Orpo puhui A-studiossa tuesta, jota ei ole olemassakaan
Eilisessä A-studiossa keskusteltiin sote-palveluihin ja hallitusohjelmiin tehtävistä leikkauksista. Paikalla olivat hallituksesta pääministeri Petteri Orpo (kok) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps).
Orpo selitti hallitusohjelman linjauksia:
"Minä tarkoitan asumistuen perusosalla sitä varsinaista toimeentulotukea. Mutta kyllä, siihen toimeentulotuen asumislisään, vai mikä on oikea termi, siihen tulee pieni omavastuuosuus."
Orpon mainitsemaa toimeentulotuen asumislisää ei ole olemassa. Nykyiseen perustoimeentulotukeen kuuluu perusosa. Lisäksi muina perusmenoina otetaan huomioon muun muassa asumismenot.
Orpon esikunnasta vahvistetaan, että pääministeri tarkoitti toimeentulotuen asumisosaa. Tästä löytyy kirjaus myös hallitusohjelmasta.
Hallitusohjelmassa linjataan, että sosiaaliturvaa uudistetaan yleistuen mallilla. Tavoitteena on saada aikaan yleistuki, joka sisältäisi peruosan elämiseen, asumisosan asumiseen ja harkinnanvaraisen osan viimesijaiseksi turvaksi.
Hallitus kaavailee perustoimeentulotuen asumismenoihin viiden prosentin omavastuuosuutta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/55fe773f-438d-4a62-a197-918dd437f…
Kommentit (25)
Hyvä jos toimeentulotukeen tulee omavastuu osuus. Oi ole oikein että veronmaksajat maksavat toimeentulotukiasiakkaalle koko toimeentulotuen. On paljon oikeudenmukaiseisempaa että tukea saava toimeentulotukiasiakas osallistuu omaan toimeentuloonsa myös itse niillä omilla varoillaan. Tosin Orpon 5% on aika pieni omavastuuosuus, kun esimerkiksi Juha Sipilän asumistuen omavastuuosuus on 20%.
Oli vaivaannuttavaa katsottavaa kun huomasi, ettei Orpo, eikä Riikkulikaan tiennyt yhtään mitä olivat leikkaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Oli vaivaannuttavaa katsottavaa kun huomasi, ettei Orpo, eikä Riikkulikaan tiennyt yhtään mitä olivat leikkaamassa.
Orpo varsinkin vaikutti suorastaan hikoilevan paskat housussa. Riikalla oli uho ja vouhotus päällä vielä toistaiseksi. Kovasti oli rikkaiden asiaa ajamassa, tätäkö rivipersut tosiaan halusivat?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos toimeentulotukeen tulee omavastuu osuus. Oi ole oikein että veronmaksajat maksavat toimeentulotukiasiakkaalle koko toimeentulotuen. On paljon oikeudenmukaiseisempaa että tukea saava toimeentulotukiasiakas osallistuu omaan toimeentuloonsa myös itse niillä omilla varoillaan. Tosin Orpon 5% on aika pieni omavastuuosuus, kun esimerkiksi Juha Sipilän asumistuen omavastuuosuus on 20%.
Osa toimeentulotukea saaneista on täysin tulottomia ja myös sairaita. Joten miten sellaisella ihmisellä voi olla omia varoja?
Vierailija kirjoitti:
Millä omilla varoilla, kun tt-tuen ehto on että omat varat on nollilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa toimeentulotukea saaneista on täysin tulottomia ja myös sairaita. Joten miten sellaisella ihmisellä voi olla omia varoja?
Esimerkiksi suojapuskurista, säästötileiltä, osingoista, osakkeista, optioista, omaisuudesta, myynneistä ja jne. Näistä on pankit ja asiantuntijat sanoneet ja muistutelleet että jokaisella on hyvä olla ainakin se puolen vuoden tuloja vastaava puskuritili pahanpäivän varalle.
Taitaa pian Kokoomuksenkin rivit alkaa rakoilemaan.
En ymmärrä myöskään tätä perustelua, että sitten kannattaisi muuttaa halvempaan, kun omavastuu on käytössä edelleen myös siinä 'halvemmassa' asunnossa. Lisäksi toimeentulotuessa on jo kohtuullisten vuokramenojen rajat ja velvoite muuttaa halvempaan, jos vuokra on liian suuri.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa pian Kokoomuksenkin rivit alkaa rakoilemaan.
Ei ala. Nythän eletään kokoomuslaisten märkää unta.
Täytyy sanoa, että olen samaa mieltä ollut koko ajan siitä ettei ole mitään järkeä, että kotiin jääminen on kannattavampaa tukien osalta kuin töihin meno jos käteen jää vain satanen enemmän.
Eli tavallaan oikeilla asioilla mennään mutta minusta tuo on jo väärä suunta, että kurjistetaan valtavasti työttömiä koska oikeasti kaikki eivät tilanteelleen mitään voi. Lisäksi jonot on niin valtavat sote-puolelle että vaikea saada apua vaikka sitä tarvitsisi ja sitten vielä valtio vie ne pienetkin tuet.
Kannatan perussuomalaisia ja todella monesta asiasta olen ollut samaa mieltä Purran kanssa.
Kokoomuslaisesta politiikasta en kuitenkaan pidä ja vähän hirvittää kyllä pieniosaisten puolesta.
Jospa mitään pahaa ei tulisi heille tästä.
Mielestäni muuten ansiosidonnaisen suojaosaa olisi nimenomaan pitänyt korottaa jopa. Ei laskea.
Jos on mahdollisuus tehdä töitä ilman että tuet lähtevät on sekin todella hieno juttu ja voi kannustaa myös jäämään kokoaikaiseksi, voi paineitta hakea itselleen sopivampaa paikkaa sekä mahdollisuuksia saada kenkää oven väliin. Nyt taas kukaan ei halua edes yrittää kun se heti vaikuttaa tukiin.
Vierailija kirjoitti:
"On paljon oikeudenmukaiseisempaa että tukea saava toimeentulotukiasiakas osallistuu omaan toimeentuloonsa myös itse niillä omilla varoillaan."
Ööööh... millä "omilla varoillaan"??? Ymmärräthän että toimeentulotukea ei saa, jos on yhtään omia varoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi suojapuskurista, säästötileiltä, osingoista, osakkeista, optioista, omaisuudesta, myynneistä ja jne. Näistä on pankit ja asiantuntijat sanoneet ja muistutelleet että jokaisella on hyvä olla ainakin se puolen vuoden tuloja vastaava puskuritili pahanpäivän varalle.
Mutta kun toimeentulotuen saajalla EI saa olla mitään tuollaista. Ne pitää nostaa ja käyttää, ennen kuin toimeentulotukea saa.
Eli jos sellaisia omia varoja on ollut, niin toimeentulotukea haettaessa niitä ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Li on kommunistiksi hyvä👍
Ehkä järkevin suomalainen poliitikko.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että olen samaa mieltä ollut koko ajan siitä ettei ole mitään järkeä, että kotiin jääminen on kannattavampaa tukien osalta kuin töihin meno jos käteen jää vain satanen enemmän.
Eli tavallaan oikeilla asioilla mennään mutta minusta tuo on jo väärä suunta, että kurjistetaan valtavasti työttömiä koska oikeasti kaikki eivät tilanteelleen mitään voi. Lisäksi jonot on niin valtavat sote-puolelle että vaikea saada apua vaikka sitä tarvitsisi ja sitten vielä valtio vie ne pienetkin tuet.Kannatan perussuomalaisia ja todella monesta asiasta olen ollut samaa mieltä Purran kanssa.
Kokoomuslaisesta politiikasta en kuitenkaan pidä ja vähän hirvittää kyllä pieniosaisten puolesta.
Jospa mitään pahaa ei tulisi heille tästä.Mielestäni muuten ansiosidonnaisen suojaosaa olisi nimenomaan pitänyt korottaa jopa. Ei laskea.
Jos on mahdollisuus tehdä töitä ilman että tuet lähtevät on sekin todella hieno juttu ja voi kannustaa myös jäämään kokoaikaiseksi, voi paineitta hakea itselleen sopivampaa paikkaa sekä mahdollisuuksia saada kenkää oven väliin. Nyt taas kukaan ei halua edes yrittää kun se heti vaikuttaa tukiin.
Tuo suojaosan poistaminen oli varsinainen emämoka. Jos työtön saisi edes keikkatöitä tai vastaavaa, nyt ei kannata ottaa vastaan, koska verot ja vähennys työttömyysturvasta syö nekin lisätulot.
Vakituisia kokopäivätöitä on todella vaikea saada nykyään monella alalla, joten tuo suojaosa oli hyvä apu työttömille pitää edes yhtä jalkaa ovenraossa ottamalla vastaan keikkahommia tai osapäiväista työtä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä omilla varoilla, kun tt-tuen ehto on että omat varat on nollilla.
Tätähän se Li kysyi Orpolta, mutta ei saanut vastausta. Todella oli järkytys nähdä se asiantuntemuksen puute. Toki nyt osasin arvata, ettei kokoomusta ja persuja pahemmin kiinnosta heikompiosaiset muuten kuin leikkausten kohteena, mutta että ei edes oltu prepattu a-studiota varten, että olisivat edes tienneet mitä ovat sopineet. Mikä ylimielisyys!! Ei meidän tarvitse tietää mitään yksityiskohtia, kuten mikä se toimeentulotuki on. Eivät olleet ymmärtäneet työttömyyskorvauksen suojaosan toimintaperiaatetta! Ja konkreettinen keino hoitajapulaan on arvostus! 😭😭😭
Mitähän ne ovat niissä ennätyspitkissä hallitusneuvotteluissa oikein tehneet? Luulin esim että se Orpon teatraalinen pöyristys puutuvista soterahoista oli vain teatteria, mutta nyt kyllä tuli mieleen että voi olla että se ei oikeasti ole tiennyt! 😂😂 Miten kujalla voi olla??!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Li on kommunistiksi hyvä👍
Ehkä järkevin suomalainen poliitikko.
Li Andersson ja Anna Kontula. Parhaat.
Sit apustajat tulkkaa mitä tämä urpo horisee. On siinä meillä pääministeri mistä sille maksetaan. Miksi nämä ei joudu oikeuteen vastaamaan petoksista. Ennen vaaleja harhautetaan äänestäjiä ja hymyillen käännetään takki. Linnaan joutais useampikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tavallaan oikeilla asioilla mennään mutta minusta tuo on jo väärä suunta, että kurjistetaan valtavasti työttömiä koska oikeasti kaikki eivät tilanteelleen mitään voi. Lisäksi jonot on niin valtavat sote-puolelle että vaikea saada apua vaikka sitä tarvitsisi ja sitten vielä valtio vie ne pienetkin tuet.Kannatan perussuomalaisia ja todella monesta asiasta olen ollut samaa mieltä Purran kanssa.
Jospa mitään pahaa ei tulisi heille tästä.Mielestäni muuten ansiosidonnaisen suojaosaa olisi nimenomaan pitänyt korottaa jopa. Ei laskea.
Jos on mahdollisuus tehdä töitä ilman että tuet lähtevät on sekin todella hieno juttu ja voi kannustaa myös jäämään kokoaikaiseksi, voi paineitta hakea itselleen sopivampaa paikkaa sekä mahdollisuuksia saada kenkää oven väliin. Nyt taas kukaan ei halua edes yrittää kun se heti vaikuttaa tukiin.Tuo suojaosan poistaminen oli varsinainen emämoka. Jos työtön saisi edes keikkatöitä tai vastaavaa, nyt ei kannata ottaa vastaan, koska verot ja vähennys työttömyysturvasta syö nekin lisätulot.
Vakituisia kokopäivätöitä on todella vaikea saada nykyään monella alalla, joten tuo suojaosa oli hyvä apu työttömille pitää edes yhtä jalkaa ovenraossa ottamalla vastaan keikkahommia tai osapäiväista työtä tms.
Samaa mieltä. Purra tosin sanoi, että tekevät kannattavaksi ottaa vastaan vaikka neljän tunnin työkeikkoja. Minulle ainakin jäi epäselväksi, että miten.
Petterin mukaan kokoomus on vuoden päivät viilannut hallitusohjelmaansa.🙄