Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka hoitaa yksineläjän hautaamisen ja muut asiat?

Vierailija
23.06.2023 |

Ystäväni kuoli yllättäen. Hän odotteli muutaman vuoden kuluttua koittavaa eläkettä innoissaan, koska halusi päästä harrastuksensa pariin ilman työaikojen rajoituksia.

Ystäväni on hyvin järjestelmällinen ja kauaskatseinen, mutta en ole varma siitä, onko hän valmistautunut äkilliseen kuolemaansa. Hänen ainoat sukulaisensa ovat hyvin vanhat vanhemmat.

Kuka hoitaa vainajan hautaamisen ja muut asiat, jollei järjestelyjä ole olemassa? Otetaan keksityksi esimerkiksi vaikka ihminen, jolla on elämäntyönään vanhat moottoripyörät ja iso verstas täynnä työkaluja niitä varten. Mitä niille tapahtuu? Kääriikö joku huutokauppias voitot taskuihinsa vai onko mahdollista, että omaisuus hoituu hänen vanhempiensa hyväksi, kuten kuuluisikin?

Kommentit (258)

Vierailija
241/258 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan viranomaiset,luulisin.

Vierailija
242/258 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset voi järjestää kuka tahansa. Kuka järjestää ainakaan niiden iäkkäiden vanhempien hautajaiset, ehkä samat henkilöt voisi auttaa vanhempia niissä järjestelyissä myös tässä tilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/258 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat perivät lapsen, jos lapselta ei jää rintaperillisiä.

Niin mutta kuka hoitaa käytännön asiat kun vanhemmat ovat iäkkäitä? 

Kuolinpesänhoitaja, useimmiten lakimies

Mutta kuka hoitaa tuon kuolinpesänhoitajan hoitamaan ne käytännön asiat? Tosi moni tässä ketjussa kertoo sen tahon joka ne hoitaa, mutta sitä ei ymmärretä yhtään että jostainhan sille pitää se toimeksianto tulla.

Ja kuka sen tekee, jos/kun vanhemmat ei enää kykene asioista huolehtimaan itsenäisesti vaikka vielä kotonaan asuvatkin ja se joka heistä sekä heidän asioistaan huolehti heidän puolestaan onkin nyt kuollut? Ei näillä ole automaattisesti mitään "varamiestä" vaan jos hän ei asioita hoida, niin sitten niitä

Hirveän monta kertaa tullut esille, että sosiaalitoimen virkahenkilökoneisto sen hoitaa. Kenenkään asioita ei ole jätetty hoitamatta. Sossulla on henkilöt jotka hoitaa näitä asioita.

Vierailija
244/258 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka hoitaa ongelmaisen perheen vastaavat?

Vierailija
245/258 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän siihen juristi hommata asioita hoitamaan. Jos omaisuus huutokaupataan, huutokaupan tuotto menee perikunnalle, joka maksaa huutokaupan järjestäjälle asianmukaisen palkkion. Jos ei lain määrittämiä perillisiä ole, eikä testamenttia, silloin omaisuus menee valtiolle, ja joskus osin myös sille kunnalle, missä vainaja asui.

Jokin aika sitten kuin jutun kehitysvammaisesta ihmisestä, joka oli perinyt vanhempiensa miljoonaomaisuuden. Ei ollut perillisiä hänellä. Tämä vammainen ei ollut itse oikeustoimikelpoinen, joten ei ollut omaa testamenttiakaan hänellä. Vanhempien tekemän testamentin perusteella osa omaisuudesta meni sille laitokselle, joka oli hoitanut tätä kehitysvammaista henkilöä vanhempiensa kuoleman jälkeen. Muu osa perinnöstä meni kaupungille ja valtiolla.

Mutta kuka tuon juristinkaan hommaa hoitamaan hommaa, jos ei ole omaisia tai ne ainoat omaise

Sairaalan sosiaalihoitaja ottaa yhteyden vainajan kotikunnan sos.viranimaisiin, jotka alkavat järjestellä asiaa.

Muutoinhan se sairaalassa kuollut potilas, jäisi ja venyisi siellä sairaalan ruumishuoneen kylmiössä ikuisesti.

Kotiin kuolleen yksin eläneen vainajan luona käyvät poliisit.  Viedään sairaalaan tms.selvitettäväksi tarviiko tehdä ruumiinavaus.

Siitä sitten samoin lähtee selvitys jatkosta.   Jos kotona kuollut on kotihoidon piirissä, heillä on jo valmiina tietoa vainajan lähisuhteista.

Vierailija
246/258 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen setä kuoli yksinäisenä. Mies, minä ja yksi miehen serkku hoidettiin käytännön asiat ja paperiasiat. Tyhjäsimme asunnon, hävitimme irtaimiston (toki jotain muistoesineitä jäi suvulle), teimme perunkirjat jne, järjestimme hautajaiset jne. Kuolinpesästä taisi olla osakkaita noin 16 kpl mutta osa vanhoja sisaruksia jotka eivät kyenneet enää tekemään mitään ja suuri osa jo kuolleiden sisarusten lapsia tai lapsenlapsia. Osaa ei kukaan meistä ollut koskaan nähnyt eli aivan vieraita ihmisiä ja asuivat kaukana. Osa jopa ulkomailla. Me hoidimme asiat koska olimme auttaneet setää hänen eläessään ja asuimme lähimpänä häntä. Jaettavaa ei jäänyt vaan kuolinpesä jäi velkaiseksi. Mutta asiat tuli kuitenkin hoidettua talkoo hengessä.

Miten serkku tai muu ei-aivan-lähisukulainen saa "luvan" hoitaa vainajan asioita? Millainen paperityö tähän liittyy, jollei mitään ol

Keneltä lupa esim. hautajaisten järjestämiseen sitten pitäisi saada?

Viralliset asiat taas annetaan lakimiehen hoidettavaksi. Jos varallisuudesta ei ole täyttä selvyyttää niin oikeusaputoimistoon kannattaa jonkun ottaa yhteyttä. 

Vierailija
247/258 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eno kuoli syksyllä 2019. Siellä helvetissä se on istunut mukavan pehmeällä tuolilla ja katsellut monitoreista eloonjääneiden sukulaisten elämää maan päällä hänen kuoltuaan. Katsellut on nauraa höhöttäen kaikkia koronarajoitteita, kuten maskit naamalla joka paikkaan menemistä yms., tolkutonta elämisen kallistumista, bensa, sähkö, asuminen jne. Yleensäkin tätä kaikenlaista kärvistelyä täällä kriisien keskellä huonoja uutisia kuunnellen. Näille se on siellä hirnunut ja paukutellut sitten henkseleitään, että perkele kun tuli kuoltua hyvään aikaan! Just oikeaan aikaan. 

Jos tiedätte jonkun vuonna 2019 kupsahtaneen mulkeron, niin on väärin ajatella, että hyvä kun kuoli, siitäs sai ihan ansaitusti. Siis v..tu sehän on ollut siunaus eikä mikään rangaistus tai kosto isien synneistä. Taas saivat palkinnon, kun pääsivät täältä ns. hyvän sään aikaan. Meitähän täällä on syksystä 19 asti ruoskittu ja rangaistu niin maan perkeleesti, vaikkei olla edes mitään pahaa tehty. Mutta kuka on väittänytkään, että elämä olisi reilua?😅

Vierailija
248/258 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten serkku tai muu ei-aivan-lähisukulainen saa "luvan" hoitaa vainajan asioita? Millainen paperityö tähän liittyy, jollei mitään ol

Jollei serkku (tai vaikka naapuri) kuulu kuolinpesään, hän voi hoitaa asioita kuolinpesän osakkaiden valtakirjalla. Itse hoidin kaikki isäpuoleni hautaukseen, perunkirjoitukseen yms liittyvät asiat valtakirjalla, jonka äitini kuolinpesän ainoana osakkaana allekirjoitti. Jos äitiäni ei olisi enää isäpuoleni kuollessa ollut, ja isäpuoleni sisarukset olisivat halunneet minun silti hoitavan asian, olisivat vainajan sisarukset (ja kuolleen sisaruksen lapset) voineet allekirjoittaa valtakirjan minulle.

Vierailija
249/258 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollei serkku (tai vaikka naapuri) kuulu kuolinpesään, hän voi hoitaa asioita kuolinpesän osakkaiden valtakirjalla. Itse hoidin kaikki isäpuoleni hautaukseen, perunkirjoitukseen yms liittyvät asiat valtakirjalla, jonka äitini kuolinpesän ainoana osakkaana allekirjoitti. Jos äitiäni ei olisi enää isäpuoleni kuollessa ollut, ja isäpuoleni sisarukset olisivat halunneet minun silti hoitavan asian, olisivat vainajan sisarukset (ja kuolleen sisaruksen lapset) voineet allekirjoittaa valtakirjan minulle.

Viime kädessä joku oikein kiero asianajaja allekirjoittaa valtakirjan. Asianajaja Mac Luikuri.

Vierailija
250/258 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO,    Hautajaiset maksetaan. 

lähtökohtaisesti vainajan omista varoista. Mikäli varoja ei ole eivätkä omaisetkaan halua tai pysty

maksamaan hautajaisia, laskut maksaa vainajan viimeisin kotikunta. Jos vainajalla ei ole ollenkaan sukulaisia, kunnan sosiaalitoimi voi hoitaa kaikki järjestelyt  asioita voi hoitaa, poliisi, maistraatti, , sosiaalitoimi ja 

mutta helpoimmin asiat järjestyvät etukäteen hautaustoimiston kautta.

Vierailija
251/258 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NO,    Hautajaiset maksetaan. 

lähtökohtaisesti vainajan omista varoista. Mikäli varoja ei ole eivätkä omaisetkaan halua tai pysty

maksamaan hautajaisia, laskut maksaa vainajan viimeisin kotikunta. Jos vainajalla ei ole ollenkaan sukulaisia, kunnan sosiaalitoimi voi hoitaa kaikki järjestelyt  asioita voi hoitaa, poliisi, maistraatti, , sosiaalitoimi ja 

mutta helpoimmin asiat järjestyvät etukäteen hautaustoimiston kautta.

Emmä pysty mitään hautajaiskuluja maksamaan, en edes osaa siitä (nostaa kädet pystyyn). Tai pystyn, mutta kun rahat lähtee kädestä nopeammin kuin Ellun kanat pihasta, niin en maksa. Mä otan perintö rahat.

Vierailija
252/258 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen metsät ja kylät on täynnä autiotaloja, jossa on huonekalut sun muut. Omistaja kuollut. Ei niitä röttelöitä kukaan huoli niin sinne jäävät. En tiedä mitä tapahtuu arvokiinteistölle. Ehkäpä ahne valtio haluaa siitä rahat.

Vierailija
253/258 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen metsät ja kylät on täynnä autiotaloja, jossa on huonekalut sun muut. Omistaja kuollut. Ei niitä röttelöitä kukaan huoli niin sinne jäävät. En tiedä mitä tapahtuu arvokiinteistölle. Ehkäpä ahne valtio haluaa siitä rahat.

On se hyvä ,jos joku taho haluaa! Mitä väliä ,kuka hautaa. Jos ei sukulaiset tai kukaan muu  halua panna maahan ,siis haudata ,ni kaitpa sen tekee yhteiskunta.Ei oo vainajan ongelma.

Vierailija
254/258 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen kannattaa jo eläessään ja hyvässä terveydessä ollessaan tehdä hautaustahto ja testamentti valmiiksi. Siinä säästää omaiset monelta ongelmalta, eikä tarvitse kenenkään arvuutella, millaiset hautajaiset vainaja olisi halunnut jne.

Koskaan ei tiedä, milloin lähdön hetki tulee. Tai sitä, jos vaikka sairastuu eikä enää ehdi tai pysty näitä päätöksiä itse tekemään.

Vierailija
255/258 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen kannattaa jo eläessään ja hyvässä terveydessä ollessaan tehdä hautaustahto ja testamentti valmiiksi. Siinä säästää omaiset monelta ongelmalta, eikä tarvitse kenenkään arvuutella, millaiset hautajaiset vainaja olisi halunnut jne.

Koskaan ei tiedä, milloin lähdön hetki tulee. Tai sitä, jos vaikka sairastuu eikä enää ehdi tai pysty näitä päätöksiä itse tekemään.

Miksi omaisten pitäisi järjestää hautajaiset mun tahtoni mukaan? Pitäkööt sellaiset hautajaiset mihin on varaa ja millaiset jaksavat järjestää.

Vierailija
256/258 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi omaisten pitäisi järjestää hautajaiset mun tahtoni mukaan? Pitäkööt sellaiset hautajaiset mihin on varaa ja millaiset jaksavat järjestää.

Kuolinpesän varoista hautajaiset ensisijaisesti maksetaan. Eli vainajan rahoista.

Toki omaiset voi myös itse kaivaa kuvetta ja maksaa pippalot, mutta en ymmärrä mitä järkeä siinä olisi jos kuolinpesällä on riittävästi varallisuutta. 

Kyllä minä ainakin toivoisin, että lähimmäiset järjestäisivät minulle toiveitteni mukaisen tilaisuuden ja hautauksen, koska minä sen myös maksan.

Vierailija
257/258 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin niin, se on Pågen. Siis eihän se vainaja ole missään sivummalla katselemassa hänen hautajaisseremonioitaan, eikä tule siitä edes tekstarilla napisemaan, että voi hiton tollot, miten huonosti järjestitte. Edes kukat eivät olleet oikean värisiä ja kahvikin oli väärää paahtoa. Hei, mun pitäisi pystyä lepäämään täällä haudassa! Näin ollen on ihan turha miettiä päätään puhki jostain vainajan tahdosta. 

Vierailija
258/258 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnan sosiaalitoimi huolehtii jos ei ketään muuta. Halvimmalla mahdollisella tavalla kuopataan eikä muistotilaisuutta pidetä.

Muistotilaisuus pidetään varmasti. Häntä rakasti niin moni.

ap

Vaikka, niin kuka sen tilaisuuden järjestää ja hoitaa kustannukset?