Ihmettelen työttömille annettua kehotusta luoda verkostoja
Lähipiirissäni on jonkun verran työllistytty verkostojen kautta. Kaikki ne verkostot on hankittu työn kautta. Itse ainakin kokisin kiusallisena, jos joku lyöttäytysi seuraani luodaakseen työelämän verkostoja, varsinkin kun olen pikkufirman toimija ja en tee mitään päätöksiä työllistymisen suhteen. Mulla on työn kauttakaan tosi vähän verkostoja. Toimin vapaaehtoistyössäkin. 90 % toimijoista on töissä hoitoalalla, eläkkeellä (suurin osa), opiskelijoita tai itse työttömiä. Meitä tavallisia työssä käyviä on vain muutama.
Se on helppo sanoa että luokaa verkostoja. Miten itse loisitte verkostoja työttömänä, niin ettei toinen osapuoli tunne itseään ainoastaan hyväksikäytön kohteena? Työkokeilussa on toisen luokan kansalainen. Itse olin 20 vuotta tukitöissä ja kun olen sen jälkeen kouluttautunut, vastaan tullut työkaveri oli ihan ihmeissään että miten niin vaikealle alalle olen mennyt (raksa-alan suunnitteluinssi, ei edes vaikeaa)
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Missä se työtön edes verkostoituisi? Tällä hetkellähän työtön ei voi tehdä edes vapaaehtoistöitä ilman, että se johtaa tukien katkaisemiseen.
Kai työtönkin sentään harrastaa saa? Sitä kautta minä aikanaan sain vihjeen mahdollisesta vapaasta työpaikasta ja pääsin ensimmäiseen pitkäaikaiseen työpaikkaani.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ne suosittelijatkaan voi aina olla luotettavia. Itsellä oli isossa firmassa esimies, joka tykkäsi enemmän ahterinnuolijoista kuin niistä, jotka oikeasti tekivät töitä. No ei varmaan vaikea arvata, että julkishallinnosta kyse. Sieltä norsunluutornista ei paljon kentälle poistuttu. Sekä mistä sen tietää, onko suosittelija joku sisarus, eno, täti tai setä joka haluaa vaan sukulaiselle töitä. Sukunimi kun voi olla ihan eri sisaruksillakin.
Kuule tämä järjestelmä toimii näin myös markkinavetoisissa firmoissa. Miten ne samat idiootit niistä samoista kouluista muka pystyisivät erillaiseen toimintaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua halua kukaan palkata, olen liian sosiaalinen ja ekstrovertti. Persoonallisuus tyypiltä ENFP, ja nimen omaan se stereotyyppinen ENFP. Usein saanut kuulla haastatteluissa että etsivät hiljaisempaa, joka tekee työt eikä vain tuhlaa aikaa sosialisoimiseemn, tutustumiseen ja typaikalla verkostoitumiseen. Joskus myös sanovat että etsivät tehokasta ja focusoitunutta työntekijää eikä organisoijaa tai konsulttia. Vuosia ollut pitkaikaistyötön kun ei kukaan huoli, edes siivoojaksi tai puhelinmyyjksi.
Mikä on ENFP?
Yksi 16 persoonallisuustypist. karkeasti kuvailtuna hyvin karismaattinen ja hurmaava sosiaalinen perhonen, vapaa sielu ja luonnonlahjakas manipuloija, jolla on kultakalan keskittymiskyky, vahva empatiakyky ja lasten vilkas mielikuvitus.
Verkostojen tarkoitus on, että kaikki osapuolet hyötyvät niistä. Ihmisiin ei siis tutustuta vain siksi, että minä hyötyisin heistä, vaan myös siksi, että he voisivat hyötyä minusta. Ja jos pystyn ajattelemaan olevani missään hyödyllinen ihminen, edes osaavana työvoimana, tässä ei ole mitään noloa. Päinvastoin.
Suomalaiset eivät yleensä pidä siitä että heitä hyödynnetään ja käytetään hyväksi.
Toi ENFP tapaus vois kertoa mihin duuneihin on hakenut. t: sun vastakohta.
Vierailija kirjoitti:
Missä se työtön edes verkostoituisi? Tällä hetkellähän työtön ei voi tehdä edes vapaaehtoistöitä ilman, että se johtaa tukien katkaisemiseen.
Se verkostoituminen tehdään jo lapsuus- ja nuoruusvuosien aikana, koulussa ja opinnoissa. Erilaisissa tapahtumissa, järjestöissä ja muissa riennoissa. Sieltä sut muistetaan, hyvällä tai pahalla.
Miksi koet verkostoitumisen hyötymisenä muista?
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi kerran saamatta yksi työpaikka suosittelijan puuttumisen vuoksi. Työkokemusta on. Jankkasi vain sitä. Lisäksi hain ihan eri alan työtä.
Noin se usein menee.
Mikä on ENFP?