Putkakuolemat. Omituista, että päihteistä sammumispisteessä olevia viedään putkaan. Linkki
Eikö pitäisi ennemmin viedä jonnekin terveydenhoitoon.
Tuossakin tapauksessa nuori mies oli viety putkaan puolenyön jälkeen ja käyty tarkastamassa vasta aamulla klo 11. Sitten oli havaittu kuolleeksi puolen päivän jälkeen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/73c0fc70-2b26-4666-b45b-d21e3493ee61
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, jätetään vanhukset kuolemaan ja laitetaan ne vähät jäljellä olevat hoitajat nistien hakattaviksi. Mainio idea.
Nuoren elämä on tärkeämpi kun jonkun vuoden elinaikaa olevan mummon.
Muttei suomessa.
Olihan se mielenkiintoista kun vaikka itse paremman puutteessa vapaaehtoisesti putkalle kävelin niin sieltä ei päästetty pois sitten kun halusin.
N. puolet sairasautotapauksia johtuu "aineista "ja/tai alkosta. cal
Helppoa. Älkää juoko humalaan asti. Omasta valinnasta taas kyse.
yksi juoppo vähemmän tuhlaamassa yhteiskunnan vähiä rahoja.
good riddance.
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin 20vuotta sitten putkaan mahdollisesti jotain huumaavaa kaljaani saaneena sekä murtuneen ranteen kanssa,ei ne pas"at uskoneet kun valitin että kättä sattuu. Pois päästettäessä virnuiltiin vaan että joo onhan se vähän turvonnut,kipitäppä päivystykseen. Olin 18, melkein lapsi vielä!
Mulla oli akku loppu puhelimesta eikä rahaa, kävelin oksennellen ja täristen sen noin 6 km mikä poliisiasemalta oli silloiseen kotiini. Olin liian sairas menemään päivystykseen. Viikon päästä kykenin vasta lääkäriin näyttämään rannettani ja lääkäri totesi että ei sitä enää kannata kipsata, saan kantositeen. No kiitti. Vielä nykyäänkin vihloo kun esim. kantaa jotain.
Luotto meni poliiseihin.
Tjooh. Eli sulla meni viikko lähteä sinne päivystykseen kun et krapuloiltasi viitsinyt mennä sinne aiemmin. 🙄 Ihan turha uhriutua.
Selviämisasema on oikea paikka juopuneille. Ei putka, eikä sairaalan päivystys.
Osalla voi olla diabetes, sairaskohtaus tai ei ole edes ottanut mitään. Myös hengitys ei puolitajuttomalla kulje tai jos oksuttaa hengitystie tukkeutuu. Kaikki eivät ole päihteissä jotka ulkona makaavat tai istuvat, voi olla vakava tila.
Humalaista ja krapulaista ei kannata ainakaan kenenkään paapoa. Päinvastoin, olon kurjentaminen on tällöin paikallaan. Jos se auttaisi joutumasta uudelleen vastaavaan olotilaan.
Itsekin voi vaikuttaa olemalla juomatta siihen pisteeseen että poliisin on heitettävä sinut putkamaan :)
Vierailija kirjoitti:
Osalla voi olla diabetes, sairaskohtaus tai ei ole edes ottanut mitään. Myös hengitys ei puolitajuttomalla kulje tai jos oksuttaa hengitystie tukkeutuu. Kaikki eivät ole päihteissä jotka ulkona makaavat tai istuvat, voi olla vakava tila.
Heillehän soitetaan ambulanssi, miten he pidätetyksi päätyisivät?
Yhteiskunnan varoja menee jo nyt todella paljon hukkaan känniläisten takia. HUSin johtaja kertoi haastattelussa ettei päivystyksessä olisi mitään ruuhkaa jos ihmiset eivät joisi alkoholia. Alkoholin käyttäjät vievät terveydenhuollon ja poliisin voimavaroja kohtuuttoman paljon. Alkoholin käyttö on huomattavasti suurempi ja laajempi yhteiskunnallinen ongelma kuin lihavuus. Alkoholin käyttö on vain Suomessa pyhän lehmän asemassa eikä siitä saa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, jätetään vanhukset kuolemaan ja laitetaan ne vähät jäljellä olevat hoitajat nistien hakattaviksi. Mainio idea.
Nuoren elämä on tärkeämpi kun jonkun vuoden elinaikaa olevan mummon.
Oivoi. Jos nuori juo itsensä känniin,niin poliisit soittavat vanhemmille ja vievät nuoren kotiin. Sinustako vanhukset saa jättää kuolemaan? Muista tämä sitten kun olet vanhus. Olet vapaaehtoisena sanomassa, että sinua ei sitten hoidetaan.
Ja nämä poliisiressukatko on päteviä arvioimaan sen kuka kuuluu putkaan kuka ei.Entäpä jos siinä on vielä rikollisuuden mahdollisuus,jätkä viedään hoitolaan jääkö poliisi jenkkimalliin vahtimaan oven ulkopuolelle.Paljonko siellä pääkaupunkiseudulla esim. viikonloppuna roudataan porukkaa putkaan,mahtais tulla melkoin hässäkkä ja arpapeli kuka viedään minnekkin.Ideasi on hyvä mutta vaikea toteuttaa.
Putkakuolemien syynä on varmaan päihteiden sekakäyttö eli ei oteta pelkästään alkoholia vaan lisäksi tainnuttavia lääkkeitä kuten bentsoja ja huumeita kuten subutexia,
Jo vuosien ajan on suositeltu perustamaan selviämishoitoasemia poliisiasemien yhteyteen niin että päihtyneitä ei tarvitse säilyttää putkassa vartijoiden valvottavana. Selviämishoitoasemilla työskentelee sairaanhoitaja joka osaa arvioida onko tarvetta lähettää valvottava sairaalan päivystykseen vai ei.
Poliisi ei ole terveydenhuollon asiantuntija ja siihen nähden miten paljon päihtyneitä on niin kuolemantapaukset ovat melko harvinaisia mutta ei niitä saisi tulla yhtään. Se ei varmasti ole realismia että jokainen päihteissä oleva kuljetettaisiin sairaalapäivystykseen koska ainakaan nykyresursseilla ei meinata selvitä edes nykyisistä potilaista.
Vierailija kirjoitti:
Mut heitettiin kerran putkaan ihan umpisekaisin yli vuorokaudeksi, kukaan ei kertonut mistä saan vettä tai mitään, hellepv.... Vettä sai toki siitä laarista mikä siinä oli mutta siinä oli joku ihan ihme systeemi (ei normi hana) mitä en tajunnut enkä osannut käyttää.... Joten viruin kokonaisen vuorokauden kauheessa päänsäryssä, nestehukassa, darrassa ilman että kukaan tuli ees katsomaan.
Sieltä oli sit kiva kokoo itteensä ku vihdoinki ovi aukes. Pelkkä vapina eikä päässy eteenpäin.
Kuka käski juoda liikaa?
Kiva tietää näin epileptikkona. Auttaako se ranneke? Tarkistaako viranomaiset tajuttoman henkilön ranteet..? Aivan järkyttävää jos herää gran malin jälkeen jostain putkasta...
kelakortti on hyvä olla lompakossa. Sieltä näkyy monet sairaudet koodina. Ja kyllä ranteetkin katsotaan.
Vierailija kirjoitti:
Selviämisasema on oikea paikka juopuneille. Ei putka, eikä sairaalan päivystys.
Vähän kummastuttaa miten nykyaikana päihtyneitä viedään edelleen putkaan kun oikea paikka on selviämishoitoasema joita pitäisi nykyään olla jokaisessa suuremmassa kaupungissa. Putkakuolemat luultavasti saataisiin lähes kokonaan loppumaan tällä tavalla mutta kyse on aina poliitikkojen halusta säästää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin 20vuotta sitten putkaan mahdollisesti jotain huumaavaa kaljaani saaneena sekä murtuneen ranteen kanssa,ei ne pas"at uskoneet kun valitin että kättä sattuu. Pois päästettäessä virnuiltiin vaan että joo onhan se vähän turvonnut,kipitäppä päivystykseen. Olin 18, melkein lapsi vielä!
Mulla oli akku loppu puhelimesta eikä rahaa, kävelin oksennellen ja täristen sen noin 6 km mikä poliisiasemalta oli silloiseen kotiini. Olin liian sairas menemään päivystykseen. Viikon päästä kykenin vasta lääkäriin näyttämään rannettani ja lääkäri totesi että ei sitä enää kannata kipsata, saan kantositeen. No kiitti. Vielä nykyäänkin vihloo kun esim. kantaa jotain.
Luotto meni poliiseihin.
viikon krapula
Siksikin uskon kaljaani laitetun sinä iltana jotain ,kun
Ja mikä oli syy että vasta viikon päästä raahauduit lääkäriin?
Kyllä ne vanhuksetkin hakkaa!