Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Halveksin vanhempia, jotka vievät lomallaan lapset päiväkotiin

Vierailija
26.06.2023 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a75bd561-65ea-4b90-8013-958eb565a13d

Uusi hallitus, olkaa hyvä ja leikatkaa ensimmäisenä tästä. Miksi pienet lapset ovat pitkiä päiviä hoidossa vanhempien loma-aikaan samalla kun koululaiset lomalla?!

Kommentit (374)

Vierailija
101/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsuudessani yli 50 v. sitten kaikki vanhemmat eivät olleet yhtään näitä lomallaan lapsiaan tarhaan vieviä nykyvanhempia parempia. Kaverini vanhemmat veivät lapsensa monena kesänä kesäsiirtolaan tai jollekin ilmaiselle leirille ja lähtivät itse ulkomaanmatkalle.

Niin kai noita surkeita vanhempia on aina ollut. Omani eivät olleet sellaisia, enkä siksi varmaan itsekään sellainen ole. Tottakai haluan olla pienten lasteni kanssa niin paljon kuin mahdollista. Aina pyrkinyt lyhentämään hoitopäiviä, jos se on ollut mahdollista ja kahden vanhemman perheessä on onnistunut ihan hyvin, kuten pitkät lomatkin. Silti on joka vuosi ollut yhteistäkin lomaa.

Vierailija
102/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halveksitko minuakin?

Olen ollut 2,5 v lapsen kanssa kotona hoitovapaalla tähän asti ja lapsi menee elokuun alussa päiväkotiin. Kun ilmoitin työnantajalle palaavani töihin 1.8. ja lapsen menevän silloin päiväkotiin, merkkasi työnantaja minulle 2 viikkoa kesälomaa tuohon elokuun alkuun. Perusteluna se, että haluavat polttaa minulta vuosilomia pois. Minulla ei ole tuolloin mitään tarvetta vuosilomalle, kun lapsi on päiväkodissa. En voi lähteä mihinkään kauas kotipaikkakunnalta, koska koko ajan on oltava valmiudessa hakemaan lapsi pois päiväkodista sairastapauksen sattuessa. Jos lapsi sattuu tuolloin sairastumaan (mikä todennäköisesti päiväkodin aloittaessa käy), kuluvat vuosilomapäiväni sairastavaa lasta hoitaen.

Jos olisin lykännyt tuota päiväkodin aloitusta esim. 1.9, olisi työnantaja silti laittanut minut parin viikon vuosilomalle samasta syystä. Vuosiloma-aika kun on syyskuun loppuun asti, niin paha tuota on kiertää.

Miksi sun lapsi ei voi aloittaa päiväkodissa elokuun puolivälissä? Siihen ei nimittäin ole mitään estettä; ei ole olemassa sääntöä, että varhaiskasvatus täytyy aloittaa kuukauden alussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halveksitko minuakin?

Olen ollut 2,5 v lapsen kanssa kotona hoitovapaalla tähän asti ja lapsi menee elokuun alussa päiväkotiin. Kun ilmoitin työnantajalle palaavani töihin 1.8. ja lapsen menevän silloin päiväkotiin, merkkasi työnantaja minulle 2 viikkoa kesälomaa tuohon elokuun alkuun. Perusteluna se, että haluavat polttaa minulta vuosilomia pois. Minulla ei ole tuolloin mitään tarvetta vuosilomalle, kun lapsi on päiväkodissa. En voi lähteä mihinkään kauas kotipaikkakunnalta, koska koko ajan on oltava valmiudessa hakemaan lapsi pois päiväkodista sairastapauksen sattuessa. Jos lapsi sattuu tuolloin sairastumaan (mikä todennäköisesti päiväkodin aloittaessa käy), kuluvat vuosilomapäiväni sairastavaa lasta hoitaen.

Jos olisin lykännyt tuota päiväkodin aloitusta esim. 1.9, olisi työnantaja silti laittanut minut parin viikon vuosilomalle samasta syystä. Vuosiloma-aika kun on syyskuun loppuun asti, niin paha tuota on kiertää.

On sullakin ongelmat. Eli voit olla lapsesi kanssa pari viikkoa pidempään?

Et nyt ymmärtänyt asiaa. Olen ollut lapseni kanssa kotona 2,5 vuotta. Vaikka olisin lapsen kanssa kotona 1.9. asti ja päiväkoti alkaisi sitten, laittaisi esimies minut silti kahdeksi viikoksi lomalle 1-14.9. En voi vaikuttaa tuohon vuosilomaan. Jos olisin lykännyt lapsen päiväkotia 1.10 alkavaksi, niin sitten minua ei olisi voitu laittaa vuosilomalle tuolloin. Mieluummin minä olisin pitänyt tuon vuosiloman kesän 2024 lomien yhteydessä tai kevättalvella 2024 ja ollut silloin lapseni kanssa kotona.

Itse et taida ymmärtää mistään mitään. Miten tuo kaikki liittyy otsikkoon mitenkään? Meinaatko että se kun olet lomalla pakottaa sinut viemään lapsesi silloin hoitoon? Pomoko sen määrää?

Vierailija
104/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan vieläkin, yli nelikymppisenä, kuinka vihasin päivähoitoon menemistä lapsena.

Hassua kyllä tämä tuli puheeksi äitini kanssa viime vuonna, ja hän oli siinä uskossa että viihdyin  hyvin hoidossa. Olinkin aina sellainen joka ei valita omista asioistaan. Tämä vain huomiona teille, jotka olette sitä mieltä että lapsethan viihtyy hoidossa mainiosti. Ei ne välttämättä viihdy siellä lainkaan.

Vierailija
105/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa tätä lasten kannalta eikä rahojen kannalta. Monet lapset mielellään viettävät päivän toisten lasten kanssa. Riittää, kun ilta ollaan vanhempien kanssa. 

Oletko sinä koskaan ollut päiväkodissa edes kokonaista päivää? Se on raskasta myös niille lapsille: olla jatkuvasti ryhmässä ja hälinässä, toiset keskeyttävät ja pilaavat leikit, kuljetaan sisään ja ulos ja levolle aikataulun mukaan yms. Kyllä lapsetkin kaipaavat lepoa ja ihan vaan rauhassa oleilua.

Olen itse töissä päiväkodissa, tällä hetkellä alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Vanhemmat eivät varmaan ymmärrä tai halua ymmärtää, kuinka tärkeitä he lapselle ovat ja kuinka paljon lapset heitä odottavat joka päivä.

On surullista, kun parivuotias lapsi jätetään kesäkuumallakin itkien päiväkotiin, hän itkee äitiä nukahtaessaan unille ja jälleen unilta herätessään. Päivän viettää työntekijöiden sylissä ja lohduteltavana, kun äiti on pikkusisaruksen kanssa kotona. Meillä on näitä ns. virikelapsia, joilla toinen tai molemmat vanhemmat ovat kotona, viisi ryhmän 12:sta alle kolmivuotiaasta. Nuorimmat näistä ovat vasta vähän yli vuoden. En voi kuin ihmetellä, miksi vanhemmat tekevät näin.

Vierailija
106/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut pukattiin lapsena, koko kesäksi maalle mummolaan - orjatyövoimaksi. Perunapellolle, kasvimaata kitkemään ja kastelemaan. Mattoja pesemään ja siitä hommasta polttopuita pinoamaan. Kyllä pääsee lapset nykyään helpolla kun viedään päiväkotiin, valmiiseen pöytään syömään ja sitten vähän leikkimään😅

Vierailija
107/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan vieläkin, yli nelikymppisenä, kuinka vihasin päivähoitoon menemistä lapsena.

Hassua kyllä tämä tuli puheeksi äitini kanssa viime vuonna, ja hän oli siinä uskossa että viihdyin  hyvin hoidossa. Olinkin aina sellainen joka ei valita omista asioistaan. Tämä vain huomiona teille, jotka olette sitä mieltä että lapsethan viihtyy hoidossa mainiosti. Ei ne välttämättä viihdy siellä lainkaan.

Mä ihmettelen näitä vanhempia, jotka sanovat että lapsi on mielummin hoidossa kuin kotona? Jatkuvasti? Eihän lapset varmasti koulussakaan ole mielummin kuin lomalla! Aivan ennenkuulumaton juttu että joku koululainen haluaisi perua kesäloman ja olisi ennemmin koulussa koko kesän 🤣 Salli mun nauraa Omat lapseni eivät

koskaan mielummin menneet päiväkotiin jos saivat valita (esim toinen lapsi oli sairaana ja toinen täysin terve), vaan todellakin nauttivat silloin ylimääräisestä vapaasta.

Kokemuksesta tiedän että moni vanhempi kyllä mielellään pitää yllä tällaista mielikuvaa, että lapsi viihtyy niiiiiiiin hyvin hoidossa, valehtelee siis itselleen ja sillä oikeuttaa lapsen viemistä hoitoon silloinkin kun tarvetta ei ole, esim omalla vuosilomallaan.

Vierailija
108/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut pukattiin lapsena, koko kesäksi maalle mummolaan - orjatyövoimaksi. Perunapellolle, kasvimaata kitkemään ja kastelemaan. Mattoja pesemään ja siitä hommasta polttopuita pinoamaan. Kyllä pääsee lapset nykyään helpolla kun viedään päiväkotiin, valmiiseen pöytään syömään ja sitten vähän leikkimään😅

Pääsee lapset nykyään helpolla. :D Se että sinua on vihattu lapsena, ei tarkoita että muita ikäluokkasi lapsia olisi.

Mutta asiaan, kyse ei ole helppoudesta vaan siitä, että minäminä-vanhempien lapsettomat lomat maksatetaan veronmaksajilla.

Vierailija
109/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja lapset ovat aina olleet minun kanssani samaan aikaan lomalla. Päiväkodissa aikoinaan ihastelivat, miten ihanan pitkät lomat lapsillamme oli.

Kun omat lapset oli päiväkoti-ikäisiä, olin sekä sairaseläkeläinen että aikuisopiskelija. Pidettiin lapset hoidossa neljänä päivänä viikossa, paitsi jos minulla oli fyssari/lääkäri/terapia/tentti/pakollinen läsnäolo koulussa/hammaslääkäri perjantaina. Yleensä ei ollut.

Kaikki lomat lapset oli kotona, samoin pitkät viikonloput kun oli joku torstain pyhä tai hoitajien koulutuspäivä. Kaikki kesät kotona ja piiitkät joululomat.

Ikinä en saanut mitään kehuja mistään enkä keltään. Lapset hyvin käyttäytyviä, normaaleja lapsia. No okei sen muistan että kehuivat, kun lapset söi kaikkia ruokia ja kasvikset myös aina. Mutta koskaan ei sanottu mitään pitkistä lomista.

Vierailija
110/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jai että harmittaa kun täällä halveksitaan muita ja tuodaan esiin omaa paremmuutta. Jostain syystä on vähän vaikea uskoa että olette NIIN hyviä. :D

Vierailija
111/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa tätä lasten kannalta eikä rahojen kannalta. Monet lapset mielellään viettävät päivän toisten lasten kanssa. Riittää, kun ilta ollaan vanhempien kanssa. 

Oletko sinä koskaan ollut päiväkodissa edes kokonaista päivää? Se on raskasta myös niille lapsille: olla jatkuvasti ryhmässä ja hälinässä, toiset keskeyttävät ja pilaavat leikit, kuljetaan sisään ja ulos ja levolle aikataulun mukaan yms. Kyllä lapsetkin kaipaavat lepoa ja ihan vaan rauhassa oleilua.

Olen itse töissä päiväkodissa, tällä hetkellä alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Vanhemmat eivät varmaan ymmärrä tai halua ymmärtää, kuinka tärkeitä he lapselle ovat ja kuinka paljon lapset heitä odottavat joka päivä.

On surullista, kun parivuotias lapsi jätetään kesäkuumallakin itkien päiväkotiin, hän itkee äitiä nukahtaessaan unille ja jälleen unilta herätessään. Päivän viettää työntekijöiden sylissä ja lohduteltavana, kun äiti on pikkusisaruksen kanssa kotona. Meillä on näitä ns. virikelapsia, joilla toinen tai molemmat vanhemmat ovat kotona, viisi ryhmän 12:sta alle kolmivuotiaasta. Nuorimmat näistä ovat vasta vähän yli vuoden. En voi kuin ihmetellä, miksi vanhemmat tekevät näin.

Tää on ihan tosi surullista ja aivan arkea alalla. En myöskään voi ymmärtää tällaisia vanhempia alkuunkaan ja voin ihan pahoin tällaisesta käytöksestä ja säälin näitä pieniä lapsia, joiden kanssa ei haluta olla.

Vierailija
112/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jai että harmittaa kun täällä halveksitaan muita ja tuodaan esiin omaa paremmuutta. Jostain syystä on vähän vaikea uskoa että olette NIIN hyviä. :D

Onko se mielestäsi jotenkin erityisen hyvää vanhemmuutta, että ne omat kakarat hoidetaan kun on aikaa?

Vierailija
113/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halveksitko minuakin?

Olisit voinut olla ovela ja mennä töihin vasta ensimmäinen lokakuuta niin sitten sinulla olisi ollut ensi vuoden kesällä hieman enemmän lomaa käytössäsi;) ei liity lapsen mutta aika m***** työnantaja sinulla.

Vierailija
114/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta ihmettely ja kysy, aikuinen kouluja käynyt ihminen.

Vierailija
115/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko tämä yllätyksenä ennenkuin päätit hankkia lapsia?

Minulla ei ole lapsia mutta ymmärrän tuon että ei pääse välttämättä palautumaan jatkuvassa lapsiarjessa. Totuus on kuitenkin että se on lopulta valinta.

Jotkut ovat vapaaehtoisesti lapsettomia juuri näistä syistä.

quote=Vierailija]Joka kesä olen pitänyt lapset kotona tasan niin pitkään kuin olen itsekin lomalla. Ja joka kesä haaveilen että miten ihanaa olisi viettää edes kaksi päivää siitä neljän viikon lomasta ilman lapsia, jolloin saisi ihan oikeasti palautua ja tehdä aidosti sitä mitä itse haluaa. Mutta kun en kehtaa viedä lapsia hoitoon jos olen itse kotona.[/quote]

Vierailija
116/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väittäisin että myös mummoloissa on ennen vanhaan ollut lapsille suhteellisen valmis pöytä tarjolla, vaikka lapset ovatkin osallistuneet talon askareisiin ikätasonsa mukaisesti.

Vierailija
117/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko tämä yllätyksenä ennenkuin päätit hankkia lapsia?

Minulla ei ole lapsia mutta ymmärrän tuon että ei pääse välttämättä palautumaan jatkuvassa lapsiarjessa. Totuus on kuitenkin että se on lopulta valinta.

Jotkut ovat vapaaehtoisesti lapsettomia juuri näistä syistä.

Vierailija kirjoitti:

Joka kesä olen pitänyt lapset kotona tasan niin pitkään kuin olen itsekin lomalla. Ja joka kesä haaveilen että miten ihanaa olisi viettää edes kaksi päivää siitä neljän viikon lomasta ilman lapsia, jolloin saisi ihan oikeasti palautua ja tehdä aidosti sitä mitä itse haluaa. Mutta kun en kehtaa viedä lapsia hoitoon jos olen itse kotona.

Mitäpä jos kysyisit äidiltä tai anopilta että haluaisivatko nämä viettää hieman aikaa lastenlasten kanssa? 99% mummoista vastaa pyyntöön myöntävästi

Vierailija
118/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla on  varmaan mukava leikkiä kavereiden kanssa. 

Minä olin katkera, kun en päässyt päiväkotiin vaan piti olla vaan kotona äidin kanssa ennen kuin menin kouluun. 

Tottakai lapsi tarvitsee kavereita, mutta tässä olikin kyse siitä, että lapsi ei saa koskaan lomaa päiväkodista ja olla perheensä kanssa.

Keskusteluissa kyllä puhutaan iloisesti sekaisin niistä jotka pitävät lasta alkukesällä osa-aikaisesti päiväkodissa tutussa ryhmässä lomansa alkaessa ladatakseen alkujaan ennen yhteistä perhelomaa, sekä niistä jotka rutiininomaisesti laittavat lapsen vieraaseen sekaryhmään heinäkuussa koko lomansa ajaksi.

Vierailija
119/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla on  varmaan mukava leikkiä kavereiden kanssa. 

Minä olin katkera, kun en päässyt päiväkotiin vaan piti olla vaan kotona äidin kanssa ennen kuin menin kouluun. 

Ja tällä selität sen, että viet oman lapsesi päiväkotiin, vaikka loisit itse kotona? Onko hyvä omatunto?

Vierailija
120/374 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihasin itse päivähoitoa yli kaiken. Muistan vielä nyt 30 vuotiaana miten itkin kotipihassa kun piti lähteä hoitoon. Muistan myös miten turvaton olo siellä oli ja stressaannuin jos joukossa oli riehuvia ja äänekkäitä lapsia.

Lapset ovat erilaisia ja kaikki eivät varmasti todellakaan nauti hoidossa olemisesta tai leikkitovereista.