Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tuholaistorjunta-ainetta käytetään luomukasviksiin ettei niihin tule tuholaisia?

Vierailija
30.06.2023 |

Esim. omenat, marjat, juurekset, vihannekset? Olen ilman torjunta-aineita yrittänyt kasvattaa retiisejä, nauriita ja porkkanoita. Aina niihin tulee toukkia.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyönteisiä, jotka syövät niitä tuholaisia. Esim leppäkerttu.

Vierailija
2/8 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyönteisiä, jotka syövät niitä tuholaisia. Esim leppäkerttu.

Ei leppäkerttu syö maan alla eläviä toukkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolua, mäntysuopaliuosta

Vierailija
4/8 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neem-öljy.

Vierailija
5/8 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolan naapuri kasvattaa "luomu"kaalia pellollansa. Mutta käyttää tuholaistorjunta ainetta viereisellä pellolla. Olen nähnyt kuinka torjuntaaine leviää myös "luomu" puolelle. En usko että luomukasviksia on olemassakaan.

Vierailija
6/8 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi luomuporkkanat kasvatataan harson alla, eikä niihin silloin tarvitse käyttää mitään myrkkyjä.

Vierailija
7/8 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomiviljelyssä pääpaino on siinä, että luodaan kasveille niin otolliset kasvuolosuhteet, että ne itse pystyvät puolustautumaan kasvituholaisilta. Porkkanakemppiä torjutaan viljelysten päälle asetettavilla harsoilla (harsot pitää laittaa ennen kuin kempit lähtevät liikkeelle), samoin kaalikasvien tuholaista kirppaa torjutaan näin. Kirppaa voidaan torjua myös vesisuihkutuksilla, mutta se ei ole kovin tehokas. Yksi hyvä keino on istuttaa kaalit kaulusten kanssa, jolloin ne ovat vähän paremmin suojassa.

https://www.ruokavirasto.fi/teemat/luomu/luomumaatilat/luomukasvit/Luom…

Vierailija
8/8 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi