Nyt minäkin ymmärrän ajattelemattomat mökkivieraat
Ensimmäinen mökkikesä. Vieraat kutsui itse itsensä, ei siinä mitään. Mutta sotkua tullut hirveästi. Mukana tuotiin yhdelle päivälle ruoat itselle. Ei siinä mitään, meillä on ruokaa, mutta olisi ollut kiva saada esimerkiksi maitoa tms, jota varattu vaan kahveihin ja matkaa kauppaan on. Aamulla herätellään keittämään kahvia ja syömään (mökkiläisten eväitä) Ruoatkin täytyy valmistaa valmiiksi, kun vieraille tulee nälkä. Kaikki on huonosti. Liikaa itikoita. Liian kuuma, liian kylmä. En tästä nyt tosiaankaan mitään negatiivista jaksa nostaa, mutta opin kyllä kerrasta :D Uskomatonta.
Kommentit (46)
En usko. Kertaakaan en ole oman elämäni aikana törmännyt vieraisiin, jotka odottaa palveluksia ja hyödyntää häikäilemättä toisten ruokia tmv. ilman vastavuoroisuutta. Ja vielä päälle valittaa asioista.
Vierailija kirjoitti:
En usko. Kertaakaan en ole oman elämäni aikana törmännyt vieraisiin, jotka odottaa palveluksia ja hyödyntää häikäilemättä toisten ruokia tmv. ilman vastavuoroisuutta. Ja vielä päälle valittaa asioista.
Ei tarvitse uskoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin mitäköhän muka opit?
Että valitsen vieraani erittäin tarkoin.
Toivat ruokaa vain itselleen, eivät teille eikä maitoakaan tarjottu?
Kummallista porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun seuraava lokkilauma tulee kutsumatta pihalle niin menet sanomaan että tänne ette ole tervetulleita, häipykää. Ei suomalaisista ole niin suoraan toimintaan, kärsitään vaan ja kitistään selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä on, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun seuraava lokkilauma tulee kutsumatta pihalle niin menet sanomaan että tänne ette ole tervetulleita, häipykää. Ei suomalaisista ole niin suoraan toimintaan, kärsitään vaan ja kitistään selän takana.
Minä pystyn kyllä sanomaan. Kuten tästäkin ketjusta näkee, osa ei edes usko että tällaista on. En minäkään aiemmin uskonut. Tavallaan ymmärrän sen, että jos itsellä ei esimerkiksi ole mökkiä niin ei tule ajatelleeksi, että täällä ei samalla tavalla ole elintarvikkeita / niitä pitää hakea kauempaa. Imurointikaan ei onnistu niin, että johto vaan seinään.
Vierailija kirjoitti:
Möin mökkini koska siitä tuli kestikievari. En vaan jaksanut.
Oli sitten miten odotettu ja toivottu vierasjoukko kesäpaikassa tai kotona, on se jälkiselvittely raskainta. Valmistelu voi olla kivaakin. Mutta tyhjät pullot, käsinpestävät viinilasit, roskat, likaiset liinavaatteet, pöytäliinat, ehkä sotkuja huonekaluissa, sauna asia erikseen. Vieraat poistuvat ja takavalojen kadottua alkaa se jälkien selvittely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä näitäkään ollut itse valinnut, vaan tulivat kutsumatta. Etkä sinä tehnyt muuta kuin passasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Möin mökkini koska siitä tuli kestikievari. En vaan jaksanut.
Outoa. Ei minun mökilleni tule kukaan, jos en itse niin halua. Koskee niin tuttuja kuin tuntemattomiakin.
Vierailija kirjoitti:
En mäkään usko. Mulla on ollut vuosikymmenet mökkivieraita eikä tällaista ole ollut koskaan. Tosin mä puhun asioista suoraan ja esim. pyydän tuomaan maitoa jos sitä on vähän ja kauppaan pitkä matka. En oleta että vieraat arvaavat että mitä pitää tuoda. Joku kommunikaatio-ongelma niillä on, jotka aina törmäävät tällaiseen. Jos heidän läheiset oikeasti ihan tarkoituksella haluaisivat heitä hyväksikäyttää, niin miten heillä alunperinkään on sellaisia ihmisiä ystäväpiirissään ja millaiset suhteet heillä muuten on mökin ulkopuolella?
Kommunikaatiota neuvoisin myös sille joka valitti kun joutuu siivoamaan mökin vieraiden jäljiltä. Meillä oli viime viikonloppuna mökkivieraita, sunnuntaiaamuna herätessä oli aikamoinen kaaos monen ihmisen, saunomisten, illanistumisten ja ruokailuiden jäljiltä. Aamupalojen ja -uintien jälkeen neuvoin jokaiselle tehtävät, miten paikat saadaan siistiksi. En siis olettanut että vieraat osaavat oma-aloitteisesti tehdä tarvittavat tehtävät. Siistiä saatiin ja kaikilla hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Oli sitten miten odotettu ja toivottu vierasjoukko kesäpaikassa tai kotona, on se jälkiselvittely raskainta. Valmistelu voi olla kivaakin. Mutta tyhjät pullot, käsinpestävät viinilasit, roskat, likaiset liinavaatteet, pöytäliinat, ehkä sotkuja huonekaluissa, sauna asia erikseen. Vieraat poistuvat ja takavalojen kadottua alkaa se jälkien selvittely.
Toivottavasti et ole se joka ei pyydä apua ja vaikka ihmiset jopa kysyisivät voiko tehdä jotain niin sanoo vaan kaikkeen että ei tarvitse, kyllä minä hoidan. Sitten valittaa jälkikäteen kuinka oli raskasta.
Mökillähän toimitaan siten miten emäntä ja isäntä sanoo.
Mökkivieraat töihin ensin aina. Aina löytyy rikkaruohoja kitkettäväksi ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä näitäkään ollut itse valinnut, vaan tulivat kutsumatta. Etkä sinä tehnyt muuta kuin passasit.
Kuten sanoin, tämä oli ensimmäinen kerta. Täysin uusi tilanne. Jatkossa osaan toimia eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin, tämä oli ensimmäinen kerta. Täysin uusi tilanne. Jatkossa osaan toimia eri tavalla.
Sulla oli monta päivää aikaa nytkin toimia toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten valitset itse itensäkutsuvat vieraat?
Vierailija kirjoitti:
Mökillähän toimitaan siten miten emäntä ja isäntä sanoo.
Mökkivieraat töihin ensin aina. Aina löytyy rikkaruohoja kitkettäväksi ym.
Monet mökit ovat ilman puutarhaa ja nurmikkoa.