Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko niin, että testamentti pitää hyväksyä vaikka ei edes tiedä, mitä ehkä on tulossa vai onko mitään?

Vierailija
23.06.2023 |

Tuli allekirjoitettavaksi testamentin hyväksyminen, vaikka en tiedä mitä olen hyväksymässä.

Onko kenelläkään kokemusta moisesta?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hitto täällä on ensimmäisenä aina alapeukuttamassa olipa aloitus mikä hyvänsä!!!

Vierailija
2/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli joku pyysi sinua allekirjoittamaan testamenttinsa? Olemaan todistaja? Ei ole kyse hyväksynnästä, eikä sinun tarvitse tietää sisältöä.

Allekirjoita vain siinä tapauksesssa, että et ole lähisukua tälle ihmiselle. Allekirjoittaja ei saisi olla testamentin edunsaaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunkirjoituksessa voit kieltäytyä perinnöstä. Testamentissa ei tarvita perinnönsaajan hyväksyntää eikä tuolla sinun allekirjoituksella ole merkitystä ellet sitten ollut testamentin todistaja.

Vierailija
4/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lta tarvitaan tarkempia lisätietoja. Muuten tässä vastataan tuhanteen eri asiaan.

Vierailija
5/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menny puurot ja velli sekasin nyt.

Todistajaksi vai mihin?

Eikö ihmiset osaa lukea finlexiä?

Vierailija
6/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei testamenttia tarvitse mitenkään hyväksyä ja jos olet perikunnan osakas saat sen luettavaksi.

Vierailija
7/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti tarkoittaa sitä, että on tehty testamentti, jossa omaisuus on testamentattu jollekin/joillekin eli on ohitettu ns. perintökaaren mukainen järjestys (ainakin osittain) ja täten testamentti hyväksytetään näillä, jotka jäävät ns. ilman.

Esim. äitini setä testamenttasi omaisuutensa yhden sisaruksensa lapsille ja testamentti hyväksytettiin näillä kaikilla muilla, joilla olisi ollut ilman testamenttia laillinen perintöoikeus tähän omaisuuteen.

Vierailija
8/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse.

Ap tarkoittanee samanlaista tilannetta kuin jossa itse olin pari vuotta sitten. Eli joku kaukaisempi sukulainen on kuollut ja ap teoriassa kuuluu perintökaaren mukaiseen perikuntaan, mutta sukulainen on tehnyt toisenlaisen testamentin. Tässä tapauksessa aapeetä pyydetään ilmoittaman, että hån hyvåksyy (tai ei hyväksy) kyseisen testamentin. Jos hän ilmoittaa asiasta jo nyt, se säästää perunkirjoittajan ja ositussopimuksen tekijöiden aikaa ja mahdollisesti heidän asianajojkulujaan (jos hommaan on palkattu lakimies). Mutta aapeellä ei ole mitåån velvollisuutta luvata tässä vaiheessa vielä mitään.

Jollei hän nyt ilmoita hyvåksyvänsä testamenttia, hän pysyy perikunnan jåsenenä ja saa tiedot perunkirjoituksesta - ja voi ilmoittaa sen jälkeen hyväksyykö testamentin vai ei. Tämä on ihan hyvä, luvallinen vaihtoehto. Oma lakimieheni suositteli sitä.

Vierailija
9/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäselvä aloitus, mutta ei todistaminen ole hyväksymistä.

Ehkä  hän on saanut perunkirjoittajalta kirjeen, jossa kysytään, hyväksyykö testamentin vai vaatiiko lakiosaa, jos on rintaperillinen.

Ei tietenkään sitä tarvitse hyväksyä, jos ei edes tiedä sisältöä! Olisi kannattanut pyytää siitä kopio (joka on yleensä siinä kirjeessä mukana) tai vaikka lukemaan ääneen. Jos on ihan oikeasti hyväksynyt ja olisi testamentin tekijän rintaperillinen, siinä meni lakiosa sivu suun,

Vai oliko kyse siitä, että hän sai vasta tiedon testamentin olemassaolosta?

Vierailija
10/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäselvä aloitus, mutta ei todistaminen ole hyväksymistä.

Ehkä  hän on saanut perunkirjoittajalta kirjeen, jossa kysytään, hyväksyykö testamentin vai vaatiiko lakiosaa, jos on rintaperillinen.

Ei tietenkään sitä tarvitse hyväksyä, jos ei edes tiedä sisältöä! Olisi kannattanut pyytää siitä kopio (joka on yleensä siinä kirjeessä mukana) tai vaikka lukemaan ääneen. Jos on ihan oikeasti hyväksynyt ja olisi testamentin tekijän rintaperillinen, siinä meni lakiosa sivu suun,

Vai oliko kyse siitä, että hän sai vasta tiedon testamentin olemassaolosta?

Ei tarvitse olla edes rintaperillinen. Kuka vaan perinkunnan jäsen voi kiistää testamentin. Seuraako kiistämisestä mitään muuta kuin lisäkuluja ja ketutusta on toinen asia, mutta vi sen silti tehdä, ja jos joku tekee niin, se vaikuttaa siihen, miten nopeasti ja minkä kiemuroden kautta perinnön voi jakaa. Siitä tässä on kyse.

Vierailija
11/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sukulainen ja perimässä monen muun sukulaisen kanssa. Mutta ihmetyttää tämä , että pitää hyväksyä testamentti, josta ei tiedä tuon taivaallista. Yks sukulainen vakuutti , ettei miinukselle jää, kun sanoin, että kunhan ei miinukselle jäädä tuon takia saatikka ,että jotain harmia tulisi tai että se , jos allekirjoitan ja hyväksyn sen testamentin niin ettei se vaan velvoita minua sen jälkeen johonkin myöhemmin johon menisi rahaa?

Vierailija
12/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli joku pyysi sinua allekirjoittamaan testamenttinsa? Olemaan todistaja? Ei ole kyse hyväksynnästä, eikä sinun tarvitse tietää sisältöä.

Allekirjoita vain siinä tapauksesssa, että et ole lähisukua tälle ihmiselle. Allekirjoittaja ei saisi olla testamentin edunsaaja.

Ei kai nyt mitään paperia allekirjoiteta lukematta sen sisältöä.

Vierailija
13/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sukulainen ja perimässä monen muun sukulaisen kanssa. Mutta ihmetyttää tämä , että pitää hyväksyä testamentti, josta ei tiedä tuon taivaallista. Yks sukulainen vakuutti , ettei miinukselle jää, kun sanoin, että kunhan ei miinukselle jäädä tuon takia saatikka ,että jotain harmia tulisi tai että se , jos allekirjoitan ja hyväksyn sen testamentin niin ettei se vaan velvoita minua sen jälkeen johonkin myöhemmin johon menisi rahaa?

Edellinen, Ap ja lisään vielä, että ei ole todistamisesta kyse vaan minun pitää hakea kaksi todistajaa .

Ap

Vierailija
14/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä allekirjoita, jos et ole nähnyt testamentin sisältöä. En nyt ihan ymmärrä mihin sinulta ollaan vaatimassa allekirjoitusta.

Vierailija
15/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoija numero 8 vastasikin tähän, kiitos. -Ap

Vierailija
16/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en allekirjoittaisi näillä tiedoilla. kuten aiemmin on mainittu, saat testamentin sisällön tietoon myöhemmin jolloin voit tehdä päätöksen oikeilla tiedoilla. Etkä varmasti menetä mitään.

Vierailija
17/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaja 7 jatkaa... Googleta "testamentin hyväksyminen" ja sen jälkeen "testamentin moittiminen". Ymmärrät sen jälkeen miten asiat etenee ja missä tapauksessa voi ja kannattaa testamenttia edes moittia.

Vierailija
18/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä testamentin myötä tehdään perunkirjoitus, jossa nähdään mikä on kuolinpesän varallisuus tai varattomuus.

Vierailija
19/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle ei tule tästä myöhemmin mitään muita seuraamuksia kuin että et enää ole osa perikuntaa, etkä saamitään perintöä. Kuluja ei voi tulla.

Mutta sun olisi kyllä pitänyt saada tässä vaiheessa kopio testamentista. Minå ainakin sain. Se oli niin epämääräinen, että sen olisi hyvin voinut kiistääkin, mutta ajattelin, että en siihen ryhdy. Sen sijaan halusin tietää, mitä perintö sisälsi ja siksi odotin perukirjaa ennen kuin ilmoitin että en aio kiistää testamenttia. (Jos siellä ollisi olut jotain sukutavaroita, valokuvia tai kirjeitä, olisin ehkä voinut olla niistä kiinnostunut. )

Vierailija
20/24 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle ei tule tästä myöhemmin mitään muita seuraamuksia kuin että et enää ole osa perikuntaa, etkä saamitään perintöä. Kuluja ei voi tulla.

Mutta sun olisi kyllä pitänyt saada tässä vaiheessa kopio testamentista. Minå ainakin sain. Se oli niin epämääräinen, että sen olisi hyvin voinut kiistääkin, mutta ajattelin, että en siihen ryhdy. Sen sijaan halusin tietää, mitä perintö sisälsi ja siksi odotin perukirjaa ennen kuin ilmoitin että en aio kiistää testamenttia. (Jos siellä ollisi olut jotain sukutavaroita, valokuvia tai kirjeitä, olisin ehkä voinut olla niistä kiinnostunut. )

Jokainen saa testamentata omaisuutensa kenelle haluaa (poislukien rintaperillisen lakiosa). Testamentin moittimiseen pitää olla pätevät perusteet esim. joku on painostanut testamentin tekijää tai hän on ollut siinä kunnossa, että ei ole ymmärtänyt tekemäänsä tai testamentissa on muotovihe. Ei siinä ole kyse mistään, että joku voisi olla kiinnostunut sukutavaroista ja haluaakin ne itselleen. Kuinka pihalla ihmiset ovat näistä asioista...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme