Postinjako omalla autolla? Mitä ihmettä?
Näin taannoin työpakkkailmoituksen, jossa haettiin postinjakajaa omalla autolla. Palkka oli alle kympin tunnilta ja km-korvaukset päälle. Ihmettelin, että mikä idea tuossa on. Postinjakohan on mahdotonta autolla, jossa on ohjaus vasemmalla puolella. Pakko ajaa joko vastapalloon aiheuttaen vaaratilanteita tai sitten vain nousta autosta 100 metrin välein. Mitään järkeähän tuossa ei ole. Lisäksi se onneton 53 sentin kilometrikorvaus ei takuulla kata kaikkia kuluja, mitä noinkin kuluttavasta ajosta syntyy. Kyse ei ollut edes itse Postista vaan jostain muusta firmasta.
Postinjaon kannalta myös erittäin riskialtista, jos työntekijän auto hajoaa, niin jää postit jakamatta. Miten tuollainen voi olla edes laillista?
Kommentit (66)
Mitää täällä oon katsonut, niin ilmaispostia (mainoksia, ilmaislehtiä) jaetaan vanhoilla autonkotteroilla, toinen ajaa ja toinen työntää ikkunasta postit laatikoihin. Ei oo vaikeata hommaa.
Ihan normaalia monessa ammatissa, että oma auto vaaditaan, ja maksellaan murusia sen käytöstä. Ja niin moni nielee tuon, jotta isot pomot saavat parempaa tulosta ja itse palkkaa, olla hädin tuskin tulee toimeen.
Kieltämättä erikoista tuo, että omassa autossa kun ratti on vasemmalla puolella, niin postia on hankala jakaa oikealle puolelle.
Mutta tuohon viimeiseen kappaleeseen: kyllähän monissa muissakin töissä käytetään omaa autoa, esim. siivoustyö ja vaikkapa kotihoito. Yhtälaillahan se työautokin voisi yllättäen rikkoontua eli työnantajan vastuullahan se on miettiä joku varasuunnitelma tällaisiin. Se että postit jäisi jakamatta yhtenä päivänä on aika pieni asia verrattuna siihen, että kotihoito ei pääse paikalle kun sovittu on.
Vierailija kirjoitti:
Mitää täällä oon katsonut, niin ilmaispostia (mainoksia, ilmaislehtiä) jaetaan vanhoilla autonkotteroilla, toinen ajaa ja toinen työntää ikkunasta postit laatikoihin. Ei oo vaikeata hommaa.
Ei vaikeata, mutta maksetaanko sama tuntipalkka molemmille?
Onpa tuota tullut aikanaan jaettua kun sunnuntainlehtiä jaoin. Kyllä se onnistuu vaikka ohjaus on vasemalla.
Ensimmäisenä=Kytkin ei kauan kestä jatkuvaa pysähtelyä ja liikkeelle lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia monessa ammatissa, että oma auto vaaditaan, ja maksellaan murusia sen käytöstä. Ja niin moni nielee tuon, jotta isot pomot saavat parempaa tulosta ja itse palkkaa, olla hädin tuskin tulee toimeen.
Paljonko sun mielestä sen km-korvauksen siis pitäis olla? Tuo korvaus siis ihan oma asiansa, pieni palkka tietenkin oma lukunsa.
Itse siis tein vasta pari kk osa-aikatyötä, jossa omaa autoa tarvitaan siirtymiin. Km-korvaus on mielestäni ihan hyvä, kun käytännössä puolet siitä vain menee bensoihin eli ottaa huomioon myös auton kulumisen. Toki riippui työnkuvasta eli onko pidempää ajoa vai tuollaista jatkuvasti pysähtelyä, kuten postinjako.
Ehkä etsitään henkilöitä joilla on hyvin pitkä oikea käsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia monessa ammatissa, että oma auto vaaditaan, ja maksellaan murusia sen käytöstä. Ja niin moni nielee tuon, jotta isot pomot saavat parempaa tulosta ja itse palkkaa, olla hädin tuskin tulee toimeen.
Paljonko sun mielestä sen km-korvauksen siis pitäis olla? Tuo korvaus siis ihan oma asiansa, pieni palkka tietenkin oma lukunsa.
Itse siis tein vasta pari kk osa-aikatyötä, jossa omaa autoa tarvitaan siirtymiin. Km-korvaus on mielestäni ihan hyvä, kun käytännössä puolet siitä vain menee bensoihin eli ottaa huomioon myös auton kulumisen. Toki riippui työnkuvasta eli onko pidempää ajoa vai tuollaista jatkuvasti pysähtelyä, kuten postinjako.
Lisäyksenä: postinjakoon en siis omalla autolla kyllä lähtisi tuolla nykyisellä km-korvauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia monessa ammatissa, että oma auto vaaditaan, ja maksellaan murusia sen käytöstä. Ja niin moni nielee tuon, jotta isot pomot saavat parempaa tulosta ja itse palkkaa, olla hädin tuskin tulee toimeen.
Paljonko sun mielestä sen km-korvauksen siis pitäis olla? Tuo korvaus siis ihan oma asiansa, pieni palkka tietenkin oma lukunsa.
Itse siis tein vasta pari kk osa-aikatyötä, jossa omaa autoa tarvitaan siirtymiin. Km-korvaus on mielestäni ihan hyvä, kun käytännössä puolet siitä vain menee bensoihin eli ottaa huomioon myös auton kulumisen. Toki riippui työnkuvasta eli onko pidempää ajoa vai tuollaista jatkuvasti pysähtelyä, kuten postinjako.
Tuleeko missään muussa työssä, jossa omaa autoa tarvitsee niin paljoa pysähdyksiä, kuin postinjaossa? Kytkin ja muu voimansiirto ei oikein tykkää jatkuvista pysähdyksistä ja liikkeellelähdöistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia monessa ammatissa, että oma auto vaaditaan, ja maksellaan murusia sen käytöstä. Ja niin moni nielee tuon, jotta isot pomot saavat parempaa tulosta ja itse palkkaa, olla hädin tuskin tulee toimeen.
Paljonko sun mielestä sen km-korvauksen siis pitäis olla? Tuo korvaus siis ihan oma asiansa, pieni palkka tietenkin oma lukunsa.
Itse siis tein vasta pari kk osa-aikatyötä, jossa omaa autoa tarvitaan siirtymiin. Km-korvaus on mielestäni ihan hyvä, kun käytännössä puolet siitä vain menee bensoihin eli ottaa huomioon myös auton kulumisen. Toki riippui työnkuvasta eli onko pidempää ajoa vai tuollaista jatkuvasti pysähtelyä, kuten postinjako.
Tuleeko missään muussa työssä, jossa omaa autoa tarvitsee niin paljoa pysähdyksiä, kuin postinjaossa? Kytkin ja muu voimansiirto ei oikein tykkää jatkuvista pysähdyksistä ja liikkeellelähdöistä
Kommentoinkin jo, että tällä km-korvauksella en postinjakoon alkaisi. Mutta alunperin lainaamassani viestissä puhuttiin "monesta ammatista", joten puhuin itse asiasta ihan yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia monessa ammatissa, että oma auto vaaditaan, ja maksellaan murusia sen käytöstä. Ja niin moni nielee tuon, jotta isot pomot saavat parempaa tulosta ja itse palkkaa, olla hädin tuskin tulee toimeen.
Paljonko sun mielestä sen km-korvauksen siis pitäis olla? Tuo korvaus siis ihan oma asiansa, pieni palkka tietenkin oma lukunsa.
Itse siis tein vasta pari kk osa-aikatyötä, jossa omaa autoa tarvitaan siirtymiin. Km-korvaus on mielestäni ihan hyvä, kun käytännössä puolet siitä vain menee bensoihin eli ottaa huomioon myös auton kulumisen. Toki riippui työnkuvasta eli onko pidempää ajoa vai tuollaista jatkuvasti pysähtelyä, kuten postinjako.
Tuleeko missään muussa työssä, jossa omaa autoa tarvitsee niin paljoa pysähdyksiä, kuin postinjaossa? Kytkin ja muu voimansiirto ei oikein tykkää jatkuvista pysähdyksistä ja liikkeellelähdöistä
Kommentoinkin jo, että tällä km-korvauksella en postinjakoon alkaisi. Mutta alunperin lainaamassani viestissä puhuttiin "monesta ammatista", joten puhuin itse asiasta ihan yleisesti.
Jatkanpa vielä: km-korvauksissa pitäisi ehdottomasti olla jokin porrastus sen mukaan, kuinka kuluttavaa ajo on.
Itse vain yllätyin tuosta korvauksen suuruudesta, kun nyt vasta ekaa kertaa tällainen työ tuli vastaan. Että ei se mielestäni nykyiselläänkään ole "vain murusia". Palkan suuruus tietenkin oma lukunsa, kun matalapalkka-alasta siis kyse.
Tein tota aamupostin ja mainosten jakoa vuoden ajan.
Autolle kovaa rääkkiä. Mulla oli manuaalivaihteinen Focus. Kytkin on kovilla. Se on joko pohjassa tai liikkeelle lähdön takia luistatuksessa. Ainetta kuluu tossa hommassa. Ja aikaa... Täytyy olla jatkuvasti ihan pöllönä ja vilkku päällä, kun joutuu ajaan väärää kaistaa. Vaarallista touhua. Olisin ostanu vanhan postiauton, mutta ei se noilla rahoilla kannattanu. Osan lähialueista jaoin polkupyörällä. Tiheät uudet alueet jakoi nopeammin pyörällä ja isoilla DIY pyörälaukuilla. Onneksi sain oikeita töitä, niin ei tarvinnu jatkaa. Rahan takiahan tota ei kannata tehdä.
Jos on yli 80 kg tavaraa kyydissä, tulee kilometrikorvaukseen 4 senttiä/km korotusta
Jos pitää ajaa huonokuntoisilla teillä (metsätie, tietyömaa tms.) tulee 11 sentin korotus niille kilometreille.
Mutta en lähtisi.
Mulla tuo työ kannattaisi kun on sähköauto ja lataan pörssisähköllä. 53 senttiä/km on paljon enemmän kuin auton käyttökulut ja vielä kun sen saa verottomana. Houkuttelisi kieltämättä kakkostyöksi...
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuo työ kannattaisi kun on sähköauto ja lataan pörssisähköllä. 53 senttiä/km on paljon enemmän kuin auton käyttökulut ja vielä kun sen saa verottomana. Houkuttelisi kieltämättä kakkostyöksi...
Ainakin niin kauan kunnes saat pysäköintivirhemaksun, jos postia on kerrostaloihin. Laillisia paikkoja, kun ei ihan joka välissä ole. Eikä varmastikkaan kannata jättää autoa useamman sadan metrin päähän ja kantaa 100 kirjettä käsissä.
Ei tuollaisiin pellefirmoihin kannata mennä, joilla ei ole varaa hankkia edes oleellisia työvälineitä. Postinjako omalla autolla. Kertoo paljon firmasta.
Aika usein mainospostia jaetaan Postin entisillä, oikealta ohjattavilla automaattivaihteisilla autoilla.
Ihan älytöntä kyllä. Ja tosiaan posti ei ole nykyään ainoa postinjakaja