Paljasta Suomen kaunein, luonnonläheisin, viihtyisin, hiljaisin, sivistynein ja jalankulkijaystävällisin idylli! Halutaan pois Helsingistä, ...
Mistä Suomesta löytyisi tällainen?
- kauniita, vanhoja rakennuksia
- ei liikennemelua, pyörällä ja jalkaisin helppo kulkea
- harrastusmahdollisuuksia, taidetta, ravintoloita
- koskematonta luontoa, metsiä ja mielellään meri lähellä
- Suomen parhaat koulut
- korkeakoulutetut, sivistyneet asukkaat
Kommentit (510)
Ja Porvoota, Naantalia, Sipoota sekä Sipoota.
Turku muuten, mutta ei todellakaan ole jalankulkijaystävällisin.
Vierailija kirjoitti:
Turku muuten, mutta ei todellakaan ole jalankulkijaystävällisin.
Onhan sinne tulossa Ratikka? Toki se menee Varissuolle, mikä on vähän riski.
Mistä saa tietoa asukkaiden koulutustasosta ja sivistyneisyydestä?
Kristiinankaupunki, Parainen, Tammisaari
Monellakin paikkakunnalla voi osittain olla näitä piirteitä, mutta esimerkiksi korkeakoulutettu väki asuu isoissa kaupungeissa. Siellä on sitten muutakin väkeä pakosti. Kehyskunnat edellyttävät kahden auton pitämistä ja autoilukeskeistä elämäntapaa.
Naantalia ehdottaisin itse. Auto on oltava.
Valkeala, Kouvolassa. Tosin täällä ei ole "kuin järviä ja joki". Eikä joka nurkalta löydy vanhoja rakennuksia. Mutta muuten huippupaikka. Olen asunut lukuisilla eri paikkakunnilla ja toistaiseksi ei parempaa ole tullut vastaan. Talot maksaa kyllä enemmän kuin jossain muissa landekylissä. Täällä kun on paljon yrittäjiä ja tulotasot korkeammat.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa tietoa asukkaiden koulutustasosta ja sivistyneisyydestä?
Koulutustasosta kertovat tilastot.
https://pxdata.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__vkour/statfin_vk…
Vierailija kirjoitti:
Monellakin paikkakunnalla voi osittain olla näitä piirteitä, mutta esimerkiksi korkeakoulutettu väki asuu isoissa kaupungeissa. Siellä on sitten muutakin väkeä pakosti. Kehyskunnat edellyttävät kahden auton pitämistä ja autoilukeskeistä elämäntapaa.
Auto on jo, mutta ajatus olisi liikkua arjessa pääasiassa jalan, pyörällä ja julkisilla jos kaupungissa sellaiset toimivat. Hyötyliikuntaa, jossa mieli lepää ja lapsille kehittyy hyvät liikuntatottumukset.
Vanhat pikkukaupungit täyttävät vaatimukset, jos niissä on matkailua ja sen vuoksi kulttuuria ja ravintoloita. Väestö ei ole kovin koulutettua, koska paikkakunnilla ei ole sen enempää työpaikkoja akateemisille kuin muissakaan samankokoisissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Valkeala, Kouvolassa. Tosin täällä ei ole "kuin järviä ja joki". Eikä joka nurkalta löydy vanhoja rakennuksia. Mutta muuten huippupaikka. Olen asunut lukuisilla eri paikkakunnilla ja toistaiseksi ei parempaa ole tullut vastaan. Talot maksaa kyllä enemmän kuin jossain muissa landekylissä. Täällä kun on paljon yrittäjiä ja tulotasot korkeammat.
Voin sanoa, että Kouvola ei täytä näitä kriteerejä millään tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän täytyy olla vitsi.
Tai kotipaikkasokeutta. Kukaan ulkopaikkakuntalainen ei harkitse muuttoa Kouvolaan, ainakaan jos on yhtään järkeä päässä. Ruma, ahdasmielinen, taantunut ja oikeastaan kuolemaa tekevä pitäjä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Naantalissa on oltava auto? Jos idylliseen vanhaan osaan muuttaa ei tarvitse autoa. Jonnekin laitaman taajamiin ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat pikkukaupungit täyttävät vaatimukset, jos niissä on matkailua ja sen vuoksi kulttuuria ja ravintoloita. Väestö ei ole kovin koulutettua, koska paikkakunnilla ei ole sen enempää työpaikkoja akateemisille kuin muissakaan samankokoisissa kaupungeissa.
Näin. Käytännössä "idylli" elää muutaman kesäkuukauden turisteista. Mekein mikä tahansa käy kesällä. Sitten kun eletään marraskuun loppua, on eri asia. Jos joutuu käymäån tosiasiallisesti ainakin joskus työpaikalla Helsingissä, harppi kannattaisi olla max 100 km Helsingin ympärillä. Es
On mietitty mm. Turkua ja Turun seutua, Hankoa ja Fiskarsia.