Juhannus porukalla, ruuat erikseen
Veljeltä tuli taas viesti tuttuun tapaan, jokainen ottaa mökille omat ruuat.
Veljellä on 4 henkinen perhe, minä menen yksin, kun lapset on isällään.
Siinä sitten taas yritän grilliin sovittaa omaa yhtä pihviäni, perunat taidan jättää välistä ja mietin teenkö salaatin vai pilkonko suoraan lautaselleni tomaattia ja kurkkua. Yhtenä vuotena tein kunnon salaatit, patonkia levitteineen, halloumia grillattuna ja sanoin että näistä riittää muillekin ja hyvin maistui, heidän ruokia ei vastaavasti tarjottu. No raparperipiirakan teen joka tapauksessa.
Mökki on puoliksi minun, joten todellakin vietän siellä juhannuksena päivän pari.
Miten teillä muilla hoidetaan kimppamökeillä ruokapuoli?
Kommentit (58)
"Veljeltä tuli viesti" vaikka mökki on puoliksi Ap:n. Tarkoittaako Ap, että veli saa kertoa, saako Ap mennä mökille?
Omien ruokien viemisessä ei ole mitään outoa. Ikävää jos eivät tarjonneet mitään silloin kun Ap tarjosi omistaan.
Huonosti järjestetty jos perunoita joutuu keittämään kahdessa kattilassa. Eikö pari perunaa voi laittaa samaan kattilaan vai eikö Ap:n veli syö perunoita?
Jaa, mä taas tykkäisin viedä omat ruuat ja varsinkin jos saa vain itelle ostaa. Eiköhän ne oivariinia tarjoa siitä laitat et lainaat niiden, viet maitoa ja perunoita ja käytätte eka avatut jne.
Tai jos se susta hankalaa niin soita veljellesi että ostaa sullekki ruuat ja siirrät rahat sille sitten.
Mua ei saisi tuommoiseen paskaan edes kuolleena, mieluummin istuisin kotona kuin hampaat irvessä mökille veljen perheen ja penikoitten kanssaa laskemaan leipäpaloja. Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on tyhmää, että jääkaapissa on mun ja heidän avattu maito ja tuoremehu. Aamupalaleikkeleet ja juustot tuplata, oivariinit tuplana, jne kun tilaa on muutenkin vähän. Ja sitten ne lapset kuitenkin ottaa mitä mieli tekee, katsomatta tai kysymättä mikä kenenkin on. Just kerkesin hätiin, kun meinas mun mansikat mennä parempiin suihin.
Ennen tuota veljen vaimoa tuomiset sovittiin yhdessä ja syötiin samaa. Veljen vaimo on kohtelias, mutta etäinen. Ei riitaa, mutta eipä olla ystäviäkään.
Ap
Ja noitten kanssa haluat viettää juhannuksen? Oletko masokisti?
Jakaisin ruokamenot neljään osaan. Lapset puolikkaita, mikäli ei ole jo teinejä. Teinipojat syövät valtavasti.
Hyi helvetti, suomalainen kolhoosimökki ja itarat eväät 😅 Kuolisin mieluummin kuin viettäisin juhannusta tuollaisessa norsunvittunaamaseurueessa yhteistaloudessa! Kaikkea sitä!
En mene mökille. Hullu anoppi pyysi mökilleen. Hän on aina kaikkeen tyytymätön, joten teen niin tai näin, koko kesän hän mussuttaa miehelleni.
Ukon suku on juuri tuollaista, joten en vaan vietä heidän kanssaan aikaa. Omassa suvussa kaikki juoma ja ruoka on yhteistä. Ostetaan yhdessä ja tehdään yhdessä. Ennen mökkimatkaa käydään joko kimpassa kaupassa tai jokainen tuo jotakin. Minä yleensä varmistan, että kaikkea on ja kirjoitan kauppalistoja tyyliin tuokaa te potut ja makkarat, minä tuon piirakan ja salaatin.
Jos tilanteeni olisi tuo, viettäisin kotijuhannuksen ja menisin seuraavana viikonloppuna. Karjalainen vieraanvaraisuuteni ei kestä tuollaisia ihmisiä! Jonkinlaiset käytöstavat olisivat minimivaatimus.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti, suomalainen kolhoosimökki ja itarat eväät 😅 Kuolisin mieluummin kuin viettäisin juhannusta tuollaisessa norsunvittunaamaseurueessa yhteistaloudessa! Kaikkea sitä!
Mieheni veli ei suostunut aikoinaan lainaamaan kattilaa hernekeiton lämmittämistä varten mökillä. Nyt veli hoitaa yksin mökkiä ja valittaa kun on niin raskasta ja kukaan ei auta. Meidän bisset ja makkarat veti kyllä poskeensa.
Sitä saa mitä tilaa!
Kannattaa ehkä tämä vuonna sopia käytännön asiat etukäteen, että yhdessä syödään ja jaetaan kulut tai kuka tuo mitäkin jne
Mikä ihme sinua vetää mökille, jossa olosuhteet on nuo, kyttäät silmä kovana, ettei veljen penikat syö sun mansikoita. Itaruuden huippu. Ja älä jaa piirakkaasi niin ei tarvitse jälkikäteen täällä märistä. Hanki paksu naru ja vetäise se kaulaasi, kaikille jälkeen jääville on sitten mukavampaa. Tää oli muuten täällä viime vuonnakin, sulla on samat ongelmat joka vuosi. Oletko persu? Vaikutat ainakin kouluttautumattomalta persuääliöltä.
Onneksi en harrasta sukulaisten kanssa seurustelua niin ei tarvitse tuotakaan ihmetellä.
Tuollaisessa tilanteessa ottaisin oikein ihanat eväät itselleni, ja niistä ei riittäisi muille.
Onneksi kuitenkin mökkini on ihan minun omani.
Mitä ihmeen epäselvää tuossa on jos kaikki hankkii omat ruuat. Jos sitten tarjoot itseltäsi jääneitä ylimääräisiä ruokia niin eihän niiden muiden tarvitse tarjota mitään.
Voi kiesus joo. Jää kuule kotiin. En muutenkaan ymmärrä tätä "pakko viettää juhannus mökillä"-ajattelua.
Mmmm... mä ottaisin mukaan oikein aikuisten eväät: mätiä ja sipulia smetanassa, graavisiikaa, täydellinen pihvi, oliivinen perunasalaatti, jokin alkoholilla maustettu jälkkäri. Aamulla söisin puuroa niin ei veisi voileipätarpeet jääkaapista tilaa. Juhannusheilankin ottaisin.
Iteki oon usein viettänyt juhannusta veljen perheen kanssa meidän yhteisellä mökillä. Sovitaan nykyisin summittaisesti kuka tuo mitäkin, perunoita, salaattia, yhteisiä alkupaloja kalapöytään jne ja sitten grillattavia lihoja yms voi tuoda oman maun mukaan pääasiassa itselle. Tietyt ruuat on aika vakiota eikä niitä tarvii niin miettiä.
Veljen perhe on vähän arvaamattomia aikatauluissaan ja sisko miehineen ei jaksa sitä vaan ovat omalla mökillään, mutta itse oon ottanut sen linjan, että oon tarvittaessa täysin omavarainen ja istuksin vaikka rauhassa rantsussa, jos toisia ei näy. Grillaan makkaran, jos ruokailu viivästyy, ja nautin rauhasta.
Ostan enemmän kuin oma osuuteni, mutta vietetään vain joulu ja juhannus korkeintaan yhdessä, niin heikko talouteni kestää sen.
Yllä olevaan lisään, et muuten on jaettu mökkivuorot viikottain. Juhannus on sellainen, et saa tulla tai olla tulematta kuka vaan.
No tänävuonna omat eväät. Jatkossa neuvottelisin mökin käytön erilailla. Joka toinen juhannus toisella ja kesäviikot muuten jakoon tai sitten luovutte yhteisomistuksesta.