Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joka toinen lapsi on nykyään erityislapsi?

Vierailija
21.06.2023 |

Tai ainakin tuntuu siltä.

Esim somessa monet naiset esittelee itsensä esim "kahden erityislapsen äiti". Miten niin monella voi olla näitä erityislapsia?

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisynnyttäjien keski-ikä jatkaa nousuaan ja suomeen syntyy koko ajan sairaampi ja mielenterveysongelmaisempia lapsia. 

Vierailija
82/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska erilaiset oppimisvaikeudet ym. tunnistetaan nykyään helpommin

Lainaan mukaellen Stalinia, ettei ole normaaleita ihmisiä, on vain huonosti tutkittuja. Nämä erityisdiagnoosit saavat aikaan sen, ettei lapsen tarvitse edes yrittää, kun on oikein mustaa valkoisella, että on lupa olla se huonoin.

Hänellä on kaksi vaihtoehtoa: olla hyvä orja, tai olla erityinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia tehdään 35 iän jälkeen.

Harmi ettei tälläinen perusasia mene jakeluun.  Jos 30v et väsää lapsia saat niitä erityislapsia sitten 40v nä.

Tämä on aivan tuulesta temmattu väite.

Vierailija
84/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko oikeasti että minä nautin kun meillä juoksee sossutätiä palaveeramassa ja tukihenkilöä ja ties ketä? Kun lasta joka on jo 12vuotta pitää koko ajan muistuttaa ja käskyttää tai mitään ei tapahdu?Kun lapsi pitää kuljettaa kouluun koska ei osaa kulkea bussilla? Kun lapsi pärjää päivät vain ADHD-lääkkeen voimin ja yöt nukkuu ainoastaan melalatoonin voimin? 

ADHD:n lisäksi hänellä on kehitysviivästymä ja laaja-alainen kehityshäiriö, Särkännimessä sai raivarin kun ei mahtunut enää lasten laitteisiin mutta isommat laitteet pelotti.

MIelummin ottaisin normaalin teinin joka tekee meikit naamassa TikTokkeja! Jää kiinni sähkötupakasta ja tulee kotiin fritsu poskessa. Kuin tämän taaperon teinin  kehossa.. Mulla on lukihäiriö ja ex on semmoinen tuuliviiri että ADHD varmaan silläkin. Ei olisi pitänyt hemmetti lisääntyä.

Ja kyllä, kerron somessa että minulla on erityislapsi jotta ihmiset ymmärtävät miksi kuvissa on teini possujunassa pehmo sylissä tai miksi olen taas jossain palaverissa vaikka olen työtön.

Onko se jotenkin sinun erityislapsesi etu, että toinen äiti sanoo erityislapseksi omaa lievästi autistista lastaan, joka pärjää koulussa hyvin ilman erityistä tukea, ja isoin ongelma on se, että lapsella ei ole kavereita?

Vierailija
85/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko oikeasti että minä nautin kun meillä juoksee sossutätiä palaveeramassa ja tukihenkilöä ja ties ketä? Kun lasta joka on jo 12vuotta pitää koko ajan muistuttaa ja käskyttää tai mitään ei tapahdu?Kun lapsi pitää kuljettaa kouluun koska ei osaa kulkea bussilla? Kun lapsi pärjää päivät vain ADHD-lääkkeen voimin ja yöt nukkuu ainoastaan melalatoonin voimin? 

ADHD:n lisäksi hänellä on kehitysviivästymä ja laaja-alainen kehityshäiriö, Särkännimessä sai raivarin kun ei mahtunut enää lasten laitteisiin mutta isommat laitteet pelotti.

MIelummin ottaisin normaalin teinin joka tekee meikit naamassa TikTokkeja! Jää kiinni sähkötupakasta ja tulee kotiin fritsu poskessa. Kuin tämän taaperon teinin  kehossa.. Mulla on lukihäiriö ja ex on semmoinen tuuliviiri että ADHD varmaan silläkin. Ei olisi pitänyt hemmetti lisääntyä.

Ja kyllä, kerron somessa että minulla on erityislapsi jotta ihmiset ymmärtävät miksi kuvissa on teini possujunassa pehmo sylissä tai miksi olen taas jossain palaverissa vaikka olen työtön.

Ja miten tämä liittyy tähän ketjuun? Lapsesihan on selkeästi rajoittunut, jos nyt haluat erityislapseksi sanoa, niin sitten sellainen.

Eihän aloituksessa puhuttukaan siitä, että tuo ärsyttäisi, vaan siitä, että lähes jokainen on nykyään erityislapsi. Siksi juuri ketään ei kiinnosta ja homma tympii.

Liika on liikaa vähän kaikessa.

Vierailija
86/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei synny. Elämää on muuallakin kuin sinun somekuplassasi. 

Vierailija
87/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensisynnyttäjien keski-ikä jatkaa nousuaan ja suomeen syntyy koko ajan sairaampi ja mielenterveysongelmaisempia lapsia. 

Mielenterveysongelmat ovat lähes aina ympäristön aiheuttamia, eivät synnynnäisiä. 

Vierailija
88/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että kun lapsi ei osaa käyttäytyä, niin keksitään, että on erityislapsi. Siihen vedotaan kun lapsi perseilee, eikä vanhempi saa kuriin.

Tämä on niin totta. Samoin olen huomannut, että moni äiti selittää lapsen hampaissa olevan kehityshäiriöitä, kun reikää pukkaa. Silti koko suku ja kaikki tuttavat tietävät totuuden, kuinka jo tutti-iässä oli sokeria kitusissa koko ajan ja suurinpiirtein metvurstikin pyöritetään siirapissa taaperolle.

Vierailija
89/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös vanhat isät teettävät vammaisia lapsia. Siis ne viisi-kuusikymppiset ukot, joilla toinen tai kolmas kierros menossa ja vaimona n. 30 vuotta nuorempi. Ne tekevät usein autisteja, mm. elokuvaohjaaja Matti Kassila jo aikoja sitten.

Vierailija
90/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on adhd tai add. Omilla lapsillani on myös jotain tiettyjä erityispiirteitä, nuorin käy Kelan tukemassa toimintaterapiassakin, mutta en ajattele heitä tai häntä minään erityislapsena. Nykyään vaan onneksi saadaan jo pienenä apua mm.kömpelyyteen, jota esim kuopuksellani on. Itse olen myös todella kömpelö ja moni ongelmia ja haasteita monissakin asioissa, mutta koen olevani tavallinen. Kai nykyään jos ei ole ysin tai kympin lapsi, on jossain oltava jotain vikaa. Lukihäiriötä, oppimishäiriötä jne.

Vierailija
91/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks erityislapsi käsitetään yleensä jonain adhd:nä? Erityislapsi voi olla miljoonalla muullakin diagnoosilla.

Miljoona diagnoosia on aika paljon, mtta siltä se tosiaan nykyään tuntuu. Lapsi on erityislapsi jos kaurapuuro ei maistu tai menettää malttinsa heti, kun maailma ei pyöri hänen halujensa mukaan.

Vierailija
92/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on adhd tai add. Omilla lapsillani on myös jotain tiettyjä erityispiirteitä, nuorin käy Kelan tukemassa toimintaterapiassakin, mutta en ajattele heitä tai häntä minään erityislapsena. Nykyään vaan onneksi saadaan jo pienenä apua mm.kömpelyyteen, jota esim kuopuksellani on. Itse olen myös todella kömpelö ja moni ongelmia ja haasteita monissakin asioissa, mutta koen olevani tavallinen. Kai nykyään jos ei ole ysin tai kympin lapsi, on jossain oltava jotain vikaa. Lukihäiriötä, oppimishäiriötä jne.

Ei ole. Edes sadasosalla suomalaisista ei ole adhd tai add-diagnoosia. Vauva-palstalle on vain keskittynyt mt-ongelmaisten joukko, joiden lapsilla on perinnöllisenä vaikka ja mitä diagnoosia. 

Vierailija
93/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parinvalinnassa ei juuri lasketa arvoa akateemisille taidoille. Nykylapset ovat pitkiä laatikkoleukoja.

Vierailija
94/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapsille halutaan myös tuottaa. Oma lapseni oli päiväkodissa vilkas, mutta niin hän on aina ollut. Motorisesti levoton, ns. pallo pyllyn alla. Älyllisesti fiksu ja nopea oppimaan.

Eskarissa päätettiin, että koulussa tulee olemaan vaikeaa. Ekaluokalle lapsi meni erityisen tuen papereilla, kunnes ensimmäisessä opettajan tapaamisessa tämä kysyi, että niin mikä tän järjestelyn syy olikaan? Erityistä tukea vaatinut lapsi olikin ihan normaali ipana, joka tosin on edelleen hyvin aktiivinen liikkuja.

Erityisstatus on sittemmin purettu.

Vierailija
95/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselta meiltä löytyisi joku diiagnoosi

Vierailija
96/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks erityislapsi käsitetään yleensä jonain adhd:nä? Erityislapsi voi olla miljoonalla muullakin diagnoosilla.

Miljoona diagnoosia on aika paljon, mtta siltä se tosiaan nykyään tuntuu. Lapsi on erityislapsi jos kaurapuuro ei maistu tai menettää malttinsa heti, kun maailma ei pyöri hänen halujensa mukaan.

Oletko koskaan katsonut Harvinaiset-listaa? Niitä uksistään on älytön määrä. Lisäksi vielä kaikki, joiia ei luokitella harvinaisiksi, niitäon vielä enemmän.

Vierailija
97/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaiselta meiltä löytyisi joku nykypäivän "erityisdiagnoosi" jos kaikki tutkittaisiin.

Itse luokittelen erityislapseksi oikeasti kehitysvammaisen. Muut on olevinaan erityislapsia.

Poikani on tyhmä kuin saapas. Oppii asiat tuhannella toistolla, jos oppii. Ei kykene luovaan ajatteluun ja päättelykyky on surkea. Ei ole kuitenkaan kehitysvammainen. On ollut aina erityisen tuen piirissä ja on kyllä erityislapsi, sanot mitä sanot.

Surkea tulevaisuus odottaa, koska kukapa häntä palkkaisi kuin korkeintaan ilmaistöihin. On kiltti eli häntä tullaan kyykyttämään täysin surutta. Eikä rikastu rikollisella polulla.

Vierailija
98/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parinvalinnassa ei juuri lasketa arvoa akateemisille taidoille. Nykylapset ovat pitkiä laatikkoleukoja.

Komeat/kauniit ihmiset ovat tutkitusti älykkäämpiä. Näkee myös erityistarpeisia ihmisiä katsomalla. Harvoin heissä on ulkoisesti upeita.

Vierailija
99/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että heitä on. Ei lopu työt mulla.

T: terapeutti

Vierailija
100/106 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että kun lapsi ei osaa käyttäytyä, niin keksitään, että on erityislapsi. Siihen vedotaan kun lapsi perseilee, eikä vanhempi saa kuriin.

Tämä on niin totta. Samoin olen huomannut, että moni äiti selittää lapsen hampaissa olevan kehityshäiriöitä, kun reikää pukkaa. Silti koko suku ja kaikki tuttavat tietävät totuuden, kuinka jo tutti-iässä oli sokeria kitusissa koko ajan ja suurinpiirtein metvurstikin pyöritetään siirapissa taaperolle.

Reikäisyys hampaissa johtuu, kun on saanut pienenä vanhemmaltaan (yleensä äidiltä) suussa uitetun lusikan. Ihan yleistä tietoa.