Miksi joka toinen lapsi on nykyään erityislapsi?
Tai ainakin tuntuu siltä.
Esim somessa monet naiset esittelee itsensä esim "kahden erityislapsen äiti". Miten niin monella voi olla näitä erityislapsia?
Kommentit (106)
Traumaäidit ja erityislapset. Omg!
Samaa olen itsekin miettinyt, ihan kuin joku muotivillitys.
Minulla oli aina tuo 5 matikka vaikka kuinka pakersin niin putosin kärryiltä jo ensimmäisinä kouluvuosina.
Muistan kuinka kolmannella luokalla opetettiin jakolaskua enkä minä osannut vielä kunnolla plus-ja miinuslaskuja.
Kertolaskua pänttäsin ulkoa kuin jotain loruja mutta en osannut soveltaa niitä käytäntöön tai laskutoimituksiin.
Olen 42-v ja usein miettinyt mikähän oppimisvaikeus minulla mahtaa olla, missään tutkimuksissa en ole koskaan käynyt. Olen myös toisinaan melko impulsiivinen ja ajatukset harhailevat.
Tykkään olla paljon yksin ja olen luonut huomaamatta arkeeni kaavoja joita toistan, niin saan asiat sujumaan ilman häslinkiä.
Näistä "erityispiirteistä" huolimatta elän ihan normaalia elämää, vakituisessa työsuhteessa, pitkässä avioliitossa ja kaksi lasta.
Vanhemmat voi rajoittaa kännykän käyttöä, pelien pelaamista ja osa varmaan rajoittaakin.
Vierailija kirjoitti:
On kaikenlaisia nepsyjä näpsyjä ja nöpsyjä nykyään.
Mutta tyhmiä on ollut aina.
Ei kai kukaan odotusvaiheessa tupakoi ja käytä huumeita, alkoholia, liikaa lääkkeitä jne. Noi kyllä aiheuttavat vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen lapsille pidettiin kuri, mutta koska siitä tulee nykyään lasu, niin on ollut pakko kehittää korvaavia menetelmiä.
Kuinka niin tulee? Vai tarkoitatko väkivaltaa?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voi rajoittaa kännykän käyttöä, pelien pelaamista ja osa varmaan rajoittaakin.
Ja lisääntymistään liikakansoitettuun maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat eivät viitsi kasvattaa eikä kieltää kakaroitaan. On helpompaa sanoa huonokäytöksestä kakarasta, että hän on nepsy. Muoti ilmiö, mikä vie huomion oikeista nepsylapsista.
Miten itse toimisit huonokäytöksisen lapsen kanssa? Lasten rankaisemista ei enää suositella, koska ei opeta lapselle mitään hyvästä käytöksestä vaan se opettaa vain lapsen pelkäämään vanhempiaan.
Medikalisaatio ja lasten sekä aikuisten kännykän liikakäyttö selittää varmasti lisääntymistä.
Varmaan samasta syystä kun jokatoisella mammalla on adhd.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat eivät viitsi kasvattaa eikä kieltää kakaroitaan. On helpompaa sanoa huonokäytöksestä kakarasta, että hän on nepsy. Muoti ilmiö, mikä vie huomion oikeista nepsylapsista.
Miten itse toimisit huonokäytöksisen lapsen kanssa? Lasten rankaisemista ei enää suositella, koska ei opeta lapselle mitään hyvästä käytöksestä vaan se opettaa vain lapsen pelkäämään vanhempiaan.
Samoin kuin vaikka huonokäytöksisten työkavereiden kanssa: karkaan päälle.
Supernannyja tarvittaisiin ja aikuisten ryhdistäytymistä somen selailun sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen lapsille pidettiin kuri, mutta koska siitä tulee nykyään lasu, niin on ollut pakko kehittää korvaavia menetelmiä.
Samaa mueltä vaikka 2 adhd lasta ja asperger toisella. Kuria ei ole saanut pitää niin meininki ihan pimeetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska erilaiset oppimisvaikeudet ym. tunnistetaan nykyään helpommin
Kan vara, men man bör inte glömma faktumet att en armé av diverse tanter får ett rätt brett levebröd för att fastställa olika strunt diagnoser och sedan klaga på arbetskraftbrist och yrka på högre löner.
Förr hade en svårt med en sak, en annan med något annat och en tredje med inget. Efter skolan visste alla, eller minst deras föräldrar, vad de nyutexaminerade lämpar sig för. Idag är det olika, alla skall vara jämlika och alla skall lika allt. Det är ett fullkomligt nonsens och bara fördummar arvsmassan. Bättre att var och en gör sådant som den är intresserad av och lämpad för så länge som det är lagligt och produktivt.
Puhu suomea paskapää!
Oikea erityislapsi on kehitysvammainen tai muulla tavalla sairas joka tarvii säännöllistä lääkitystä ja erityistä seurantaa esim diabeetikko, epilepsia. Myös moniallerginen menee erityislapsesta, jos joutuu esim pitämään epipeniä mukana.
Olisiko se vimmainen tapa diagnosoida jopa terveet lapset, jos lapsi normaalin kehityksensä mukaisesti juoksee ja leikkii, eli on tavallaan vilkas. Osaako vanhempi kasvattaa nätisti vai hukassa. Lapsilla on oma persoonallisuus ja ominaisuudet, eivät ole kuin muotista tehtyjä. Myös oma tahto ja toiveet. Erityiset lapset ovat hyvä asia ja herkkyys on normaalia joillekin, ympäristö on liian vaativa. Sairaudet ovat eri asia, mutta mikä sitten on ja ei ole sitä. Ja eihän lapsi mitään sillekään voi.
Vierailija kirjoitti:
Älylaitteet, arjen kiire, lukemisen puute, ...
Lisäaineet, surkea ravinto, liikunnan puute, alhainen d-vitamiinipitoisuus, käytöstapojen puute...
Tästä saisi vaikka kuinka pitkän listan.
Kurjinta on se, että oikeasti apua tarvitsevat hukkuvat näiden muotidiagnoosien alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisääntymistään liikakansoitettuun maailmaan.
nimenomaan Suomessa pitäisi saada enemmän tulevaisuuden toivoja ettei pellava päät lopu. Eläkeläisiä vallan mahdottomasti ja syntyvyys pientä. Ei muuta kun mAkkari talkoot ja paneskelua tiettyinä päivinä putkeen ja odottaa tuleeko tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan odotusvaiheessa tupakoi ja käytä huumeita, alkoholia, liikaa lääkkeitä jne. Noi kyllä aiheuttavat vaikka mitä.
En käyttänyt mitään odotusaikana ja silti tuli yllätyksenä lapsi, jolle ei ole kasvanut kaikki raajat.
Kan vara, men man bör inte glömma faktumet att en armé av diverse tanter får ett rätt brett levebröd för att fastställa olika strunt diagnoser och sedan klaga på arbetskraftbrist och yrka på högre löner.
Förr hade en svårt med en sak, en annan med något annat och en tredje med inget. Efter skolan visste alla, eller minst deras föräldrar, vad de nyutexaminerade lämpar sig för. Idag är det olika, alla skall vara jämlika och alla skall lika allt. Det är ett fullkomligt nonsens och bara fördummar arvsmassan. Bättre att var och en gör sådant som den är intresserad av och lämpad för så länge som det är lagligt och produktivt.