Jos vaeltaessa olet tulipaikalla ja sinne ilmantuu tuntematon kanssavaeltaja, sanotko että tämä on jo varattu?
Ikään kuin baarissa, kun menet varattuun pöytään. Kansallispuistojen tulipaikat sentään eivät ole millään tavalla varattuja paikkoja.
Kommentit (17)
Ei se niin mene. Tapana on että viimeisenä tullut saa yösijan. Se on väsynein.
Olen kuvitellut että etiketti menee ennemminkin niin päin että ensimmäisenä tullut väistyy mikäli tila loppuu.
Sanon, että istupa alas. Nuotio on kohta valmiina. Sinne saa jäädä kaikki, jotka haluaa. Kysyisitkö samaa, jos kyse olisi lähteestä, jonne vaelsit monta tuntia?
Vierailija kirjoitti:
Ei se niin mene. Tapana on että viimeisenä tullut saa yösijan. Se on väsynein.
Kyse oli tulipaikasta, ei autiotuvasta.
Mutta joka tapuksessa kaikille pitöä antaa tilaa myös tulipaikalle.
Kysyn että jätänkö sulle tulet tai jään hetkeksi porisemaan ja vaihtamaan tietoja
ite ymmärtäsin vaeltamisen jos siellä ei olisi yhtään muuta ihmistä.
Jos leikit olevasi noita ja heität tulee jotain luomua, joka paukkuu siellä? Teet taikoja. Se toinen haluaa äkkiä pakoon? Ei vaan. Vaikea sanoa mikä olisi järkevää. Missä on seuraava nuotiopaikka, jos se toinen etsii. Jos ei ole paikkoja montaa, sinne kai otetaan se tulija, paitsi jos on joku rosvo tai vaarallinen. Onko selvänä.
Ei yleisiä tulipaikkoja voi varata. Jos haluaa oman tulipaikan, se pitää tehdä omalle maalle.
No jos kyseessä on tämän videon kaltainen palstamamma niin varmasti käsken poistumaan
Vierailija kirjoitti:
No jos kyseessä on tämän videon kaltainen palstamamma niin varmasti käsken poistumaan
Tuo video on taas näitä tekemällä tehtyjä sepustuksia.
Onkohan noissa koskaan tullut mitään kränää tai riitaa? Voisin oikein hyvin kuvitella, että jotkut kaupunkilaistollukat eivät osaa vaellusetikettiä.
Mä olen ihmetellyt tuota autiotupien "viimeksi tullut saa yöpaikan" sääntöä. Että jos vaikka klo 12 yöllä joku paukkaa täyteen tupaan, niin ensimmäisenä tullut herätetään uniltaan ja ajetaan yön selkään? Vai mitenkä?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan noissa koskaan tullut mitään kränää tai riitaa? Voisin oikein hyvin kuvitella, että jotkut kaupunkilaistollukat eivät osaa vaellusetikettiä.
Autiotupiin haetaan nykyisin vapaaehtoisia tupaisäntiä ja -emäntiä joissain suosituissa paikoissa. Yhtenä tehtävä tupaetiketistä kertominen. Siitä voinee päätellä että ongelmia on ollut ja yhtenä syynä varmaan koronaherännäisten ilmaantuminen retkeilyskeneen..
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihmetellyt tuota autiotupien "viimeksi tullut saa yöpaikan" sääntöä. Että jos vaikka klo 12 yöllä joku paukkaa täyteen tupaan, niin ensimmäisenä tullut herätetään uniltaan ja ajetaan yön selkään? Vai mitenkä?
Eikös siinä ole joku takaraja, tyyliin kello 21-22? Ainakin Norjassa oli autiotuvissa rajana klo 21 jopa niille, jotka ovat varanneet punkan ennakkoon (siellä voi tehdä niinkin).
Vierailija kirjoitti:
Olen kuvitellut että etiketti menee ennemminkin niin päin että ensimmäisenä tullut väistyy mikäli tila loppuu.
Käy tekemässä 2 minuutin lenkin ja saa taas nukkumapaikan.
En tietenkään, kaikille on tilaa.