Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olet hyödyntänyt luonnon varoja? Marjat, kala, sienet?

Vierailija
12.11.2023 |

Meillä on 20 litraa mustikoita ja 10 litraa puolukoita pakkasessa, litra kantarelleja, noin 3dl suppilovahveroita, kolme lampaankääpää ja pieni rasiallinen mustatorvisieniä.

Omasta maasta mansikoita myös puoli litraa.

2 suurta haukea pakkasessa.

Paljon on myös sieniä, kalaa ja marjoja käytetty suoraan ruokaan ja leivontaan.

Myös omia sipuleita on puoli kiloa.

Ja neljä purkkia itse tehtyjä suolakurkkuja, jotka on myös kasvatettu itse.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kala-allergia. En tunne sieniä, joissakin sienissä matoja ja ei ole autoa, yksi sieniopasmies oli outo. Tulee selkä- ja hartiavaivoja helposti marjoja vaikea noukkia, ellei ole pensas. Ei ole omaa pihaa, eikä mahdollisuutta siihen. 

Vierailija
2/25 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme pakastinta ( iso ja pieni arkkupakastin ja korkea kaappi) täynnä. Mansikkaa, mustikkaa, karviaisia, vadelmia, raparperia, aroniaa, nokkosta, maitohorsmaa, valkosipulin kieppejä, mangoldia, lehtikaalia, luumuja, papuja ( leikkopapuina ja ihan papuina)n hernettä palkoina ja herneitä... sieniä on noin 50 pussillista, lähinnä kantarelleja ja suppilobahveroita, mutta myös orakasta, lampaankääpää ja herkkutatti.

Kuivattuna erilaisia yrttejä, viherjauhetta ja teeaineksia. Chiliä, paprikaa, okraa ja sieniä, pääasiassa herkkutatteja. Kurpitsaa.

Hilloa mansikkaa ja raparperia, luumua ja sekahedelmähilloa. Etikkasäilykkeitä noin 20 purkillista, mm. krassinsiemeniä, retiisinpalkoja ja kurpitsasalaattia.

Likööriä tällä kertaa olen tehnyt luumuista, mansikasta, mustokasta, aroniasta, vadelmasta ja raparperia. Karviaisista piti tehdä, mutta unohdin, ja pihlajanmarjat ehti rastaat syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

heitin kompostiin ne

Vierailija
4/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättämällä ne metsään eläimille. 

Vierailija
5/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme pakastinta. Mustikoita, puolukoita, juolukoita, metsämansikoita, lakkoja, herukoita, metsävadelmia ja puutarhamansikoita sekä raparperia on suurin osa pakastimista täynnä. Lisäksi monenlaisia sieniä ja kalaa mitä on järvestä saanut. Pakastin myös nokkosia, tomaattia, omenoita ja kesäkurpitsaa. Yleensä tulee syötyä syksyn/talven/keväänmittaan kaikki ennen seuraavaa satokautta. Yrttejä olen myös pakastanut, mutta ihan vähäisiä määriä ja ylijäämäruokaa sekä hävikkiruokaa kun olen kaupasta hyviä tarjouksia löytänyt.

Vierailija
6/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös nokkonen, voikukka, vuohenputki ja monet muut luonnonkasvit. Niistä voi tehdä ruokaa, ei pelkästään sienistä, marjoista ym. 

Vierailija
7/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 pistettä ja papukaijanmerkki! Halutko pokaalinkin?

Vierailija
8/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on reuma käsissä mitään en sen takia kerää metsästä.Joten kaikki marjat mitä minulla on on kannettu kaupojen pakaste altaista. Sieniä en syö. Kala on herkkuani ,Ongelle en mukaan ketään sannut Helsinki vesistöt.Reuma kädet,sormet  en saa matoa koukkuun.Sepä se. Joten kalatkin ostan kala tiskiltä.

Vierailija
9/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin köyhä, ettei mulla ole pakastinta. Ei mahtuisi asuntoon sitä paitsi. Jääkaapin pakastelokero toki on täynnä. Marjoja, omenasosetta ja sieniä. 

Vierailija
10/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme pakastinta. Mustikoita, puolukoita, juolukoita, metsämansikoita, lakkoja, herukoita, metsävadelmia ja puutarhamansikoita sekä raparperia on suurin osa pakastimista täynnä. Lisäksi monenlaisia sieniä ja kalaa mitä on järvestä saanut. Pakastin myös nokkosia, tomaattia, omenoita ja kesäkurpitsaa. Yleensä tulee syötyä syksyn/talven/keväänmittaan kaikki ennen seuraavaa satokautta. Yrttejä olen myös pakastanut, mutta ihan vähäisiä määriä ja ylijäämäruokaa sekä hävikkiruokaa kun olen kaupasta hyviä tarjouksia löytänyt.

Tuleeko toi kannattavaksi näillä sähkön hinnoilla? 

Vierailija
11/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkkupakastin täynnä hirven-, peuran- ja kauriinlihaa. Toisessa pakastimessa muutamia litroja per laatu mustikoita, vadelmia ja puolukoita. Niin ja raparperia, kun sitä tulee niin kamalasti kesän aikana (vaikkei se kyllä metsästä ole).

Vierailija
12/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyödyntänyt syömällä niitä.

Vierailija
13/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjoja, sieniä, yrttejä, hedelmiä, hilloja, mehuja,  tomaatti- ja kasviskastikkeita. Nuo nyt ihan "ilmaista" herkkua kotitarpeiksi

Vierailija
14/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene metsään, koska eksyisin siellä. En myöskään vesille, koska hukkuisin sinne.

Marjastan, sienestän, metsästän ja kalastan vain kaupan valmiita tuotteita.

Vierailija
15/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön mansikoita puoli litraa kertaistumalta. Ja sipuleitakin menee rutkasti enempi kuin puoli kiloa talvella.

Itse en kasvata edes yrttejä, koska käytän niitäkin yleensä kaupan yrttipuskan verran kerralla. Siinä sais joka huoneen nurkassa olla yrtti kasvamassa, että oma viljely riittäisi tarpeisiin. Jos sittenkään riittäisi.

Vierailija
16/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä myös löytyy. Kaksi arkkupakastinta on täpötäynnä, ja kaksi kaappiakin. Enimmäkseen marjoja ja hirvenlihaa, vähemmän kalaa ja sieniä. Ja sitten jonkun verran kaupasta ostettuja pakasteita, punalaputettuja ja itse valmistettuja leivonnaisia ja ruokia.

Vierailija
17/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös nokkonen, voikukka, vuohenputki ja monet muut luonnonkasvit. Niistä voi tehdä ruokaa, ei pelkästään sienistä, marjoista ym. 

Nokkosta on paljon ja muutamia yrttejä vähemmän on kuivattuna, samoin tatteja. Eihän ne meillä pakastimeen sovi, kun on niin paljon muuta.

Vierailija
18/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä aikoinaan söin mustikoita, kodin (omakotitalo) pihalta söin metsämansikoita ja jotain mitä en muista. Vadelmia taisi olla myös kotipihalla. Kantarelleja syötiin mökillä. Minulla on hieman ristiriitainen suhde sieniin. Minua kuvottaa, kyllä, kuvottaa sienten kuvat. Tatin limaisuus kuvottaa syödessä, vaikka maku on hyvä. Ylipäätään kuvottaa syödä sieniä, koska ne näyttävät niin ällöttäviltä etenkin kuvissa.

Tiedän olevani yliherkkä joillekin asioille. Saan voimakkaita yökötyskohtauksia jopa roskista maassa. Siis oikeasti minua YÖKÖTTÄÄ roskat, enkä tarkoita paheksuntaa vaan tulee vain inhottava olo kun joutuu kulkemaan tiellä, jolla on roskia. Ällöttää. 

Vierailija
19/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kyllä me muistaakseni söimme jotain onkimiamme kaloja myös mökillä. Tai sitten minua on huijattu. 

Vierailija
20/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret hauet kannattaa vapauttaa. Ne toimivat geenipankkeina tuleville suurhauille ja pitävät särkikalakannan kurissa. Suosi ravinnoksi 1-3kg haukia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi