Onko oikein?
Olen ehkä pikkumainen, mutta harmittaa :-(
Vanhempani antavat tänä jouluna lahjat rahana, jotta voimme sitten itse ostaa, mitä tarvitsemme. Antoivat saman summan minulle ja veljelleni. Minulla on kolme lasta, veljelläni ei yhtään.
Eihän isovanhempien ole mikään pakko antaa mitään lahjaa lapsenlapsilleen, tai edes lapsilleen, mutta aikaisempina vuosina olemme kuitenkin saaneet kivat lahjat kaikille lapsille. Vanhempani aina painottavat sitä, miten haluavat olla tasapuolisia lapsiensa kohtelussa. Nyt sitten sanoivat antavansa rahan meidän kaikkien lahjoihin, joten ei tuo kyllä ihan reilua ole mielestäni. Lapsiani ei ole kuitenkaan otettu huomioon summassa mitenkään. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (35)
kylläpä ap osaat olla kiittämätön!!! Kyllä mulle ainakin kelpais raha kun raha,saahan sen käyttää vaikka tasapuolisesti kaikkiin. Paljonko kuvittelit saavasi rahaa??ja miksi pitäisi saada enemmän kuin veljesi?? saamallasi rahalla saa aivan varmasti kaikille lahjat,ÄLÄ KITISE!!!!!mä en ymmärrä tuollaisia kiittämättömiä ihmisiä sitten yhtään!!!!!
Meillä isovanhemmat ostaa lapsenlapsille samanarvoiset lahjat ja me lapset saamme aviopuolisoidemme kanssa lisäksi saman summan rahaa kaikki.
Eli perheelliset saa rahan ja lapsille lahjat, perheettömät vain rahan.
Totta kai perheellisen pitää saada LAHJANA (ei ole nyt kyse perinnöstä) enemmän, jos halutaan olla tasapuolisia. Onhan perheessä enemmän lahjottaviakin, jos isovanhemmat ostaisi lahjat eikä antaisi rahaa.
Meillä tämä tasapuolisuus huomioidaan myös niin, että kun ostamme esim. vanhemmillemme yhteisiä lahjoja, niin pariskunnat laittaa pottiin kaksinkertaisen summan verrattuna sinkku-sisarukseen. No, meidän perheessä on vain aina kaikki ollut näin yksinkertaista ja selkeää eikä vanhemmat ole mitään ihme " me nyt halutaan olla tasapuolisia ja siksi Maikki saa yhtä paljon rahaa vaikka perhettä ei hänellä olekaan" -sontaa puhuvia.
Vierailija:
Totta kai perheellisen pitää saada LAHJANA (ei ole nyt kyse perinnöstä) enemmän, jos halutaan olla tasapuolisia. Onhan perheessä enemmän lahjottaviakin, jos isovanhemmat ostaisi lahjat eikä antaisi rahaa.
niin tarkeaa, etta varmasti tulevat vanhempien taholta kohdeltua tasapuolisesti.
Ymmarran kylla sinansa ap:n pointin, mutta kyllahan lahja minka niilla rahoilla ostaa on isovanhemmilta kerran he nimenomaan sanoivat sen olevan koko perheen lahjoihin.
Unohdin sen että sinkku-sisko saa vain puolet siitä rahasummasta minkä me pariskunnat, sillä sillä rahasummalla on siis tarkoitus lahjoa molemmat puolisot, ei siis vain meitä lapsia vaan vävyt myös. Eli sinkulle riittää vain puolet.
Joten siinä ei ole mitään epäreilua, että heille hankitaan lahjat!!!
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
Unohdin sen että sinkku-sisko saa vain puolet siitä rahasummasta minkä me pariskunnat, sillä sillä rahasummalla on siis tarkoitus lahjoa molemmat puolisot, ei siis vain meitä lapsia vaan vävyt myös. Eli sinkulle riittää vain puolet.
Ja sinkku voi ostaa saamillaan rahoilla puolikkaan digiboksin...
Eli ei tuokaan välttämättä tasapuolista ole, kun pariskunnat eivät tarvi kaikkea kaksin kappalein. Sinkku sen sijaan joutuu hankkimaan kaiken yksin, eikä ole kukaan jakamassa bensakuluja reissuilla, sanomalehden maksua, tv-lupaa, ym. Ja sitten vielä lahjan antamisessakin rangaistaan siitä, että olet yksin!
Että eiköhän yhden aikuisen taloudessa kuitenkin mene enemmän kuin puolet vähemmän rahaa yleiseen elämiseen kuin perheessä... Jossa on tosiaan ne 2 palkkapussia, mutta enemmän kuin 2 jakamassa niitä palkkoja.
Vierailija:
Vierailija:
Unohdin sen että sinkku-sisko saa vain puolet siitä rahasummasta minkä me pariskunnat, sillä sillä rahasummalla on siis tarkoitus lahjoa molemmat puolisot, ei siis vain meitä lapsia vaan vävyt myös. Eli sinkulle riittää vain puolet.Ja sinkku voi ostaa saamillaan rahoilla puolikkaan digiboksin...
Eli ei tuokaan välttämättä tasapuolista ole, kun pariskunnat eivät tarvi kaikkea kaksin kappalein. Sinkku sen sijaan joutuu hankkimaan kaiken yksin, eikä ole kukaan jakamassa bensakuluja reissuilla, sanomalehden maksua, tv-lupaa, ym. Ja sitten vielä lahjan antamisessakin rangaistaan siitä, että olet yksin!
Meillä minä saan aina saman verran rahaa kuin veljeni, lisäksi kumpikin lapseni saa pienen summan, molemmat saman verran. Lapset siis saavat lahjaksi rahaa myös.
Älä piittaa ap, tällä palstalla haukutaan jokainen joka kehtaa valittaa lahjasta(kiittämätön), ostaa huonon lahjan(=halvan), ostaa kalliin lahjan(=lellimistä), ostaa monta lahjaa(=materialisti), Olla antamatta vastalahjaa(sillä lahjathan ovat tavaroiden vaihtoe, eikö. Antamisen ilo ei merkitse mitään ja auta armias jos antaa jollekin lahjaksi 60¿ esineen ja toinen antaakin vastalahjaksi neljn euron sklaarasian...)
Minulla on kaksi lasta (sekä aviomies), ja veljeni on sinkku. Toisinaan vanhempani ovat menetelleet samoin kuin sinun vanhempasi, toisinaan ostaneet lapsillemme lahjoja ja antaneet minulle ja veljelleni saman summan rahaa. Minulle on sopinut kumpi tahansa järjestely.
Veljeni ei ole sinkku omasta tahdostaan. Hänkin haluaisi vaimon ja lapsia, mutta sopivaa naista ei vain vielä ole löytynyt. Tuntuisikin todella lapselliselta ja itsekeskeiseltä kadehtia veljeäni siksi, että hän saa joinakin jouluina tavallaan arvokkaamman henkilökohtaisen lahjan kuin minä.
jos veljesi vaikka ei saisi lapsia, vaikka kovasti niitä haluaisi.
Minun veljeni ei koskaan tule saamaa omia lapsia, vaikka kovasti niitä haluaisi. En olisi yhtään katkera, vaikka vanhempani antaisivat joulurahaa sekä minulle että veljelleni saman summan, esim 100 euroa, siitä huolimatta että minulla on lapsi. Olen etuoikeutettu, että olen saanut oman biologisen lapsen, se on jo lahja sinänsä.
Ehkä vähän kaukaa haettu, mutta tässä miettimisen aihetta!
Vanhemmathan antaa lahjan LAPSILLEEN, ei lapsenlapsilleen...
veljelläsi voi joskus olla lapsia, joita he eivät voi olla huomioimassa, joten antavat molemmille lapsille saman rahaerän. Mielestäni reilua.
Tavallaan isovanhemmat kuuluvat perheeseen, ja perheessa on kai tapana antaa kaikille sen jäsenille jotakin? Ja minusta olisi outoa, ellei lapsenlapsille ostettaisi mitään. Ja jos antavat joululahjarahan, niin se on kai sitten se, millä on tarkoitus juuri niille lapsille ostaa jotain.
Tai sitten ei osteta aikuisille mitään - jolloin se aikuinen velikään ei saisi mitään? Voihan sitä niinkin sopia, me olemme kuitenkin aikuisillekin jotakin pientä ostaneet aina.
Mitä olette antamassa isovanhemmille lahjaksi? Pistäkääpä huvikseen paketti teiltä kaikilta; myös lapsilta omat jutut - josko he sitten ymmärtäisivät paremmin...
on aikaisempina vuosina saanut isomman potin, kuin sisarustesi perheet, joilla on vähemmän lapsia. Sinunhan pitäisi olla tyytyväinen.
Saavutetuista eduista taitaa olla tosi vaikea luopua...
Omat vanhempani antavat meille lapsille myös joulurahaa lahjojen oston sijaan. Saamme kaikki saman verran, niin lapseton opiskelija kuin minun kaksilapsinen perheenikin. Ikinä ei ole mieleeni tullutkaan, että tämä olisi jotenkin väärin ja epätasapuolista. Päinvastoin - olen ollut todella kiitollinen rahoista, jotka vanhempani ovat antaneet, kun eivät edes ole mitenkään rikkaita.
Osittain ymmärrän sinua, sillä puolisoni kotiväessä on kolme sisarusta ja kaikilla on jo lapsia, mutta anoppini elättää tämän nuorimman sisaren perheen ja ei huomio muita sisaruksia mitenkään. Tämä nuorimmainen sisko on jo yli kaksikymppinen ja pitäisi tulla omikseen toimeen. Mielestäni kaikki sisarukset pitäisi ottaa huomioon tasapuolisesti.
Mun mielestä porukka on tosi kiittämätöntä. Eihän se ole mikään itsestäänselvyys että joululajhoja yleinsäkkään saadaan. Ei rahan tai lahjojen ostaminen ole mikään pakko juttu edes isovanhemmille. Niitä annetaan jos siltä tuntuu ja jätetään antamatta jos ei huvita. Mä en ole ainakaan koskaan enkä ikinä laskenut mitä sisarukseni saavat ja mitä minä saan. No ehkä lapsena, mutta en enää aikuisena ihmisenä. olen yleinsäkkin kiitollinen jos saan jotain. Vaikka en saisi mitään, niin ei se minua haittaisi. Minä ostan silti läheisille ihmisille lahjat joka joulu, aina vähän sen hetken rahatilanteen mukaisesti.
Minun anoppi ja appiukko on auttanut meitä rahallisesti tosi paljon ja ollaan siitä kiitollisia. Ollaan kaksi opiskelijaa joilla on kaksi pientä lasta. Ilman appivanhempia ei oltais pärjätty. Aina kun he avustavat meitä ostamalla jotain lapsillemme tai meille kotiin (esim ruokaa) niin he laittavat saman rahan toisen poikansa tilille. Hän on erittäin hyväpalkkaisessa työssä oleva sinkkumies. Mieheni veli ei edes huomaa kun rahaa tilille menee, koska hänellä on rahaa enemmän kuin tarpeeksi. Silti en ole koskaan edes miettinyt, että tilanne olisi jollain tapaa epäreilu. Mielestäni jokainen (tässä tapauksessa isovanhemmat) laittavat rahansa ihan mihin lystäävät. Vaikka matkustaisivat jokaisen penninsä...ei se minulle kuuluisi. Olkaa hyvät ihmiset hieman kiitollisempia!
Siskolla on neljä lasta, itselläni kaksi. Eipä kaivele kumpaakaan.
Ole onnellinen että saat edes jotain.
isäni antaa myös meille sisaruksille aina saman summan.
Siskollani on 2 lasta, veljelläni ei yhtään ja meillä 4. Silti minua ei harmita ja rahan laitan lasten lahjoihin.