Halveksin vanhempia, jotka vievät lomallaan lapset päiväkotiin
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a75bd561-65ea-4b90-8013-958eb565a13d
Uusi hallitus, olkaa hyvä ja leikatkaa ensimmäisenä tästä. Miksi pienet lapset ovat pitkiä päiviä hoidossa vanhempien loma-aikaan samalla kun koululaiset lomalla?!
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti rajoitus päiväkotiin viemisille. Esim. hoito-oikeus 11kk/vuosi. Aika harvassa on totaaliyksinhuoltajat, joilla vuosi toisen jälkeen ei olisi yhtään lomaa. Että siihen on turha vedota.
Totaaliyksinhuoltaja on hirveä sana. Ei sellaisia oikeasti ole kovin paljoa, koska sellaisen
Vanhemmat ovat kuolleet
Lapsen isä on kuollut
Hänenkin vanhempansa ovat kuolleet
Kummallakaan ei sisaruksia.Tällaiselle tapaukselle lastensuojelu järjestää kyllä tukiperheen, ei tarvetta päiväkodille kokoajan.
En edes tiedä miksi vastaan tällaiselle trollille mutta minä olen totaaliyh.
Lasten isä lähti kun odotin nuorempaa eikä hänestä ole sen kuummin kuultu. Sukulaisistaan ei myöskään ole kuulunut mitään, en tiedä onko hänellä enää edes elossa olevia jossain toisessa päässä Suomea.
Mitä itseeni tulee, olen pienyrittäjä -yh-äidin ainoa lapsi. Äitini ei koskaan pidä päivääkään lomaa työstään ja elää silti kädestä suuhun kiitos verotuksen. Eli sukulaisia ei ole muita kuin hän.
Lapseni viettivät pk-iässä useamman kesän hoidossa ilman päivänkään lomia sillä olin itse matalapalkka-alan pätkätöissä. Niistäpä ei juuri lomia kerry.
Tukiperheen saadakseen pitää olla lastensuojelun asiakkuus, meillä ei ole sellaista. Eli ei riitä perusteluksi että on yh.
Minun lapsuudessani yli 50 v. sitten kaikki vanhemmat eivät olleet yhtään näitä lomallaan lapsiaan tarhaan vieviä nykyvanhempia parempia. Kaverini vanhemmat veivät lapsensa monena kesänä kesäsiirtolaan tai jollekin ilmaiselle leirille ja lähtivät itse ulkomaanmatkalle.
Ei ongelma ole muu kuin se, että ei peritä riittävää hintaa tuosta extrapalvelusta. Esim. Britanniassa hoitopaikka maksaa vähintään 1000 puntaa per lapsi. Totta kai hinta maksetaan kaikilta kuukausilta, vaikka lapsi on lomalla.
Lapset on sosialisoitu, kunnan bulkkihoitoon lomiksikin, vaikka abortti on keksitty.
Minä olen vienyt lomallakin lapsia päivähoitoon. En kuitenkaan koko lomaa, vaan yhteensä olivat 5 päivää päiväkodissa niin että itse olin lomalla ja ehdin tehdä pakollisia asioita sekä nukkua univelkoja (teen vuorotyötä) pois. Lapset saivat olla lomalla 3 viikkoa. Ei kiinnosta pätkääkään jos joku halveksii. Anteeksi siitä.
Halveksitko minuakin?
Olen ollut 2,5 v lapsen kanssa kotona hoitovapaalla tähän asti ja lapsi menee elokuun alussa päiväkotiin. Kun ilmoitin työnantajalle palaavani töihin 1.8. ja lapsen menevän silloin päiväkotiin, merkkasi työnantaja minulle 2 viikkoa kesälomaa tuohon elokuun alkuun. Perusteluna se, että haluavat polttaa minulta vuosilomia pois. Minulla ei ole tuolloin mitään tarvetta vuosilomalle, kun lapsi on päiväkodissa. En voi lähteä mihinkään kauas kotipaikkakunnalta, koska koko ajan on oltava valmiudessa hakemaan lapsi pois päiväkodista sairastapauksen sattuessa. Jos lapsi sattuu tuolloin sairastumaan (mikä todennäköisesti päiväkodin aloittaessa käy), kuluvat vuosilomapäiväni sairastavaa lasta hoitaen.
Jos olisin lykännyt tuota päiväkodin aloitusta esim. 1.9, olisi työnantaja silti laittanut minut parin viikon vuosilomalle samasta syystä. Vuosiloma-aika kun on syyskuun loppuun asti, niin paha tuota on kiertää.
Ettekö nyt lukeneet juttua? Kysehän on siitä että MIKSI lapset tuodaan hoitoon, vaikka vanhemmilla on lomaa?? Kyse ei ole nyt siitä että lapset tuodaan hoitoon, koska vanhemmilla on töitä. On tuo lukutaito aika tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin ottaa sellainen käytäntö että kesäkuukausien hoidosta menee lisämaksu, ellei ole näyttää todisteita siitä että vanhemmilla on töitä. Esimerkiksi tuollainen 1000€/kk olisi kannustava.
Miksi haluat pahentaa lasten asemaa? Mukavampaa lapsilla on päiväkodissa kavereiden kesken kuin tylsien vanhempien kesken?
Niitä päiväkotikavereita voi nähdä omin päin lomalla, jos vanhemmat vain viitsivät nähdä vähän vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapset tarvitsevat ikäistään seuraa. Vanhemmat eivät voi kaikkea korvata.
Sitä kaveriseuraa on ihan riittävästi 11kk vuodessa. Lapset tarvitsevat kavereitakin enemmän yhteistä kiireetöntä aikaa perheen kanssa ja lomaa siinä missä aikuisetkin. Miten uskomattoman tyhmä täytyy olla jos ei tätä muka tajua?!
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaan hyvä, että lapset voivat viettää aikaa toisten lasten kanssa. Illat ja viikonloput riittää vanhempien kanssa, jotka ovat muutenkin aina niin kiireisiä eikä ole aikaa keskittyä lapsiin.
Mitä kiireitä vanhemmilla on, kun ovat vuosilomalla töistä?
Kaikkihan niitä halveksii. Oikeasti aivan helvetin törkeää tuhlata verorahoja kun itse on ne kersat maailmaan pykätty. Lapset pois moisilta vätyksiltä.
Nyt varmaan menee joltain yöunet, kun AP noin napakasti ilmoitti halveksuntansa.
Vierailija kirjoitti:
Me pidetään lapset (4kpl) hoidossa ympäri vuoden.
Ihan vaan siksi, että kun päätyöstä on kesäloma niin ollaan muissa hommissa kesätöissä.
Ja lapset saavat siellä ruoat.
Muuten ei raha riitä millään.Vuokrat nousi taas, bensa on kallista, ruokaan tullut 50% lisää.. auto on pakko olla, täällä maakunnissa ei ole julkista liikennettä.
Helpommalla päästäis jos lopetettais työt (pienipalkkaisia duunareita), elettäisiin tuilla ja maattais kotona.
Karu fakta.
Lapsia piti kuitenkin tehdä 4 kpl...
Vierailija kirjoitti:
Halveksitko minuakin?
Olen ollut 2,5 v lapsen kanssa kotona hoitovapaalla tähän asti ja lapsi menee elokuun alussa päiväkotiin. Kun ilmoitin työnantajalle palaavani töihin 1.8. ja lapsen menevän silloin päiväkotiin, merkkasi työnantaja minulle 2 viikkoa kesälomaa tuohon elokuun alkuun. Perusteluna se, että haluavat polttaa minulta vuosilomia pois. Minulla ei ole tuolloin mitään tarvetta vuosilomalle, kun lapsi on päiväkodissa. En voi lähteä mihinkään kauas kotipaikkakunnalta, koska koko ajan on oltava valmiudessa hakemaan lapsi pois päiväkodista sairastapauksen sattuessa. Jos lapsi sattuu tuolloin sairastumaan (mikä todennäköisesti päiväkodin aloittaessa käy), kuluvat vuosilomapäiväni sairastavaa lasta hoitaen.
Jos olisin lykännyt tuota päiväkodin aloitusta esim. 1.9, olisi työnantaja silti laittanut minut parin viikon vuosilomalle samasta syystä. Vuosiloma-aika kun on syyskuun loppuun asti, niin paha tuota on kiertää.
On sullakin ongelmat. Eli voit olla lapsesi kanssa pari viikkoa pidempään?
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset on aika lyhyellä kesälomalla. Minä en käy ollenkaan töissä, kun taas mieheni tekee 8-12h työpäiviä, usein myös Suomen ulkopuolella. Uskon, että tämä on meidän perheellemme paras mahdollinen tapa elää ja kaikkien osapuolten tyytyväisyys taataan näin.
Päivisin käyn kuntoilemassa ja joskus kauneushoidossa. Yleensä luen, katselen sarjoja ja nukun päiväunia. Näytän omasta mielestäni paremmalle kuin vuosiin, mikä on vähän hassua.
Aika usein töissä käyvät uraäidit katsovat minua nenänvarttaan pitkin, kun törmäillään päiväkodissa ja vaihdetaan kuulumisia. Heistä tuntuu käsittämättömältä, että joku vaan laiskottelee päivät.
Olen palliatiivisessa hoidossa aivokasvaimeni plus levinneen syövän takia.
Eikö kannattaisi nyt keskittyä viettämään aikaa niiden lasten kanssa, että isompana muistaisivat sinut, eikä päiväkodin hoitajia?
Vierailija kirjoitti:
Joka kesä olen pitänyt lapset kotona tasan niin pitkään kuin olen itsekin lomalla. Ja joka kesä haaveilen että miten ihanaa olisi viettää edes kaksi päivää siitä neljän viikon lomasta ilman lapsia, jolloin saisi ihan oikeasti palautua ja tehdä aidosti sitä mitä itse haluaa. Mutta kun en kehtaa viedä lapsia hoitoon jos olen itse kotona.
Eikö lapsilla ole isää, joka voisi olla lasten kanssa kaksi päivää, että sinä voit lähteä vaikka yksin hotelliin?
Mitä nämä leikki-ikäiset on, jotka ei selviä muutamaa viikkoa ilman päiväkotikavereita? Itse en tunne yhtään. Tuntemani lapset viettävät mieluummin rauhallisia aamuja kotona, touhuavat pihalla, käyvät perheen kanssa uimassa ja mummolassa. Melkoista itsepetosta vanhemmilta naamioida tätä omaa laiskuutta lapsesta lähteväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halveksitko minuakin?
On sullakin ongelmat. Eli voit olla lapsesi kanssa pari viikkoa pidempään?
Et nyt ymmärtänyt asiaa. Olen ollut lapseni kanssa kotona 2,5 vuotta. Vaikka olisin lapsen kanssa kotona 1.9. asti ja päiväkoti alkaisi sitten, laittaisi esimies minut silti kahdeksi viikoksi lomalle 1-14.9. En voi vaikuttaa tuohon vuosilomaan. Jos olisin lykännyt lapsen päiväkotia 1.10 alkavaksi, niin sitten minua ei olisi voitu laittaa vuosilomalle tuolloin. Mieluummin minä olisin pitänyt tuon vuosiloman kesän 2024 lomien yhteydessä tai kevättalvella 2024 ja ollut silloin lapseni kanssa kotona.
Voi voi. Empä jaksa päätäni vaivata muitten asioilla. Ei kuulu mulle mitä muut tekee tai on tekemättä.
Kun nyt kerta säästetään kaikesta niin tässä olisi loistava kohde. Ja vanhemmille puhuttelu.