Hauska uusi harrastus: JÄÄJUOKSU :)
Seuraavan kerran kun naapurustosi järvessä on heikot jäät niin mene sinne harrastamaan JÄÄJUOKSUA. Se tapahtuu sillai että puet yllesi kaikkein paksuimman lämpimimmän märkäpuvun jossa tietysti myös on huppu joka pitää myös pääsi lämpimänä. Ja tietysti myös puet yllesi paksuimmat lämpimimmät märkäkengät sekä märkähanskat. Ja käsissäsi sinä pidät kaiken aikaa naskaleita. Ja siinä se harrastus sitten onkin, niin helppoa, juokse!
Juokse heikoilla jäillä. Jos putoat veteen niin senkus vaan vedät itsesi takaisin jäälle niillä naskaleilla. Sitten juokset taas. Ja jos taas putoat veteen niin senkus vaan taas vedät itsesi takaisin jäälle niillä naskaleilla. Ennemmin tai myöhemmin - joko uiden tai juosten - sinä pääset takaisin rannalle. Ja sitten onkin tämä juoksu-uinti-omanhengenpelastussessio takana. Kunnes taas seuraavana päivänä uudestaan!
Tämä harrastus kenties kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisin syksyllä jotta ehtii oppia jään käyttäytymiseen ja jäälle nousemiseen mahdollisimman pitkän aikaa ennen kuin alkaa olla ihan tappavan kylmää.
PS. Toivottavasti opit jonkin tekniikan jolla voit sitoa naskalit ranteesi ympärille jotta et vahingossakaan menetä niitä jos päästät niistä irti. Jos et kykene sitomaan naskaleita ranteisiisi niin kannattaa ehkä kantaa mukana myös varanaskaleita. Koska naskaleista riippuu henkesi selviytyminen. Kunhan selviydyt hengissä niin tämä on aivan ihana mahtava upea harrastus :)
Kommentit (4)
AP jatkaa. Tässä video joka on melkein kuin ehdottamani harrastus:
Tuo on amerikkalainen uutisvideo. Siinä mies meni "heikoille jäille". Ei mennyt harrastuksen vuoksi vaan meni pelastaakseen jäiden läpi veteen pudonneet koirat jäätymishukkumiskuolemalta. Hän meni uimaan veteen, jäitä murskaamaan, (puoli)alasti. Koska eipä siinä tilanteessa muutakaan voinut, koska eipä tavanomainen kävelylenkillä oleva ihminen voi olla tuollaiseen hätätapaukseen varautunut. Hyvä mies!
Mutta niin, minun ideani: sama juttu paitsi että mennään varautuneesti, valmistautumalla. Eli märkäpuku päälle! Ja naskalit käteen!
Ja jos joku tahtoo kertoa että olisi jokin väline jolla voisi erityisen hyvin käsivarsilla hakkaamalla murskata heikkoja jäitä - niin kertokaa vaan, kiitos! Itse en usko että ihmisvoimin kannattaa heikkoja jäitä yrittää hirveästi murskata. Luulen että siinä yrityksessä ihminen vain kuluttaisi loppuun kaikki voimansa, mutta ei saisi jäitä välttämättä yhtään hajotettua. Eli olisipas turhaa voimien tuhlaamista. Toisaalta en voi olla tästä ihan varma koska minulla ei ole yhtään kokemusta siitä että olisin uidessani yrittänyt murskata jäätä hajalle.
Mutta, mielestäni relevantimpi kysymys kuin jäiden murskaaminen: mites se jäiden päällä juokseminen? Vedessä uiminen onnistuu parhaiten räpylät jalassa. Mutta onkos olemassa minkäänlaisia räpylöitä joiden kanssa voi myös juosta jäällä? Onko kaikkien räpylöiden kanssa ihan mahdoton juosta? Eli täytyykö tämän harrastuksen harrastajan olla ihan täysin ilman minkäänlaisia räpylöitä???
Kaikki tietämäni räpylät auttavat ihan sikana vedessä uimista. Mutta kaikki tietämäni räpylät myös haittaavat ihan sikana jäällä juoksemista. Joten siksi minä lähtisin liikkeelle ilman räpylöitä. Mutta onkos olemassa räpylöitä jotka eivät hidasta juoksemista? Onko olemassa jotain kummallisia "hybridiräpylöitä" jotka sopivat sekä vedessä että maalla käytettäviksi, eli nopeuttavat uimista mutta eivät hidasta juoksemista?
Vierailija kirjoitti:
Yksin ei kannata lähteä.
Höh? Ei vielä keneltäkään muulta kuin sinulta mitään kommenttia tähän aloitukseeni? Mälsää! Niinpä minä AP joudun jatkamaan ihan yksin...
Niin, yleisesti on se yleissääntö että jos johonkin hengenvaaralliseen ympäristöön meinaa lähteä niin kannattaa lähteä kaverin kanssa mieluummin kuin yksin. Koska hätätapauksessa se kaverisi saattaa pelastaa henkesi.
Mutta minä nyt vaan tahdon pohtia sitä että miten ylipäänsä kannattaa lähteä tuollaiseen hengenvaaralliseen ympäristöön, ihan riippumatta siitä että meneekö sinne yksin tai ryhmässä. Eli mitä siellä kannattaa tehdä? Miten siellä kannattaa edetä? Millä lailla kannattaa liikkua? Minkälaisia varusteita siellä kannattaa olla? Että silleen! :)
Uusi harrastus jota voi kenties harrastaa ypöyksin mutta tottakai kaikista turvallisinta sitä on harrastaa muiden seurassa.
Te tympeät pölvästit jotka tätä keskustelupalstaa käytätte, te mitä turhimmat vauvapalstamammat! Te ette vieläkään ole kommentoineet aloitustani! Mikä teitä vaivaa! Mikä ihmeen vajavaisuus teitä estää vastaamasta? Mikä teillä oikein on? Mikä vammaisuus on diagnoosinne? Kommentoikaa aloitustani ettei minun enää tarvitse, te senkin vajaaälyiset hitaat jälkeenjääneet lehmät!
Terveisin, teidän kaikella kunnoituksella, kaikkea hyvää teille toivoen, teitä koko sielustani täysin arvostaen, AP
Yksin ei kannata lähteä.