EU kieltämässä palkattomat työharjoittelut
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/208ba04d-661c-4276-8b60-269907676ebe Niin mites ne työttömät nyt sit saadaan töihin? :D Taitaa pötköttely jatkua
Kommentit (144)
Onhan nykyäänkin pakkotyön teettäminen kielletty. Edes vankeja ei saa määrätä pakkotyöhön. Lisäksi työajalta pitäisi maksaa palkkaa ja tämäkin siten, että on yrittäjän ja yrityksen johdon vastuulla huolehtia yrityksen kannattavuudesta. Nykyään on sellaisia "yrittäjiä", jotka ottavat työntekijöitä ja olettavat yhteiskunnan maksavan yrittäjälle näiden työntekijöiden ottamisesta.
Olemassa olevia lakeja rikotaan surutta, kun ihmisen hyväksikäyttöä kutsutaan avuksi/palveluksi ja osallistumista vapaaehtoiseksi, vaikka suostumus avun/palvelun vastaanottamiseen on saatu taloudellisella tilanteella kiristämällä.
Pekka ja Pätkä-laki. Vieroksutaan työntekoa, muttei syömistä.
Jos pötköttelyrahaa maksettaisi 2000€ kuukaudessa, jäisin minäkin kotiin pötköttelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne keksi keinon kiertää tuotakin määräystä.
Toimeentulotuki tulee vastikkeelliseksi.
Johan tuo on vastikkeellista. Teet töitä työttömyyskorvauksilla tai toimeentulotuen perusosaa alennetaan 40 %. Työtön, joka kieltäytyy palkattomasta työnteosta saa noin 350 euroa kuukaudessa kohtuullisten asumiskulujen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mites olis sellainen mullistava keksintö, että maksetaan työstä palkkaa?
Mutta kun he eivät ole töissä vaan harjoittelijoita. Esim. itse kun olin lähihoitajaksi opiskellessa harjoittelussa opin työstö käytännössä mutta ei minua miesvahvuuteen laskettu. Tämä vaan johtaa siihen ettei harjoittelijoita oteta. Nyt kun itse toimin ohjaajana niin hyvin harvalle opiskelijalle kannattaisi työstä maksaa. Tämän vuoksi meillä on opintotuki.
Vierailija kirjoitti:
Onhan nykyäänkin pakkotyön teettäminen kielletty. Edes vankeja ei saa määrätä pakkotyöhön. Lisäksi työajalta pitäisi maksaa palkkaa ja tämäkin siten, että on yrittäjän ja yrityksen johdon vastuulla huolehtia yrityksen kannattavuudesta. Nykyään on sellaisia "yrittäjiä", jotka ottavat työntekijöitä ja olettavat yhteiskunnan maksavan yrittäjälle näiden työntekijöiden ottamisesta.
Olemassa olevia lakeja rikotaan surutta, kun ihmisen hyväksikäyttöä kutsutaan avuksi/palveluksi ja osallistumista vapaaehtoiseksi, vaikka suostumus avun/palvelun vastaanottamiseen on saatu taloudellisella tilanteella kiristämällä.
Varusmiehet ja sivarit ovat pakkotyössä.
Mitenhän kokoomus tästä selviää, kun tarkoituksena on saada ihmiset orjina suolakaivokselle töihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varusmiehet ja sivarit ovat pakkotyössä.
RUK:n metsämarssi hyvä esimerkki - mitään muuta kuin ilmaispakkotyötä maanomistajille. Edes kunnon suojavarusteita saanut kun moottorisahaan joutui tarttumaan, hanskat ja kypärä ainoastaan. Koulutuksena "kuka on käyttänyt moottorisahaa siviilissä? Aha, te kaksi, sahaan tartu!"
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei tulla noudattamaan Suomessa. Kaikkea muuta mitä EU sanoo noudatetaan pilkun tarkasti. Tulette näkemään.
Sitten pitää kannella EU:n suuntaan 24/7 365 asiasta.
Tämä olis liian hyvää ollakseen totta. Pelkään pahoin että taas on joku taho jarruttamassa tätäkin viisasta päätöstä joka hyödyttäisi koko kansaa ja myös valtiota. Kuuluu taudin kuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten nuoret saavat työkokemusta? Työkokemus on kullan arvoista. Ei hyvä idea.
Tämä saa paljon alapeukkuja, mutta siinä on pieni totuus. Opiskelijat ovat itse siirtyneet ilmaisiksi, koska eivät muuten harjoittelu paikkaa saa. Seuraavaksi siitä paikasta pitää vaan maksaa työnantajalle.
Ja siitä paikasta saa työnantaja myös korvauksen.
Muistelen, että se korvaus on alle 100e/kk eli ei kata käytännössä mitään.
Mitäs sen pitäs kattaa, jos kerta harjoittelija muuten ilmanen?
Jos työharjoittelu ohjataan kunnolla niin se vie kymmeniä tunteja ohjaajan aikaa. Ei todellakaan ole ilmainen harjoittelija. Olen ohjannut taloushallintoalan harkkareita ja kouluilta ei todellakaan tulee semmoisia opiskelijoita, jotka osaisivat oikeastaan yhtään mitään. Eli harjoittelu on täysin vain rasite työpaikalle, mutta onhan se toki sosiaalisen vastuun kantamista.
Nykyisin on vaikea saada yrityksiä suostumaan ottamaan edes palkattomaan harjoitteluun nuoria. Tämä uudistus estää heidän ammattikoulusta valmistumisen sitten täysin. Palkattomien harjoittelujen kautta on saatu nuorelle edes jokin tutkinnonosa sekä työkokemus, jonka varaan rakentaa jatkoa.
Katsotaan, miten käy.
Ammattikouluun kuuluu nykyisin useita pakollisia palkattomia harjoitteluita, joita oppivelvolliset suorittavat lain pakottamina. Yhdenlaista pakkotyötä se on, koska oppivelvollisuus ei pohjaa vapaaehtoisuuteen.
Ilman harjoitteluja et voi enää valmistua.
Työharjoittelijalle voisi tarjota pienen, edes harjoittelijan palkan. Tämä EU direktiivi antaa oikean viestin, työ on lähtökohtaisesti toimintaa, josta maksetaan palkkaa.
Kohta tulee burnoutteja työharjoittelussa.
Niinpä. Osa kai toivoo 3kk jälkeen tai ammattialan vaatiman harjoitteluajan jälkeen palkkaa. Mutta osa köyhistä ei voi työskennellä rajoitteiden, heikkojen mahdollisuuksien tai sairauksien vuoksi. Tai se on hakemista. Perustulon tarve ei poistu.
Opiskelijalle on tietysti hyötyä ilmaisestakin työharjoittelusta, jos kyse on vaativasta alasta. Opintopisteet ovat silloin arvokkaita.
Mutta kun työharjoittelun nimissä on työttömiä ja opiskelijoita tekemässä ihan helppoja ruohonjuuritason töitä.
Silloin on kyse enemmin ilmaistyövoiman käytöstä.
Kolmen tutkinnon työttömänä tämä kuulostaa erittäin hyvältä päätökseltä. Olen tehnyt elämäni aikana enemmän palkatonta työtä kuin palkallista. Hyvin on kelvannut yrityksille ilmainen työvoima harjoittelijana, mutta palkkaaminen ei sitten millään onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijalle on tietysti hyötyä ilmaisestakin työharjoittelusta, jos kyse on vaativasta alasta. Opintopisteet ovat silloin arvokkaita.
Mutta kun työharjoittelun nimissä on työttömiä ja opiskelijoita tekemässä ihan helppoja ruohonjuuritason töitä.
Silloin on kyse enemmin ilmaistyövoiman käytöstä.
Valitettavasti on niin, että on paljon nuoria, jotka eivät tule palkattuina pääsemään näihin kuvaamiisi ruohonjuuritason töihin. Ainut vaihtoehto on sitten tehdä yrityksille yhteiskuntavastuu pakolliseksi, jos halutaan että näillä nuorilla on mahdollisuus saada harjoitella työtä ja valmistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites olis sellainen mullistava keksintö, että maksetaan työstä palkkaa?
Mutta kun he eivät ole töissä vaan harjoittelijoita. Esim. itse kun olin lähihoitajaksi opiskellessa harjoittelussa opin työstö käytännössä mutta ei minua miesvahvuuteen laskettu. Tämä vaan johtaa siihen ettei harjoittelijoita oteta. Nyt kun itse toimin ohjaajana niin hyvin harvalle opiskelijalle kannattaisi työstä maksaa. Tämän vuoksi meillä on opintotuki.
Juuri tätä kinäkin ymmärsin, että tällä uutisella tarkoitetaan. Ja jos opiskelijalle palkkaa ruvetaan maksamaan, silloin hänet kyllä jos lasketaan vahvuuteen ja jotain vaaditaankin. Hoitoalalla aivan hullu uudistus olisi, ei siellä voi opiskelijalta vastuuta vaatia, mutta jos maksamaan pitää ruveta, silloinhan asia muuttuu.
Monella alalla se työn oppiminen vie ehkä yhden työpäivä. Sen jälkeen harjoittelija tekee usein yksin töitä niin että vastuuhenkilö on jossain lähettyvillä tekemässä omaa työtään. Tästä seuraa se että yritys saa enemmän aikaan lyhyemmässä ajassa. Voiton tästä toiminnasta kerää työnantaja.