Orpo haluaa ilmeisesti, että työttömät muuttaa asuinalueille missä on halvat asunnot muttei töitä
300 euron suojarahan poisto työmarkkinatuesta johtaa siihen, että mitään osa-aikaista työtä ei enää kannata ottaa vastaan. Palkkatuetusta työstä ei pääse ansiosidonnaiselle eli sellaistakaan työtä ei kannata ottaa jatkossa vastaan koska tt-tukiasiakas joutuisi elämään työsuhteen päättymisen jälkeen säästöillä. Kyllä on erikoista politiikkaa jos tällä pitäisi saada huonosti työllistyvät ihmiset töihin.
Niin ja lääkkeet kallistuu eli sekin vain pahentaa kannustinloukkua niille joilla on kalliita lääkkeitä.
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olemassa halpoja asuntoja. Kaikki asunnot maksaa. Muuttaminen maksaa. Jos muuttaa jonnekin muuttotappiokuntaan jonnekin tosi ei mitään paikkakunnalle niin pitää olla auto ja ajokortti, että pääsee edes lähimpään kauppaan.
Tulkoot tänne Suomen ruostevyöhykkeelle. Täällä on monta pientä - keskikokoista kaupunkia, joissa on varsin hyvin palveluita saavutettavissa ilman autoa (enemmän, mihin työttömällä on varaa/työtön tarvitsee) ja silti asuminen on yhtä halpaa kuin jossakin maaseutukunnassa.
Varkaus, Pieksämäki, Kemi, Imatra, Savonlinna, Kouvostoliitto, Kotka, Lieksa, Forssa, Pori..
Itse olen Itä-Suomesta, mutta juuri nyt järkytyin, kun tarkistin, miten halpoja vuokra-asuntoja Porissa on.. vuokrakaksio 50,5 neliötä, 320€/kk, ilman mitään muuta catchia kuin huono asuinalue, ruma talo ja kulahtaneet tapetit/lattiat. Lisäksi alle 400€/kk saa näköjään VALITA itselleen kaksion.
Niinhän se on että pitkin suomea on asuntoja tyhjillään. Jos voitaisi myöntää ettei entisten aikojen täystyöllisyyttä tule enää ikinä niin joidenkin pitää olla työttöminä. Vaikka vuorotellen mutta tekniikan kehitystä ei voi kääntää taaksepäin.
Eli jos joku valitsee elää halvasti työttömänä niin ihan turha sitä on syyllistää. Kun lasketaan 9 eurolaiset mukaan niin suomessa on yli 400 000 työtöntä. Orpo voi luvata niitä uusia työpaikkoja niin paljon kuin pystyy ilman että korvat heiluu. Enhän mä nyt usko poliitikkojen puheita. Politiikkaa seurasin jo yläasteella ja äänestää olen saanut jo 34 vuotta.
Niin, mutta kun päättäjät katsoo, että heillä on oikeus päättää jokaisen yksityäisen kansalaisen KOHTALO. Päättäjä siis päättää kuka on poliitikko, kuka on valtion virkamies, kuka on työtön halusipa yksilö sitö itse tai ei. Luodaan kohtalo yksittäiselle ihmiselle: on niin kauan työtön kunnes suostuu tulemaan valtiolle töihin jos ei suostu niin on työtön ja köyhä. Yksilö ei itse saa vaikuttaa työllistymiseen.
Työmarkkinatukitöitä lisätään. Mä olin työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä sairaalan osastolla työkokeilussa tekemässä samoja töitä kuin osastonsihteeri. Sain siniset työvaatteet, samat kuin hoitajalla ja tunnukset Lifecareen. Tilasin potilaille takseja ja laboratoriokokeita sekä veripusseja. Tein osaston tilastoinnin, tein osaston käyntikortteja, keitin hoitajille kahvia, putsasin näppäimistöt, tein kokousmuistiot, hain osaston postit, tulostin suru esitteitä jne.
Itse olen muuttanut lähes 20 eri paikkakunnalle aina sen mukaan missä töitä löytyi. Miksei sitä ihminen voisi yhtä hyvin muuttaa halvan asumisen alueelle siksi aikaa kunnes työ löytyy, ja sitten taas sinne mistä työpaikka löytyi? Siellä halvan asumisen alueella asuu muuten leveämmin samalla rahalla, tai halvemmalla samalla leveydeltä. Ja miksei sitä työtön saisi asua kuinka leveästi ja kalliisti tahansa kunhan ei odota, että muut raatavat ne rahat hänelle kouraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netissä porukka on sitä mieltä että yh-äitien pitää muuttaa jonnekin Kainuuseen niin asumistuesta voi säästää helpommin. Mutta niille tahvoille ei tule mieleen että kun kaikki yh-äidit on siellä Kainuussa niin kuka tekee matalapalkkatyöt pääkaupunkiseudulla. Jää lapset hoitamatta ja paikat siivoamatta. Kaupoissa ei ole hyllyttäjiä jne.
Kun kaikki osa-aikatyöt poistetaan niin kaupoissa ei ole myyjiä, hyllyttäjiä, ei ole ollenkaan vartijoita, ei ole siivoojia, ei ole koulunköyntiavustajia, ei henkilökohtaisia avustajia, ei päiväkotiapulaisia, ei ole asiakaspalvelijoita jne.
Miksi ne poistettaisiin? Voi ottaa 2 osa-aikatyötä. Ei yhteiskunnan tarvi maksaa sitä ettei viitsi tehdä kuin muutaman tunnin päivässä.
Koska kylällä on vaan yksi S-market. Mistä ottaa sen toisen vajailla tunneilla. Kaupat teettää tunnetusti vain vajaita tunteja.
No vaikka avustajan töitä, eikö ihmisillä ole mielikuvitusta
Entäs me, joilla on kantamis ja nosto kielto terveyden takia?
Mietipä ihan itse. Kommentti johon vastasit, kysyi eikö ihmisillä ole mielikuvitusta, ja sinä osoitat sen että ei tosiaan ole. Koita nyt kuule ihan itse ideoida. Maailmassa on vaikka mitä töitä. Tämä ärsyttää välillä ihan vietävästi. Pitää valmiiksi tarjottimella keksiä jollekin, jolla joku mikä ikinä ongelma. Täällä ei voida sun rajoitteita, vahvuuksia tai kykyjä tietää.
Mä olen ollut työkokeilussa, tehnyt sijaisuuksia ja palkkatukitöitä tradenomiksi valmistumisen jälkeen, mutta ikinä ei saa jäädä noihin työpaikkoihin, tulee uudet tilalle.
Tämä että rutistaan että joutuisi muuttamaan työn perässä; 1970-luvulla ihmiset muuttivat Ruotsiin asti työn perässä. Ihan joukoittain. Ja hyvinhän heidän kävi, töitä saivat, sinne juurtuivat (suurin osa ainakin).
Nykyään ei sitten mitenkään käy että muuttaisi ehkä 100 km matkan kotimaassa. Missä vika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olemassa halpoja asuntoja. Kaikki asunnot maksaa. Muuttaminen maksaa. Jos muuttaa jonnekin muuttotappiokuntaan jonnekin tosi ei mitään paikkakunnalle niin pitää olla auto ja ajokortti, että pääsee edes lähimpään kauppaan.
Tulkoot tänne Suomen ruostevyöhykkeelle. Täällä on monta pientä - keskikokoista kaupunkia, joissa on varsin hyvin palveluita saavutettavissa ilman autoa (enemmän, mihin työttömällä on varaa/työtön tarvitsee) ja silti asuminen on yhtä halpaa kuin jossakin maaseutukunnassa.
Varkaus, Pieksämäki, Kemi, Imatra, Savonlinna, Kouvostoliitto, Kotka, Lieksa, Forssa, Pori..
Itse olen Itä-Suomesta, mutta juuri nyt järkytyin, kun tarkistin, miten halpoja vuokra-asuntoja Porissa on.. vuokrakaksio 50,5 neliötä, 320€/kk, ilman mitään muuta catchia kuin huono asuinalue, ruma talo ja kulahtaneet tapetit/lattiat. Lisäksi alle 400€/kk saa näköjään VALITA itselleen kaksion.
Niinhän se on että pitkin suomea on asuntoja tyhjillään. Jos voitaisi myöntää ettei entisten aikojen täystyöllisyyttä tule enää ikinä niin joidenkin pitää olla työttöminä. Vaikka vuorotellen mutta tekniikan kehitystä ei voi kääntää taaksepäin.
Eli jos joku valitsee elää halvasti työttömänä niin ihan turha sitä on syyllistää. Kun lasketaan 9 eurolaiset mukaan niin suomessa on yli 400 000 työtöntä. Orpo voi luvata niitä uusia työpaikkoja niin paljon kuin pystyy ilman että korvat heiluu. Enhän mä nyt usko poliitikkojen puheita. Politiikkaa seurasin jo yläasteella ja äänestää olen saanut jo 34 vuotta.
Niin, mutta kun päättäjät katsoo, että heillä on oikeus päättää jokaisen yksityäisen kansalaisen KOHTALO. Päättäjä siis päättää kuka on poliitikko, kuka on valtion virkamies, kuka on työtön halusipa yksilö sitö itse tai ei. Luodaan kohtalo yksittäiselle ihmiselle: on niin kauan työtön kunnes suostuu tulemaan valtiolle töihin jos ei suostu niin on työtön ja köyhä. Yksilö ei itse saa vaikuttaa työllistymiseen.
Työmarkkinatukitöitä lisätään. Mä olin työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä sairaalan osastolla työkokeilussa tekemässä samoja töitä kuin osastonsihteeri. Sain siniset työvaatteet, samat kuin hoitajalla ja tunnukset Lifecareen. Tilasin potilaille takseja ja laboratoriokokeita sekä veripusseja. Tein osaston tilastoinnin, tein osaston käyntikortteja, keitin hoitajille kahvia, putsasin näppäimistöt, tein kokousmuistiot, hain osaston postit, tulostin suru esitteitä jne.
Osa työttömistä on palkkatuella sairaalan infossa töissä ja osa hallinnossa toimistotöissä. Lisäksi työttömiä on sairaalan arkistossa toimistotöissä kuntouttavassa työtoiminnassa.
Työttömiä on palkkatuella valtion virastoissa töissä.
https://www.suomi.fi/palvelut/tyollisyysmaararaha-valtion-virastolle-ta…
Pääkaupunkiseudulla kaikki ovat suuria, elävät muun maan tuloksilla ja vainmääräilevät. Niitä on nyt niin sakeassa, ettei liksaa meinaa kaikille riittää. Siksi pienituloiset otetaan kuristus otteeseen, eikö vielä jotain heruisi. Jopa koppi asuntoa eddottavat. No, lisääntyykö siinä lapsiluku ja kansa. Taistelu alkaa olla kovaa, sillä päällysmiehiä on paljon. Tuloksen tekijöistä pulaa. Miten voitot jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No parempi onkin että asuvat jossain muuttotappiokorvessa sen sijaan et asutaan jossain suuren kaupungin keskustassa eikä siltikään tehdä töitä
Mites tämä sen työvoimapulan kanssa toimii?
No, toisaalta oluen hinnan laskeminen ja tahallinen syrjäyttäminen on ehkä toiveenakin, että työttömät suomalaiset juovat itsensä hengiltä jossain missä terveydenhoitopalveluita ei saa. 🤣
Kokoomus ja perussuomalaiset "suomalaisten asialla."
Toimii erinomaisesti. Täällä maalla se työvoimapula on. Ja täällä terveydenhoito toimii paremmin kuin kasvukeskuksissa. Tarvittaisi vain niitä asukkaita ja tekijöitä.
Nykyhallitus tekee juuri sitä mitä olemme heiltä toivoneet ja mihin olemme heidät äänestäneet.
Työttömiä on 600 000. Laita työpaikkojen nimet ja kunnan nimi.
Vaivaudu nyt laiskiainen edes sen verran, että etsit avoimet työpaikat itse. Sinut pitäisi varmaan tulla myös syöttämään, pissattamaan ja peittelemään.
On aivan oikein, että tuollaisten rahahanat laitetaan kiinni.
Kuule, mä hoidin palkkatuella ollessa yhden kansanedustajan paperit kuntoon, että sellainen tradenomi.
Näistä keskusteluista unohtuu tosi usein pari juttua.
- Todella moni paperilla työtön ei ole työkuntoinen. Ei siis pysty tekemään töitä edes.
- Monella työttömällä ei ole koulutusta mihinkään sellaiseen ammattiin, jossa olisi työpaikkoja auki. Nykyään ei pääse mihinkään ilman koulutusta, ei edes siivoojaksi. Kouluun ei oteta kuin ensikertalaisia.
- Erittäin moni tuilla elävä ei edes ole kortistossa ja heille kustannetaan kaikki harkinnanavaraisena toimeentulotukena. Jos ei osaa kieltä eikä lukea ja on 10 lasta kotona niin vaikea siinä on työllistyä yhtään mihinkään. Silti pitää asua Helsingissä koska ainostaan siellä on mahdollista harjoittaa omaa kulttuuria ja saada lapsille oman äidinkielen opetusta. Tälle asialle ei kukaan ole tekemässä mitään, ei edes Persut.
- Todennäköisesti työttömien piiskaaminen, lisääntynyt byrokratia ja kyttäys maksaa moninkertaisesti verrattuna työttömyystukiin.
- Rikkaat kiertää veroja minkä kerkiää eli oikeasti eivät osallistu tukien maksamiseen yhtään pätkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No parempi onkin että asuvat jossain muuttotappiokorvessa sen sijaan et asutaan jossain suuren kaupungin keskustassa eikä siltikään tehdä töitä
No, toisaalta oluen hinnan laskeminen ja tahallinen syrjäyttäminen on ehkä toiveenakin, että työttömät suomalaiset juovat itsensä hengiltä jossain missä terveydenhoitopalveluita ei saa. 🤣
Toimii erinomaisesti. Täällä maalla se työvoimapula on. Ja täällä terveydenhoito toimii paremmin kuin kasvukeskuksissa. Tarvittaisi vain niitä asukkaita ja tekijöitä.
Nykyhallitus tekee juuri sitä mitä olemme heiltä toivoneet ja mihin olemme heidät äänestäneet.
Kyllä, nuo rahat vähennetään kulutuksesta. Jos olet parturi tai ravintola-alalla niin kannattaa vaihtaa alaa. Leikataan itse hiukset, työssäkäyvä puoliso ottaa eväät töihin ja eroaa kirkosta.
Mieti, jos olet kirkossa töissä ja asuntovelkaa.
Kirkosta eroaa ennätysmäärä porukkaa.
Kirkolta myös hakee apua ennätysmäärä porukkaa (diakoniatyö)
Leipäjonoista tulee loppumaan ruoka, sinne ryntää kaikki jonottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netissä porukka on sitä mieltä että yh-äitien pitää muuttaa jonnekin Kainuuseen niin asumistuesta voi säästää helpommin. Mutta niille tahvoille ei tule mieleen että kun kaikki yh-äidit on siellä Kainuussa niin kuka tekee matalapalkkatyöt pääkaupunkiseudulla. Jää lapset hoitamatta ja paikat siivoamatta. Kaupoissa ei ole hyllyttäjiä jne.
Kun kaikki osa-aikatyöt poistetaan niin kaupoissa ei ole myyjiä, hyllyttäjiä, ei ole ollenkaan vartijoita, ei ole siivoojia, ei ole koulunköyntiavustajia, ei henkilökohtaisia avustajia, ei päiväkotiapulaisia, ei ole asiakaspalvelijoita jne.
Hirveää ajatellakin jos myyjät ja vartijat olisivat kokoaikaisessa työssä ;)
Paitsi jos opiskelujen ohessa haluaisi tehdä osa-aikatyötä työtä, mutta ai niin, eihän sitä työtä saa tehdä.
Mitä sinä oikein hourailet??? Opiskelijat tekevät nyt ja tulevaisuudessakin osa-aikatöitä. Ei sitä ole mikään taho estämässä.
Opiskelijoille ja eläkeläisille se kannattaa mutta ei työttömille kun suojaosa poistetaan. Orpo ja tuomion enkelit toiminnassa. Kyllä sieltä sotestakin säästöjä löytyy. Loppuu se laiskojen vanhusten makaaminen.
En minä tiedä mitä nuo vielä keksivät. Mehiläinen perustaa vanhusten hoitoyksikön intiaan. Vanhukset tykkää lämpimästä ja omistajat palkkatasosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Pk-seudulla ja kasvukeskuksissa asuu valtava määrä ihmisiä, joilla ei ole intressiä oikeasti työllistyä. On kotona pelailevia, pilveä polttelevia nuoria, keski-ikäisiä täysin passivoituneita jotka odottavat että oman alan töitä löytyy kunhan lähettelee välillä muutamia hakemuksia ja käyttää loppuajan valittamiseen että töitä ei ole ja yhteiskunta potkii päähän, ja on 50-60-vuotiaita joiden mielestä pitäisi päästä jo eläkkeelle koska kukaan ei tule hakemaan töihin, on naisia jotka kuvittelivat että lapsia tekemällä voi öllötellä yhteiskunnan tarjoamalla patjalla loputtomiin. Ei kouluttauduta realistisesti ja aktiivisesti, ei huolehdita omasta toimeentulosta muilla keinoilla kuin Kelamasseja nostamalla, ei ajatella laatikon ulkopuolella, ei mitään todellista yritteliäisyyttä oman itsensä auttamiseksi vaan odotetaan että yhteiskunta hoitaa, tarjoaa ja huolehtii. Nämä on niitä ihmisiä joita pitää nyt potkia perseelle.
Ministerit ei kehtaa tätä sanoa, mutta tätä perskokkareet juuri tarkoittaa. Heille köyhä on laiska ja oikein on heiltä viedä leipä suusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, nuo rahat vähennetään kulutuksesta. Jos olet parturi tai ravintola-alalla niin kannattaa vaihtaa alaa. Leikataan itse hiukset, työssäkäyvä puoliso ottaa eväät töihin ja eroaa kirkosta.
Mieti, jos olet kirkossa töissä ja asuntovelkaa.
Kirkosta eroaa ennätysmäärä porukkaa.
Leipäjonoista tulee loppumaan ruoka, sinne ryntää kaikki jonottamaan.
Kannattaa varautua, että leipäjonosta ei saa niin paljon ruokaa kuin nyt ja täytyy ostaa enemmän kaupasta jotta kaikille riittää tasamäärä leipäjonon ruokaa.
Eräässä Itä-Suomen kunnassa oli tarjolla 90 M2 asunto 450 e vuokra kuukaudessa. Kumpi on sitten parempi? Mennä asumaan halvalla johonkin syrjään ja nostaa tukia. Tai sitten asuu isommassa kaupungissa kalliisti ja käy osa-aikatöissä. Kotikylälläni Itä-Suomessa on vain yksi S-market. Ei sieltä niin vain töitä oteta. Linja-auto yhteyksiä on karsittu lähimpään kaupunkiin. Työmatkat menisi hankalaksi ilman omaa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä hyvä että pääsit sinäkin tekemään jotain hyödyllistä oman toimeentulosi eteen. Ja hyvä varmasti myös oman mielenterveytesi kannalta kokea olevasi aktiivinen yhteiskunnan jäsen etkä pelkkä taakka.
Vierailija kirjoitti:
Sekin on valtiolle paljon paljon halvempi vaihtoehto kuin asua pelkkien tukien varassa kalliissa asunnoissa. Jos haluaa parempaa, niin siitä vaan tienaamaan omat rahat. Niin muutkin joutuvat tekemään.
Pitäisikö tässä nyt oma elämänsä uhrata valtion eduksi? Tulisiko valtiolle halvemmaksi jos a) katoaisin jälkiä jättämättä, b) kävelisin junan alle, tai c) muulla tavoin poistaisin itseni tukia tarvitsevien listalta?
Onko valtio kansaa varten vai kansa valtiota?
Venäjä on todistanut sitten helmikuun 2022, että siellä kansa on valtiota varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa työttömistä on palkkatuella sairaalan infossa töissä ja osa hallinnossa toimistotöissä. Lisäksi työttömiä on sairaalan arkistossa toimistotöissä kuntouttavassa työtoiminnassa.
Kiitos vinkeistä, kun tuleva pestini kunnalla päättyy, lienee helpointa hakea sairaalaan "ilmaiseksi työvoimaksi," mieluummin kuin jään katsomaan miten Orpon leikkaukset osuisivat minuun ihan toimettomana.
T: "eipä tartte palkkaa odottaa, saati eläkettä." 😁👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kauppaketju irtisanoi juuri 100, koska myynti oli laskenut.
Ja minkähän takia myynti laskee, olisikohan kun tukia pienennetään -> ostovoima loppuu -> syntyy työttömyyttä -> firma menee nurin.
Niin anna köyhälle euro, hän ostaa sillä jotain lähi kauppakeskuksesta. Anna rikkaalle euro ja hän sijoittaa sen ulkomaiseen sijoitusrahaston. Nyt tätä kokeillaan isolla kädellä, prosentti veroale auttaa hyvätuloisia sijoittamisessa. Arvonlisä veron korotus, asumistukien leikkaus, vähentää matalapalkka työläisen ostovoimaa.
Demokratia toimii näin, vaalien voittajat päättävät, muut vikisevät vieressä.
Sitten jos edullisemmalle alueelle muuttanut työtön löytää töitä, niin hän pystyy muuttamaan kalliimmalle alueelle.