10 vuotiaan kotityöt
Vaadin, että 10 vuotias imuroi kerran viikossa asuntomme (2 makuuhuonetta, olohuoneen, keittiön, eteiset ja vessan). Muita kotitöitä ei tarvitse tehdä. Sosiaalityöntekijän mielestä vaadin liikaa kotitöitä 10 vuotiaalta. Vaadinko liikaa? Mitä kotitöitä teidän 10 vuotiaat tekevät?
Kommentit (25)
Onko 10 ja 18 vuotiaille saman verran kotitöitä, vai tekeekö 18-vuotias lisäksi muita kotitöitä?
Miten tuon sosiaalityöntekijän saa arvostelemaan kotitöitä?
Vammaisille henkilöille tehdään palvelusuunnitelma, joka tarkistetaan säännöllisesti. Palvelusuunnitelmassa käydään läpi kaikki elämän osa-alueet.
Onko 10 ja 18 vuotiaille saman verran kotitöitä, vai tekeekö 18-vuotias lisäksi muita kotitöitä?
10 vuotias ja 18 vuotias imuroivat yhtä paljon. 18 vuotiaalla on toki myös muita vastuuhommia. 10 vuotiaalla ei ole muuta kuin imurointi.
Ei se ole liikaa, Ap, mutta vähän tylsää, koska hyvin yksipuolista ja vie kerran viikossa reippaasti aikaa. Meillä toimi hyvin se, että minä kirjoitin ylös mitä kaikkea sellaista pitää tehdä, mitä
minä (pyykkäri ja kokki/kaupassakäyjä meillä) en tee. Lapsia oli neljä. He pari kertaa vuodessa miettivät sitten työvuorot, jotka kiersivät. Aamutyö oli lyhyt työ (esim. pöydänkattaus, -korjaus, roskis, ruokailutilan lakaisu) ja iltapäivätyö oli pidempi (esimerkiksi ruuanlaittoapu, olohuoneen pölyjenpyyhintä, oman huoneen siivous, olohuoneen imurointi, kukkien kastelu, pyykin viikkaus). Aina iän mukaan aina apua saaden jos tarvitsi. Lapset eivät nähneet tätä vaikeaksi, vuoroja sai vaihtaa toisten kanssa, ja minulle oli suuri apu se, ettei heitä täytynyt pyytää erikseen että kuka tulisi. . . eikä tarvinnut kuunnella mitään sellaisia vastauksia kuten Miks aina mä/Mä just jo imuroin/Ihan kohta, onko muka nyt pakko. Tuollaisten vastausten kanssa taistelivat useat muut äidit.
Meillä isä teki pidempiä päiviä ja huolehti pihasta ja puutarhasta ja autoista ja pyöristä, hänkin lasten kanssa sopien kuka missäkin ja milloin tuli tekemään mukana.
Minusta tuntuu ankaralta odottaa 10-vuotiaalta itsenäistä kotitöiden tekoa.
Luitko edes koko ketjua? Kehitysvammainen lapsi imuroi henkilökohtaisen avustajansa kanssa. Luuletko, että palkattu aikuinen henkilökohtainen avustaja ilahtuu, jos vanhempi on siinä kokoajan mukana "auttamassa ja neuvomassa"? Eiköhän yksi aikuinen riitä ohjaamaan imuroinnissa, vai onko teilläkin molemmat vanhemmat samanaikaisesti ohjaamassa lasta, kun hän imuroi? Ja kyllä vanhemmat ovat kotona, ja tekevät samaan aikaa muita kotitöitä. Eli siivoamme koko perhe yhdessä, mutta jokaiselle on oma osuus, ei ole mitään järkeä, että 3 henkilöä pitää samaan aikaan kiinni pölynimurista. Mielestäni lapsi voi imuroida "itsenäisesti" avustajansa kanssa.