Näytereikää ei paikattu kylpyhuoneessa
Myyjä tilasi asbestinäytteenoton kylpyhuoneeseen pyynnöstämme, kun olimme ostamassa asuntoa. No firma otti näytteen seinän kaakelin alareunasta heti suihkuseinän toiselta puolelta (ei siis suihkun puolelta) eikä peittänyt reikää mitenkään. Remontti on tarkoitus tehdä vasta 1,5 vuoden päästä. Aiheutuuko tästä kosteusvaurion vaaraa? Toki otamme firmaan yhteyttä ja kyselemme, mutta emmehän itse edes ole tilaajia ja kuitenkin aika isosta asiasta kyse, joten täältäkin nyt kyselen. Ja joo en ymmärrä remontoinnista mitään, joten ehkä täällä on siinä suhteessa minua viisaampia.
Kommentit (14)
Näytteenottoon ei sisälly reikien paikkaus, ne vaan rouhasee jostain palan ja thats it. Itse laitoin silikonia niihin kohtiin, joista näyte on otettu. Tuollainen avonainen reikä kylpyhuoneessa on todella iso kosteusvaurioriski ja sellaiseksi sitä ei voi jättää. Yleensä asbestinäytteet otetaan vasta kun remontti on alkamassa. Jos te olette pyytäneet näytteenottoa, niin te korjaatte kolon.
On kosteusvaurion vaara ehkä. Se kannattaa tilkitä nopeasti, ottaa ammattilainen maksulla tai taloyhtiön huoltoyhtiö. Ellei siis halua kaivertaa reikää naapuriin saakka ja suurentaa sitä, sanoo "moi mä tulin nyt" naapurille.
Vierailija kirjoitti:
Ei noita koskaan käsittääkseni paikata asbestikartoituksen tekevän firman toimesta.
Otettiinko näyte pelkästä sauma/laattalaastista? Paha sanoa, minkälainen rakenne tuossa teidän talossa on, mutta jos siellä ei ole rikottu vesieristystä, niin tuskin tuo aikaansaa mitään isompaa ongelmaa. Voit koettaa saumata sitä reikää silikonikitillä, jos huolettaa, sillä saat vesisulkua.
Tottakai siinä on rikottu vesieriste kun tarkoitus on nimenomaan testata onko siellä liimoissa käytetty asbestia.
Itse tilasitte, joten itse pilasitte.
Itse paikkaatte.
Simple.
Ja ammattilainen paikkaamaan. Talo vai huoneisto? Eli ilmoitus taloyhtiölle vai ei?
Ja niin, asunto. No tuohan on myös taloyhtiön valvontaan kuuluva asia, koska ne kylppärirakenteet on taloyhtiön vastuulla. Ei mitään suihkuja nyt, ja ilmoitus yhtiölle. Heti.
Ketä se nyt haittaa tuo reikä? Voithan laittaa teipin päälle niin reikä piilossa.
Vierailija kirjoitti:
Ja niin, asunto. No tuohan on myös taloyhtiön valvontaan kuuluva asia, koska ne kylppärirakenteet on taloyhtiön vastuulla. Ei mitään suihkuja nyt, ja ilmoitus yhtiölle. Heti.
Sen voi peittää suihkun ajaksi. Riippuu tietenkin missä se on. Pakkohan heidän on suihkuun mennä ja näin kuumalla. Rautakaupasta saa jotain tai tavallinen kauppa, ilmastointiteippi ja muovipussi. mutta kylppärin kuivumisen jälkeen taas irti seinästä hetkeksi ennen seuraavaa suihkua. Ellei ole suuri aukko johon ei saa mitään. Pieneen reikään on silikonia vai rappaus kenties, mutta vain oikein laitettuna tms. Vai onko laatan kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noita koskaan käsittääkseni paikata asbestikartoituksen tekevän firman toimesta.
Otettiinko näyte pelkästä sauma/laattalaastista? Paha sanoa, minkälainen rakenne tuossa teidän talossa on, mutta jos siellä ei ole rikottu vesieristystä, niin tuskin tuo aikaansaa mitään isompaa ongelmaa. Voit koettaa saumata sitä reikää silikonikitillä, jos huolettaa, sillä saat vesisulkua.
Tottakai siinä on rikottu vesieriste kun tarkoitus on nimenomaan testata onko siellä liimoissa käytetty asbestia.
En päässyt ehkä tuosta aloittajan kuvailusta ihan käsiksi siihen, että mistä tuo näyte otettiin (suihkutilan ulkopuolelta? Ilmeisesti siis tämäkin on tässä tapauksessa jonkinlainen märkätila?).
Mulla on omassa vanhemman talon WC/kph/sauna/kodinhoitohuonekompleksissa laatoitus kaikissa, mutta vain suihkun ja saunan tilat on vesieristeiset, muut ei.
Mutta saniteettisilikonia ehdotan silti hätäratkaisuksi ennen remonttia :)
Kyseessä on omakotitalo. Kaakelista ottivat palan ymmärtääkseni. En nyt itse ole edes päässyt reikää näkemään, kun emme ole vielä muuttaneet. Mutta siis silikonilla täytetään se. Kiitos!
ap
Täyttäkää saniteettisilikonilla. Ei ole iso vaiva eikä kallista. Sinänsä merkittävä kosteusvaurion riski on vasta kun vedeneristys rikkoutuu. Yleisesti näyte otetaan kaakelista, saumalaastista sekä kiinnityslaastista, sillä niissä asbestia on (jos on). Nämä ovat vedeneristeen päällä. Huomioitavaa toki on että vanhemmissa rakennuksissa erillistä vedeneristystä ei välttämättä ole, se on yleistynyt vasta -90-l - 2000-l vaihteessa. Se on sellaista vaaleanvihreä massaa. Ennen vanhaan muovimattoa käytettiin sekä vedeneristeenä että pintamateriaalina (sama kerros hoiti molemmat tehtävät). Asbestia voi olla myös muovimatossa tai sen kiinnitysliimassa. t. rakennusalan DI
Miksi asbestinäytteitä otetaan, jos ei ole purkutyöt/remppa alkamassa?
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on omakotitalo. Kaakelista ottivat palan ymmärtääkseni. En nyt itse ole edes päässyt reikää näkemään, kun emme ole vielä muuttaneet. Mutta siis silikonilla täytetään se. Kiitos!
ap
Mitä vit mä just luin. Valitat että remontti alkaa vasta 1,5v kuluttua OMAKOTITALOSSA ja seinässä on reikä.
Odotas ap talveen kun tulet vielä huomaamaan että kukaan ei tee teille talvella lumitöitä. Liukastakin on, eikö kukaan hiekoita?
Minä teille näytereiän näytän
Riitta