Miten sinusta tuli feministi?
Minusta tuli sen jälkeen kun olin tutustunut alistavaan mieheen.
Kommentit (61)
Synnyin naiseksi aikana, jolloin tasa-arvo ei ollut nykyisellä tasolla.
En saanut harrastaa moottoriurheilua(ei ollut "sopivaa"), koulussa oli pakko mennä puutöiden sijaan käsitöihin, monia muitakin juttuja kiellettiin tai estettiin tekemästä. Kotona misogynistinen isä vielä kaupanpäälle.
Vierailija kirjoitti:
Viime hallituskausi on opettanut minua paljon siitä kuinka naisiin suhtaudutaan politiikassa ja ylipäätänsä vallanpitäjinä. Ymmärsin, että miehet pitävät kiinni omasta asemastaan kynsin ja hampain ja että asiat ei muutu jos asialle ei tehdä mitään.
Niinpä. Lintilän tapaus osoitti, että oikeistoäijälle sallitaan vaikka mitä, naisministerin eroa vaatimaan olisi syntynyt suunnilleen kansanliike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime hallituskausi on opettanut minua paljon siitä kuinka naisiin suhtaudutaan politiikassa ja ylipäätänsä vallanpitäjinä. Ymmärsin, että miehet pitävät kiinni omasta asemastaan kynsin ja hampain ja että asiat ei muutu jos asialle ei tehdä mitään.
Minua taas opetti, etten halua politiikkaan ihmisiä, jotka uhriutuvat naisviha- ym.kortin taakse, kun heitä kohtaan esitetään kritiikkiä.
Minua häiritsi todella paljon, että esim S.M piiloutui sukupuolen taakse ja otti sen esille kilveksi, kun oli itse ryssinyt asiat totaalisesti. Koskaan ikinä hän ei ollut se vahva nainen, joka tunnustaisi omat virheensä, heikkoutensa ja puutteensa ja myöntäisi rehellisesti toimineensa väärin. Ei, hänelle naiseus olo pelkkä ase, jota käytti kylmästi hyväksesi tilanteen niin vaatiessa. Se tässä mättää minulle, kenties koko sukupolvelleni ja meille norminaisille muutenkin, sukupuolen taakse piiloutuminen. "Aloittaja" ei itse ollut se parisuhteen toinen osapuoli?
Vierailija kirjoitti:
Synnyin naiseksi aikana, jolloin tasa-arvo ei ollut nykyisellä tasolla.
En saanut harrastaa moottoriurheilua(ei ollut "sopivaa"), koulussa oli pakko mennä puutöiden sijaan käsitöihin, monia muitakin juttuja kiellettiin tai estettiin tekemästä. Kotona misogynistinen isä vielä kaupanpäälle.
Minä synnyin ihmiseksi, joka vain sattuu olemaan sukupuoleltaan nainen aikana jolloin feminismi ja “girlpower” olivat vahvimmillaan feministin lapseksi. Äitini oli itsenäinen vaimo joka oli vahvasti modernisoitunut. Otti jopa eron isästäni ollakseen tästä erillinen ja irrallinen ihminen. Hän todellakin kasvatti siihen, ettei nainen ole uhri vaan ihan toimiva subjekti joka saavuttaa sen minkä haluaa kunhan jaksaa tehdä töitä sen eteen. Naiseus ei ole nippu yksilöllisiä vaatimuksia, jotka miesten pitää toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat kohtelivat meitä perheen tyttöjä (synnytty 95 ja 99 eteläsuomalaisella maseudulla) kuin poikia (93 ja 97). Pojille ei kuuluneet kotityöt, tytöt siivosivat heidänkin jälkensä.
Mutta te tytöt joudutte tekemään ns miesten töitäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sen verran jääräpäinen, että minulle ei sanota etten saa tehdä jotain mitä mies saa tehdä vain sen takia että on naisen värkit haarojen välissä.
Ja tätä tapahtuu missä ja milloin? Sukupuoleen sidottu syrjintä on lailla kielletty. Tervetuloa nykyaikaan!
Kun minä synnyin oli vielä homous rikos ja vaimon sai raiskata ja hakata vapaasti, lapset myös. Tervetuloa elämään pitempään kuin 20 vuotta.
Edelleen vetoat jo vanhoihin asioihin, feministit Suomessa piiskaavat kuollutta hevosta. Eli kaikki on jo saavutettu, myös oikeus poistattaa sikiönsä mistä tahansa syystä.
Nykyajan naiset itse alentavat omaa arvoaan kaupittelemalla seksikkyyttään Instassa ja OnlyFansissa. Se vaikuttaa kaikkiin naisiin, häirintäkynnys alenee, koska vaistomaisesti miehet ajattelevat, että kaikki naiset ovat yhtä löyhiä eivätkä arvosta itseään. Varsinkin nuoret pojat oppivat näin ajattelemaan, ja sen seurauksista on jo merkkejä.
Olen muuten 66-vuotias, ja minusta 70-luvulla oli parempi naisrauha kuin nykyään, vaikka nykyäänkin katuraiskaukset ovat tosin hyvin pieni määrä naisten kokemasta seksuaalisesta väkivallasta. Häirintä kaduilla taitaa olla enemmän sanallista. Tyttäreni ovat kertoneet esim . bussipysäkillä tapahtuneista oudoista lähestymisistä Helsingissä.
Oman - tietenkin vain yksilöllisen - kokemukseni perusteella väittäisin, että puheen tasolla häirintää tapahtuu kaduilla enemmän kuin ennen, ainakin 70-luvulla nuori nainen sai kulkea kadulla häiritsemättä, häirintä ja muu väkivalta tapahtui enemmänkin yksityistiloissa: kotibileissä ja kodeissa.
Muuten, näissä nimettömissä viesteissä kannattaisi olla varovainen, kun tekee päätelmiä kirjoittajista. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Lintilän tapaus osoitti, että oikeistoäijälle sallitaan vaikka mitä, naisministerin eroa vaatimaan olisi syntynyt suunnilleen kansanliike.
Kukaan mies ei olisi voinut pysyä pääministerinä jos olisi töpeksinyt kuten Sanna. Ei olisi edes oikeistolainen naispolitikko.
Kävin nuorena eräässä suomalaisessa strippibaarissa tanssimassa. Työssä oli hauskatkin puolensa, mutta kyllä se aika nopeasti avasi silmät ihan uudella tavalla. Koin että tarvitsin työn vastapainoksi jotain ihan muuta, ja aloin lukea kirjoja feminismin eri aihepiireistä. Oma maailmankuva muuttui ja lopulta lopetin tanssijan hommat kokonaan, kun ymmärsin sen olevan täysin arvojeni vastaista. Se oli hyvä päätös. Feminismistä opin edelleen jatkuvasti lisää ja se viitoittaa polkuani jatkossakin :)
Teini-iässä eli noin 20 vuotta sitten. Huomasin miten inhottavia kaikenikäiset miehet (eivät kaikki miehet) ovat nuorille tytöille. Joko se oli jotain perään kuolaamista, huutelua tai silkkaa vähättelyä. Meillä kotona pojat sai kulkea niin kuin halusivat ja saivat rahaa, tyttöjen piti siivota ja hoitaa pienempiä lapsia eikä rahaa saatu sittenkään. Meitä oli kuusi lasta eikä oltu uskovaisia, uusperhe oltiin. Työelämässä feminismistinenajatteluni on vain vahvistunut. Edelleen ylenemään pääsee helpoiten miehet ja kaikki ylimmät johtajat ovat miehiä, lukuun ottamatta sitä yhtä naista, joka otetaan johtoryhmään vain imagon vuoksi. Miehet edelleen vähättelevät naisia ja tuntuvat edelleen ajattelevan, että lasten- ja kodinhoito kuuluu naisille. Miehet harrastavat paljon ja viettävät paljon enemmän vapaa-aikaa harrastusten ja ystävien parissa kuin naiset. Miehet saavat myös enemmän palkkaa ja tästä kaikesta epäsuhdasta huolimatta, ajattelevat, että heidän panoksensa raha-asioissa on max 50%. Eli rahat tulee jakaa 50/50, mutta vastuu kodista ja lapsista on lähtökohtaisesti naisella ja tätä vastuuta ja työtä, jonka nainen tekee, miehet eivät arvosta kovinkaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sen verran jääräpäinen, että minulle ei sanota etten saa tehdä jotain mitä mies saa tehdä vain sen takia että on naisen värkit haarojen välissä.
Ja tätä tapahtuu missä ja milloin? Sukupuoleen sidottu syrjintä on lailla kielletty. Tervetuloa nykyaikaan!
Kun minä synnyin oli vielä homous rikos ja vaimon sai raiskata ja hakata vapaasti, lapset myös. Tervetuloa elämään pitempään kuin 20 vuotta.
Edelleen vetoat jo vanhoihin asioihin, feministit Suomessa piiskaavat kuollutta hevosta. Eli kaikki on jo saavutettu, myös oikeus poistattaa sikiönsä mistä tahansa syystä.
Nykyajan naiset itse alentavat omaa arvoaan kaupittelemalla seksikkyyttään Instassa ja OnlyFansissa. Se vaikuttaa kaikkiin naisiin, häirintäkynnys alenee, koska vaistomaisesti miehet ajattelevat, että kaikki naiset ovat yhtä löyhiä eivätkä arvosta itseään. Varsinkin nuoret pojat oppivat näin ajattelemaan, ja sen seurauksista on jo merkkejä.
Olen muuten 66-vuotias, ja minusta 70-luvulla oli parempi naisrauha kuin nykyään, vaikka nykyäänkin katuraiskaukset ovat tosin hyvin pieni määrä naisten kokemasta seksuaalisesta väkivallasta. Häirintä kaduilla taitaa olla enemmän sanallista. Tyttäreni ovat kertoneet esim . bussipysäkillä tapahtuneista oudoista lähestymisistä Helsingissä.
Oman - tietenkin vain yksilöllisen - kokemukseni perusteella väittäisin, että puheen tasolla häirintää tapahtuu kaduilla enemmän kuin ennen, ainakin 70-luvulla nuori nainen sai kulkea kadulla häiritsemättä, häirintä ja muu väkivalta tapahtui enemmänkin yksityistiloissa: kotibileissä ja kodeissa.
Muuten, näissä nimettömissä viesteissä kannattaisi olla varovainen, kun tekee päätelmiä kirjoittajista. :)
Työ tasa-arvon eteen ei koskaan lopu eikä saavutettuihin etuihin pidä tuudittautua. On paljon konservatiivisia tahoja jotka kovasti haikailevat vanhoja hyviä aikoja 100 vuotta sitten ja ajavat agendaansa. Feminismiä tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa, eikä menneisyyttä saa unohtaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piiskaavat kuollutta hevosta? Kyseessä on ihmisen elämän aikana tapahtunut muutos. Yli 50-vuotiaat elivät sitä aikaa, josta puhut kuin kivikaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti kysyn kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, mitä feministi tarkoittaa?
Juurihan ap sen kertoi. Hänestä tuli feministi kun hän alkoi vihaamaan miehiä.
En vihaa ketään. Minusta tuli feministi tajuttuani että rikos on Ok, jos tekijä on mies. Että kannattaa vaan keskittyä omaan toipumiseen ja antaa rikoksen olla, ym höttöä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat kohtelivat meitä perheen tyttöjä (synnytty 95 ja 99 eteläsuomalaisella maseudulla) kuin poikia (93 ja 97). Pojille ei kuuluneet kotityöt, tytöt siivosivat heidänkin jälkensä.
Mutta te tytöt joudutte tekemään ns miesten töitäkin?
Kerrostalossa on miesten töitä vähänlaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piiskaavat kuollutta hevosta? Kyseessä on ihmisen elämän aikana tapahtunut muutos. Yli 50-vuotiaat elivät sitä aikaa, josta puhut kuin kivikaudesta.
Olen itse syntynyt v. 1956 niin kyllä näen selvästi sen kehityksen. Mutta tavoitteet on saavutettu, ja pitäisi miettiä, mikä tänä aikana on olenaista. Miten tänä aikana sorto ilmenee.
Minusta feministien pitäisi puuttua esim. kotiäitien asemaan, turvata sitä.
Lisäksi pitäisi asettaa kyseenalaiseksi kielenkäyttöömme pesiytynyt v-sanan jatkuva käyttö, joka saa pikkutytötkin ajattelemaan, että hänen sukuelimessään on jotain huonoa, kun sen alatyylinen nimitys koko ajan liitetään kielteisiin asioihin, kirotaan sen avulla. Miehen sukuelimen nimitys on paremmin suojattu.
Lisäksi Afrikassa tapahtuvaan naisten sukuelinten silpomiseen toivoisin suurta, suurta huomiota feministeiltä, suurempaa kuin tissien vapauttamiseen, joka tuntuu olevan tällä hetkellä yksi päätavoite.
Kun huomasin, että miehen seksuaalisuutta pidetään ensisijaisena koko yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syntynyt v. 1956 niin kyllä näen selvästi sen kehityksen. Mutta tavoitteet on saavutettu, ja pitäisi miettiä, mikä tänä aikana on olenaista. Miten tänä aikana sorto ilmenee.
Minusta feministien pitäisi puuttua esim. kotiäitien asemaan, turvata sitä.
Lisäksi pitäisi asettaa kyseenalaiseksi kielenkäyttöömme pesiytynyt v-sanan jatkuva käyttö, joka saa pikkutytötkin ajattelemaan, että hänen sukuelimessään on jotain huonoa, kun sen alatyylinen nimitys koko ajan liitetään kielteisiin asioihin, kirotaan sen avulla. Miehen sukuelimen nimitys on paremmin suojattu.
Lisäksi Afrikassa tapahtuvaan naisten sukuelinten silpomiseen toivoisin suurta, suurta huomiota feministeiltä, suurempaa kuin tissien vapauttamiseen, joka tuntuu olevan tällä hetkellä yksi päätavoite.
Lisäisin vielä, että feministien pitäisi vaatia abortin tehneille naisille parempaa tukea myös operaation jälkeen. Nyt aborttiin suhtaudutaan miehisen käytännöllisesti ja unohdetaan, että nainen saattaisi tarvita apua myös henkiseen jälkihoitoon. Se ei ole niin kuin luomen poisto, niin kuin miehiset päättäjät taitavat luulla.
Minulla avautu silmät miten en merkitse yhtään mitään tässä yhteiskunnassa. Koko elämän on saanut tehdä miesten ja naisten työt ja samalla nähdä miten mitättömistä asioita miehiä ylistetään samalla kun naisia mitätöidään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämä opetti. Meillä ei käytännössä nainen voi edetä korkeimpaan palkkaluokkaan. Olen yrittänyt, mutta se ei ole mitenkään mahdollista. Siihen ei ole mitään muuta estettä, kuin se, että johtoporras ei kouluta naisia ylimmän palkkaluokan vaatimiin tehtäviin. Tosin siellä korkeimmassa palkkaluokassa olevat miehet eivät aina tee niitä korkeimman palkkaluokan tehtäviä, vaan samoja mitä minä teen, mutta palkka tulee sen korkeimman luokan mukaan. Olen pitänyt tästä epäkohdasta meteliä, viestinyt eri tahoille, mutta tilanne vaan pysyy samanlaisena.
Selittelet sukupuolella sitä että sinuun ei luoteta. Todellisuus tuskin on tuossa, vaan sinun omassa toiminnassa ja kyvykkyydessä. Tuon kirjoituksen pohjalta minkä olet tuottanut, en minäkään antaisi sinulle vastuullisia tehtäviä, eikä sillä ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa.
Ai,,minuun ei luoteta? Sitten ei luoteta kymmeniin muihinkaan työpaikkani naisiin? Kukaan naisista ei kuulu ylimpään palkkaluokkaan ja ainoa selittävä tekijä on se, että työnjohto ei halua kouluttaa naisia ylimpään palkkaluokkaan. Ihmeellisintä tässä on se, että minä kyllä osaan tehdä niitä tehtäviä, mutta kun minua ei olla virallisesti koulutettu siihen, niin palkkaluokka ei nouse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämä opetti. Meillä ei käytännössä nainen voi edetä korkeimpaan palkkaluokkaan. Olen yrittänyt, mutta se ei ole mitenkään mahdollista. Siihen ei ole mitään muuta estettä, kuin se, että johtoporras ei kouluta naisia ylimmän palkkaluokan vaatimiin tehtäviin. Tosin siellä korkeimmassa palkkaluokassa olevat miehet eivät aina tee niitä korkeimman palkkaluokan tehtäviä, vaan samoja mitä minä teen, mutta palkka tulee sen korkeimman luokan mukaan. Olen pitänyt tästä epäkohdasta meteliä, viestinyt eri tahoille, mutta tilanne vaan pysyy samanlaisena.
Selittelet sukupuolella sitä että sinuun ei luoteta. Todellisuus tuskin on tuossa, vaan sinun omassa toiminnassa ja kyvykkyydessä. Tuon kirjoituksen pohjalta minkä olet tuottanut, en minäkään antaisi sinulle vastuullisia tehtäviä, eikä sillä ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa.
Ai,,minuun ei luoteta? Sitten ei luoteta kymmeniin muihinkaan työpaikkani naisiin? Kukaan naisista ei kuulu ylimpään palkkaluokkaan ja ainoa selittävä tekijä on se, että työnjohto ei halua kouluttaa naisia ylimpään palkkaluokkaan. Ihmeellisintä tässä on se, että minä kyllä osaan tehdä niitä tehtäviä, mutta kun minua ei olla virallisesti koulutettu siihen, niin palkkaluokka ei nouse.
En tiedä muista naisista, mutta sinun kirjoitusten perusteella en palkkasi sinua vastuullisiin tehtäviin. Yksinkertainen esimerkki on vastuun kantamisen puute. Haet syyllisiä muualta, kun voisit katsoa itseesi. Osaaminen ja vastuunkanto ovat eri asioita ja jälkimmäistä tarvitaan ylemmäntason tehtävissä.
Syytä vain sukupuolta, niin et tule nousemaan ikinä vastuullisiin tehtäviin.
Juurihan ap sen kertoi. Hänestä tuli feministi kun hän alkoi vihaamaan miehiä.