Onko typerää haaveilla vielä nelikymppisenä, että lähtisi merille?
Täytän siis pian 40v. Nuorena jo halusin "merimieheksi", mutta silloin ei tullut lähdettyä, oli vielä harvinaista että naiset on töissä laivalla. Mutta joku sinne vetää edelleen. Opiskelen juuri uutta ammattia, mutta tästä olisi mahdollista jatkaa korkeakoulun kautta töihin laivalle. Siis huolto/ylläpitotöihin. Lähinnä este on lapset ja lemmikit. Olen sinkku, tosin siinä vaiheessa kun kaikki koulut olisi käyty, lapset olisi jo lähes lukioikäisiä. Mutta itsekin olisi jo 45v.
Kommentit (21)
Niin, opinnotkin olisi kohtuullisen matkan päässä, 100km. Mutta niin, onhan tässä vielä ainakin vuosi aikaa vielä pohtia.
Ei sitä kukaan puolestasi päätä, mahdollista se toki on, jos olet fiksu kaveri.
Ei tietenkään ole. Sinulla on eläkeikään jäljellä vielä yli 20 vuotta, joten hyvin ehdit uuden ammatin hankkia ja siinä toimia monia monia vuosia.
Lapset kasvaa ja itsenäistyy, se ei välttämättä ole este mutta lemmikkien kanssa sinun täytyy kyllä miettiä mitä teet. Itse en pystyisi luopumaan itse vastuulleni ottamista eläimistä, ellei sitten uutta taatusti luotettavaa kotia löytyisi lähipiiristä, tyyliin vanhemmat tai sisarukset voisi ottaa.
Unelma on upea ja aina kannattaa yrittää! Itämeren laivoille varmasti voisi onnistuakin, siis suomalaisen lipun alle. Ulkomaanlippuisilla laivoilla ja maailman merillä voi olla vaikeampaa, koska halpamaat tarjoaa loputtomasti halpaa merimiehistöä...
Eli olet -83 syntynyt? Miten niin sun nuoruudessa oli sen harvinaisempaa olla naisena merillä töissä kuin nykyäänkään?
Itse kysymykseen: haaveilu ei ole koskaan typerää, jos se tuo hyvää mieltä tai auttaa viemään eteenpäin kohti itselle sopivaa elämää.
No, mene ihmeessä. Hyvistä merimiehistä on ikuinen pula. Etkä ole vanha merille töihin. T. TankkerinKaptenska.
Lopeta haihattelu ja tee korkeintaan Tallinnan risteily.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta haihattelu ja tee korkeintaan Tallinnan risteily.
Miksi tuo olisi haihattelua? Merimiehet kyllä työllistyy varsin hyvin, eikä alalla ole suurta ikärasismiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli olet -83 syntynyt? Miten niin sun nuoruudessa oli sen harvinaisempaa olla naisena merillä töissä kuin nykyäänkään?
Itse kysymykseen: haaveilu ei ole koskaan typerää, jos se tuo hyvää mieltä tai auttaa viemään eteenpäin kohti itselle sopivaa elämää.
On maailma vähän muuttunut 20 vuodessa. Silloin olin vielä nuori ja epävarma muutenkin itsestäni. En tajunnut että olisi ollut mahdollisuus mihin vain, siis etenkin tekniikan alalla. Kun siihen on kiinnostusta ja osaamista. Valitsin kuitenkin toisin, olin kyllä pitkään töissä miesvaltaisella alalla. Lasten myötä vaan tipahdin työelämästä ja vaikea on ollut enää työllistyä. Siksi nytkin opiskelen.
Lähinnä toki tässä on nuo lemmikit ja tämä talo. Tosin eihän siellä merillä koko aikaa olla, etenkin jos jää johonkin tähän Euroopan alueelle. Ja hyvällä tuurilla jompikumpi lapsista haluaisi asua tässä talossa kissojen kanssa vielä opintojensa jälkeen. Koira meillä on jo vanha, ihme jos vielä vuodenkin elää. Talo on siis ihan hyvällä paikalla, on yliopisto, AMK jne lähellä. Velkaa ei enää juuri ole.
Vierailija kirjoitti:
Lähde. Mitään et menetä.
Mitään et menetä? Helppo heittää vaan kommentti mitään ajattelematta. Ao menettäisi lemmikit ja lastensa lapsuudesta osan. "Melein lukioikäinen" on vielä muutaman vuoden lapsi ja nuorena aikuisenakin osa aika lapsellisia. Mulla 19 ja 17v lapset ja haluan olla läsnä heidän elämässään. Muuten ap:n unelma kuulostaa hyvältä. Lykkäsin muutaman vuoden. Pitääkö tosiaan laivalla olla amk tutkinto? Ehkä tuossa iässä jättäisin sen väliin. Onhan siellä monenlaista työtä. Pitkiä aikoja laivalla, ja sit pitkä vapaa. Ei ao ole missään nimessä liian vanha. Tuttu teki laivalla töitä, kun lapset oli isompia, ja juttujen perusteella kuulosti mukavalta!
Just tässä iässä niitä haaveita pitää alkaa toteuttamaan, sen sijaan että vielä odottelee.
Älä mee kreikkalaiseen laivaan, saat vain kakkoseen. Perinne krekuissa!
Ei ole. Minäkin olisin halunnut merille nelikymppisenä, mutta minulla on sellainen fyysinen vamma / invaliditeetti, että minua ei suoraan sanottuna kelpuutettu. Mutta jos sinulla fysiikka ok, nii nmikäpä ettei. Onnea unelmallesi.
Minä myös haluaisin, mutta en fyysisesti pysty. Kokeile ihmeessä ap jos sinulla on kerran terveys kunnossa.
Lähde vaan. Juttele jonkun merimiehen kanssa ja kysele mikä meriväylä voisi olla hyvä seilata. Missä maksetaan palkka ajallaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde. Mitään et menetä.
Mitään et menetä? Helppo heittää vaan kommentti mitään ajattelematta. Ao menettäisi lemmikit ja lastensa lapsuudesta osan. "Melein lukioikäinen" on vielä muutaman vuoden lapsi ja nuorena aikuisenakin osa aika lapsellisia. Mulla 19 ja 17v lapset ja haluan olla läsnä heidän elämässään. Muuten ap:n unelma kuulostaa hyvältä. Lykkäsin muutaman vuoden. Pitääkö tosiaan laivalla olla amk tutkinto? Ehkä tuossa iässä jättäisin sen väliin. Onhan siellä monenlaista työtä. Pitkiä aikoja laivalla, ja sit pitkä vapaa. Ei ao ole missään nimessä liian vanha. Tuttu teki laivalla töitä, kun lapset oli isompia, ja juttujen perusteella kuulosti mukavalta!
Sitä tuossa itsekin juuri mietin, että tarvitseeko tuon AMK tutkinnon, vai riittääkö tämä mitä nyt opiskelen. Toki laiva on vähän eri kuin maissa tehtävät työt tai tehtaassa.
Minulla on nytkin lapset vain joka toisen viikon, joten sinänsä ei olisi juuri eroa vaikka laivalle lähtisi jo parin vuoden sisään. Jos siellä olisi vaikka 2 viikkoa ja sitten 2 viikkoa maissa, niin lapset voisi olla täällä aina ne viikot. Mutta joo, onhan tässä vielä aikaa suunnitella ja pohtia.
Vierailija kirjoitti:
Älä mee kreikkalaiseen laivaan, saat vain kakkoseen. Perinne krekuissa!
Ai on? Lähdenkin sinne...
Lähde. Mitään et menetä.