaikkien huuhtelujen ja runsasvesiohjelmien kera. Tämän jälkeen kone on käyttökelpoinen, tiivisteet ovat pieni aromiongelma mutta pyykistä tulee kyllä riittävän puhdasta, jos peset vaan farkkuja, sukkia, pussilakanoita, t-paitoja ja muuta normaalia etkä mitään vauvapyykkiä tai vastaavaa.
Apteekin sitruunahapolla kun pesee, auttaa parhaiten.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2008 klo 16:57"]
Miten saa pesukoneesta sellaisen ikävän hajun pois? Pestäänkö tyhjä koneellinen soodalla vai miten?
[/quote]
Itsellä on lähtenyt näin: Suolaa, pari tippaa fairia ja mäntysuopaa, tulikuumaa vettä olen kaatanut koneeseen, etikkaa vielä pullollinen perään. 90 asteen pesu. Jos ei tuolla lähde, niin homma uusitaan.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:27"]
Mulla sama ongelma!! Tunkkainen haju.. :( neuvoja tännekin, kiitos! :)
[/quote]Pittääks sun saada ihan omat neuvot vai kelpaako noi aiemmat vähän käytetyt?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2008 klo 16:57"]
[/quote]
Itsellä on lähtenyt näin: Suolaa, pari tippaa fairia ja mäntysuopaa, tulikuumaa vettä olen kaatanut koneeseen, etikkaa vielä pullollinen perään. 90 asteen pesu. Jos ei tuolla lähde, niin homma uusitaan.
[/quote]Oletko muka oikeasti? Pesukoneenkorjajat kyllä sanovat ettei missään nimessä mitään tiskiaineita tai mäntysuopia, voi mennä lopullisesti rikki koko kone.
Jos kyse on jo vanhasta koneesta, hajua tuskin kokonaan saat pois. Apteekista saatava sitruunahappo tai swipen "puhtaat koneet"-liuos on mulla toiminut. Pelkkä kuumalla vedellä tyhjän koneen pyörittäminen ei ole auttanut. Eli laita swipen ainetta muistaakseni pari desiä koneen pohjalle tai pesupalloon, laita normaali pesuohjelma (40 tai 50 ast) päälle. Kun kone on ottanut veden ja pyörinyt jonkin aikaa, pysäytä kone ja jätä "aine vaikuttamaan" esim yön yli. Aamulla käynnistät koneen uudelleen ja annat ohjelman pyöriä loppuun asti. Sitten pyöritä vielä samalla ohjelmalla vähintään kerran ilman pesuaineita huuhdellakseen koneen. Eka pyykit puhdistuksen jälkeen kannattaa olla tummia. Jos haju ei lähtenyt, tee sama toiseen kertaan. Tämän käsittelyn jälkeen kannattaa vaihtaa myös pesuaine jossa ei ole zeoliittia. Se on aine, joka kertyy koneeseen ja putkistoon ja kovettuu sinne aivankuin savi. Esim minun koneessa se oli kovettunut vastusten ympärille joten vesi ei edes kuumentunut tarpeeksi eikä vaatteet puhdistuneet kunnolla.
Jätäthän AINA pesukoneen luukun auki, muuten kone haisee ns. Kisanpissalta.
Minä tilasin (kotimaista, hajusteetonta, ympäristöystävällistä) Allegro-pesuainetta. Ensin kone puhdistettiin koneen puhdistusaineella (tuli paketin mukana) ja sitten vain käytetään pelkkää Allegroa jatkossa pyykinpesuaineena.
Lähtee koneesta ja putkistosta ja letkuista kaikki vuosien aikan kertynyt järkyttävä kuona eikä kerry uudestaan jos ei normiaineita ala käyttämään.
Oikeasti toimii, suosittelen ehdottomasti!
Mä kans suositan tota Allegroa. Ei auttanut sitruunahapot eikä mikään muu, mutta allegro kyllä :)
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:39"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:27"]
[/quote]Pittääks sun saada ihan omat neuvot vai kelpaako noi aiemmat vähän käytetyt?
[/quote]
Tajusin vasta nyt että näin vanha aloitus, jostain syystä näkyy vaan 2015 laitetut kommentit :O
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:39"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:27"] Mulla sama ongelma!! Tunkkainen haju.. :( neuvoja tännekin, kiitos! :) [/quote]Pittääks sun saada ihan omat neuvot vai kelpaako noi aiemmat vähän käytetyt? [/quote] Tajusin vasta nyt että näin vanha aloitus, jostain syystä näkyy vaan 2015 laitetut kommentit :O
[/quote]Se Allegro! helppoa ja vaivatonta kuin mikä, ja kaikenlisäksi tehokasta ja turvallista!
Jännä juttu, että nykykoneet alkaa haista parin vuoden käytön jälkeen, vaikka muuttaisikin välillä niin, että letkut tulee irrotettua ja kone varmasti kuivuu. Joko ominaisuus on tahallinen tai todennäköisemmin sekä pesuaineet että pesuohjelmat on yliekologisia.
Meillä kotona oli aikoinaan 30 vuotta sama pesukone eikä se koskaan haissut, vaikka ei sitä koskaan putsattu (varmaan kaikkea yököttävää olisi löytynyt, mutta eipä vaan haissut).