Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Postinjako omalla autolla? Mitä ihmettä?

Vierailija
25.06.2023 |

Näin taannoin työpakkkailmoituksen, jossa haettiin postinjakajaa omalla autolla. Palkka oli alle kympin tunnilta ja km-korvaukset päälle. Ihmettelin, että mikä idea tuossa on. Postinjakohan on mahdotonta autolla, jossa on ohjaus vasemmalla puolella. Pakko ajaa joko vastapalloon aiheuttaen vaaratilanteita tai sitten vain nousta autosta 100 metrin välein. Mitään järkeähän tuossa ei ole. Lisäksi se onneton 53 sentin kilometrikorvaus ei takuulla kata kaikkia kuluja, mitä noinkin kuluttavasta ajosta syntyy. Kyse ei ollut edes itse Postista vaan jostain muusta firmasta.

Postinjaon kannalta myös erittäin riskialtista, jos työntekijän auto hajoaa, niin jää postit jakamatta. Miten tuollainen voi olla edes laillista?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä kyllä. Ja tosiaan posti ei ole nykyään ainoa postinjakaja

Vierailija
2/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi riskin ja en hakisi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitää täällä oon katsonut, niin ilmaispostia (mainoksia, ilmaislehtiä) jaetaan vanhoilla autonkotteroilla, toinen ajaa ja toinen työntää ikkunasta postit laatikoihin. Ei oo vaikeata hommaa.

Vierailija
4/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia monessa ammatissa, että oma auto vaaditaan, ja maksellaan murusia sen käytöstä. Ja niin moni nielee tuon, jotta isot pomot saavat parempaa tulosta ja itse palkkaa, olla hädin tuskin tulee toimeen.

Vierailija
5/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä erikoista tuo, että omassa autossa kun ratti on vasemmalla puolella, niin postia on hankala jakaa oikealle puolelle.

Mutta tuohon viimeiseen kappaleeseen: kyllähän monissa muissakin töissä käytetään omaa autoa, esim. siivoustyö ja vaikkapa kotihoito. Yhtälaillahan se työautokin voisi yllättäen rikkoontua eli työnantajan vastuullahan se on miettiä joku varasuunnitelma tällaisiin. Se että postit jäisi jakamatta yhtenä päivänä on aika pieni asia verrattuna siihen, että kotihoito ei pääse paikalle kun sovittu on.

Vierailija
6/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitää täällä oon katsonut, niin ilmaispostia (mainoksia, ilmaislehtiä) jaetaan vanhoilla autonkotteroilla, toinen ajaa ja toinen työntää ikkunasta postit laatikoihin. Ei oo vaikeata hommaa.

Ei vaikeata, mutta maksetaanko sama tuntipalkka molemmille?

Vierailija
7/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tuota tullut aikanaan jaettua kun sunnuntainlehtiä jaoin. Kyllä se onnistuu vaikka ohjaus on vasemalla.

Vierailija
8/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä=Kytkin ei kauan kestä jatkuvaa pysähtelyä ja liikkeelle lähtöä.

Vierailija
9/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia monessa ammatissa, että oma auto vaaditaan, ja maksellaan murusia sen käytöstä. Ja niin moni nielee tuon, jotta isot pomot saavat parempaa tulosta ja itse palkkaa, olla hädin tuskin tulee toimeen.

Paljonko sun mielestä sen km-korvauksen siis pitäis olla? Tuo korvaus siis ihan oma asiansa, pieni palkka tietenkin oma lukunsa.

Itse siis tein vasta pari kk osa-aikatyötä, jossa omaa autoa tarvitaan siirtymiin. Km-korvaus on mielestäni ihan hyvä, kun käytännössä puolet siitä vain menee bensoihin eli ottaa huomioon myös auton kulumisen. Toki riippui työnkuvasta eli onko pidempää ajoa vai tuollaista jatkuvasti pysähtelyä, kuten postinjako.

Vierailija
10/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä etsitään henkilöitä joilla on hyvin pitkä oikea käsi.

Vierailija
11/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sun mielestä sen km-korvauksen siis pitäis olla? Tuo korvaus siis ihan oma asiansa, pieni palkka tietenkin oma lukunsa.

Itse siis tein vasta pari kk osa-aikatyötä, jossa omaa autoa tarvitaan siirtymiin. Km-korvaus on mielestäni ihan hyvä, kun käytännössä puolet siitä vain menee bensoihin eli ottaa huomioon myös auton kulumisen. Toki riippui työnkuvasta eli onko pidempää ajoa vai tuollaista jatkuvasti pysähtelyä, kuten postinjako.

Lisäyksenä: postinjakoon en siis omalla autolla kyllä lähtisi tuolla nykyisellä km-korvauksella.

Vierailija
12/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko missään muussa työssä, jossa omaa autoa tarvitsee niin paljoa pysähdyksiä, kuin postinjaossa? Kytkin ja muu voimansiirto ei oikein tykkää jatkuvista pysähdyksistä ja liikkeellelähdöistä

Vierailija
13/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko missään muussa työssä, jossa omaa autoa tarvitsee niin paljoa pysähdyksiä, kuin postinjaossa? Kytkin ja muu voimansiirto ei oikein tykkää jatkuvista pysähdyksistä ja liikkeellelähdöistä

Kommentoinkin jo, että tällä km-korvauksella en postinjakoon alkaisi. Mutta alunperin lainaamassani viestissä puhuttiin "monesta ammatista", joten puhuin itse asiasta ihan yleisesti.

Vierailija
14/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentoinkin jo, että tällä km-korvauksella en postinjakoon alkaisi. Mutta alunperin lainaamassani viestissä puhuttiin "monesta ammatista", joten puhuin itse asiasta ihan yleisesti.

Jatkanpa vielä: km-korvauksissa pitäisi ehdottomasti olla jokin porrastus sen mukaan, kuinka kuluttavaa ajo on.

Itse vain yllätyin tuosta korvauksen suuruudesta, kun nyt vasta ekaa kertaa tällainen työ tuli vastaan. Että ei se mielestäni nykyiselläänkään ole "vain murusia". Palkan suuruus tietenkin oma lukunsa, kun matalapalkka-alasta siis kyse.

Vierailija
15/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tota aamupostin ja mainosten jakoa vuoden ajan.

Autolle kovaa rääkkiä. Mulla oli manuaalivaihteinen Focus. Kytkin on kovilla. Se on joko pohjassa tai liikkeelle lähdön takia luistatuksessa. Ainetta kuluu tossa hommassa. Ja aikaa... Täytyy olla jatkuvasti ihan pöllönä ja vilkku päällä, kun joutuu ajaan väärää kaistaa. Vaarallista touhua. Olisin ostanu vanhan postiauton, mutta ei se noilla rahoilla kannattanu. Osan lähialueista jaoin polkupyörällä. Tiheät uudet alueet jakoi nopeammin pyörällä ja isoilla DIY pyörälaukuilla. Onneksi sain oikeita töitä, niin ei tarvinnu jatkaa. Rahan takiahan tota ei kannata tehdä.

Vierailija
16/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yli 80 kg tavaraa kyydissä, tulee kilometrikorvaukseen 4  senttiä/km korotusta

Jos pitää ajaa huonokuntoisilla teillä (metsätie, tietyömaa tms.) tulee 11 sentin korotus niille kilometreille.

Mutta en lähtisi.

Vierailija
17/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuo työ kannattaisi kun on sähköauto ja lataan pörssisähköllä. 53 senttiä/km on paljon enemmän kuin auton käyttökulut ja vielä kun sen saa verottomana. Houkuttelisi kieltämättä kakkostyöksi...

Vierailija
18/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuo työ kannattaisi kun on sähköauto ja lataan pörssisähköllä. 53 senttiä/km on paljon enemmän kuin auton käyttökulut ja vielä kun sen saa verottomana. Houkuttelisi kieltämättä kakkostyöksi...

Ainakin niin kauan kunnes saat pysäköintivirhemaksun, jos postia on kerrostaloihin. Laillisia paikkoja, kun ei ihan joka välissä ole. Eikä varmastikkaan kannata jättää autoa useamman sadan metrin päähän ja kantaa 100 kirjettä käsissä.

Vierailija
19/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaisiin pellefirmoihin kannata mennä, joilla ei ole varaa hankkia edes oleellisia työvälineitä. Postinjako omalla autolla. Kertoo paljon firmasta.

Vierailija
20/66 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein mainospostia jaetaan Postin entisillä, oikealta ohjattavilla automaattivaihteisilla autoilla.