EU kieltämässä palkattomat työharjoittelut
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/208ba04d-661c-4276-8b60-269907676ebe Niin mites ne työttömät nyt sit saadaan töihin? :D Taitaa pötköttely jatkua
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi loppuu ilmaiseksi työn teettäminen. Sitä varten on koeaika jolloin opitaan ja perehdytään työnkuvaan, ja siitä saa palkkaa joka jo motivoi.
Sä et näköjään edes tiedä mistä puhut, kun termit menee noin pahasti sekaisin.
Sinä näköjään viisastelevana tiedät. Kyllä koeaika näyttää kuinka olet työhön oppinut ja olet sopiva juuri siihen työhön. Oletko kenties se ilmeisen työn teettäjä joka nillittää kun ei voi "janipetteriä"juoksuttaa ilmaiseksi
Siis työharjoittelu liittyy edelleen opiskeluun, ei siitä ensisijhaisesti ole tarkoitus siirtyä työelämään. Jotkut opiskelut jopa alkavat työharjoittelulla.
Kyllä se teorian osuus kuuluu olla ensin, jossa käydään läpi opintojen sisältö, harjoittelu paikat, vaatimukset yms sisältö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työharjoittelusta kyllä maksetaan opintotukea, se on opiskelijan palkka.
Se ei ole palkka, se on tuki opintojen ajan.
Mutkun se työharjoittelu liittyy siihen opiskeluun, opiskellaan työelämän taitoja. Ammattikouluissa työharjoittelujaksot sisltyvät opintolukukauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä EU! Pidetään ihmissoikeussopimuskesta kiinni.
Jutusta:
"Euroopan nuorisofoorumin tutkimuksen mukaan puolet eurooppalaisista nuorista on tehnyt vähintään kaksi palkatonta työharjoittelua. "
Tämä kertoo juuri siitä, että työharjoittelijoita on käytetty palkattomina työntekijöinä ketjuttamalla heitä.
Harjoittelun pitäisi olla vain nimenomaan harjoittelua, ei varsinaisen työn tekemistä kokonaan ilman palkkaa. Ymmärrän senkin, jos aluksi saa vain harjoittelijan palkkaa, mutta sitä palkkaa on kuitenkin maksettava edes jonkin verran.
No ei todellakaan tarkoita mitään ketjustusta, idari 🤦🏻. Vaan se tarkoittaa sitä, että valmistuakseen on suoritettava vähintään ne kaksi työharjoittelua. Nämä lukee ihan tutkintovaatimuksissa. Eikä niitä tarvitse tehdä yhdessä ja samassa paikassa, kuten moni ei teekään. Näillä ei
Todellakin tarkoittaa sitä. Moni työpaikka ottaa aina vaan uusia palkattomia harjoittelijoita. Eivät edes aio palkata ketään oikeasti töihin.
Itse sain sentään palkkaa harjoittelusta.
Vierailija kirjoitti:
180€/kk? +800/kk. Miksi valtio maksaa työnantajalle 180€/kk ja työharjoittelu ja itse 800€? (Luvut on mitä lapseni muistaakseni sai, ei siis tarkat, mutta siitä saa kuva asiasta)
Joskus EU:sta tulee myös hyviä asioita. Ei mulla muuta.
Siis ilmaistöihin?
Miksei vakituiset työntekijät tee ilmaiseksi töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole palkka, se on tuki opintojen ajan.
Mutkun se työharjoittelu liittyy siihen opiskeluun, opiskellaan työelämän taitoja. Ammattikouluissa työharjoittelujaksot sisltyvät opintolukukauteen.
Ennen jotkut sai palkkaa työharjoittelusta. Mutta tämä oli ennen v 2000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi loppuu ilmaiseksi työn teettäminen. Sitä varten on koeaika jolloin opitaan ja perehdytään työnkuvaan, ja siitä saa palkkaa joka jo motivoi.
Sä et näköjään edes tiedä mistä puhut, kun termit menee noin pahasti sekaisin.
Sinä näköjään viisastelevana tiedät. Kyllä koeaika näyttää kuinka olet työhön oppinut ja olet sopiva juuri siihen työhön. Oletko kenties se ilmeisen työn teettäjä joka nillittää kun ei voi "janipetteriä"juoksuttaa ilmaiseksi
Siis työharjoittelu liittyy edelleen opiskeluun, ei siitä ensisijhaisesti ole tarkoitus siirtyä työelämään. Jotkut opiskelut jopa alkavat työharjoittelulla.
Kyllä se teorian osuus kuuluu olla en
Tietenkin alussa on se yks päivä. Ei siinä tosin mitään teoriaa käydä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
180€/kk? +800/kk. Miksi valtio maksaa työnantajalle 180€/kk ja työharjoittelu ja itse 800€? (Luvut on mitä lapseni muistaakseni sai, ei siis tarkat, mutta siitä saa kuva asiasta)
Työharjoittelussa tekee opiskelupaikka ja työnantaja sopimuksen. Työnantaja ja harjoittelija voi sitten tehdä oman sopimuksensa, mut yleensä ei tee eli teetättää ilmaiseksi. sinun lapsella ollut rehti työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan saattaa seurata se, että nää harjoittelupaikat tulee vähenemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten jää työnantajilta nuori työvoima myös saamatta.
Palkattomat työkokeilut pitäisi myös kieltää kokonaan. Ttöntekijän saa irtisanoa koeajalla ilman mitään perustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ilmaiset työntekijätkin.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites olis sellainen mullistava keksintö, että maksetaan työstä palkkaa?
Työstä kyllä, mutta harjoittelijasta ei ole yritykselle vastaavaa tuottoa kuin valmiista työntekijästä joten mitenköhän moni yritys oikeasti on halukas siihen rahallisesti panostamaan. Harjoittelijan ottaminen vaatii kuitenkin yritykseltäkin resursseja, sillä palkan lisäksi jonkun pitää olla perehdyttämässä sitä harjoittelijaa. Toivottavasti tämä ei käänny harjoittelijoita itseään vastaan siinä että ammattiin valmistuminen jää kiinni harjoittelupaikan löytymisestä.
Työnantajan homma opettaa työtä harkkarille niin pienissä pätkissä, että harkkari pystyy välillä aina tekemään tuottavaakin työtä opittuaan ensin pienen pätkän. Jos työ on kaikenkaikkiaan liian vaativaa harkkarille, siihen ei oteta harkkaria. Itse olen opastanut työssäni nuoria harkkareita, mutta joskus myös kieltäytynyt ottamasta harkkaria työn kiireellisyyden vuoksi, koska en olisi ehtinyt silloin opastamaan harjoittelijaa.
Meidän työpaikka lopetettiin 2009 lamaa tekosyynä käyttäen, sen jälkeen työkkäriin. Pian aikoi siivota mut tilastoja rumentamasta, ehdotti jotain työelämään tutustumista eli jotain palkatonta työkokeilua. Sanoin että olen ollut yhtäjaksoisesti töissä 37 vuotta, meinaatko tosissasi että sinä aikana ei ole työelämä vielä tullut tutuksi. Meni kyllä vähän noloksi ja myönsi että se on tarkoitettu vähän eri ihmisille. Hitsauskurssille sieltä laittoivat ja menin sinne mielelläni, siellä näin porukkaa joille sellainen olisi sopinut. Teoriaosuudella niitä ei erottanut, mutta kun mentiin hallin puolelle pystyi heti huomaamaan kuka on ollut töissä kuka ei. Tuntui että osa ei osannut pitää edes hanskoja käsissä.
Ai niin, pian kurssin jälkeen työllistyin oikeesti, ei siis 9 euroa/päivä, ja jäin lopulta eläkkeelle puoli vuotta ylipalvelleena.
Vierailija kirjoitti:
On asia erikseen katsooko EU kuntouttavia tai työkokeiluja ynnä muita puuhasteluja työharjoitteluksi. Eiväthän ne johda mihinkään. Ovat vain sitä varten että työttömät välillä poissa tilastoista ja poissa kotoa ihmisten ilmoilla. Erikseen on koulutukset joihin kuuluu osana harjoittelu ja sen jälkeen toivottavasti työelämä ja näistä halutaan kieltää palkaton harjoittelu.
Kiitos huomoimisesta, mutta osaan työttömänäkin olla ihmisten ilmoilla. Ei minua sitä varten tarvitse tempputyöllistää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä EU! Pidetään ihmissoikeussopimuskesta kiinni.
Jutusta:
"Euroopan nuorisofoorumin tutkimuksen mukaan puolet eurooppalaisista nuorista on tehnyt vähintään kaksi palkatonta työharjoittelua. "
Tämä kertoo juuri siitä, että työharjoittelijoita on käytetty palkattomina työntekijöinä ketjuttamalla heitä.
Harjoittelun pitäisi olla vain nimenomaan harjoittelua, ei varsinaisen työn tekemistä kokonaan ilman palkkaa. Ymmärrän senkin, jos aluksi saa vain harjoittelijan palkkaa, mutta sitä palkkaa on kuitenkin maksettava edes jonkin verran.
No ei todellakaan tarkoita mitään ketjustusta, idari 🤦🏻. Vaan se tarkoittaa sitä, että valmistuakseen on suoritettava vähintään ne kaksi työharjoittelua. Nämä lukee ihan tutkintovaatimuksissa. Eikä niitä tarvitse tehdä yhdessä ja sa
Mistä on keksitty, että harjoittelupaikan tulisi palkata ne harjoittelijat töihin? Harva tuntuu muistavan, että alle 5% työpaikoista ottaa harjoittelijoita tai työkokeilijoita, olisi outoa, jos niiden pitäisi palkata harjoittelijansa vain siksi, että ovat erikseen maksaneet näiden ohjaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten nuoret saavat työkokemusta? Työkokemus on kullan arvoista. Ei hyvä idea.
Tämä saa paljon alapeukkuja, mutta siinä on pieni totuus. Opiskelijat ovat itse siirtyneet ilmaisiksi, koska eivät muuten harjoittelu paikkaa saa. Seuraavaksi siitä paikasta pitää vaan maksaa työnantajalle.
Ja siitä paikasta saa työnantaja myös korvauksen.
Muistelen, että se korvaus on alle 100e/kk eli ei kata käytännössä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ilmaiset työntekijätkin.
-eri
Niin, no siitähän se seuraus just tuleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten nuoret saavat työkokemusta? Työkokemus on kullan arvoista. Ei hyvä idea.
Tämä saa paljon alapeukkuja, mutta siinä on pieni totuus. Opiskelijat ovat itse siirtyneet ilmaisiksi, koska eivät muuten harjoittelu paikkaa saa. Seuraavaksi siitä paikasta pitää vaan maksaa työnantajalle.
Muistelen, että se korvaus on alle 100e/kk eli ei kata käytännössä mitään.
Mitäs sen pitäs kattaa, jos kerta harjoittelija muuten ilmanen?