Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko juureton?

Vierailija
28.06.2023 |

Juurettomuus tarkoittaa, että henkilöltä puuttuu yhteyden tai kuulumisen tunne tiettyyn paikkaan, kulttuuriin tai yhteisöön.

Juurettomuutta aiheuttaa mm. globalisaatio, kaupungistuminen, teknologia, perhesiteiden heikentyminen, liikkuva elämä, ihmissuhteiden yleinen liikkuvuus sekä usein tapahtuvat työpaikan vaihdokset ja muutot.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, mutta mutta minulla on runsas ja rehevä lehtipeite ja kukkani suorastaan häikäisevät loistollaan.

Vierailija
2/16 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juureton ihminen ???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. En kuulu mihinkään.

Vierailija
4/16 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, muttei se ole koskaan vaivannut. En vain kykene samaistumaan ihmisiin, jotka määrittelevät ison osan omasta identiteetistään yhteisön normien mukaiseksi.

Vierailija
5/16 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan joo. Jos minulta kysyy, mistä päin Suomea olen kotoisin, kerron ne paikkakunnat, missä olen lapsena asunut. 11 vuoden ikään mennessä mulla oli ollut ainakin 6 muuttoa ja 4 asuinpaikkakuntaa.

Vierailija
6/16 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. En ole puu enkä kasvi.

Vierailija
7/16 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tuntenut juurettomuutta siitä asti kun muutin pois lapsuuden kaupungistani. Edes takaisinmuutto ei korjannut asiaa.

Minusta tuntuu etten kuulu mihinkään. Työni on yksitoikkoista ja yksinäistä puurtamista. Yritän pakottaa itseni käymään paikallisissa tapahtumissa, vaikka ne eivät kiinnostaisikaan. Niissä on kuitenkin aika tylsää ja saan olla niissä itsekseni. Harrastus - ja kurssitarjonta on paikkakunnalla köyhää. Minulla on nykyisellä paikkakunnallani yksi kaveri, mutta tämä on aina kiireinen ja väsynyt. Ei jaksa tavata usein eikä käydä missään.

Mieleni haikailee vähän ulkomaille. Koen siellä samanlaista "juurettomuutta", mutta ainakin uudet kokemukset piristävät mieltä.

Mietin onko tämä yleinen tunne.

Vierailija
8/16 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
9/16 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan joo. Jos minulta kysyy, mistä päin Suomea olen kotoisin, kerron ne paikkakunnat, missä olen lapsena asunut. 11 vuoden ikään mennessä mulla oli ollut ainakin 6 muuttoa ja 4 asuinpaikkakuntaa.

Mä en ole edes asunut Suomessa lapsena vaikka täällä kyllä synnyin. Mutta silti se lapsuuden "koti" on ihan muualla, oli monta vuotta. Sukulaiset taas täällä mutta heitä olen nähnyt tyyliin kerran vuodessa joten kovinkaan läheisiä ei olla koskaan oltu eikä isovanhempiakaan enää edes ole.

Vierailija
10/16 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 sisarusta, vanhemmat, neljä läheistä isovanhempaa, tädit sedät ja muut sukulaiset, lauma lapsuudenkavereita joiden kanssa kasvettu pienestä saakka ja nyt aikuisena lähes sisarellinen suhdeei kai tässä juureton voi olla, vaikka en mitään paikkaa sinänsä koe sen kummemmin omaksi.

Vierailija
11/16 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudestä tähän päivään olen muuttanut n. 25  kertaa.

Vierailija
12/16 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmajuuret on

Vierailija
13/16 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

150 vuoden sukujuuret kotikaupunkiini. Koen juuret voimakkaasti, ne on tärkeät. Hetken asuin eri kaupungissa ja koitin kohteliaasti perehtyä opaskierroksilla, lukemalla ym. Joku ei vaan natsannu, tuntui valjulta. Tajusin etten voi koskaan saavuttaa siellä sinänsä hyvässä kaupungissa niitä 150 vuoden juuria ja sitä tunnetta.

Vierailija
14/16 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteenkuuluvuuden puuttumisen vuoksi en kykene lainkaan ymmärtämään ihmisiä, jotka määrittelevät suuren palasen omasta identiteetistään perheen, suvun, rodun, ihonvärin tai sukupuolen perusteella.

Vierailija
15/16 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina kokenut olevani juureton. En kuulunut sinne missä asuin lapsuuteni enkä myöskään nykyiselle asuinseudulle. Sukututkimus on auttanut paljon ymmärtämisessä.

Vierailija
16/16 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mieluummin juureton kuin nurkkapatriootti, ne on hirveitä.