Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppisinkohan koodaamaan nyt vanhemmalla iällä?

Vierailija
28.06.2023 |

Eli oppiiko tällainen 40-vuotias nainen koodaamaan? Olen hyvä matematiikassa ja nopea oppimaan. Tietotekniikan perustaidot löytyy. Windows ja microsoftin ohjelmat on hallussa ja Linuxia olen myös käyttänyt.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että olen sellainen oppija, että rakastan perehtyä asioihin ja esim. matematiikasta innostun, kun ensin hoksaan asian. Aikaa ja intoa on! Ongelma vaan mistä aloittaa.

Ap

Vierailija
22/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin ICT-alalta työttömäksi n. 50-vuotiaana ja 15 vuoden kokemuksella ohjelmistosuunnittelijana  kansainvälisessä yrityksessä . Toivotonta on ollut työnhaku omalta alalta. Naisia nyt vaan dissataan alalla .

Vaihdoin alaa :)  En suosittele vanhoille naisille ict-alaa

Ei naisia dissata. Meidän firmassa on paljon naiskoodareita. Se vaan vaatii jatkuvaa uuden opettelua ja itsensä pitämistä pätevänä ja haluttuna tekijänä. Valitettavasti homma tuntuu menevän niin, että kilpailu ajaa koodaritkin aina parempiin suorituksiin ja tehokkuuteen ja vaatimustaso kasvaa sitä myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessä työssänikin joudun opiskelemaan ja päivittämään sekä tietojani, että tietokonetta jatkuvasti. Työskentelen siis ict-alalla, mutta en koodarina.

Ajatuksena koodaaminen tuntuu vaikealta. Tosin 4.luokkalainen tyttäreni sanoi, että ei se koodaaminen vaikeaa ole, kun sitä on koulussa opetettu 2.luokalta lähtien. :D

Ap

Vierailija
24/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin vuosi sitten 52-vuotiaana. Kesällä tein HY:n MOOCit ja syksyllä jatkoin tutkinto-opiskelijana. Fukseissa oli paljon muitakin iäkkäämpiä (lukiolaisten silmin katsottuna) opiskelijoita, mutta itse oon meidän fuksiryhmän vanhin.

Mulla ei ainakaan iän takia ole ollut ongelmia. Mutta jotkut asiat on ollu mulle vaikeita (erityisesti tietyntyyppiset rekursiot, jotkut toiset taas on helppoja) ja niiden eteen olen joutunut tekemään enemmän töitä. 

HY:n MOOCeja suosittelen alkuun: https://ohjelmointi-23.mooc.fi/

Tosi helppo aloittaa, kaikki oppimateriaali on sivustolla ja ekan kolmen viikon tehtävät nakuttelet suoraan selaimeen. Nelosviikolla tulee vasta VSCoden asennus, python-tulkit ja muut tarvittavat kilkkeet ja niihin on hyvät ohjeet. Itse ainakin koin, että noiden kahden kurssin jälkeen osasin jo yllättävänkin paljon siihen nähden, että lähtötaso oli nolla.

Oma kokemus aikuisopiskelijoista on, että opiskelevat kovalla motivaatiolla ja rivakkaan tahtiin. Todella monia kursseja voi suorittaa itseopiskeluna omatahtisesti. Verkossa olevan materiaalin lisäksi useimmilla kursseilla on joku Discord-kanava, missä toiset opiskelijat ja ohjaajatkin kyllä aika hyvin neuvoo kinkkisissä tilanteissa. Itsenäinen tiedonhaku on myös asia, mikä kannattaa opetella. 

Ja oon itekin nainen. Ekan opiskeluvuoden saldo 77op keskiarvolla 4,84. 

Vierailija
25/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ChatGPT koodaa lähes mitä tahansa jo nyt 06/2023

Vierailija
26/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aloitin vuosi sitten 52-vuotiaana. Kesällä tein HY:n MOOCit ja syksyllä jatkoin tutkinto-opiskelijana. Fukseissa oli paljon muitakin iäkkäämpiä (lukiolaisten silmin katsottuna) opiskelijoita, mutta itse oon meidän fuksiryhmän vanhin.

Mulla ei ainakaan iän takia ole ollut ongelmia. Mutta jotkut asiat on ollu mulle vaikeita (erityisesti tietyntyyppiset rekursiot, jotkut toiset taas on helppoja) ja niiden eteen olen joutunut tekemään enemmän töitä. 

Tosi helppo aloittaa, kaikki oppimateriaali on sivustolla ja ekan kolmen viikon tehtävät nakuttelet suoraan selaimeen. Nelosviikolla tulee vasta VSCoden asennus, python-tulkit ja muut tarvittavat kilkkeet ja niihin on hyvät ohjeet. Itse ainakin koin, että noiden kahden kurssin jälkeen osasin jo yllättävänkin paljon siihen nähden, että lähtötaso oli nolla.

Oma kokemus aikuisopiskelijoista on, että opiskelevat kovalla motivaatiolla ja rivakkaan tahtiin. Todella monia kursseja voi suorittaa itseopiskeluna omatahtisesti. Verkossa olevan materiaalin lisäksi useimmilla kursseilla on joku Discord-kanava, missä toiset opiskelijat ja ohjaajatkin kyllä aika hyvin neuvoo kinkkisissä tilanteissa. Itsenäinen tiedonhaku on myös asia, mikä kannattaa opetella. 

Hei, tohon discordiin törmäsin myös! Miten sitä käytetään? Siellä siis eri kanavat? Niinkuin esim. Irc?

Ap

Vierailija
27/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ootko pyyttonia saanut käsiisi

Mahtuiko?

Python on asennettuna koneella. Vielä en ole uskaltanut tutustua.

Ap

Käy Dr. Chuckin Python-kurssi Courserassa. Michigan State.

Vierailija
28/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodareille ei taida olla töitä lähiaikoina. Tekoäly hoitaa homnat.

Vierailija
29/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa opintoja ajattelit ohittaa tekoälyn?😆🤣

Vierailija
30/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin ICT-alalta työttömäksi n. 50-vuotiaana ja 15 vuoden kokemuksella ohjelmistosuunnittelijana  kansainvälisessä yrityksessä . Toivotonta on ollut työnhaku omalta alalta. Naisia nyt vaan dissataan alalla .

Vaihdoin alaa :)  En suosittele vanhoille naisille ict-alaa

Loputon työttömyys saattaa olla munkin kohtalo, oon jo 55v kun valmistun kandiks. Mutta haluan silti yrittää, kun nuorena ei opiskelusta tullut mitään. Oon mieluummin osaava työtön kuin osaamaton.

Vierailija
31/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katos, tekoälyjankkaaja. Joo ei hoida, mutta apuna voi käyttää.

Vierailija
32/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naiset miettivät ikäänsä kaikissa yhteyksissä? Totta kai opit, jos teet hommia.

Vierailija
33/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tollasen akkojen järjettömän aikuispuuhastelun takia Orvon hallitus onneksi panee lopun aikuisopiskelulle alias marttakerhoille.

Vierailija
34/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ajatellut, että pelikoodareille olis töitä. Eikö sitten kuitenkaan? No, jos en sitä työkseni tee, niin ainakin se olisi tärkeä taito osata. Jos sitten vaikka harrastuksena. :D

Ap

Vierailija
35/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tyhjiössä elät? Todellakin hoitaa.

Vierailija
36/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin puoli vuotta koodarina ja sain potkut. 

Vierailija
37/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ajatellut, että pelikoodareille olis töitä. Eikö sitten kuitenkaan? No, jos en sitä työkseni tee, niin ainakin se olisi tärkeä taito osata. Jos sitten vaikka harrastuksena. :D

Ap

Kaikenlaisille koodareille on kyllä töitä. Python ja JS ovat hyviä kieliä osata.

Vierailija
38/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tyhjiössä elät? Todellakin hoitaa.

Mitäs valmiita järjestelmiä tekoäly on sinulle koodannut?

Vierailija
39/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, vielä ainakin palkat vaan nousee ja tarvetta näkyy olevan.

Jonkun rajatun ja selkeän, ihmisen määrittelemän tehtävän voi antaa tekoälylle koodattavaksi. Käytännössä ainakin oma koodaaminen on järjestelmän ymmärtämistä, eri palveluiden kommunikoinnin ymmärtämistä ja asioiden analysoimista ennen koodaamista ja sen aikana. Ei tuollaista kokonaisuutta voi selittää tekoälylle, ainakaan vielä.

Vierailija
40/54 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ehkä vaan sitten rohkeasti kokeilen. Tulen sitten tänne kertomaan miten sujuu. :D

Ai niin, en tiedä vaikuttaako, mutta englantiakin osaan. Etenkin tekninen sanasto on hallussa. :)

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi