Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Halveksin vanhempia, jotka vievät lomallaan lapset päiväkotiin

Vierailija
26.06.2023 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a75bd561-65ea-4b90-8013-958eb565a13d

Uusi hallitus, olkaa hyvä ja leikatkaa ensimmäisenä tästä. Miksi pienet lapset ovat pitkiä päiviä hoidossa vanhempien loma-aikaan samalla kun koululaiset lomalla?!

Kommentit (374)

Vierailija
61/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä niille lapsille on parempi olla siellä hoidossa kuin vihattuna kotonaan.

Jos niitä vihataan kotona on parempi antaa ne adoptioon sitten. Miksi tehdä lapsia jos ei niitä halua?

Näinpä. Saisivat kodin laitoksen sijaan.

Vierailija
62/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta vaan hyvä, että lapset voivat viettää aikaa toisten lasten kanssa. Illat ja viikonloput riittää vanhempien kanssa, jotka ovat muutenkin aina niin kiireisiä eikä ole aikaa keskittyä lapsiin. 

Onko sinulla lapsia vai räksytätkö muuten vaan?

Miksi ihmeessä niitä lapsia pitää tehdä jos ollaan niin kiireisiä eikä ole aikaa keskittyä lapsiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahimman luokan pummeja kun vie yhteiskunnan laskulle lapsensa päiväksi vaikka itse on kotona eikä ole mitään estettä ettei voisi itse hoitaa lastaan. Ennen kun vetoatte vanhempien oikeuteen lomaan ilman lapsia niin olisitte miettinyt sitä loma hommaa ennen kun päätitte tehtailla niitä lapsia.

Ei ole yhteiskunnan vastuulla elättää yksin äidin päätöksellä tehtyä lasta ja ei ole todellakaan yhteiskunnan vastuulla järjestää äidille lomaa lapsistaan kun yksin äiti päätti tehdä ne lapset.

Päivähoito muutenkin pitäisi järjestää ainoastaan työläisille ja opiskelijoille että he pääsevät olemaan yhteiskunnalle tuottava ja hyödyllinen. Muille se syy on lähes pelkästään itsekkyys ja oma etu ja siittä ei yhteiskunta hyödy mitenkään vaan se on pelkkä menoerä.

Et oo tosissas? Ite olin kokoajan päivähoidossa ja itse olen vahvasti päivähoidon puolella. Päivähoito on lapsen sosiaalinen verkosto ja jos köyhiltä työttömiltä kielletään päivähoidon mahdollisuus, lapsi jää ilman sosiaalisia virikkeitä, koska köyhällä työttömällä ei ole varaa viedä lapsiaan harrastusten pariin kuten työelämässä olevilla vanhemmilla

Ei lapselle tarvita mitään ohjelmatoimistoja ja pellehermanneja jatkuviin virikkeisiin. Välillä voi ihan olla vaan. Ja virikettä voi olla että menee pihalle, lähipuistoon, metsään, ihan minne vaan tutkimaan ympäristöä. Tai kotona tehdään vaikka ruokaa yhdessä tai leivotaan. Kai köyhissäkin perheissä nyt jotain syödään, näin karrikoiden sanoen.

Toki sosiaaliset suhteet ja kaveritkin on tärkeitä, mutta ei niitä tarvita joka päivä ja joka hetki.

Näinpä ja miten on koululaisten laita? Miksi he eivät ole kesää laitoksessa yhtä lailla jos se on niin tärkeää?

64/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi ei kenenkään tarvitse meidän lasten puolesta murehtia että olisi kesän hoidossa. Kyllä me ne kesä pidetään kotona ja keksitään virikkeitä.

Vierailija
65/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä että nyky-yhteiskunnassa ollaan todella työkeskeisiä ja vapaa-aikaa ei todellakaan ole liikaa. Itselläni kuitenkin päällimmäisenä tunteena tätä uutisointia lukiessa oli kiitollisuus siitä, että vanhempani ottivat minut aina mukaan caravaanaroimaan pitkin Suomea kesälomilla ja talvisin pohjoiseen laskettelemaan. Joskus varhaisteininä sain pyytää jopa kaverinkin mukaan, niin että saimme tehdä omia juttujamme samalla kun vanhemmat ottivat rennommin.

Odotin noita yhteisiä lomia aina ja enpähän varsinkaan enää ota itsestäänselvyytenä.

Vierailija
66/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit käyttää negatiivisen energiasi siihen aivan vapaasti. Ei haittaa minua kun vien lapset hoitoon.

Mikä sulla on syynä että viet? Tiesitkö että lapsi tarvii ihan yhtä lailla, oikeastaan vielä paljon enemmän lomaa kuin sinä. Onhan koululaisillakin pitkät lomat, eikä jatkuvaa opetusta ja virikettä

ympäri vuoden, miksi näillä pienillä pitäisi olla? Ei ihme, että lapset ovet nykyään niin levottomia, kun ei edes lepoa tai lomaa sallita. Tosi yleistä on myös se, että vanhemmat vielä sitten kieltävät pieniltä lapsiltaan päiväunet hoidossa (!). Aivan sairasta.

Lapsen kanssa käytännössä halutaan olla vaan kun se nukkuu. Mieluiten laitetaan suoraan pitkän päiväkotipäivän jälkeen vaan nukkumaan. Ovatko lapset nykyään enemmän kuin jotain esineitä vanhemmilleen?

Vierailija
67/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit käyttää negatiivisen energiasi siihen aivan vapaasti. Ei haittaa minua kun vien lapset hoitoon.

Lomallasi? Vielä lapset monikossa? Oi miksi olet tehnyt vielä useamman lapsen, jos et halua heidän kanssaan edes olla?

Vierailija
68/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pidetään lapset (4kpl) hoidossa ympäri vuoden.

Ihan vaan siksi, että kun päätyöstä on kesäloma niin ollaan muissa hommissa kesätöissä.

Ja lapset saavat siellä ruoat.

Muuten ei raha riitä millään.

Vuokrat nousi taas, bensa on kallista, ruokaan tullut 50% lisää.. auto on pakko olla, täällä maakunnissa ei ole julkista liikennettä.

Helpommalla päästäis jos lopetettais työt (pienipalkkaisia duunareita), elettäisiin tuilla ja maattais kotona.

Karu fakta.

Vierailija
69/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan ei näe asiaa vanhemman hyvinvoinnin kannalta?

Kyllä lapselle on parempi paikka olla päivähoidossa, kuin hermoheikon, läpeensä uupuneen vanhemman kanssa.

Tukea yhteiskunnalta et jaksamiseen saa, kuin vasta sitten kun jotain ikävää tapahtuu. Kokeiltu ja yritetty on, ainoa apu on "yritä nyt nukkua ja jaksaa"- mantran jankkaus.

Vierailija
70/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me pidetään lapset (4kpl) hoidossa ympäri vuoden.

Ihan vaan siksi, että kun päätyöstä on kesäloma niin ollaan muissa hommissa kesätöissä.

Ja lapset saavat siellä ruoat.

Muuten ei raha riitä millään.

Vuokrat nousi taas, bensa on kallista, ruokaan tullut 50% lisää.. auto on pakko olla, täällä maakunnissa ei ole julkista liikennettä.

Helpommalla päästäis jos lopetettais työt (pienipalkkaisia duunareita), elettäisiin tuilla ja maattais kotona.

Karu fakta.

Miten on mahdollista että ruokaan tullut 50% lisää? Miksette hyödynnä leipäjonoja tai ilta-aleja?

Vierailija
71/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapselle on parempi paikka olla päivähoidossa, kuin hermoheikon, läpeensä uupuneen vanhemman kanssa.

Tukea yhteiskunnalta et jaksamiseen saa, kuin vasta sitten kun jotain ikävää tapahtuu. Kokeiltu ja yritetty on, ainoa apu on "yritä nyt nukkua ja jaksaa"- mantran jankkaus.

Mutta miksi terveille, ydinperheessä eläville vanhemmille ihan pelkästään se oman terveen (ei diagnooseja) lapsen kanssa oleminen on liian raskasta?

Vierailija
72/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä, miten vanhemmat jaksaa lomallaankin herätä viemään lapset päiväkotiin. Ja sitten pitää vielä hakeakin tietysti. Paljon helpompaa olla vaan koko perheen kotona ilman mitään aikatauluja.

Tätä mäkin ihmettelen! Mutta ilmeisesti se on vähemmän vastenmielistä kuin päivän viettäminen sen oman lapsen kanssa. Samalla lailla ihmettelen näitä äitejä jotka vauvan kanssa raahaavat esikoista hoitoon jo heti aamupalalle.

Kun se on ihan niiden hoitajien toiveesta tuotava sinne aamupalalle: että voidaan sitten ryhmääntyä siitä päivän touhuihin

Ikinä kuullutkaan tuommoisesta. Jos perhe osaa tuoda lapsen aina tasan klo8 aamupalalle niin kai se osaa tuoda sen yhtä lailla tasan klo9 hoitoon, kun toiminta alkaa?

Vierailija
73/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halveksikaa vaan, minä en halveksi. Asiat ovat harvoin mustavalkoisia. Ihmisten tyhmyys ei lakkaa ihmetyttämästä, tässäkään asiassa. 

Samaa mieltä tuosta ihmisten tyhmyydestä. Ja kyllä ihan p askaa tuollainen että terveet hyvinvoivat vanhemmat kiikuttavat pieniä lapsiaan päiväkotiin lomillaan!

Hajoa siihen. Olet tosiaan niin imbesilli, että olet vetänyt mutkat suoriksi ja johtopäätökset hatustasi vai oletko tutkinut jokaisen tapauksen erikseen, sekä arvioinut mikä on jokaiselle perheelle ja lapselle paras heidän tilanteessaan. Sillä se on aivan varmaa, että jokaisen kohdalla vastaus on eri kun on yksilöistä kyse. Senpä takia en arvottaisi näitä samaan nippuun ja kauhistelisi asioiden laitaa suureen ääneen. Se nyt vaan on tyhmää. 

Vierailija
74/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oli päiväkodissa. Nyt jo iso koululainen. Minulle päiväkodin hoitaja sanoi, että lapsella pitäisi olla kesällä 4 viikkoa lomaa. Olin juuri kesän aikana vaihtanut yksityiseltä kunnalliselle työnantajalle joten kesälomaa ei ollut. Hoitajat eivät välttämättä tiedä lapsen perheestä/yksityiselämästä mitään.

Vierailija
75/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen arvioikoon omat voimavaransa ja tehkööt parhaiten perhettään tukevat ratkaisut. Antaa kukkahattutätien kauhistella. 

Vierailija
76/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi tänään loma ja ensimmäisen viikon lapseni ovat päiväkodissa. Yksinkertaisesti siksi, että haluan nukkua edes vähän univelkaa pois ja jaksan paremmin sitten lomailla lasten kanssa ja sen jälkeen palata töihin. Mutta ap saa halveksia ihan rauhassa.

Vierailija
77/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on aika lyhyellä kesälomalla. Minä en käy ollenkaan töissä, kun taas mieheni tekee 8-12h työpäiviä, usein myös Suomen ulkopuolella. Uskon, että tämä on meidän perheellemme paras mahdollinen tapa elää ja kaikkien osapuolten tyytyväisyys taataan näin.

Päivisin käyn kuntoilemassa ja joskus kauneushoidossa. Yleensä luen, katselen sarjoja ja nukun päiväunia. Näytän omasta mielestäni paremmalle kuin vuosiin, mikä on vähän hassua.

Aika usein töissä käyvät uraäidit katsovat minua nenänvarttaan pitkin, kun törmäillään päiväkodissa ja vaihdetaan kuulumisia. Heistä tuntuu käsittämättömältä, että joku vaan laiskottelee päivät.

Olen palliatiivisessa hoidossa aivokasvaimeni plus levinneen syövän takia.

Vierailija
78/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kesä olen pitänyt lapset kotona tasan niin pitkään kuin olen itsekin lomalla. Ja joka kesä haaveilen että miten ihanaa olisi viettää edes kaksi päivää siitä neljän viikon lomasta ilman lapsia, jolloin saisi ihan oikeasti palautua ja tehdä aidosti sitä mitä itse haluaa. Mutta kun en kehtaa viedä lapsia hoitoon jos olen itse kotona.

Vierailija
79/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, halveksuntasi kertoo vain enemmän sinusta kuin niistä vanhemmista. 

Vierailija
80/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien pitäisi toimittaa omat loma aikansa päivähoitoon että tietää laskuttaa kaikkineen kustannuksineen mikä siitä yhteiskunnalle aiheutuu kun vanhemmat ei viitsi hoitaa itse lapsiaan vaan vie yhteiskunnan maksamaan päivähoitoon

Eihän noilla köyhillä mene maksua päivähoidosta eivätkä viitsisi laittaa ruokaa lapsille.