Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesätyömtekijäm pitää itse hankkia työvaatteet, turvakengät, saappaat ym?

Vierailija
28.06.2023 |

Eihän tuossa ole mitään järkeä, kalliit hankinnat muutaman viikon työtä varten?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että teitä nuoria kyykytetään töissä kun olette tuollaisia tossukoita.

Vierailija
22/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi tuollaiseen työhön.

Oma tyttäreni on nyt kesätyössä jossa tarvitaan kalliita erityisvarusteita, kustannukset lienee 2000 € paikkeilla. Ei todellakaan kesätyöntekijää voi velvoittaa niitä hankkimaan. Firma tilasi ja maksaa suojatyövälineet.

Aiemmin oli rekryfirman kautta toisessa yrityksessä jossa tarvittiin myös suojavälineitä, se firma missä oli töissä hankki varusteet, tai tytär kävi kaupasta esim. kengät koska ne pitää sovittaa. Firman piikkiin.

Ilmoita työpaikalle ettei sinulla ole mahdollisuutta tehdä noita hankintoja ja työn tekeminen estyy jos yritys ei niitä kustanna. Taitaa olla kusettajafirma kyseessä.

Lisään vielä että työsopimusta solmittaessa sovittiin että suojavarusteet vaatteet ja kengät, kypärä, silmäsuojat yms. hankkii yritys johon on menossa ja hankinnat tehtiin hyvissä ajoin ennen työn alkua ja varutseet oli käytössä ensimmäisestä päivästä alkaen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Työpaikka on vuokratyöfirman kautta. Kenen siis pitäisi ne varusteet antaa?

Ap

Työnantajan eli vuokrafirman. Niiden kusettajien kyytiin ei pidä lähteä missään tapauksessa.

Vierailija
24/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastossa jossa olen töissä käytetään ainakin neljää eri vuokrafirmaa. Kaikista tulevilla on työvaatteet vuokrafirman logolla ja turvakengät tullessaan. Ovat kuitenkin myös firmansa edustajia, joten eiköhän ne yleensä vaatteet tule sitä kautta. Samoin kaikilla muillakin, rekkakuskeilla, huoltomiehillä, siivoojilla on firman nimi selässä. Tietää kuka mistäkin on kun porukkaa kulkee paljon.

Vierailija
25/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kummaa. Meillä kulkee nuorison turvakenkiä vieläkin kun saivat kesätöistään tuoda kotiin käyttämänsä, niitä ei il.eisesti kierrätetty. Työvaatteet taas oli yrityksessä, jossa kaksikin oli kesiä, kiertäviä, joku työvaateyritys omisti ne, pesi ja huolsi. Kypärät, turvalasit työnantajan.

Noin käsitin.

Jos tekee vuokratöitä tuntuisi mielettömältä ostaa työvaatteet

Kausityöntekijöiden turvakengissä on aika usein aikarajana kuukausi, jos työntekijä käyttää kenkiä yli kuukauden yhteen menoon, niitä ei enää kannata puhdistaa seuraavalle käyttäjälle (ja ne on astuttu jo jollain tavalla linttaan kuitenkin). Turvakengät voi kyllä pestä ja desinfioida, mutta toi kengän muodonmuutos on aika hankala.

Mutta silti, joku työnantaja voi ostaa jokaiselle kahden viikon "tienaa 170€" kesätyöläiselle uudet turvakengät, ja joku kierrättää kymmenen vuotta samoja kenkiä.

Vierailija
26/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnvieroksuja taas keksii tekosyitä ettei vaan tarttis mitään muuta tehdä kuin maata sohvalla toisten elätettävänä.

Mitäpä saatananapina jos menisit juttuinesi takaisin suljetulle.

Vierailija
27/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojavaatemies kirjoitti:

Pääsääntöisesti työnantaja tarjoaa työvaatteet - myös suojavarusteet. Mutta eipä ole pakko! Myös omia ammatisaa käytettäviä suojavaatteita voi vähentää henkilökohtaisessa verotuksessa. Kuitit talteen ja verovähenyksiin. Hyöty tulee tosiin vuoden puolentoista viiveellä.

Vero.fi kertoo tulonhankkimiskuluissa seuraavaa: 

Työvaatteista voi saada verotuksessa vähennyksen silloin, jos työpukua ei voi käyttää muuten kuin työtehtävissä. Tällaisia työpukuja ovat esimerkiksi sotilaan, poliisin tai papin virkapuvut ja esiintyvän taiteilijan tavanomaisesta poikkeavat, rajoitettuun käyttöön tarkoitetut esiintymisasut.

Suojavaatteiden hankkimismenot sekä pesemis- yms. kulut ovat vähennyskelpoisia, jos työ on vaatetusta kuluttavaa tai erityisen likaista.

Jos työnantaja hankkii työpuvut tai suojavaatteet, ei vaatteiden hankkimisesta tai käytöstä aiheutuneista kuluista voi saada vähennystä. Jos työnantaja kustantaa vain osan työvaatteiden hankintakuluista, vähennystä on mahdollista saada verovelvolliselle itselleen maksettavaksi jääneiden kustannusten osalta.

Tästä olikin jo vastaus, että toi koskee vain vaatetusta, ei henkilönsuojaimia (osa vaatteista, esimerkiksi palomiesten haalarit ovat henkilönsuojaimia). Poikkeuksia on työehtosopimuksissa, esimerkiksi moottorisahaa/raivaussahaa käyttävät metsurit hankkivat usein itse suojaimensa ja metsurinhousut, ja ne voidaan vähentää verotuksessa (tämä sama oli periaatteessa käytössä perhepäivähoitajilla, mutta pph:t harvoin sai nää läpi verotuksessa, kun taas metsureilla ne meni täysimääräisesti... nimim. aika monta pph:ta vaihtoi aikanaan kevyempiin hommiin metsuriksi).

Vierailija
28/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika aloitti toukuun alussa välitysfirman leivissä ja oli työsopimukseen kirjattu, että käy tietyssä firmassa sovittamassa työvälineet (oli eritelty mitä kaikkea ja montako kappaletta).

Vielä sanoin painotettu, että siellä firmassa on osaamista. Vaikka hullulta jotkut asiat tuntuis, niin luota heihin. Osaavat kattoa oikeat koot. Työturvallisuus huomioiden.

Kävi ja osan kamoista lähettivät kotiin postitse. Lasku meni välitysfirmalle suoraan

Tokihan tuollaiset on ujutettu sitten vuokraushintaan.

Mun mielestä tuo oli suht suoraa ja mutkatonta toimintaa.

Vierailija
29/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, missä menee raja? Pitääkö tavalliset kumisaappaat itse hankkia mutta turvakengät pitää saada firmalta?

Ap

Vierailija
30/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, missä menee raja? Pitääkö tavalliset kumisaappaat itse hankkia mutta turvakengät pitää saada firmalta?

Ap

Oletko nyt alkuun varmistanut, että tavalliset kumisaappaat edes riittää? Niistäkin on järeämpiä turvaversioita olemassa.

Jos ne ovat osa työssä tarvittavia suojavarusteita, niin ta:n (tai keskinäisistä sopimuksista riippuen vuokrafirman) tulee ne hankkia.

Vierailija
31/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työ vaatii turvavarusteita niin työpaikka ne järjestää

Moni työpaikka valitettavasti rikkoo tätä. Ja harva pienen hetken työskentelevä uskaltaa pistää kovaa kovaa vastaan.

Joskus on opiskelijalla lainassa koulun varusteita.

Vierailija
32/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on työharjoittelu, niin harjoittelija kustantaa itse.

Vierailija
33/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaikki henkilösuojaimia kuten turvakengät pitää työsuhteessa saada työnantajalta. Etkö hyvä ihminen kuulu liittoon ja pyydä sieltä apua?

Vierailija
34/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työ vaatii turvavarusteita niin työpaikka ne järjestää

Moni työpaikka valitettavasti rikkoo tätä. Ja harva pienen hetken työskentelevä uskaltaa pistää kovaa kovaa vastaan.

Uskaltaa..? Pelkästään turvakengät kustantaa sen verran, että onko kesäduunarilla edes varaa ostaa?

Vierailija
35/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein aikanaan keikkaa vuokratyöfirman kautta ravintola-alalla tarjoilijana ja yksi paikka sitten vaati turvakenkiä. Palkkaa tuli niin vähän, että siitä ei paljon ylimääräistä jäänyt kenkien ostoon. Itse olisi pitänyt hankkia.

Vierailija
36/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Rajaa ei ole työmaalla työntekijälle pitää varusteiden ja työkalujen tulla firmalta. Alihankkija on vastuussa omistaan.

Vierailija
37/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaikki henkilösuojaimia kuten turvakengät pitää työsuhteessa saada työnantajalta. Etkö hyvä ihminen kuulu liittoon ja pyydä sieltä apua?

Alpotuksessa puhutaan kesätyöstä.

Vierailija
38/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somessa pyörii erään välitysfirman mainos, jossa etsitään työntekijöitä festareiden rakennushommiin ja purkuun. Ilmoituksen mukaan työntekijän pitää itse hommata ainakin kypärä ja turvakengät, olikohan housutkin vielä. Muistan kun teinin kanssa katsottiin että on aika erikoista, että työntekijän itsensä pitää kustantaa. Samoin aika monessa hanttihommassa (hyllyttäjä, vihertyöntekijä ym.) pitää olla oma auto eli ajokortti ei riitä. Minusta sekin aika epäreilua vaikka kilometrikorvaukset saisikin, koska autosta nyt tulee muitakin kustannuksia.

Vierailija
39/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa työkalut saa ostaa työnantajan kaupasta. Jos rahaa ei ole, otetaan aluksi lainaa tulevaa palkkaa vastaan. Näin tehtiin vanhoina hyvinä aikoina ennen liittoja.

Vierailija
40/47 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Alpotuksessa puhutaan kesätyöstä.

No kesäduunarin EI TODELLAKAAN kuulu ostaa työmaavarusteita itselleen.