Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppisinkohan koodaamaan nyt vanhemmalla iällä?

Vierailija
28.06.2023 |

Eli oppiiko tällainen 40-vuotias nainen koodaamaan? Olen hyvä matematiikassa ja nopea oppimaan. Tietotekniikan perustaidot löytyy. Windows ja microsoftin ohjelmat on hallussa ja Linuxia olen myös käyttänyt.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ylisjonneja tänne on eksynyt? Ei teitä pyydetty tänne, tää keskustelu on tarkoitettu aikuisille.

Ap, 40 ei ole oppimisen kannalta mikään 'vanhempi ikä' ainakaan mitenkään negatiivisessa mielessä. Sun ikäisiä opiskelee hyvällä opintomenestyksellä joko työn ohessa tai aikuisopintotuella. Voit hyvinkin työn ohessa opiskelemalla saada sellaista osaamista, jonka avulla voit laajentaa nykyistä työnkuvaasi tai suuntautua uudelleen. 

Ja vaikka se jäisi harrastamiseksi, niin kyllähän uuden opiskelu on virkistävää ja pitää aivot tikissä ja ehkäisee dementiaa ja mitähän muuta. Kyllähän ihmiset neulookin, vaikka kaupasta saisi valmiita neuleita. Koodaamaankin voi opetella siitä ilosta, että oppii tekemään itselleen jonkun kivan ja hyödyllisen ohjelman, tietokoneelle tai kännykkään.

Vierailija
42/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tollasen akkojen järjettömän aikuispuuhastelun takia Orvon hallitus onneksi panee lopun aikuisopiskelulle alias marttakerhoille.

Niin ja se ei estä akkoja eikä ukkoja työn ohella itseopiskelemasta netin ilmaiskursseilla. Itse opettelen koodaamista ihan vain harrastuksena, koska olen parin vuoden päästä jo eläkkeellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
44/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ylisjonneja tänne on eksynyt? Ei teitä pyydetty tänne, tää keskustelu on tarkoitettu aikuisille.

Ap, 40 ei ole oppimisen kannalta mikään 'vanhempi ikä' ainakaan mitenkään negatiivisessa mielessä. Sun ikäisiä opiskelee hyvällä opintomenestyksellä joko työn ohessa tai aikuisopintotuella. Voit hyvinkin työn ohessa opiskelemalla saada sellaista osaamista, jonka avulla voit laajentaa nykyistä työnkuvaasi tai suuntautua uudelleen. 

Ja vaikka se jäisi harrastamiseksi, niin kyllähän uuden opiskelu on virkistävää ja pitää aivot tikissä ja ehkäisee dementiaa ja mitähän muuta. Kyllähän ihmiset neulookin, vaikka kaupasta saisi valmiita neuleita. Koodaamaankin voi opetella siitä ilosta, että oppii tekemään itselleen jonkun kivan ja hyödyllisen ohjelman, tietokoneelle tai kännykkään.

Totta, ja ne harrastekoodailut omaksi iloksi on parhaita. Työssä tulee stressiä, muiden vaatimuksia, muiden painostusta, aikatauluja jne. Toki rahaahan siitä maksetaan, että eipä voi valittaa.

Vierailija
45/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on Helsingin Yliopiston ilmainen kurssi, jonka voi suorittaa vuoden loppuun mennessä omaan tahtiin omalla koneella – ilmaiseksi. Harjoitustehtävistä saa automaattisen palautteen. Nuo kaksi kun suorittaa, niin osaa enemmän kuin moni itseään koodariksi kutsuva. Sukupuolta se ei katso.

https://ohjelmointi-23.mooc.fi

Vierailija
46/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ootko pyyttonia saanut käsiisi

Mahtuiko?

Python on asennettuna koneella. Vielä en ole uskaltanut tutustua.

Ap

Aloita vaikka tuolta:

https://www.w3schools.com/python/python_examples.asp

Leiki vähän aikaa noilla esimerkeillä kunnes pääset jyvälle asiasta, ja keksi sitten jotakin pientä itsellesi tarpeellista mitä koodailla. Tuolla taustalla mikä sinulla on opit helposti.

Vierailija
47/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaamisen opiskelu on turhaa, kun tekoäly tekee sen jo nyt. Varmaan puolet tutuista koodareista on lomautettu tai irtisanottu, koska töitä ei ole. 

Vierailija
48/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aloitin vuosi sitten 52-vuotiaana. Kesällä tein HY:n MOOCit ja syksyllä jatkoin tutkinto-opiskelijana. Fukseissa oli paljon muitakin iäkkäämpiä (lukiolaisten silmin katsottuna) opiskelijoita, mutta itse oon meidän fuksiryhmän vanhin.

Mulla ei ainakaan iän takia ole ollut ongelmia. Mutta jotkut asiat on ollu mulle vaikeita (erityisesti tietyntyyppiset rekursiot, jotkut toiset taas on helppoja) ja niiden eteen olen joutunut tekemään enemmän töitä. 

HY:n MOOCeja suosittelen alkuun: https://ohjelmointi-23.mooc.fi/

Tosi helppo aloittaa, kaikki oppimateriaali on sivustolla ja ekan kolmen viikon tehtävät nakuttelet suoraan selaimeen. Nelosviikolla tulee vasta VSCoden asennus, python-tulkit ja muut tarvittavat kilkkeet ja niihin on hyvät ohjeet. Itse ainakin koin, että noiden kahden kurssin jälkeen osasin jo yllättävänkin paljon siihen nähden, että lähtötaso oli nolla.

Oma kokemus aikuisopiskelijoista on, että opiskelevat kovalla motivaatiolla ja rivakkaan tahtiin. Todella monia kursseja voi suorittaa itseopiskeluna omatahtisesti. Verkossa olevan materiaalin lisäksi useimmilla kursseilla on joku Discord-kanava, missä toiset opiskelijat ja ohjaajatkin kyllä aika hyvin neuvoo kinkkisissä tilanteissa. Itsenäinen tiedonhaku on myös asia, mikä kannattaa opetella. 

Ja oon itekin nainen. Ekan opiskeluvuoden saldo 77op keskiarvolla 4,84. 

Hei, tohon discordiin törmäsin myös! Miten sitä käytetään? Siellä siis eri kanavat? Niinkuin esim. Irc?

Ap

Käytin itsekin ekaa kertaa vasta noiden MOOCien kanssa. En ees osaa sanoa miten sitä käytetään, klikkasin kurssisivulla olevaa linkkiä ja se käski rekisteröitymään :-D ja sit pääsin liittymään kanavalle. Jotenkin siellä sit näkyy vasemmassa reunassa ne kanavat, mihin oon liittynyt.

Matikan kursseilla harrastetaan enemmän Telegramia, joka on itselle tutumpi. Mut kyllä Discordiakin pystyy käyttämään ihan uunona, ei siinä mitään ihmeellistä ollu. Selainversiota käytän kummastakin. Paatuneemmat taitaa asentaa molemmat omalle koneelle.

Jos matikka kiinnostaa, niin se on hyvä vaan! Tietojenkäsittelytiede on tavallaan matematiikan osa-alue ja vaikka monet tykkää sanoa, ettei ohjelmoijan tarvii matikkaa ymmärtää, niin tietyillä osa-alueilla sitä kyllä tarvitaan ja muussakin tapauksessa matematiikan opiskelu kehittää teoreettista ajattelua ja ongelmanratkaisukykyä. 

Vierailija
49/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joudun työssäni PÄIVITTÄIN korjaamaan naisten tekemää koodia.

Vierailija
50/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koodaamisen opiskelu on turhaa, kun tekoäly tekee sen jo nyt. Varmaan puolet tutuista koodareista on lomautettu tai irtisanottu, koska töitä ei ole. 

Keskenkasvuista ajattelua. Mikään opiskelu ei ole koskaan turhaa. Voi olla, ettei kaikkia oppimaansa pääse hyödyntämään tai että opiskelu ei edesauta työllistymistä. Mutta turhaa se ei ole.

Vaikka saisin nyt päähäni opetella Basiciä ja ruveta tekemään ohjelmia Commodore 64:lle, niin ei sekään opiskelu turhaa olisi. Vaikka opettelisin kirjoittamaan foinikialaisilla aakkosilla (niin kuin muistan yhden lapsuuden koulukaverini opetelleen), ei sekään olisi turhaa. Uuden oppiminen on elämän merkki, osoitus siitä, että ihminen ei ole kuollut pystyyn.

Vierailija
51/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodareille löytyy töitä, jos ei Suomesta niin muualta. Itse asiassa muualla ei myöskään katsota samalla tavalla ikää kuin Suomessa, missä yli 30 v. on jo kehäraakki ja yli 40 v. hirmuinen taakka yritykselle.

Vierailija
52/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole vaikeaa, tylsää kylläkin.

Vierailija
53/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tollasen akkojen järjettömän aikuispuuhastelun takia Orvon hallitus onneksi panee lopun aikuisopiskelulle alias marttakerhoille.

Minä opiskelen ihan vakavissani. Se on sitten työnantajista kiinni, jääkö se puuhasteluksi vai onko se uuden uran alku. Opiskelupaikan sain sekä todistusvalinnassa että pääsykoepisteistä katsottuna niin kirkkaalla hajuraolla, että en ollut kyllä minä joka tiputti sieltä jonkun pois, vaan joku paljon minua huonompi.

Hallitusohjelmassa ei nähdäkseni ollut suunnitteilla mitään ikärajaa opiskeluun ja hyvä niin. 

Vierailija
54/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koodareille ei taida olla töitä lähiaikoina. Tekoäly hoitaa homnat.

Katos, tekoälyjankkaaja. Joo ei hoida, mutta apuna voi käyttää.

Missä tyhjiössä elät? Todellakin hoitaa.

Ihan turhaa opiskella koodaamista, kun kaikki nykyään käyttää tekoälyä. Jos rupeaisit työpaikalla käyttämään aikaasi siihen, miten voit itse luoda ohjelman, jonka tekoäly tuottaa virheettömänä heti, niin saisit potkut päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme