Lasten iltapuuhat ja kaaos
Supernannya paikalla? Tuntuu, että ollaan ainoa perhe, jossa vallitsee kaaos joka ilta. Lapset 4 ja 5v ja iltatoimet pitäisi melkein aloittaa heti kotiin tultua, että olisimme kaikki ajoissa nukkumassa. Itse joudun heräämään jo klo 5 ja vielä klo 22 asti kukkuvat lapset vievät omat yöuneni. Tarvitsen vielä hetken aikaa rauhoittuakseni ennen nukahtamista.
Ei haluta lopettaa leikkiä, kun on iltapalan aika. Pienemmällä ruokailu on yhtä temppuilua. Ruuan jälkeen karataan taas leikkeihin ja kiukutellaan, kun olisi suihkuaika. Suihkun jälkeen aletaan leikkimään esim. sillä aikaa, kun aikuinen on vessassa ja kiukutellaan, kun leikit pitää laittaa pois. Hampaiden pesu ei huvita. Sillä aikaa, kun aikuinen pesee toisen hampaita, toinen on aloittanut leikin ja kiukuttelee, kun leikki pitää lopettaa. Ärsyttää komentaa tuhat kertaa korjaamaan lelut pois. Uhkailen sillä, että jos kaikessa kestää, ei keretä lukea iltasatua. Oikeasti lapsille sadun lukeminen on lempipuuhaani.
Itse nukahtaminen kestää enää hetken, kun vihdoin saan taklattua kaikki sänkyihinsä. Ainoa pelastus on se, että mies hoitaa joka toisen illan ja minä joka toisen. Miehellä ei tosin ole mikään kiire nukkumaan, hänen ei tarvitse nousta aikaisin. "Vapaailtoinani" en siis pääse nukkumaan yhtään sen aikaisemmin, en pysty rentoutumaan, kun mies taistelee lasten kanssa.
Apua? En oikeasti jaksa enää tapella kahden kauhukakaran kanssa, jotka vielä liittoutuvat yhdessä meitä vanhempia vastaan.
Kommentit (28)
Mulla toimi lasten nukuttamisessa se, että mentiin meidän vanhempien parisängyn päälle yövaatteissa jo, lapset viereeni molemmin puolin, kunnolla tyynyjä selän takana, peitto, lämmintä, mukava olo kaikilla. Sitten luin lapsille kuvakirjoja tai tarinaa ainakin puoli tuntia. Sen jälkeen ne olivat unisempia ja rauhoittuneita, ja siirtyivät omiin sänkyihin tankattuaan läheisyyttä.
Kyse voi olla yksinkertaisesti siitä, että ne tarvitsee sitä fyysistä läheisyyttä vanhempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtui mainita, että ennen hoidimme illat yhdessä, mutta illat olivat ihan samanlaista sirkusta. Kaipasimme molemmat säännöllistä omaa aikaa ja muuta ratkaisua ei oikeastaan ollut. Isovanhemmat ovat vielä työelämässä, eivätkä jaksa hoitaa kahta vilkasta lasta. Iltasuihkut kesäaikaan on lähes pakollisia, että aurinkovoiteet ja hiekat saa pestyä pois.
Ei ole pitkät päivät hoidossa, menevät isänsä kanssa klo 9 ja haen klo 16.30. Kotihommat ja muut velvollisuudet pitää hoitaa ja itsekin joskus vähän palautua, eikä ole aikaa käydä puistossa joka päivä. Ovat päiväkodissa ulkona 2 kertaa/päivä. Heillä on kyllä hyvä mielikuvitus leikeissä, emme ole antaneet tablettia tai puhelinta käyttöön.
Haluaisin kovasti ottaa rennommin, mutta en kestä liian lyhyitä yöunia. Mies nousee myöhemmin, ja hänelle on ihan sama, nukahtavatko lapset klo 21 vai 22, eikä hän kuulemma viitsi nipottaa lapsille. Olen yksin se nipo.ap
No jos te olette jo viiden? aikaan kotona, onhan tuossa ihan hyvin aikaa leikkiä ennen iltatoimia. Mene itse (tai mies) leikkiin mukaan hetkeksi, tai ainakin seuraamaan vierestä, niin saavat lapset läheisyyttäkin samalla. Ja siitä aikuinen aktiivisesti lopettaa leikkiä, kun on iltapuuhien aika.
Ei ne lapset tarvitse enää yhtään lisää aikuisen ohjausta kun ovat olleet koko päivän jo ohjauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtui mainita, että ennen hoidimme illat yhdessä, mutta illat olivat ihan samanlaista sirkusta. Kaipasimme molemmat säännöllistä omaa aikaa ja muuta ratkaisua ei oikeastaan ollut. Isovanhemmat ovat vielä työelämässä, eivätkä jaksa hoitaa kahta vilkasta lasta. Iltasuihkut kesäaikaan on lähes pakollisia, että aurinkovoiteet ja hiekat saa pestyä pois.
Ei ole pitkät päivät hoidossa, menevät isänsä kanssa klo 9 ja haen klo 16.30. Kotihommat ja muut velvollisuudet pitää hoitaa ja itsekin joskus vähän palautua, eikä ole aikaa käydä puistossa joka päivä. Ovat päiväkodissa ulkona 2 kertaa/päivä. Heillä on kyllä hyvä mielikuvitus leikeissä, emme ole antaneet tablettia tai puhelinta käyttöön.
Haluaisin kovasti ottaa rennommin, mutta en kestä liian lyhyitä yöunia. Mies nousee myöhemmin, ja hänelle on ihan sama, nukahtavatko lapset klo 21 vai 22, eikä hän kuulemma viitsi nipottaa lapsille. Olen yksin se nipo.ap
No jos te olette jo viiden? aikaan kotona, onhan tuossa ihan hyvin aikaa leikkiä ennen iltatoimia. Mene itse (tai mies) leikkiin mukaan hetkeksi, tai ainakin seuraamaan vierestä, niin saavat lapset läheisyyttäkin samalla. Ja siitä aikuinen aktiivisesti lopettaa leikkiä, kun on iltapuuhien aika.
Ei ne lapset tarvitse enää yhtään lisää aikuisen ohjausta kun ovat olleet koko päivän jo ohjauksessa.
He saattavat tarvita vanhempansa läheisyyttä ja huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He saattavat tarvita vanhempansa läheisyyttä ja huomiota.
Mutta eivät ohjausta. Vaan vapaata oloa. Mun lapset halusi ennen kaikkea leikkiä keskenään rennosti.
Hoitakaa jonkin aikaa yhdessä jämäkästi sovitulla rutiinilla. Kun saatte ohjelmoitua lapset menemään kiltisti nukkumaan, niin voitte taas tehdä sen yksin.
Minä olen yh. Minulla lapsi ei ole ongelma tässä nukkumaanmenokuviossa vaan se, että pitäisi käydä kaupassa, pestä pyykkiä, maksaa laskuja jne. jne. jne. Aikaa on kuitenkin vain iltatoimiin ja nukkumiseen. Jos esim. käy ruokakaupassa tai hoitaa muun asian, niin sitten ei meinaa ehtiä nukkumaan ajoissa.
Meillä auttaa se, että saavat tarpeeksi syliä ja läheisyyttä jo alkuillasta. Yhden kirjan lukeminen tai muuten vain juttelu lähekkäin.
Laitan ajoissa lapset valmiiksi, ennen kuin ovat liian väsyneitä. Kun yksi valmis, niin satuja kuuntelemaan ja katsomaan kirjaa. Kauratyyny mukaan talvisin.
Teidän tapauksessa laittaisin lapset yhdessä ajoissa valmiiksi ja äiti nukkumaan jo kun lapset kuuntelevat satuja. Lapset voisivat nukahtaa myöhemmin ja olla isän hoivissa. Omaa aikaa voisi ottaa käymällä lenkillä tai muualla.
Jos nämä eivät tepsisi, lisäisin liikuntaa lapsille. Sekä tarkistaisin ruokavalion, esim. sokeri, aspartaami. Ottaisin huomioon myös mahdolliset herkkyydet ja häiriötekijät, valo, ääni jne. Katsoisin myös, että lapset saavat tarpeeksi vapaata päiväkodista, kokonaisia päiviä silloin tällöin.
Omat villit pojat ovat kohta 5- ja 3-vuotiaat, mutta iltatoimet saadaan sujumaan ihan kivasti, kun on johdonmukainen ja sama rutiini toistuu joka päivä samanlaisena, suurin piirtein samaan aikaan. Noin klo 18 syödään päivällinen, sen jälkeen kylpyyn rauhoittumaan. Kylvystä suoraan hampaanpesulle ja yöpukuihin. Tässä välissä saavat joskus hetken leikkiä, riippuen kellonajasta ja väsymyksen asteesta. Suurin piirtein 19 aikaan luen iltasadun, sylittelen ja laulan unilaulut. Nukahtavat omiin sänkyihinsä nopeasti (nukkuvat samassa huoneessa) yleensä klo 19:30 mennessä. Heräävät sitten joskus 7 aikaan aamulla, eivät nuku päiväunia.