Juhannus porukalla, ruuat erikseen
Veljeltä tuli taas viesti tuttuun tapaan, jokainen ottaa mökille omat ruuat.
Veljellä on 4 henkinen perhe, minä menen yksin, kun lapset on isällään.
Siinä sitten taas yritän grilliin sovittaa omaa yhtä pihviäni, perunat taidan jättää välistä ja mietin teenkö salaatin vai pilkonko suoraan lautaselleni tomaattia ja kurkkua. Yhtenä vuotena tein kunnon salaatit, patonkia levitteineen, halloumia grillattuna ja sanoin että näistä riittää muillekin ja hyvin maistui, heidän ruokia ei vastaavasti tarjottu. No raparperipiirakan teen joka tapauksessa.
Mökki on puoliksi minun, joten todellakin vietän siellä juhannuksena päivän pari.
Miten teillä muilla hoidetaan kimppamökeillä ruokapuoli?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa harvinaisen typerä järjestely. Meillä kaveriporukassa ruuat ostetaan yhdessä ja lasku jaetaan pääluvun mukaan. Juomat jokainen hommaa itse.
Tossa on sinkkunainen, tulee yksin mökille, jonka omistaa puoleksi veljensä kanssa.
Veli on perheellinen, lapsia ja vaimo.
Noi miten toimivat nytten on mielestäni oikeudenmukaisinta.
En usko että ap tykkäis hyvää jos ruuat jaettais esm kolmen aikusen välillä? Hän ehkäpä ei halua maksaa veljensä lapsien syömistä?
Se kämpän omistaminen ei millään muotoa tähän asiaan vaikuta. Kulut pääluvun mukaan on oikeudenmukainen ratkaisu.
Miksi teette asioista noin vaikeeta. Pysy kotona ja syö omat eväät niin ei tule riitaa.
Yksi haluaa syödä pihvin ja muut makkaraa. On ihan ok, että se yksi tuo itselleen sen pihvin ja ne muut tuo ne makkarat. Perunat ja salaattiaineet jokainen voi tuoda noita tavallaan sen oman porukan verran ja sitten pistetään ne yhteen ja syödään yhdessä eikä tuijoteta mikä on kenenkäkin tuoma tomaatti tai salaatinlehti
Vierailija kirjoitti:
Onpa mennyt juhannuksenviettokin vaikeaksi nykyaikana. Oli se niin helppoa viime vuosituhannella. Ja nytkin kun vietän juhannukseni yksin.
Ei se ollut helppoa ennenkään. Muistan lapsuudesta, kun oltiin porukalla suvun mökillä, koko seuraava viikko valitettiin siitä, kuka mitäkin sapuskaa oli tuonut ja kuka maksanut. Paras kun jokaisella on oma mökki ja jokainen on omissa oloissaan.
Meidän perheillä suvussa oli omat ruuat joka perheellä ja kokattiin samaan aikaan. Hyvä systeemi ja ei tapahdu esim sitä että on odottanut kieli pitkällä kauan jotain syötävää ja sitten just se laji onkin loppu jos kulut vaan maksetaan ja saa ottaa miten vaan.
No älä mene jos on niin vaikeaa. Tai sovi paremmista järjestelyistä. Tai valita täällä. Ihan miten tykkäät.
Ruokaa on niin paljon, että sitä syödään viikko. Ei ole tuommoisia.ongelmia. kaikki tuo kaikkea.
Meillä on kokkausvuorot. Noin viikko ennen juhannusta laitetaan wa-ryhmässä vuorot jakoon, sieltä voi poimia valitsemansa ateriat vastuulleen ja yksi jaossa oleva vastuu on huolehtia että välipalatarvikkeita on saatavilla yhteisten aterioiden (brunssi, iltapäiväkahvi jolla myös suolaista, illallinen) lisäksi. Ei ole tarvinnut riidellä tai jakaa viivottimella, ja aina on huomioitu se että kaikilla ei ole joka elämäntilanteessa antaa samaa panosta (esim. toissavuonna yhdelle perheelle ei annettu lainkaan kokkausvuoroja kun oli terveyspulmaa ja pieniä lapsia). Saa tehdä fine diningia jos tykkää, tai oikaista puolivalmisteilla jos se itselle sopii, ja oma budjetin mukaan valitaan onko sisäfileetä vai jauhelihakeittoa, ja toiseen ruuille ei nyrpistellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa harvinaisen typerä järjestely. Meillä kaveriporukassa ruuat ostetaan yhdessä ja lasku jaetaan pääluvun mukaan. Juomat jokainen hommaa itse.
Tossa on sinkkunainen, tulee yksin mökille, jonka omistaa puoleksi veljensä kanssa.
Veli on perheellinen, lapsia ja vaimo.
Noi miten toimivat nytten on mielestäni oikeudenmukaisinta.
En usko että ap tykkäis hyvää jos ruuat jaettais esm kolmen aikusen välillä? Hän ehkäpä ei halua maksaa veljensä lapsien syömistä?Se kämpän omistaminen ei millään muotoa tähän asiaan vaikuta. Kulut pääluvun mukaan on oikeudenmukainen ratkaisu.
Luulen, että omistaminen juuri hiertää. Veli ei voi kieltää siskon tuloa, mutta tekee hänen olostaan mahdollisimman nihkeän. Joku systeemi heidän on lopulta luotava mökin käytön jakamiseen tai toinen myy osuutensa toiselle. Mitään yhteistä mukavaa ei ole tiedossa.
Paras kun on omat eväät mukana, saa just mitä haluu. Älä anna muille. Osta pienempiä annoskokoja, maksaa tietty vähän enemmän suhteessa mutta eipä muut sitte lokkeile sun ruoilla.
Minusta on tyhmää, että jääkaapissa on mun ja heidän avattu maito ja tuoremehu. Aamupalaleikkeleet ja juustot tuplata, oivariinit tuplana, jne kun tilaa on muutenkin vähän. Ja sitten ne lapset kuitenkin ottaa mitä mieli tekee, katsomatta tai kysymättä mikä kenenkin on. Just kerkesin hätiin, kun meinas mun mansikat mennä parempiin suihin.
Ennen tuota veljen vaimoa tuomiset sovittiin yhdessä ja syötiin samaa. Veljen vaimo on kohtelias, mutta etäinen. Ei riitaa, mutta eipä olla ystäviäkään.
Ap
Om stugan är till hälften din, så är väl grillen det med? Säg åt din brorsa att han har halva grillen och grillar vad han vill på sin halva och du har andra halvan. Vill han ha mera, kan han fast hyra den andra halvan av dig för ett pris som du fastställer. Alternativt hittar ni på något vettigare. Det torde inte vara svårt.
Vad gemensamma stugor beträffar, har jag löst problemet så att de andra kan vara på den gemensamma stugan och jag är på vår stuga. Ibland, fast numera väldigt sällan, kan man sticka sig in till den gemensamma stugan om där blir någon trevlig tillställning.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kokkausvuorot. Noin viikko ennen juhannusta laitetaan wa-ryhmässä vuorot jakoon, sieltä voi poimia valitsemansa ateriat vastuulleen ja yksi jaossa oleva vastuu on huolehtia että välipalatarvikkeita on saatavilla yhteisten aterioiden (brunssi, iltapäiväkahvi jolla myös suolaista, illallinen) lisäksi. Ei ole tarvinnut riidellä tai jakaa viivottimella, ja aina on huomioitu se että kaikilla ei ole joka elämäntilanteessa antaa samaa panosta (esim. toissavuonna yhdelle perheelle ei annettu lainkaan kokkausvuoroja kun oli terveyspulmaa ja pieniä lapsia). Saa tehdä fine diningia jos tykkää, tai oikaista puolivalmisteilla jos se itselle sopii, ja oma budjetin mukaan valitaan onko sisäfileetä vai jauhelihakeittoa, ja toiseen ruuille ei nyrpistellä.
Wow! Man lyfter på hatten.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on tyhmää, että jääkaapissa on mun ja heidän avattu maito ja tuoremehu. Aamupalaleikkeleet ja juustot tuplata, oivariinit tuplana, jne kun tilaa on muutenkin vähän. Ja sitten ne lapset kuitenkin ottaa mitä mieli tekee, katsomatta tai kysymättä mikä kenenkin on. Just kerkesin hätiin, kun meinas mun mansikat mennä parempiin suihin.
Ennen tuota veljen vaimoa tuomiset sovittiin yhdessä ja syötiin samaa. Veljen vaimo on kohtelias, mutta etäinen. Ei riitaa, mutta eipä olla ystäviäkään.
Ap
Tämä on just tätä kun tulee ne sisarusten vaimot ja miehet (etenkin vaimot) kuvioihin, jotka luulevat omistavansa mökin. Siihen asti menee kaikki hyvin sopuisasti mutta sitten tulee nämä lokit, jotka yrittävät savustaa "ylimääräiset ulkopuoliset" ulos.
Varmasti ei pidä siitä, että menet sinne. Kysy, haluavatko ostaa puolikkaasi vai sopiiko, että kesäviikot jaetaan tyyliin joka toinen juhannus jne. merkitään kummallekin sisarukselle viikot.
Ruokahomman ratkaisin niin, että keittäisin jo kotona perunat ja tekisin uusista perunoista oikein hyvän perunasalaatin. Ota hyvät safkat ja juomat, naposteltavat ja kakut jne. Ja ota sitä raparperipiirakkaa vain itsellesi.
Milloin mitenkin. Yleensä jokainen vie jotain ja syödään ristiinrastiin. Kaikki kuitenkin tykkää suht samoista jutuista.
Nyt mennään taas isommalla porukalla juhannusta viettämään ja omat eväät- periaatteella. Tää on ihan järkevää, koska ei meidän kahden hengen perheen kannata yhtään mitään tehdä/viedä sellaista määrää, että riittää 5- henkisille perheille. Eli tällä kertaa otetaan vähemmän kuin yleensä, mutta tottakai jos innostun jotain leipomaan tms., niin teen sitten sen verran, että riittää muillekin. Ilman paineita kuitenkin, että riittääkö kuinka monelle jne. Yleensä ruokaa on niin paljon, että on ihan turha stressata, riittääkö just jotain tiettyä juttua jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä tässä oli ongelma? Pitäisikö heidän tarjota siis sinulle ruoat?
No onhan toi nyt ihan älytöntä jos olisin toi veli, ostaisin viiden hengen ruuat, yhdessä tehtäisiin ja lasku viiteen tai vaikka kolmeen osaan? Noin toimin itse, tosin useinmiten en kyllä siltä yksinäiseltä sukulaiselta mitään rahaa peri. Kiva kun viihtyy meidän kanssa viikonlopun.
Näin meilläkin on tapana toimia.
Meillä kimppamökki ja yhteiset ruuat.
Tietysti perheelliset tuovat ruokaa enemmän, kuin jos mökille tulee yksi henkilö. Ja ne jotka tulevat kauempaa julkisilla kulkuneuvoilla, eivät tuo ruokaa lainkaan.
Tähän saakka ruokaa on riittänyt kaikille, jopa liikaa ja yhdessä tehdään ruoka.
Tosin, veljeni ei tuo lainkaan ruokaa, kun tulee julkisilla ja me muut kysellään mitä ostetaan, kun hän on taivaallisen hyvä kokki ja tykkää laittaa ruokaa meille kaikille.
Ja ruuat ovat kaikkien käytössä ja syötävissä.
Jokainen tuo jotain. Kukaan ei nillitä siitä, että joku toi vähemmän kuin muut, koska se kyllä tasaantuu seuraavalla kerralla. Etukäteen saatetaan ilmoitella, että tuon xx asian, ettei jokainen seurue tuo samoja. Olisi kauheeta viettää juhannusta sellaisten kanssa, jotka ajattelisi rahasta hyvin paljon eritavalla.
Kyllä jotkut tekee asiat vaikeaksi. Jos on nyyttikestiperiaate, kaikki tuo jotain ( vaikka ennaltasovittua) ja kaikki syö samasta .
Minä-minä-kansa ei ymmärrä viihtyisyydestä mitään. Ruokailu yhdessä, ruoan valmistaminen yhdessä, keskustelut ruokaillessa on osa viihtyisyyttä. Viihtyisyyteen kuuluu myös toisten huomioiminen.
Minä-minä- ja nipo-nipo-tautiin sairastunut vauvapalstalainen tahtoo kuitenkin kunkin syövän vain omia kurkkujaan, ilmeisesti vielä omissa oloissaan, tai vaihtoehtoisesti maksavan sentilleen mitatut pätkät kurkuista kanssaeläjilleen. Kyllä mahtaa olla kivaa yhdessäoloaikaa, niin juhannus kuin muulloinkin.