Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverilla syömishäiriö? Apuja kaivataan!

Vierailija
27.06.2023 |

Kutsun kaveriani nyt vaikka nimellä Katri. Mä ja katri ollaan molemmat 18-vuotiaita lukiolaisia. Tutustuttiin joskus yläasteen lopulla ja ollaan vuosien mittaan tultu melko läheisiksi.

Mua on jonkun aikaa jo huolestuttanut katrin käytös. Lukion ensimmäisen luokan keväällä katri lopetti koulussa syömisen kokonaan. Ei kuulemma ollut nälkä tai ei tykännyt ruuasta. Aina oli joku syy. Monesti kesken koulupäivän katri saattoi ohimennen mainita että on ollut esim. 22 tuntia syömättä, ja sen jälkeen nauroi. Hän laihtui kesään mennessä silminnähden. Mua huoletti sillon tosi paljon. Yritin puhua katrille että onko hänellä syömishäiriö ja että mun mielestä hänen laihtumisensa on mennyt yli. Silloin hän myönsi että on laihtunut yhteensä 14 kg (normaalipainon sisällä), mutta sanoi että hänellä ei ole syömishäiriötä. Hänelle ei kuulemma vaan ole enää maistunut ruoka.

No, sitten kun alkoi lukion toinen vuosi niin hän suostui taas tulla syömään koulussa. Huomasin että hänellä nousi paino aika paljonkin. Vuosi kului ja luulin että nyt kaikki alkaa olla taas hyvin. Tosin nyt, kun lukion toinen vuosi on ohi, katri ei ole enää edes normaalipainoinen, vaan ehkä jo lievästi ylipainoinen. Mun mielestä hän on kyllä silti nätti. Nyt pari päivää sitten katri kuitenkin avautui mulle, että häntä ahdistaa oma keho. Hän kertoi että hänen isovanhempansa olivat kommentoineet häntä liian painavaksi. Katri sanoi että hän aikoo olla kaksi kuukautta syömättä ja katsoa paljonko hän sillä tavalla laihtuu. Mitä mun pitäisi tehdä?? Katri suuttuu jos esim kerron hänen vanhemmilleen.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan jos laihduttaa

Vierailija
2/18 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro sen vanhemmille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/18 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko kerrot hänen vanhemmille. Tai voisit kertoa kouluterveydenhoitajalle. Hän voisi pyytää ystäväsi vastasnotolle. Ja on vaitiolovelvollinen.

Vierailija
5/18 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajan kautta ravitsemusterapeutille?

Vierailija
6/18 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo.

Vierailija
7/18 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo.

Miksi olisi?

Vierailija
8/18 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se avautuminen on hyvä juttu - Katri itsekin tiedostaa, että joku on vialla. 

Kuuntele häntä ja ole valmis keskustelemaan ruokaan liittyvistä asioista. Katri saattaa olla aika yksin jutun kanssa. Teillä molemmilla on varmasti syömishäiriöihin liittyvää tietoa (ja sitä löytyy hakemalla lisää), mutta Katrilla pelkkä tieto ei varmastikaan auta, jos mielikuva on vinksahtanut. Tuo keskusteluissa oma mielipiteesi esiiin, mutta muista, että vastuu kenenkään syömisistä ei ole kellään toisella. Et voi myöskään olla kaverisi terapeutti - olet kaveri.

Jos muu ei auta, juttele asiasta kaverin vanhempien kanssa. 

Ps. Katrin isovanhempien jutut on p:stä, niistä ei tarvitse piitata.

Vierailija
9/18 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vaan jos laihduttaa

Olet sairas.

Vierailija
10/18 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mullakin. Syön karkkia ja juon limua ja olen aikuinen. Myönnetään. Melko outoa. Kutsukaa terveysviranomaiset koolle. Ehkä pakkohoito jopa. Jotain ruoka-aineita myös vierastan.

Vierailija
11/18 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että näistä puhutaan keskustelupalstoilla. Tosielämässä ei kannata hirveästi alkaa soveltamaan aikuisten kanssa. Etkä voikaan, ilman rikoksia hirveästi puuttua aikuisen ihmisen elämään tai elintapoihin

Vierailija
12/18 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mullakin. Syön karkkia ja juon limua ja olen aikuinen. Myönnetään. Melko outoa. Kutsukaa terveysviranomaiset koolle. Ehkä pakkohoito jopa. Jotain ruoka-aineita myös vierastan.

Miten tämä liittyi aloitukseen?

Vierailija
13/18 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriöt ovat yleisiä. Ja erittäin vaikeita! Niihin voi sairastua kuka tahansa, mutta useimmiten nuoret 12-18v naiset. Hoitoon nopeasti ennen kuin pahenee. Esim anoreksia on tilastollisesti tappavin psyyken sairauksista. Mutta hoito auttaa, se on hidasta ja vaativaa. Mitä aikaisemmin hoitoon pääsee sen parempi ennuste.

Vierailija
14/18 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömishäiriöt ovat yleisiä. Ja erittäin vaikeita! Niihin voi sairastua kuka tahansa, mutta useimmiten nuoret 12-18v naiset. Hoitoon nopeasti ennen kuin pahenee. Esim anoreksia on tilastollisesti tappavin psyyken sairauksista. Mutta hoito auttaa, se on hidasta ja vaativaa. Mitä aikaisemmin hoitoon pääsee sen parempi ennuste.

Aloittajan kaveri on tällä hetkellä ylipainoinen, eli varmaan on joo hengenvaarassa :D

Vierailija
15/18 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän haluaa huomiota.

Vierailija
16/18 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihme kyylä. Hän on tarkkaillut toisen painoa ja sylmisiä vuosikausia, vaikka a)toinen on normaalipainon sisällä ja b) toinen ei ole its mitenkään ottanut asiaa esiin. Ei ihme, etä ihmisiä aapeen ympärillä alkaa ahdistaa.

Vierailija
17/18 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet trolli ,puhut kakka!Ainoakaan terve järkinen 18 v. ei ole tällä sivustolla.F.B. löytty monen moista todella hyvää ryhmää ja instagram.Keksi parempaa.Älä tuo kaverisi juttuja tänne Kiitos.Kun vedät  apua sanaa aina  käyttäen juttusi ihan tv, milloin ilta päivä lehdet.

Vierailija
18/18 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh.