Miksi kampaajat kyselevät henkilökohtaisia?
Onko se pelkkää uteliaisuutta?
Itse olen työtön ja ikääntynyt. Ei ole kiva aina selitellä ettei työtä löydy hakemisesta huolimatta.
Myös perheenjäsenten tekemiset voisi jättää kyselemättä.
Ja terveydentilaa koskevat asiat.
Miettikää nyt vähän mitä asiakkailtanne kyselette. Eivät kaikki halua vastailla.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan enää ihmettele miksi suomalaisia pidetään tylyinä tuppisuina, kun kampaajan smalltalkiakin pidetään tungettelevana. Kun joku kysyy mitä kuuluu, ei siihen odoteta oikeaa vastausta siitä mitä kuuluu, vaan se on vain avaus kevyeen chattiin. On vastaajan huonoa käytöstä, jos siinä alkaa yksityisasioitaan avaamaan
Miksi pitää kysyä kuulumisia, jos ei oikeasti ole kiinnostunut?
Vierailija kirjoitti:
Opi kommunikoimaan. Itse sanon suoraan, että otan nämä visiitit rentoutumisen kannalta, ja istun pääosin silmät kiinni.
Oikeastaan sen voi sanoa jo heti tervehtimisen jälkeen: Ihanaa päästä hemmoteltavaksi. Olen niin odottanut sitä. Täällä on hyvä musiikki/ihanan hiljaista. Laitan silmät kiinni ja rentoudun heti kun aloitat. Neljä pientä kohteliasta lausetta ja hymy sen sijaan, että kampaaja yrittäisi kuumeisesti rentouttaa vähäpuheista yrmeää asiakasta.
Vierailija kirjoitti:
Ovat amiksen käyneitä, juuri muualle ei olisi päästykään, kuin koulutukseen johon on vähän hakijoita. Ei ole sivistystä, eikä keskutelutaitoa. Kotona ei ole osattu neuvoa, että henk.koh. asiat kysytään kahden kesken, mikäli oleenkaan tarvitsee kysellä.
Monet kampaajat ovat todellakin röyhkeitä kyselyineen. He pitävät utelujaan keskuteluna.Helle voisi amiksessa neuvoa yleisiä käytöstapoja, mm.keskustelutaitoja.
Jutut voisi pitää yleisellä tasolla. Vain harva kampaaja tämän osaa. Eräskin uteli kaiken mahdollisen henk. kohtaisen, lisäksi kehui itseään ja valintojaan. Käynti jäi ensimmäiseksi ja viimeiseksi.
Tuota noin. Koulutukseen on kyllä nykyään paljon hakijoita. Tulleet kansoittavat kohta kaikki parturit ja kampaamot.
Vierailija kirjoitti:
Pienemmillä kylillä ainakin parturit parhaita tietotoimistoja. Ovat kuin Suomifilmien puhelinkeskusten hoitajat.
Tuntemani ovat juuri tälläisiä, täydellisiä juoru akkoja. Asioitani tullut kylällä vastaankin.Heille myös laki, sakon uhalla, vaitiolo velvollisuudesta
Ei se kysely pelkästään, vaan osa myös auliisti kertoo omat ja läheistensä asiat. Kävin eka kertaa yhdellä kampaajalla, ja siinä parissa tunnissa hän ehti kertoa niin omat eronsa ja deittailunsa, teiniensä sekoilut kuin eksänsä mielenterveysongelmat. Istuin korvat punaisena ja mietin, että millä sen kiusallisten yksityisasioiden informaatiotulvan saa loppumaan.
Isosiskoni on parturi-kampaaja. Käyn hänellä silloin tällöin. Vaihdetaan kuulumisia. Ei olla menty liian henkilökohtaisiin asioihin, koska muut työntekijät ja asiakkaat olisi kuulolla. N29
Kerran eräs nuorempi kampaaja sanoi minulle, että heillä on tapana arvuutella mielessään asiakkaiden ikiä, perhetilanteita, ammatteja jne. Työ on sen verran tylsää, että tuosta saa jotakin mielenkiintoa. Ja tosiaan, kyseli minultakin yhtä ja toista, varmaan jotkut arvaukset sitten osuivat kohdilleen, jotkut eivät.
Olen kyllä oppinut vastaamaan uteluihin 'asian vierestä' niin, etten keskustellessani todellisuudessa tule kertoneeksi liian tunnistettavasti asioistani.
Tuohon alussa kertomaani kampaamoon en kokenut kiinnostusta mennä enää uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Isosiskoni on parturi-kampaaja. Käyn hänellä silloin tällöin. Vaihdetaan kuulumisia. Ei olla menty liian henkilökohtaisiin asioihin, koska muut työntekijät ja asiakkaat olisi kuulolla. N29
Hän tietää jo sinusta tarpeeksi! :D Ei siis tarvitse udella joka asiaa. Perhe, työ, lomasuunnitelmat, terveys jne.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi niin että kampaaja haki kolleegansa paikalle ihmettelemään kun minulla oli värjäämättömät hiukset. Halusin vain latvojen tasauksen enkä mitään idioottileikkausta. Enpä ole kyseisessä paikassa käynyt enää koskaan. Nykyään tasotan latvani ite, säästyy nekin rahat.
Kolleega kolleega kolleega kolleeeeeeeega🙄🙄🙄
Lue seiskaa ja kommentoikaa sitä. Niillä on seiskat sitä varten. Ei ole pakko juoruta omasta elämästä.
Itselläni on samanlainen kokemus "kaupungin hienoimmalle" kähertäjälle eksyttyäni. Heti alkoi kartoitus mm. varallisuudesta. En mennyt toista kertaa kyseiselle parturille. Asiakkaan kanssa voi kaskustella, mutta henkilökohtaiset asiat ovat henkilökohtaisia.
Itselläni on samanlainen kokemus "kaupungin hienoimmalle" kähertäjälle eksyttyäni. Heti alkoi kartoitus mm. varallisuudesta. En mennyt toista kertaa kyseiselle parturille. Asiakkaan kanssa voi keskustella, mutta henkilökohtaiset asiat ovat henkilökohtaisia.
Minä en koskaan jaksa ymmärtää ap:n kaltaisia ressukoita. Miksi vastailet kysymyksiin omasta työtilanteestasi, perheenjäsenten asiasta tai terveydentilasta? Sanot yksinkertaisesti, että sinua ei yhtään kiinnosta keskustella noista asioista, ja asia on sillä kuitattu, ellei nyt jokin todella paukapäinen ihminen ole vastapuolena.
Nykyinen kampaajani ei utele mitään ja kyllä juttua meillä riittää ilman henkilökohtaisuuksiinkin menoa.
Kävin kerran kampaamossa, jossa hiuksiani leikannut kampaaja kutsui toisen kampaajan ihmettelemään hiusteni huonoa kuntoa. Siinä oikein ääneen taivastelivat ja pöyhivät hiuksiani muiden asiakkaiden kuunnellessa ja silmäillessä minua. Se yksi kerta riitti sitä kampaamoa.
Minulla kampaaja ei kysellyt mitään, mutta kertoi avioliitostaan kaiken yksityiskohtia myöten.
Onhan se halvempaa kuin psykologi.
Sitten muutin, ja vaihdoin kampaajaa.
Kaverini suositteli minulle kampaamoa, jossa hän käy. Oli kuulema hyvä kampaaja. Hyvin hän leikkasikin, mutta suu kävi kuin moottoriturpa. Itse istuin vain hiljaa ja kuuntelin:)
Aikoinaan järjestin iäkkään apua tarvitsevan omaiseni asumaan lähelleni toisesta kaupungista, mikä oli omanlaisensa ruljanssi sinänsä. Tilattiin sitten ulkopuolinen siivooja tekemään muuton jälkeinen siivous, kun omat voimat alkoi olla vähissä. Siivooja sitten kaakatti, kuinka iäkkään ihmisen ei pitäisi muuttaa minnekään, siitä seuraa vaan ongelmia. Tilasimme siivoojan, saimme myös "vanhustyön palvelutarpeen arvioinnin".
Ohis: jotkut asiakkaat varmaan luulevat kampaajan olevan kaveri, kun hän juttelee.