Tervetuloa kohdun kaulasyöpä tutkimuksiin?
Sain Hus lähetteen. Mutta ei kiinnosta mennä tutkimuksiin, kun joka kerta aikaisemmin hoitajat ovat todella ilkeitä. Kun pyydän liukastetta, niin sanotaan vain, että saa paremman näytteen, jos sitä ei laiteta, tai saa sitä todella vähän. Ja kylmä laite alapäähän tämän jälkeen? Kun huudan, että se sattuu, niin aina sama hokema, että pitää olla rento? Onko kukaan rento, kun kylmä laite laitetaan kuivaan alapäähän? Ja hoitajat aina haukkuvat sinua, että pitää olla rento ym. En ole menossa tutkimuksiin, kun aina kohdellaan huonosti. Menen vaikka yksityiselle, kun osaavat sen näytteen ottaa paremmin, mutta yleisillä tämä sama kaava ei toteudu meitä naisia kohtaan. Jos miehillä on syöpä alapäässä, niin laitetaan koirat haistamaan, että onko sairautta? Tätä käytäntöä voisi toteuttaa myös meille naisille, että koira haistaa, että onko syöpää tai ei? Kun koirat jo osaa haistaa huumeet ym. niin toki koira voisi myös haistaa syövän ja muut sairaudet? Miksi meitä naisia rääkätään vieläkin?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vaihdevuodet, eikä yhdyntöjä on tosi kivulias... just joo rentoudu siinä kun kylmää rauta työnnetään sisään!!!
Nyt ei puhuta sun seks.harrastuksista vaan papa- näytteestä, joka pyöräytetään pienellä harjalla.
.
Se kylmä avaajarauta on kylläkin ihan eri kuin se harjan pyöräytys.
Pienin mahdollinen laite ja kipua silti. Kehotettiin olemaan rento! Sattuu. Iik. Ei onnistu ekalla näytteenottajalla, kutsuu toisen. Nyt pelottaa kipu entistä enemmän. Tää toinen on taitavampi. Onnistuu tokalla kerralla. Vuodan verta. . .
Näin vain voi käydä. N62. En ehkä uskalla mennä enää.
Mä olen varmaan ihmeellinen kun ei satu tuon ottaminen millään tavalla. Tunnen joo, että nyt levitetään muttei mitään kipua tai muuta. Silloin ekalla kerralla jännityksestä johtuen oli vähän hankalaa, mutta kun osasi rentouttaa lihakset niin ei tuossa ole mitään ihmellistä. Se harja saattaa vähän tuntua, mutta ei se mitään kipua ole. Vähän tuntuu, että siellä olisi hiekkaa joka hiertää. Kyllä, sitäkin on joutunut kun miehen kanssa rannalla Etelässä harrasteltiin.
Mä en ole kokenut täysin tunnotonta koetilannetta lääkärissä. Ne kaikki tuntuvat enemmän tai vähemmän. Miksi siellä kävisi, jos ei fyysistä tuntemusta olisi ja miksi sitä pitäisi edes olla täysin tunnotonta? Itse ainakin kammoksun joka ikistä toimenpidettä, josta multa vietäisiin tunto pois täysin tai edes suurimmaksi osaksi. En pystyisi kontrolloimaan kroppaani edes sutä vähääkään kun en tuntisi.
Ei se kaulan tutkiminen niin paha ole. Kohdusta en tiedä kun olen mies.
Onhan se epämiellyttävää ja pahimmillaan kivuliasta, mutta onhan ne ilmaiset joukkoseulonnat mahtava etu. Itse käyn mielelläni, vaikka kärsisinkin vähän, koska mahdollisten muutosten löytäminen varhain on todella tärkeää. Sama koskee mammografiaa. On todella hienoa, että meillä on tällaisia ilmaisia tutkimuksia!
Vierailija kirjoitti:
Sellainen kokemus itsellä että kävin jokunen vuosi sitten joukkoseulassa ja ensinnäkin siellä oli mieshoitaja jota en halunnut. Sitten kun sain naishoitajan ottamaan näytteen niin olipa epämiellyttävä kokemus. Ei saanut sitä spekulaa kunnolla paikalleen, se tuntui todella ja näytteenottokin tuntui kestävän ja kestävän.
Kävin tänä vuonna gynekologilla eikä ollut spekulan kanssa mitään ongelmaa eikä se miltään tuntunut kuten tuo aiempi kokemus.
Ihmettelen vaan. Nyt olisi joukkoseula taas edessä ja mietityttää että minkälaista ronkkimista se on tällä kertaa. Ei paljoa nappaisi mennä.
Teit varmaan virheen siinä, että menit pyytämään toisen hoitajan. Se alkuperäinen (mies) tekee niitä liukuhihnalta, joten rutiinia riittää näytteenottoon.
Voi kauhistus, mitä kokemuksia :(. Omassa kotikaupungissa labran näytteenottajat ovat olleet tosi näppäriä ja mukavia.
Vaihdevuosi-ikäiselle suosittelisin, että keskustelee gynen kanssa emätinpuikkojen tarpeellisuudesta, jos paikat ohenevat/kuivuvat siihen malliin, että tutkimus tuntuu epämiellyttävältä. Muuttuu mukavammaksi elämä ja pysyvät pöpötkin paremmin loitolla, kun on paikat kunnossa.
Ihmettelen tätä aloitusta. Kyllä, jotkut tutkimukset sattuvat tai tuntuvat pahalta. Kyllä se olisi aika kustannuserä ja aikaa vievää puuduttaa kohdunkaula vain siksi, että kylmä on epämiellyttävää. Tuo seula tehdään kuitenkin vain viiden vuoden välein. Aika pieni epämukavuus minusta suhteessa siihen mikä hyöty on itselle, jos jotakin löytyykin. Ja kyllä minusta olisi nöyryyttävämpää jos lääkäri päästäisi Mustin haistelemaan jalkoväliä. Ei kipu koske vain naisia, kyllä suolihuuhtelut ja tähystykset ovat yhtä epämiellyttäviä kaikille. Miehillä vaan kun ei ole kohdunkaulaa, niin eivät voi sinne syöpää saada tai näin ollen kärsiä siihen liittyvistä kivuista.
Kipulääkettä kannattaa ottaa ennen tutkimusta.
Vierailija kirjoitti:
Kipulääkettä kannattaa ottaa ennen tutkimusta.
Juuri tätä tulin tänne sanomaan. Eikö naisille tule mieleen, että auttaa se Buranan tällaisiinkin kipuihin. Ottakaa tupla-annos, niin aina se jotakin auttaa!! <3
Usein mies on hellävaraisempi kun nainen. Ei olisi kannattanut vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi kauhistus, mitä kokemuksia :(. Omassa kotikaupungissa labran näytteenottajat ovat olleet tosi näppäriä ja mukavia.
Vaihdevuosi-ikäiselle suosittelisin, että keskustelee gynen kanssa emätinpuikkojen tarpeellisuudesta, jos paikat ohenevat/kuivuvat siihen malliin, että tutkimus tuntuu epämiellyttävältä. Muuttuu mukavammaksi elämä ja pysyvät pöpötkin paremmin loitolla, kun on paikat kunnossa.
Tai apteekkarin, monet tuotteet ovat reseptivapaita. Auttavat paljon.
Vierailija kirjoitti:
Usein mies on hellävaraisempi kun nainen. Ei olisi kannattanut vaihtaa.
Paras ottaja on ollut tosi komea nuori mies. Vaikka ujostutti. Ei sattunnut lainkaan.
Tuttavani on ns. erityisherkkä eikä oikein pysty menemään näihin joukkoseulontoihin. Hän käy yksityisellä gynellä ja kertoo siellä ongelmistaan. On ollut ihan tyytyväinen asennoitumiseen siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen kokemus itsellä että kävin jokunen vuosi sitten joukkoseulassa ja ensinnäkin siellä oli mieshoitaja jota en halunnut. Sitten kun sain naishoitajan ottamaan näytteen niin olipa epämiellyttävä kokemus. Ei saanut sitä spekulaa kunnolla paikalleen, se tuntui todella ja näytteenottokin tuntui kestävän ja kestävän.
Kävin tänä vuonna gynekologilla eikä ollut spekulan kanssa mitään ongelmaa eikä se miltään tuntunut kuten tuo aiempi kokemus.
Ihmettelen vaan. Nyt olisi joukkoseula taas edessä ja mietityttää että minkälaista ronkkimista se on tällä kertaa. Ei paljoa nappaisi mennä.
Teit varmaan virheen siinä, että menit pyytämään toisen hoitajan. Se alkuperäinen (mies) tekee niitä liukuhihnalta, joten rutiinia riittää näytteenottoon.
Luuletko että vain yksi ottaa gyn papat? Jos noin on, niin tietty, se selittää jono-ongelmat.
Minä en mene, koska sen kerran kun kävi, näytteen ottanut oli niin törppö että tutkimuksesta poistuessani hän oli selittämässä näytteen otossa kokemiaan vaikeuksia kansliassa, oli kuulemma niin tiukkaa,,, kanslian ovi auki ja sen ohi piti tutkittavan kulkea. Siinäkin porukassa joku äijä mukana.
Siksi toisekseen jos joku syöpä olis, ei mulla olis varaa hoitoja maksaa, ha potilaskategoriassa kuuluisin alimpaan kastiin.
Sitä liukastetta voi itse ostaa apteekista.
En minäkään siitä seulontatutkimuksen näytteen ottamisesta tykkää enkä tykkää myöskään rintasyövän seulonnasta, jossa rinnat puristetaan kuvauslaitteesseen enkä ole koskaan tykännyt myöskään hammaslääkärillä käynneistä. Elämässä on edellä mainittujen lisäksi paljon muitakin asioita, jotka ovat vastenmielisiä tai ikäviä ja joista en pidä, mutta aikuisen ihmisen on ne vain ilman kitinää tehtävä ja kestettävä.
Aikaisemmin näyte onnistunut seulonnoissa ok ilman suurempia kipuja, mutta nyt keväällä HusLabin hoitaja kaivoi ja kaivoi eikä saanut otettua näytettä. Sattui todella paljon ja lopulta minulle tuli niin huono olo, että käskin häntä lopettamaan. Hoitaja syyllisti minua näytteen oton aikana, että olen muka väärässä asennossa. Menin presiis siihen asentoon johon hän itse ohjeisti. Lopuksi hän vielä kehtasi sanoa, että "sinulle on varmaan aikaisemminkin sanottu, että sinulta on erittäin vaikeaa saada näytettä". Vastasin että "ei todellakaan ole sanottu ja aikaisemmin sekä hoitajat että gynekologi on napannut näytteen ja kestänyt Max 20 sek. Ei vartin koukkimista. Ihme amatöörejä voi osuakin kohdalle.
Ei seulontoihin osallistuminen ole pakollista, joten miksi teit tämän aloituksen?
Papa-näytteen otto on joillekin äärimmäisen kivuliasta, toisille hieman epämiellyttävää, ja toisille sama kuin hammastarkastus eli ei tunnu juuri miltään. Kyse ei ole asenteesta tai rentoutumisesta, vaan erilaisesta fysiologiasta. Esim. itselläni on endo, kokeen ottaminen sattuu huomattavasti enemmän kuin raajan murtaminen (kokemusta on molemmista useita kertoja), ja runsas verenvuoto ja valtavat kivut jotka estävät työnteosta nukkumiseen jatkuvat pari vuorokautta kokeen jälkeen eikä niihin mikään ibuprofeeni auta. On otettu yksityisellä ja seulonnassa, hoitajan ja gynen toimesta. Enää ei oteta. Puhdasta kidutusta minulle, mutta olen onnellinen niiden puolesta joilla tilanne ei ole tämä. Tämä toisenlaisten kokemusten vähättely on vähän kuin ihminen jolla ei ole haimassa ongelmia alkaisi väittelemään haimatulehdus- ja haimasyöpäpotilaiden kanssa siitä, että ei haimaan voi sattua, kuvittelet koko jutun, ei ole mahdollista kun ei häntäkään ole koskaan sattunut.
Sanoin heti että "ei varmaan kannata kaikkein isointa välinettä ottaa", ja hoitaja sanoi, että "joo en ajatellutkaan". Käytti varmaan pienintä. Ei sattunut / tuntunut juuri miltään.